Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

karin

karin

02-03-2018 om 13:33

Afvallen tijdens de overgang

Ik wil het gewone afval draadje niet vervuilen, dus maar even een nieuw draadje.

Ik ben al een paar jaar in de overgang en wil graag 25 kilo afvallen. Sinds half oktober, na een operatie, heb ik mijn eetgewoontes veranderd en snoep en snack helemaal niet meer, ook niet in december

Sinds eind november fiets ik zo'n zes dagen in de week tenminste 30 km op de hometrainer, afwisselend duur en sprint training, maar het afvallen lukt bijna niet.

Na mijn operatie was er drie kilo af, mede door een tijdje vloeibaar te eten, maar sindsdien is er bijna niets meer afgegaan en daar baal ik van...

Volgens de eetmeter app die ik een tijdje invulde, weet ik dat ik niet echt veel calorieen binnen krijg en al zeker niet teveel.

Zijn er meer in de overgang hier die ook op dieet zijn en bij wie het moeilijk lukt? Ik weet van even googlen dat je in de overgang moeilijker afvalt, maar zoooo langzaam is wel erg vervelend!

Tips iemand?

Tine Winkel

Tine Winkel

02-03-2018 om 22:01

ik weet het niet

ik had ook een poosje dat het afvallen helemaal niet lukte. De laatste weken gaat het echter goed. Ik heb me geconcentreerd op het beperken van verzadigd vet (omdat mijn cholesterol iets verhoogd was) en het lukt me nu om in de eetmeter app van het voedingscentrum alle dagen groen te scoren op dat vlak (ook altijd voor zaken als eiwitten, vetten, vezels etc.) Ik zit op ca. 1700 cal per dag en val daar nu heel geleidelijk mee af.

Tine Winkel

Tine Winkel

02-03-2018 om 22:03

en waarom ik het niet weet

(zie mijn vorige reactie, aanvulling) het afvallen gaat de laatste 2 weken wel erg makkelijk. Ik weet niet of dit komt door mijn dieet of dat ik, net als ruim 20 jaar geleden, weer last heb van mijn schildklier. Of, als het dát niet is, waardoor ik dan momenteel zo afval... Ik ben er niet helemaal gerust op.

zebra

zebra

03-03-2018 om 08:56

zo'n 5 jaar geleden

viel ik redelijk makkelijk af door alleen al op mijn voeding te letten en iets meer te bewegen. Maar ineens lukte het niet meer, ik kwam aan en die kilo's gingen er niet meer af of heel af en toe een kilo. En dat terwijl ik in die periode juist wel ging sporten ivm deelname aan een sportief evenement en ook op mijn voeding lette. Ik vermoed dat ik rond die tijd in de overgang ben gekomen en ik zit er nog steeds in. Ik hoop dan ook dat het afvallen over een paar jaar alsnog zal lukken.

Vera

Vera

03-03-2018 om 09:14

bekend

Volgens mij een bekend probleem.
Ben ook in de overgang.
Geen (groot) overgewicht, maar zelfs 1 of 2 kilo krijg ik er al moeilijk af.

Van een overgangsconsulente hoorde ik dat het beter is iets zwaarder te zijn in de overgang.
Maar zou er zelf ook wel wat (makkelijker) meer af willen hebben.

Dus geen tips, behalve gezond eten, let op alle vitamines en vezels.

Je kunt wel proberen wat minder koolhydraten te eten, soms slaat dat meer aan. Hoor ik wel regelmatig bij andere vijfigers (weet niet of die al in de overgang zijn).
Of juist vlees en vis laten liggen (maar org voor voldoende vervanging via andere voedingsmiddelen).

karin

karin

03-03-2018 om 09:43

komt dus vaker voor

Bedankt dames voor jullie verhaal. Het komt dus blijkbaar echt vaker voor.

Ik let erg op mijn voeding, maar wil wel redelijk normaal blijven eten, het moet ook vol te houden zijn natuurlijk en het lijkt me dat je eetgewoontes veranderen belangrijk is.

Frustrerend voorbeeld: een paar weken geleden waren we een weekendje op een citytrip. Ik heb hooguit bij het ontbijtbuffet iets meer gegeten en verder als man en dochter aan de koffie zaten in de middag met een grote taartpunt zat ik alleen aan de koffie...

Een dag na thuiskomst op de weegschaal en twee kilo aangekomen, terwijl we elke dag zo' n zeven uur hadden gelopen grrrrrr.Die zijn er nu wel weer af, maar niet meer dan dat.

@Tine Winkel, ik hoop dat het iets onschuldigs is waardoor je afvalt, hou het in de gaten!

