Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


Katniss

Katniss

09-11-2015 om 10:29

Erg

Volgens mij heb je het idee dat je jezelf heel veel ontzegt als je niet onbeperkt mag eten, klopt dat?
Van dat idee moet je dus af, want het werkt nu eenmaal zo dat alle calorieën die je niet verbruikt worden omgezet in extra kilo's. Als je groente maakt voor de kinderen kun je de saus toch apart serveren? En bij groente uit de oven met kaas doe je jouw gedeelte zonder of met veel minder kaas.
Momenteel let ik niet zo op (vanaf januari weer), maar als de kinderen dan patat eten, maak ik voor mezelf een salade. Dat is heus niet zoveel werk (ik mik meestal een zak rucola, gesneden mango, 125 gr kipfiletreepjes door elkaar, met een magere dressing). En dan pik ik wel een of twee (of drie) frietjes van de kinderen, ja ook nog met mayonaise want anders vind ik er weinig aan
Gebak eet ik niet als ik streng op let. Als ik alleen op gewicht wil blijven neem ik gerust wel wat lekkers, maar alleen als ik het echt lekker vind. Een appelpunt van de supermarkt of een multivlaaipunt valt daar dus niet onder, en dan is het heel jammer voor degene die dat speciaal voor mij gekocht heeft.
Bij uit eten gaan neem ik zelden een voorgerecht. Als ik het al eens doe heb ik daarna altijd spijt, want dan wordt het gewoon teveel icm het hoofdgerecht. Alleen een hoofdgerecht dus, en dat eet ik dan ook helemaal op. Geen toetje, want daar houd ik toch al niet zo van. Maar de bonbon bij de koffie lust ik dan weer wel, tenzij het er een is die ik maar zozo vind, want dan is het alleen maar zonde van de calorieën.

Charis

Charis

09-11-2015 om 10:39

Karig ontbijt en lunch?

Blik, vind je Engeltjes lunch en ontbijt echt zo karig?

Ik eet voor lunch en ontbijt samen 4 volkoren boterhammen en 1 beschuitje met kaas en ik beschouw mezelf als goede eter . Ben ook wel een paar kilo te zwaar.

Ik denk dat jij geen realistisch beeld hebt bij hoeveel je lichaam echt nodig heeft en er misschien vooral sprake is van gewenning.

Ik las laatst dat een hongergevoel altijd de kop opsteekt op de momenten dat je normaal gesproken eet, maar dat dit niet betekent dat je dan ook echt 'honger' hebt en wat moet eten. Als je niet aan dit gevoel toegeeft en per vast eetmoment wat minder neemt, went je lichaam daar ook weer snel aan.

Noet

Noet

09-11-2015 om 11:09

eens met Charis

dat gevoel wat ik als honger bestempel is bij mij juist heel vaak dorst, ik drink relatief weinig, en soms echt te weinig.
Ik krijg dan wel een snaaigevoel, maar met een glas water is dat opgelost.

mijn ontbijt en lunch op dit moment is
150 ml magere yoghurt met 40 g cruesli,
tussendoor een stukje (minder dan een halve punt) appeltaart (appeltaart competitie op het werk)
lunch: 4 cracottes met in totaal 2 el baba anoush en een stuk fruit,
tussendoor: 1x fruit en wat dropjes (stuk of 6-10)

Waarom dan zo weinig: ik houd veel meer van warm eten, veel groenten, pasta (kaal zonder saus) weinig vlees. Deze week eten we bijvoorbeeld curry van aubergine en spercibonen met kokosroomsaus, mmmmm maar veel calorieen. Ik wil in het weekend nog wel uit eten.

Maar mijn grote valkuil zijn koekjes en chocolade. Daar houd ik op deze manier ruimte voor.

Ik ben blij dat ik weer een beetje mag gaan sporten, dan krijg je wat meer ruimte.

