Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jo_Janneke

Jo_Janneke

31-08-2015 om 12:42

Afvallen, snap er niet veel van.

Een aantal weken geleden stond ik op de weegschaal en kwam ik tot de conclusie dat ik in de afgelopen 15 jaar gemiddeld 1 kg per jaar gegroeid ben.
Nu is 1 kg per jaar niet veel, maar naar 15 jaar ben je dan wel 15 kg zwaarder, en in dit tempo weeg ik bijna negentig kilo tegen de tijd dat ik 65 ben. Dan is er echt sprake van serieus overgewicht, vooral als je dat afzet tegen mijn lengte. (ik ben 1,59 m).

Mijn eerste stap was meer bewegen. Dat is niet zo moeilijk, ik heb een grote tuin waarin heeeeeel lang niet veel gebeurd was. Snoeien, spitten, schoffelen in de friese klei, stoeptegels verslepen en grasmaaien zorgt er voor dat je echt meer beweging krijgt.
Dat scheelde. Stukje bij beetje werd mijn conditie beter (versleep maar eens 180 stoeptegels) en raakte ik wat gewicht kwijt.
Voor ongeveer 3 weken terug ben ik ook begonnen met bewuster eten. Dus maar 1 keer opscheppen, minder aardappelen, meer groente en dat soort dingen. Ook ben ik begonnen met het bijhouden van "mijn eetmeter" van het voedingscentrum.
Gemiddeld over de afgelopen 3 weken eet ik 1650 Kcal per dag.
Het streven is ook om elke dag een uur goed te bewegen op de crosstrainer. (dan verbruik ik gemiddeld 250-300 Kcal per uur, gemeten met een hartslagmeter en bijbehorende borstband)

Ik vind dus van mezelf dat ik heel goed bezig ben, ik zie het alleen niet terug in de weegschaal. Ik heb heb gevoel dat het heeeel langzaam gaat, en dat ik 1 stap vooruitdoe, en dan weer anderhalve achteruit.
Vanaf april ben ik nu 6 kilo afgevallen, waarvan ik het gevoel heb dat het in de laatste weken heeeeel langzaam gaat.

Oja, dit is ook de eerste keer in mijn leven dat ik me bezig hou met afvallen en bewust bewegen.
Zijn er hier forum leden die mij hier iets meer over kunnen vertellen?

En nu weet ik dat google je vriendje is, ik zie daar alleen door de bomen het bos niet meer

Jo_Janneke.

Een kilo per jaar erbij.....

...en nu bijna een kilo per maand eraf. Dus je raakt het momenteel ongeveer 10 keer zo snel kwijt als je het er ik gegeten hebt!! In dat licht......een razend tempo.

Volgens mij geldt voor afvallen dat hoe sneller je het doet, hoe groter de kans op mislukking. Niet kunnen volhouden, je lichaam in de spaatstand, jojo effect. Dat soort dingen.

Dus volgens mij doe je het best heel goed. Vooral niet gaan uithongeren om het tempo van afvallen weer op te krikken.

Ga zo door!!

( met de opmerking dat ik zelf geen ervaren lijner ben, maar wel dingen hoor, lees en onthoud. )

Katniss

Katniss

31-08-2015 om 13:13

Veel!

Bij mij is er 5 kg af sinds januari, dus ik vind dat je best rap gaat. Je hoeft natuurlijk ook niet meer naar je gewicht van 15 jaar geleden, dus ik zou gewoon lekker zo doorgaan.

Ja prima

Lijkt me een prima resultaat. Maar mogelijk dat het nu een stuk langzamer gaat. Ik zou ook niet teveel op kilosuccessen meer inzetten. Het risico is dat je lichaam gaat sparen omdat je minder tot je neemt.
Daar kun je niets tegen doen dan gewoon gezond blijven eten.
En bedenk dat ietsje ruimer in je vel gezonder lijkt te zijn statistisch gezien dan te dun.

Tine Winkel

Tine Winkel

31-08-2015 om 13:43

1 kg per jaar

maar dan afvallen ipv aankomen, komt neer op 20 gram per week. Dat zie je idd niet op je weegschaal, het gaat idd heeeel langzaam, maar het gebeurt wel.
Ik zou dus vooral gewoon dapper volhouden met waar je nu mee bezig bent. Niet extremer worden, maar gewoon gezond eten, het teveel laten staan en lekker fysiek actief worden/blijven.

Syl

Syl

31-08-2015 om 13:49

herkenning

Als je wat ouder bent gaat afvallen helaas heel erg traag. Ben zelf begin dit jaar gestart met lijnen (niet snoepen) en de eerste weken viel ik 1 kilo af en daarna gebeurde er twee maanden totaal niets met mijn gewicht! Ik dacht dat ik gek werd. Maar ik heb toch volgehouden en schoksgewijs ging mijn gewicht na twee maanden dan toch naar beneden. Het duurt alleen verrekte lang. BTW: er áán gaat dan weer wel supersnel, dat heb ik ook gemerkt

Het klinkt als of je heel goed en gezond bezig bent. Gewoon doorgaan. Al is het misschien niet voor je lijn, het is ook goed voor je lijf en je gezondheid in zijn algemeenheid. Je kunt ook gewoon de weegschaal een tijd mijden als het je zo demotiveert en over een maand pas weer eens meten. Succes hoor!

bloemetje

bloemetje

31-08-2015 om 13:58

en vergeet niet

En vergeet niet: je bent nu 6 kilo lichter dan aan het begin van het jaar. Jouw lichaam verbruikt daarom minder calorieën dan eerst, je hebt dus gewoonweg minder nodig.
Geen idee hoeveel je weegt, maar misschien bereik je inmiddels ook wel het voor jouw 'optimale' gewicht?