Nog meer mensen met tips?

Mop

Mop

03-03-2018 om 10:56

Karin

Vooral zorgen voor gezonde keuzes en genoeg beweging. Daarbij accepteren dat je wat zwaarder bent, zorgen voor zo min mogelijk stress ( dikmaker), voldoende slaap ( dikmaker) en ontspanning.

weet je hoeveel je precies eet?

een paar algemeenheden
1) voor zover ik weet is het in/na de overgang inderdaad moeilijker afvallen, want je hebt minder calorieën nodig dus moet je nog extra minderen om af te vallen.
2) meer bewegen zou in theorie tot gewichtsverlies moeten leiden omdat je meer verbrandt, maar het extra calorieënverbruik valt vaak vies tegen dus het afvaleffect ook. Wie een sportschool bezoekt kan dit bevestigd zien bij de apparaten die ook weergeven hoeveel calorieën je verbrandt. Over de nauwkeurigheid valt vast te twisten, maar duidelijk is dat het niet echt opschiet allemaal.

Je zegt dat je niet meer snoept en snackt. Maar dat helpt natuurlijk alleen als je de op die manier uitgespaarde calorieën er niet bij de hoofdmaaltijden weer bijeet. Om daar precies overzicht over te houden, zou je eigenlijk denk ik precies moeten bijhouden wat je eet. Wat me behoorlijk lastig lijkt.

Ik kan zelf wel zien of ik minder eet bij ontbijt, lunch, en de tussendoortjes. Bij ontbijt en lunch eet ik namelijk iedere dag min of meer hetzelfde, en in dezelfde hoeveelheden. Maar dat geldt niet voor de avondmaaltijd, die er op verschillende dagen heel anders uit kan zien en waarvan ik ook amper een idee heb hoe groot mijn porties precies zijn. Ik heb altijd begrepen dat het lichaam de neiging heeft zijn gewicht vast te houden, dus je kan je voorstellen dat wie overdag veel minder eet, dat 's avonds onbewust compenseert door een grotere portie avondeten.

Zou iets dergelijks bij jou kunnen spelen? Dat je ongemerkt meer bent gaan eten bij de hoofdmaaltijden waardoor het stoppen met snacken minder effect heeft dan je zou mogen verwachten?

Groeten,

Temet

@Emma

@Emma

03-03-2018 om 11:58

Temet

Je hebt gelijk, het is helaas nodig precies te weten wat je eet. Tot een jaar geleden kon ik het af met "loslaten", niet teveel snacken tussendoor, lekker sporten en je vooral niet druk maken en de kilo's vlogen eraf. Nu, volop in overgang, telt iedere calorie. Het zijn echt die porties, vooral 's avonds. Ik vind dat ik best goed bezig ben voor mezelf, ik probeer mijn eetpatroon in zijn geheel te veranderen, geen crashdiëten ofzo, daar geloof ik niet in. 2x per week sport, maar ik val geen grammetje af, werkelijk niets nada . Ik troost me maar met de gedachte dat ik dus ook niet aankom, maar 84,2 kilo (als een maand lang) is voor mij echt minimaal 4 kilo teveel.
Ik ga koolhydraatarm proberen. Maar het valt niet mee met een chips- en chocola-etende puber in huis.
Hoe lang duurt die stomme rot-overgang eigenlijk? Kan ik daarna weer gewoon afvallen!

Ellahey

Ellahey

03-03-2018 om 12:08

Ja, herkenbaar. Ik ben veel te zwaar en moet afvallen en dat lukt ook niet. Nu heb ik een enorm stressvolle tijd achter de rug dus daar zou het iets mee te maken kunnen hebben. Maar, als ik eerlijk ben, ligt het bij mij puur aan het niet volhouden of doorzetten omdat er geen resultaat is. Jij bent heel goed bezig en dan is het inderdaad vreemd en vervelend dat er bijna geen resultaat is. Een verpleegkundige raadde mij eens een koolhydraatarm dieet aan waar je voor moet betalen. Ik durf de naam hier niet te noemen wegens reclame. Ik vind dat soort diëten niet aantrekkelijk omdat ik het crashdiëten vind en omdat je binnen korte tijd weer drie keer zo hard aankomt maar zij was er erg positief over. Ik zit er nu zelf over te denken, als is het maar om een begin te krijgen.

blik

blik

03-03-2018 om 12:15

Jammer

dat je niet in andere afvaldraadje schrijft, dat valt niet te vervuilen want gaat alleen om afvallen
Je zou daar ook niet bepaald enige zijn die in overgang zit, schat ik zo in.