Vanmorgen was ik heel verbaasd, na een weekend nergens (nou ja bij het ontbijt ging het nog goed) op letten woog ik toch weer 400g minder dan vorige week. Uit eten geweest met voor hoofd na, uit lunchen natuurlijk, wat uitgebreider ontbijten op dag 1 en 's avonds in 2 dagen nog een zak borrelnootjes weggewerkt. Ik zal morgen of woensdag wel meer wegen, maar deze van vandaag schrijf ik lekker op.

Katniss

Katniss

09-11-2015 om 11:28

Sporten

Bedenk ook dat met alles waarmee je extra energie verbrandt, ervoor zorgt dat je iets extra's mag eten. Als je wilt afvallen moet je natuurlijk wel in de min blijven, dus meer verbranden dan je binnen krijgt.
Er zijn nog genoeg sporten die je ook kunt doen als je gevoelige scheenbenen hebt, zwemmen en fietsen zijn wat dat betreft helemaal niet belastend. Je hoeft natuurlijk niet op je gat te blijven zitten als je pijn hebt in je scheenbenen. Van gewoon wandelen bijv. wordt het niet erger (weet ik uit ervaring, en ik heb een jaar last gehad van shin splints).

Noet

Noet

09-11-2015 om 11:40

Katniss

Pijn in je schenen hoeft natuurlijk niet altijd shin splints te zijn. (Die ik wel krijg van wandelen overigens)

Ik denk dat er meer achter zit, maar idd met beweging creeer je ruimte om meer te eten.

blik

blik

09-11-2015 om 11:42

Charis

Ja, dat vind ik erg weinig, dan zit je toch nog niet op 600 cal ong overdag? Afhankelijk natuurlijk van wat je erbij drinkt, tussendoor gebruikt enz. Ik gebruik bijv geen boter op mijn brood dus zoveel cal zijn dat niet. Als ik maar 2 boterhammen eet krijg ik veel te snel weer honger.
(Maarja, mijn strategie nu bestaat vooral uit meer eten, het ging mis bij mij omdat ik, puur door drukte, gewoon te lang niet at, honger kreeg etc. Nu zorg ik ervoor geen honger meer te krijgen, eet meer, gezonder en regelmatiger.

Noet, ik heb gewoon verkeerd gezelschap
Katniss, ja, er moet wel een knop om. Ik heb er zeker moeite mee. Ik wil niet onbeperkt eten, heb ik ook nooit gedaan. Maar dat constant bezig zijn met eten vind ik gewoon heel vervelend. Voor mij ook veel nieuwe info want ik ben er nooit zo mee bezig geweest. De laatste keer dat ik gelijnd heb heb ik echt geen cal geteld oid, at gewoon gezonder. Maarja, toen was ik jong en sportte. Heel ander verhaal nu. Maar het bezig zijn met eten op deze manier vind ik gewoon erg vervelend en houd ik vast niet lang vol, ik heb ook veel te veel andere dingen aan mijn hoofd.
(Maar hoop uiteraard hier wel wat goede gewoontes uit te slepen)

Katniss

Katniss

09-11-2015 om 11:52

Even wennen

Ik heb dit jaar in januari de hele maand op 1200 calorieën gezeten. De eerste paar dagen had ik schreeuwende honger, maar dat houdt vanzelf op. Het beste is afwisseling, maar ik ontbijt al jaren met 2 crackers met kaas (omdat ik geen zuivel drink) en vruchtensap (blijf ik doen, ondanks de nieuwe adviezen). Als lunch twee bolletjes met mager beleg en vruchtensap of water. 's avonds maximaal 600 calorieën, en gedurende de dag nog twee keer fruit. 's avonds heb je dan nog ruimte voor een heerlijke rijstwafel En drinken tussendoor alleen met 0 calorieën.
Als je een vast patroontje hebt hoef je er helemaal niet meer over na te denken, en je moet er al helemaal niet de hele dag mee bezig zijn. Als je eenmaal op gewicht bent kun je heus wel weer eens een koekje nemen bij de koffie, of wijn en nootjes, maar als je dan wat aankomt moet je daar eigenlijk gelijk weer iets aan doen.
(Het lijkt overigens nu of ik er gigantisch veel van weet, en ik ben een beetje bang dat men straks op de meeting een heel slanke Katniss verwacht - val ik dan toch door de mand. Maar ik ga dus in januari weer beginnen, alleen dan even niet de 9e.).

