Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Violetta

Violetta

05-02-2016 om 14:33

Afgevallen zonder reden.

Hoewel ik al jaren wat te zwaar ben en ondanks allerlei pogingen altijd op hetzelfde gewicht blijf val ik nu zo maar af. Dat is fijn, ik kon best enkele kilo's missen en ben nog steeds zeker niet te dun, maar ik vroeg me af wanneer ik me zorgen moet gaan maken. Ik ben sinds ongeveer oktober zo'n 5 à 6 kilo afgevallen en vandaag woog ik weer minder dan vorige week. Tijd om de huisarts te bellen? Of is dat overdreven.

bieb63

bieb63

05-02-2016 om 14:49

Over een periode van ca. 4 maanden is dat in principe 'gezond' afvallen. Maar als je niks aan voedings- of beweegpatroon hebt gedaan, is dat toch wel apart. Weet je zeker dat er niets veranderd is? Het kunnen kleine dingen zijn, die invloed hebben. Maar ook stress kan invloed hebben (snellere stofwisseling). Maar als je niks kunt bedenken, lijkt het mij toch even bij je huisarts langs te gaan.

Mijntje

Mijntje

05-02-2016 om 15:09

niet overdreven

Nee hoor, dat is niet overdreven. Als je zomaar afvalt (en ik vind 5-6 kilo best veel) is het wel raadzaam even naar de huisarts te gaan.

Wikke

Wikke

05-02-2016 om 15:47

eet

Eet je nog hetzelfde of heb je ook verminderde trek? Heb je het koud, plas je meer, drink je nog hetzelfde?
Ik zou even bloed laten prikken als ik jou was. Dus naar de huisarts.

Hier ook flink afgevallen. Eerst 2 jaar stress gehad en niets kwijtgeraakt maar zelfs 2 kg aangekomen en ineens "vliegt" het eraf. Heb hier duidelijk verminderde trek. Wel honger, maar geen eetlust. Ik kan dat herleiden tot wat oorzaken in mijn omgeving, dus trek ik niet aan de bel omdat ik denk dat het een psychische oorzaak heeft en ik best wat kwijt mag raken.

bieb63

bieb63

05-02-2016 om 17:52

Maar toch

Érgens moet er een reden zijn. Of dat nou minder/anders eten is, minder trek (hoeveelheden), meer beweging (al is het ongemerkt) of stress en daardoor andere stofwisseling. Maar als je 'zomaar' zonder aanwijsbare reden kilo's afvalt, dan zou ik toch even naar de huisarts gaan. Dat helemaal niet wil zeggen dat er iets loos is, maar mijn idee blijf: er moet toch e.o.a. reden zijn.

Hortensia

Hortensia

05-02-2016 om 18:12

veranderingen

Ben je meer gaan fietsen, doe je ander werk waarin je meer beweegt? Gebruik je (andere/nieuwe) medicatie?

Ben je ook wel eens aangekomen zonder dat je er een oorzaak voor kon vinden (zoals een decembermaand of zo )?

Zelf ben ik bij elke zwangerschap zo'n 15-20 kilo afgevallen (dwz ik woog direct na de bevalling 15-20 kg minder), wat er daarna helaas snel weer aan zat. Waarmee bewezen is dat hormonen ook gekke dingen doen, want ik had geen zwangerschapsmisselijkheid of zo en kon amper lopen van de bekkeninstabiliteit.

En ook stress kan rare dingen doen, wat dat betreft heb ik ook ervaring met flinke verschillen (10+ kilo).

Het hoeft dus niet altijd aan meer/minder eten te liggen als je gewicht verandert.

Anders voor de zekerheid toch maar even de dokter bellen, al was het alleen maar om dingen uit te sluiten.

Violetta

Violetta

05-02-2016 om 20:34

Niets van dat alles

Ik ben inderdaad wel eens wat aangekomen zonder dat er een oorzaak voor was . Zo ben ik aan mijn overgewicht gekomen...

Maar nu is er niets veranderd, geen stress of andere zorgen, ik eet nog steeds hetzelfde en zelfs na een all-inclusive vakantie, de Kerst en mijn verjaardag gaf de weegschaal minder aan als daarvoor.

Dus dan toch maar al mijn moed verzamelen en de huisarts bellen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-02-2016 om 21:53

Huisarts

Onverklaarbaar gewichtsverlies is altijd een reden om naar de huisarts te gaan. Het is echt niet overdreven om een afspraak te maken.

Suikertje

Suikertje

06-02-2016 om 13:47

Diabetes

8 kilo afvallen in korte tijd was bij mij het begin van diabetes type 1.
Hup, naar de huisarts.

Mijntje

Mijntje

06-02-2016 om 14:04

maar na het weekend

Ik zou wel na het weekend bellen en gewoon een afspraak maken.

Marjoleine64

Marjoleine64

06-02-2016 om 21:15

Schildklier

was bij mijn schoonvader de oorzaak van plotseling gewichtsverlies. Hij had het ook plotseling vaker koud toen. Nadat de medicijnen ingeregeld waren was dat weer over, en kwam hij weer op zijn oude gewicht terug (beetje te zwaar, maar hoorde bij hem). Dus naar de huisarts komende week en laten controleren.

bertje1

bertje1

07-02-2016 om 11:58

huisarts

zeker doen! bloed prikken.
schildklier kan oorzaak zijn of 'ietsjes anders eten', zonder dat je het misschien merkt. stress, bewegen. Maar meestal moet je wel wat moeite doen om af te vallen.
wil je niet bang maken maar het KAN ook een ergere oorzaak hebben. laten we daar niet op hopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.