Hier ook, en ja, afvallen gaat een stuk moeizamer dan de laatste x dat ik er mee bezig ben geweest, zo'n 20 jaar geleden.

Voor mij geldt dat ik slechter slaap (wrs door overgang) en dat helpt niet. Als ik moe ben verdwijnt mijn discipline.
Bewegen en sporten wil ik heel graag, heb daar veel zin in, maar lichaam werkt niet goed meer mee.

Soms waan ik me (veel te ) jong, en schep dan bijv porties op die ik makkelijk at toen ik 20 was, of bestel iets in restaurant dat nu echt too much is.
Volgens mij ben ik niet de enige. Ik hoor bijv veel mensen zeggen dat ze minder vlees eten bewust. Vaak betekent dat dat ze geen grote lappen meer bij maaltijd eten maar een kleiner stukje.
Dat is gewoon nodig want je oudere lichaam kan niets meer met grote hoeveelheden vlees. Maar die mensen denken dan vaak dat ze om andere redenen minder vlees eten.

We worden ouder en hebben echt nog maar minimaal voedsel nodig.
Met ouder worden trouwens wel ook sneller tekorten aan bepaalde stoffen dus goede suppletatie kan ook iets schelen.

blik

blik

03-03-2018 om 12:18

Ellahay

Je kunt prima iets aan je koolhydraatinname doen zonder ongezonde dieeten.
Sla het koolhydraatrijke product gewoon eens over in een maaltijd en ga experimenteren.
Het is hot en dat betekent dat er veel lekkere recepten te vinden zijn.

@Emma

@Emma

03-03-2018 om 12:28

Hot

Ja, koolhydraatarm is hot , google maar eens. Het gemak voor mij is dat je meestal toch gewoon kookt voor de goegemeente en dan kun je zelf de pasta of rijst of aardappels weglaten of vervangen door iets anders zonder koolhydraten. Dat is niet het hele verhaal natuurlijk, maar je komt een eind. Ontbijten vezelrijk en koolhydraatarm (geroosterde havermout met appel of met yoghurt en bosbessen). Met minder kom ik de dag niet door. Tussen de middag salade van kip, tomaten ed. en tuinbonen: ook weinig koolhydraten. Aangemaakt met olie, azijn, kruiden.

Guera

Guera

03-03-2018 om 13:39

Wat eet je precies?

Ik herken het heel erg. Ik ben niet echt te zwaar maar wil er een kilo of 3 af zodat alles weer beter zit.
Ik heb gesproken met een dietist. Zij zei dat ik te weinig at en dat je lichaam dan stil gaat staan.
Haar tips:
Eet circa 1500 a 1700 calorieën per dag. Niet minder.
Eet tussendoortjes. Fruit. Tomaatjes.
Eet elke dag anders. Niet elk ontbijt havermout. Niet elke lunch 2 boterhammen. Maar veel afwisselen. De ene ochtend kwark. De volgende dag yoghurt, brood, pap. Dan weer havermout.
Idem bij de lunch. Dan een salade. Dan een soep. Andere dag brood.
Eet alles volkoren. Pasta, zilvervliesrijst.
Bruin brood is niet hetzelfde als volkoren.
Meergranen is ook gewoon wit brood. Dus echt volkoren.
Als je kaas eet kies 30 plus.
Drink veel water of thee.
Drink geen frisdrank.

Bij mij werkte dit wel. Wel heel langzaam. Heb 6 maanden over 3 kilo gedaan maar goed.
Ik eet bewust dat waar ik echt van geniet. Een mooie zelfgebakken taart eet ik. Maar een appie vlaai die getrakteerd wordt op werk neem ik niet meer. Ook niet uit beleefdheid.
Verder hielp minderen met alcohol ook. Ik dronk niet veel maar over een week verspreid toch een fles wijn. Dat beperk ik nu tot een halve fles. Tenzij er een feest is 😊
Misschien deed je dit allemaal al.....dan weet ik het niet....
Succes.

@Emma

@Emma

03-03-2018 om 14:01

Calorieën

Ja dat klopt Guera. Het punt is alleen waar die 1500-1700 calorieën uit bestaan. Dus idd veel tomaatjes, vezels, gezonde vetten, eiwitten. Kan ook met (veel) minder koolhydraten.

karin

karin

03-03-2018 om 14:29

dank weer

Mijn eetpatroon bestaat ongeveer uit: 8 uur 1 kop koffie met melk en suiker, wel veel minder suiker dan vroeger, om een uur of tien 2 , soms 3 volkoren boterhammen met van alles, niet speciaal slanke versies, 30 plus kaas vind ik echt net kauwgom.
Om een uur of 3 fruit en soms als ik erg honger heb nog een bakje yoghurt.
'S avonds gewoon net wat we eten, maar ik eet altijd het kleinste portie en niet veel vlees, het eten is zeker niet vet.
Ik vul al maanden de eetmeter in en kom op gemiddeld 1450 calorieen per dag.