Noet

Noet

09-11-2015 om 12:57

katnis

we zullen de weegschaal mee nemen.

Bij mij zie je die 6kg meer ook niet, maar ze zijn er wel, en die 6 kg minder dan zit ik in het optimale gebied.
De 9e januari ga ik er ook niet op letten. Dan nemen we een SAS dag!

Ik hoef nog maar 3.9 kg.

blik

blik

10-11-2015 om 09:47

Katniss

Voor mij klinkt jouw dieet vrij extreem.
Maar jij hebt wellicht al wat minder cal nodig dan ik
Ik ben denk ik al heel wat zwaarder.
En juist omdat het bij mij zo schreeuwend uit de hand is gelopen de afgelopen 15 jaar heb ik het gevoel dat ik echt moet inzetten op een beter eetpatroon, náást ook extra opletten omdat er kilo's af moeten.
Bovendien zet bij mij één maandje weinig zoden aan de dijk! Ik zal het moeten hebben van een lange adem...dat is een ander verhaal.

Ik probeer dus juist afwisselender te eten dan voorheen. Verder zet ik in op gezonder. En dan pas kijken naar cal, maar ik let er dus ook op niet te weinig binnen te krijgen.
Maar het afkicken van mijn suikerverslaving is mijn grootste hobbel, hoewel het misschien meer een chocolade verslaving was.(is, ik denk niet dat die nog weg gaat, al eet ik nooit meer chocolade) Nu eet ik nog 1 x pw ong één boterham met extra pure hagelslag. Dat is een enorm verschil met hoe het was. Een verschil waar ik heel blij mee ben!

Verder is hier er weer 2 ons af en ook daar ben ik heel blij mee!
Ik vind het echt moeilijk omdat ik nog steeds heftig geblesseerd ben, nauwelijks kan bewegen, heel veel moet rusten en me daar zo ellendig van ga voelen dat ik het liefst enorm zou gaan snacken, en dan geen worteltjes.-( Gelukkig hebben we niks in huis en kan ik niet naar een winkel oid anders ging het mis. (Maar als ik naar een winkel zou kunnen was het probleem niet meer zo groot..ik heb een hekel aan winkelen maar smacht nu zelfs naar gewoon winkelen!!)
Ook slaap ik nog steeds ontzettend slecht door mijn klachten en dat helpt ook niet. Nu ik wat meer let op signalen van mijn lichaam merk ik heel goed wat mijn lichaam aangeeft als ik een doorwaakte nacht heb; dan wil mijn lichaam echt meer eten en lijkt het zowat onverzadigbaar.

Maar komt vast allemaal goed en ben toch blij dat ik, mede dankzij dit draadje, toch doorgezet heb met mijn 'dieet'. Als ik me weer beter voel kan het alleen naar makkelijker worden, en dan heb ik iig ern basis gelegd van iig vrij gezond eten.

Noet

Noet

10-11-2015 om 10:02

blik

ik ben 1.77 en heb ook maar zo'n 1500-1600 kcal per dag nodig om op gewicht te blijven. Met 1250 val ik ongeveer een halve kilo per week af zonder daarbij te sporten.
Die 2000 klopt gewoon niet met het huidige activiteitsniveau dat de gemiddelde mens heeft.

Jamie

Jamie

10-11-2015 om 10:18

2000

Er staat ook altijd bij dat het om een gemiddelde gaat...

