Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

AFP waarde na tumor

mijn kind had vorige jaar een tumor in zijn bal. tumor is verwijderd en hij heeft 2 chemokuren gehad.
bij elke controle letten we op de AFP waarde in zijn bloed. normaal moet het onder de 10 blijven maar gisteren werd hij geprikt en AFP waarde was 18.

Moet ik me zorgen maken? Dokter zei van niet maar ik weet niet wat ik moet denken.
ik ben bang dat het steeds hoger gaat terwijl het lager moet.

heeft iemand ervaring mee, please help me

geen ervaring

Ik heb werkelijk geen idee, maar ik zie dat je je enorme zorgen maakt. En dat zou ik ook doen, gewoon omdat die cijfers me niets zeggen en wel eng klinken.
Bel maandag direct de arts/het ziekenhuis en anders je huisarts om meer informatie. Als de arts zegt dat je je geen zorgen hoeft te maken, kun je je daar dit weekend even aan vasthouden. Maar ik zou wel willen weten waarom dan die richtlijn van <10 gesteld is.
Maar wie weet, ik verzin maar wat, misschien zijn er andere factoren die de AFP-waarde tijdelijk kunnen verhogen. Dat soort dingen moet je uitvragen.

Schrijf al je vragen op en houd dat lijstje bij de hand als je een arts spreekt. Neem als het kan iemand mee naar een gesprek.

Is er geen forum voor ouders van kankerpatiënten? Ik ben bang dat je hier heel weinig ervaringsdeskundigen zult vinden..
Veel sterkte!

Tijgeroog

Tijgeroog

24-03-2017 om 17:03

Hmm

Bij mijn vader is het ook eens te hoog geweest, maar is er nergens iets gevonden. De keer erna was het weer goed.

Sterkte!

Ely

Ely

25-03-2017 om 13:33

Heel veel sterkte

Allereerst veel sterkte hiermee, vreselijk die onzekerheid. Ik ben geen arts en heb geen ervaring met deze kanker maar (helaas) wel veel ervaring met kanker. Ik denk dat je voor jezelf even moet nagaan wat er is besproken met de arts. En voor jezelf de vraag beantwoorden of je voldoende vertrouwen in ze hebt. Als dat niet voldoende is, is het goed te bedenken wat je nodig hebt om dat wel te krijgen. Neem dat stukje serieus, in de gezondheidszorg is er gelukkig steeds vaker aandacht voor dit aspect maar te vaak nog niet genoeg. Jij mag echt vragen om wat je nodig hebt. Als er een bepaald persoon -bv een verpleegkundige- is waar je goed mee kon, vraag of je diegene kunt contacten. Vraag om dubbele tijd als je alles nog een keer uitgelegd wil hebben. Schroom echt niet om dit soort dingen te vragen. Mijn ervaring is dat er veel meer kan als je erom vraagt dan dat je op voorhand inschat. Ik heb dat echt moeten leren en ben nu een assertieveling in de gezondheidszorg. Vriendelijk en begripvol naar iedereen maar wel assertief. Echt, het helpt.

Dan die uitslag: wat heeft de arts hierover gezegd? Moet je terugkomen? Op korte termijn? Je mag ervan uitgaan dat als dit ernstig was ze meteen schakelen. Als dat niet duidelijk is, bel. Bij welk ziekenhuis zit je? Ik heb het AvL weleens in het weekend gebeld voor advies. Een ziekenhuis is een 24-uurs bedrijf en wellicht lukt het je om iemand aan de telefoon te krijgen die je kan helpen. Als je bang bent, geef dat aan. Mijn ervaring is dat het helpt om rustig, beleefd, eerlijk en duidelijk te zijn, niet drammen ofzo maar gewoon vragen. En dat kan natuurlijk ook maandag als je dat trekt, dan heb je grotere kans.

Helpt dit een beetje? Sorry ik wou dat ik meer voor je kon betekenen.

Nans

Maak je geen zorgen. Ik weet zeker dat ze bij ook maar de minste twijfel extra onderzoek doen om te checken of er iets aan de hand is. Als de arts heeft gezegd dat je je geen zorgen hoeft te maken, en de volgende controle is niet vervroegd....relax. Laat los... ( makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het)
En als loslaten niet lukt...bel terug. Laat het je nog een keer goed uitleggen tot je wrl gerust bent.

Sterkte....

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.