Jo_Janneke

Jo_Janneke

31-08-2015 om 15:53

Fijn, deze reacties

IngridT: Zo had ik het nog niet bekeken. Dank je wel daarvoor.

Katniss: Nou, 15 kilo er in totaal af zou niet gek zijn hoor. dan heb ik een BMI van 25, en daar wil ik toch wel graag naar toe.

AnneJ: het "langzamer" gaan is ook datgene wat me nu frustreerd. Verstandelijk weet ik wel dat dat "normaal" is, maar gevoelsmatig is dat een heel ander verhaal. Komt ook omdat ik "sporten" niet leuk vind (de bekende gymnastiek ellende van de lagere en middelbare school in combinatie met een hypermobiel lichaam) Mijn uitdaging is het dan ook om A: iets te vinden wat ik leuk vind en wat ik "makkelijk" tussen de bedrijven door kan doen.

Tine Winkel: Ik wil ook niet extreem gaan lijnen. Het moet ook leefbaar blijven, en geen obsessie worden.

Syl:Ja. leeftijd speelt ook zondermeer mee. Achteraf gezien ben ik al vanaf mijn 34-ste in de overgang en vanaf dat moment denk ik ook dat ik stukje bij beetje gegroeid ben. Voor die tijd kon ik eten wat ik wilde, en kwam ik minimaal aan. Mijn moeder wist me vorige maand te vertellen dat ik steeds meer op mijn oma ging lijken...... ook kort en gezet. Toen mijn reactie uitbleef reageerde ze verbaasd, ik vond het toch altijd leuk om te horen hoe ik op familileden leek?
Nou, niet echt dus, in mijn beleving werd oma alleen maar kleiner en breder naarmate ze ouder werd. Zo wil ik in iedergeval niet worden

Bloemetje: Ja, dat zal ook mee spelen. Ik vind dat alleen zo "oneerlijk" LOL. Naarmate je lichter wordt moet je dus meer bewegen voor hezelfde resultaat. Afgelopen week zijn mijn man en ik wezen wandelen (Nordic walken, bijna 8 kilometer). Ook hij had zijn hartslagmeter en band om. Tot mijn grote verbazing en frustratie had hij bijna 2,5 maal zoveel calorieen verbrand.
Achteraf gezien wel logisch, hij is groter dan ik ben, en minstens 40 kg zwaarder, en verbrand dus meer, maar toch...het voelt niet "eerlijk" We lopen net zover, en als puntje bij paaltje komt moet ik anderhalf keer dat rondje lopen om dezelfde hoeveelheid calorieen te verbranden.

tip

Hoi Jo_Janneke,

Ik denk ook dat je heel goed bezig bent zo maar heb wel nog een tip: krachttraining! Dat klinkt misschien eng maar geloof me, dat is het niet Wat is het en waarom zou je het doen?
krachttraining = het trainen van je spieren tegen weerstand. Weerstand kan komen van je eigen lichaamsgewicht (denk maar aan pushups) maar ook door apparaten in de sportschool of losse gewichten.

Waarom? Simpel: spieren verbranden energie simpelweg om te blijven bestaan. Dat betekent dat hoe groter je spiermassa, hoe meer energie (eten dus) je nodig hebt. Ook als je tv zit te kijken, verbrandt je meer calorieën als je grotere spieren hebt. Als je nog niet op je goeie gewicht zit, val je dus af.

Wees niet bang dat je eruit gaat zien als een bodybuilder. Daarvoor zou je echt waanzinnig hard moeten trainen en ook nog eens een heel strikt dieet volgen. Wat er wel gebeurt is dat je er strakker en slanker uit gaat zien EN dat je dus afvalt als je nog niet op gewicht bent. Wel braaf ook je cardio blijven doen he!

Groetjes en succes, Carole

Binna

Binna

31-08-2015 om 21:38

hier ook

tenminste, een dochter die in korte tijd door omstandigheden 5 kg aankwam. Daarmee is ze nog steeds erg slank, maar ze doet er alles aan om die 5 kg er af te krijgen en valt niet af. Let op eten (divers en calorieen tellen), sport (van tijdelijk niets naar) 7 uur in de week en valt geen gram af.

Jo_Janneke

Jo_Janneke

31-08-2015 om 21:45

Carole?

Heb jij ideeen over welke krachttraing oefeningen ik ontspannen thuis kan doen? Toevallig een link naar simpele oefeningen?
en met cardio bedoel mijn uurtje crosstrainer per dag?

thuis trainen

Gewoon even google-en op 'krachttraining thuis" en je komt van alles tegen. En ja, ik bedoel inderdaad je crosstrainer uurtje. Ik weet niet welk programma je daarmee doet, maar ik raad je aan om te kiezen voor intervaltraining. Ik hoor het wel als je daar nog vragen over hebt En nu: GOGOGO!

bertje1

bertje1

02-09-2015 om 10:18

let vooral op...

trap niet in de valkuil: 'ik wil dat het sneller gaat en ga nog maar wat minder eten'. Anders wordt je lichaam zuinig.
voldoende eten tussen 1500-1700 kcal, goed variëren en gewoon doorgaan.

Vanavond op tv geweest

http://www.npo.nl/de-kennis-van-nu/02-09-2015/VPWON_1241889

Over realistisch en wetenschappelijk omgaan met je gewicht. Met Jaap Seidell.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.