Hier bijv: http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-niet-teveel-en-beweeg/hoe-eet-ik-niet-te-veel.aspx

blik

blik

10-11-2015 om 10:29

Noet

Ik heb helaas iets meer nodig dan jij, maar zeker geen 2000 nee. Maar hoop ooit zo ver te komen dat ik op jouw caloriebehoefte zit!

Noet

Noet

10-11-2015 om 11:38

Jamie

maar ik ken nauwelijks mensen die boven de 2000 uit komen, topsporters misschien, pubers in de groei die veel bewegen, En een beperkte groep mensen met zware lichamelijke activiteit, maar dat zijn er ook steeds minder door strenger wordende arbo-regels.

feit is wel dat ik als mager word beoordeeld terwijl ik boven het midden van het bmi gebied zit en mijn streefgewicht in het midden zit. Hoe vaak ik niet te horen krijg: "Maar jij kan het makkelijk hebben", "waarom let jij er op?"

Jamie

Jamie

10-11-2015 om 16:56

Noet

Jullie hadden het over een link naar de berekening, ik kan die link niet vinden. Welke was het want dan doe ik hem even.

Over het algemeen verbruik je ook meer als je lang bent dan korte mensen maar ik weet niet of lengte is meegenomen.

Jamie

Jamie

10-11-2015 om 16:58

oja

Ik heb vandaag 750 kcal weggelopen met de Lidlfolder

Jamie

Jamie

10-11-2015 om 17:00

berekenen

Dit lijkt me een goede, wordt in ieder geval ook lengte meegenomen: https://www.iamafoodie.nl/energiebehoefte-berekenen-hoeveel-kilocalorieen-heb-jij-nodig/

Jamie

Jamie

10-11-2015 om 17:08

zucht

Ik klik elke keer op verzenden.

Met dat exceldingetje (even klikken op dat witte vlak) kom ik uit op 1500 kcal in rust. Daar moeten je activiteiten dus nog bij. Bij Zittend werk zonder mogelijkheid van bewegen en weinig of geen inspannende vrijetijdsbesteding vermenigvuldig je je energiebehoefte in rust nog met 1,4-1,5 en daarmee kom ik al op 2175 dus wat jij zegt (topsporters) is toch wel schromelijk overdreven.

Noet

Noet

10-11-2015 om 19:00

jamie

de app is genoemd in #68 my fitness pall
Er wordt in die app wel rekening gehouden met je bewegingsniveau voor het bepalen van je voedingsstoffen niveau. Maar ja, kantoorwerk levert niet zo veel op. En mijn 4 minuten fietsen enkele reis ook niet..

Jamie

Jamie

10-11-2015 om 19:32

Noet

Bereken jouw cijfers eens met mijn link, ik ben benieuwd.

Jamie

Jamie

10-11-2015 om 19:37

oh tis een app

Dan sla ik even over

Noet

Noet

10-11-2015 om 20:40

jamie

ik zie de exel niet op mijn tablet. Ik zal eens googelen op die berekening.

Jamie

Jamie

10-11-2015 om 21:33

Noet

Ik zag hem eerst ook niet op de laptop, toen ik wat rondklikte daar kwam het opeens boven, boven dat plaatje van de gewichtheffer.

Geef anders even leeftijd, gewicht en lengte door dan kan ik het energieverbruik in rust berekenen. Zelfs als je bedlegerig bent moet dat cijfer nog maal 1,2.

Pirata

Pirata

11-11-2015 om 09:11

bijna 2200

Niet gek, ik kom uit op bijna 2200 kcal. En dat omdat ik met 1,6 mocht vermenigvuldigen doordat ik tegenwoordig een sta-bureau heb en af en toe sport. Lekker, ik neem straks een koek.