Door al het fietsen zie ik wel verschil in mijn benen, die zijn veel steviger en minder vet . Spieren wegen zwaarder dan vet, dus het is deels misschien wel te verklaren, maar het is zoooo moeilijk vol te houden als je bijna geen resultaat op de weegschaal ziet.

Ik ga maar weer eens fietsen, bedankt weer dames!

karin

karin

03-03-2018 om 14:37

@Temet

Ik vergat nog te zeggen dat de hometrainer een speciaal programma heeft en ik verbruik zo ' n 600 kc per dag.

Tine Winkel

Tine Winkel

03-03-2018 om 16:40

@Guera

Dank voor het delen van het dietist-advies. Het grappige is dat ik dat dus inderdaad vrijwel helemaal doe (muv mijn lunch, die is wel vaak hetzelfde) - ik krijg wat hoop dat het misschien toch gewoon afvallen is, bij mij. Ook wat rustiger vaarwater hier, dus meer ontspanning en beter slapen - heb ik dan eind vorig jaar gewoon gewicht vast gehouden door stress en slecht slapen? Maandag weet ik meer.

Tango

Tango

03-03-2018 om 17:03

Karin

Misschien is het beter te starten met een ontbijt i.p.v. die kop koffie. En zou die suiker helemaal weglaten. Verder schrijf je 2 tot 3 boterhammen met van alles. Maar wat is dat dan? Mager beleg hoeft inderdaad helemaal niet, maar van alles daar kunnen we weinig mee. Daaarna eet je eigenlijk niet echt iets meer tot het avondeten, lijkt me ook niet goed. Meer regelmaat is beter.
Momenteel volg ik zelf een dieet (of eigenlijk meer een voedingswijze) van een sportschool. Je valt er niet veel van af, maar wel geleidelijk. De maaltijden bestaan uit veel eiwitten waarvan je lang een vol gevoel houdt. Bijvoorbeeld 's morgens yoghurt, kwark of havermout, maar een boterham met een roerei kan ook. Tussen de middag een broodje met salade en 's avonds een gezonde warme maaltijd met voldoende groente en wat aardappels/rijst/pasta en vlees. Tussendoortjes kunnen fruit, zuivel of een cracker zijn. Ook bananenbrood staat op het lijstje. Ik vind het goed vol te houden, je krijgt er allerlei recepten bij waardoor je leert gevarieerd te eten. Verder heb ik nauwelijks trek of honger, maar val wel af. Nou zit ik volgens mij nog niet in de overgang, maar weet dat niet zeker. Ik heb het wel af en toe ineens erg warm 's nachts en slaap ook minder goed. Sinds het nieuwe eetpatroon is dit overigens weer veel beter.

Guppie

Guppie

04-03-2018 om 08:31

Goede koolhydraten

Koolhydraten zijn wel belangrijk maar wel de juiste, namelijk complexe koolhydraten. Allerlei gezonde volken eten juist geen bergen eiwit, zoals soms wel wordt aanbevolen. Het combineren van complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment houdt je bloedsuikerspiegel stabiel. Een vezel als inuline is ook goed voor je bloedsuikerspiegel. Een los koekje, fruit etc kan bloedsuikerschommelingen geven. Zelf eet ik vaak speltcrackers tussendoor maar moet je van houden.
Brood vult wel maar voedt niet echt. Beter zou zijn een andere verhouding van brood en beleg. Zoals een maaltijdsalade met wat brood, om maar wat te noemen.
Je kan ook wat opzoeken over intermittent fasting. Wat langere pauzes tussen je maaltijden.
Verder is lichaamsbeweging voor het ontbijt goed voor je vetverbranding, al zal dat niet voor iedereen handig zijn i.v.m andere bezigheden.
Allerlei vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen ook om de insulinegevoeligheid te verbeteren. Zo zitten er in edelgistvlokken allerlei vitaminen en sporenelementen die kunnen helpen bij het stabiel houden van je bloedsuikerspiegel, zoals chroom.
Voldoende aanmaak van melatonine is ook belangrijk bij het afvallen. Dus 's avonds gedempt licht, slapen in het donker. Sommige medicijnen verminderen de melatonineaanmaak.
Voor de rest eens op wat gezondheidssites kijken, zoals energiekevrouwenacademie.nl Ook een boek: Het energiekevrouwenvoedingskompas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.