Jamie

Jamie

11-11-2015 om 09:22

precies pirata

Ik vermoed dat die app dus alleen het basaalmetabolisme berekent of in ieder geval met een kleine marge. Het klopt gewoon niet.

blik

blik

11-11-2015 om 09:25

wauw

Weer 3 ons eraf.
Ik weet dat het niet 'hoort', iedere dag wegen. (Ik weet de 'regel' is 1 keer pw) maar ik vind het fijn. Omdat ik zo 'weinig in mijn lichaam zit' of zoiets. Kan het moeilijk uitleggen, maar ik ben doorgaans erg weinig bewust van mijn lichaam. Op deze manier raak ik wat bewuster en dat vind ik fijn. (Doe dit ook alleen nu even)
Ik schrik er juist wat van. Misschien normaal, stond lang stil, en nu gaat het eraf. Maar ik wil juist niet te snel gaan, ben veel te bang dat mijn lichaam op spaarstand gaat enz. Ben nu nu dus ruim 1,5 kilo lichter dan vorige week en dat vind ik wel veel.
(Oeps, krijg opeens de akelige gedachte dat ik wellicht spiermassa aan het kwijtraken ben omdat ik véél minder beweeg dan gewoonlijk. En spieren zijn nu eenmaal zwaar...
Maar dat is het vast niet alleen, ik ervaar mezelf ook als lichter en minder dik..
Ik tel wel calorieën maar halverwege de dag vergeet ik het weer en de avondmaaltijd wegen enz doe ik allemaal niet, maar eet zeker meer dan de hoeveelheden cal die hier aangegeven worden.
Ik voel me iig wel goed, eet echt mega gezond voor mijn doen, eet bij honger en heb alleen 's avonds laat nog weleens moeite, heb dan meestal wel zin in chocolade. Maar die zin verdwijnt meestal weer snel. Ik neem dan wat yoghurt, of ern gekookt ei, mandarijntje of wat olijven. Vind die zaken allemaal steeds lekkerder!

Suze

Suze

11-11-2015 om 09:29

gaat goed!

Vanochtend weer gewogen: ik ben nog 200 gram boven mijn maximaal "toegestane" gewicht!

Kan best dat het morgen weer meer is, maar hiermee ben ik wel blij.

Ik wil overigens het liefst nog meer dan een kilo eraf met feestdagen die eraan komen.

Ik merk wel dat door minder zoet te eten de drang naar zoetigheid echt afneemt.

Ik lees hierboven met verbazing alle discussies over calorieën. Ik doe daar niet aan. Heb werkelijk geen idee hoeveel calorieën ik per dag eet. Ik gebruik gewoon mijn gezond verstand: zo veel mogelijk groente en fruit, zo min mogelijk koek, zoutjes, alcohol (nb ik eet nooit snoep en ben vooral een cookymonster) en voor de rest regelmatig eten, niet te veel en iets minder koolhydraten dan voorheen.

Ik kan me wel voorstellen dat als je (veel) meer wilt afvallen dan voorheen dat je sneller resultaat wilt zien. Toch geloof ik dat je beter in een half jaar 10 kilo kunt afvallen dan in 2 of 3 maanden. Het gaat er uiteindelijk om dat je een blijvend anders eetpatroon krijgt wat je vol kunt houden. Dat lukt denk ik niet met snel afvallen.

Mijn tip is dus vooral: slechte gewoonten doorbreken.

Als je dus te veel snoept (inclusief koek, zoutjes, alcohol) om daar dan vooral iets aan te veranderen.

Dus bijv: alleen nog snoepen op de dagen dat je sport. En als je niet sport, beperk het dan bijv. in het begin tot 2 of 3 keer per week (als dat voor jou haalbaar is) - op vaste dagen. En als het voor jou werkt: eet dan 1 koekje of drink een half glas wijn in plaats van meer.

Dus: minder vaak en minder qua hoeveelheid.

Ik heb gemerkt dat ik mn bij zoutjes en kaasjes slecht kan stoppen. En dan snoep ik meteen ook echt veel (op het genante af). Dus daar kan ik dan beter niet aan beginnen.

En dus vooral veel fruit en groente (ook tussendoor om te snoepen), en tenminste 5 eetmomenten (incl. die fruit of rauwkostsnoepmomenten) zodat je regelmatig eet en je suikerspiegel op pijl houdt (met alleen rauwkost lukt dat misschien niet, dus dan beter fruitje erbij).

Pirata

Pirata

11-11-2015 om 09:29

het lijkt me ook te veel ja

Komt op mij ook niet realistisch over inderdaad. Dan kan iedereen zo ongeveer schranzen?
Ik geloof trouwens wel i het heilzame effect van staan op kantoor ipv in een bureaustoel hangen. Daar is volgens mij genoeg wetenschappelijk bewijs voor. Dus kantoormensen, verheft u! Sta op!

Suze

Suze

11-11-2015 om 09:47

blik

Fijn dat het bij jou ook goed gaat!

Ik lees bij jou ook het doorbreken van slechte gewoontes. Dat is denk ik op de lange termijn al de grootste winst!

Hou vol. Ook als de weegschaal een volgende keer weer iets omhoog gaat.

blik

blik

11-11-2015 om 22:59

Suze!

Fijn je bericht! Fijn om wat bevestiging te krijgen, dat het ook mogelijk is zonder alles te berekenen of uit te hongeren!
Hoewel we het vast niet over hetzelfde hebben, want bij jou geen sprake van overgewicht, toch? (Bij mij bepaald wel...)
Van de andere kant ben je juist een goed voorbeeld juist dan..

In ieder geval weer de bevestiging gekregen dat het niets voor mij is, al dat gereken. Ik ben er mee begonnen omdat ik toch wat bezorgd raakte of ik niet te weinig binnenkrijg qua calorieën. Maar ook dat is onzin, denk ik nu, want dat voel ik dan toch wel? Dan heb ik toch gewoon honger? Of is dat nu weer te simpel gedacht?
(Honger heb ik absoluut niet)

Ik denk nu ook wel dat ik wat 'door aan het slaan' was. Want in principe heb ik al een hoop slechte gewoontes doorbroken bij mezelf. En te snel teveel willen is natuurlijk ook niet goed. Hoe dan ook, dat calorieën tellen is echt niets voor mij, hoewel het me wel enige info verschaft heeft. Ik denk nog steeds dat het ook veel uitmaakt *wat* je eet, ongeacht de calorische waarde.
Gaat iig prima hier. Hoewel ik wel merkte vandaag, ben weer weggeweest terwijl ik dat lang niet meer heb gedaan, moest naar therapeut, dat ik het lastig vind in de eet-modus te blijven als ik wegga. Heb dan snel de neiging te weinig te eten, blijft een valkuil voor mij.

Dus ja, ik wil zeker volhouden. Wil echt niet meer terug naar mijn oude gewicht! (Maar er moeten nog zeker 10 kilo af om überhaupt in groene gebied te komen..maar ik heb daar nu eigenlijk gewoon alle vertrouwen in. Vasthouden dan maar.

Noet

Noet

12-11-2015 om 07:10

jamie

als ik deze link gebruik
http://www.the-bootclub.com/formule-energieverbruik.html

Kom ik om op gewicht te blijven zonder sporten en met een zittend leven op 1678 kcal per dag.
Ik heb de Harris&Bennedict formule gebruikt. Is dezelfde die het accademisch ziekenhuis maastricht gebruikt voor patienten die extra nodig hebben om te genezen. Daar zit bij hun dus ook een correctie naar boven voor in. Die heb je als gezonde persoon niet nodig. Die correctie is bij de link die jij geeft abbusievelijk ook meegenomen voor gezonde personen.
Ernst&Benedict is namelijk al gebaseerd op de hoeveelheid inclusief lichte activiteit zoals kantoorwerk.

Als ik invul 1-3 x per week sporten kom ik op 1923.

Om af te vallen is 1250 tov 1678 maar 400 minder, als je je realiseert dat een kokosmakroon er al zo'n 300 bevat is dat niet zo heel veel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.