Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Evert

Evert

13-03-2020 om 23:19

Ad, exceldoc met voorspellingen

Beste Ad,
Ik heb een exceldocument waar jij in een van je posts een link van had gedeeld al een paar dagen bekeken en vandaag was de voorspelling precies goed. 804 gediagnosticeerd en 803 voorspeld.
Heb jij dit zelf gemaakt?
Ik vraag me af of het getal in kolom f, GrF staat er, is dat de groeifactor?, zo fluctueert. Dat getal is gebaseerd op het aantal gediagnosticeerden uit kolom D toch?

Ad Hombre

Ad Hombre

14-03-2020 om 03:35

Evert

Ik ben niet helderziende hoor!

Ik pas die sheet regelmatig aan aan de echt gevonden cijfers door de gemiddelde groei (rode vakje) aan te passen. Het gele vakje geeft aan waar mijn curve de gemeten curve raakt. Zo goed werkt het nou ook weer niet. Ik zag trouwens een artikel ergens waar wetenschappers hetzelfde probeerden, werkte ook niet heel goed. De gemeten cijfers geven de echte besmetting ook maar heel beperkt weer. Een collega van mijn vrouw heeft heel duidelijke coronasymptomen (echt heel zielig) maar mag van het rivm niet getest worden.

Ja, Gf is de growth factor. Als je het filmpje bekijkt wordt dat uitgelegd. Als die waarde langere tijd naar 1 gaat zou het inflectiepunt bereikt zijn en zitten we op ~50% van het maximum.

Maar heel betrouwbaar lijkt het niet.

De site hieronder doet het misschien niet veel beter maar is wel mooi interactief (schengen selecteren en dan netherlands)

https://avatorl.org/covid-19/?page=GrowthRateAndForecast

Laten we zeggen dat er een grote foutmarge inzit.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-03-2020 om 10:39

Mooi werk Ad

Zou je hem hier nog een keer willen delen?

Ad Hombre

Ad Hombre

14-03-2020 om 19:32

Ginny

https://docs.google.com/spreadsheets/d/16d14eBfVUIBKjSULmrajmPg688WLelSnIpv_4sISDrw

Vergeet de korrels zout niet, zeker nu het RIVM het testbeleid weer heeft aangepast (Dat leidt to lagere cijfers).

Pluk

Pluk

14-03-2020 om 20:20

Berekenen

Hoe zou je nu op basis van het testbeleid kunnen berekenen hoeveel werkelijke besmettingen er vermoedelijk zijn? Ik neem aan dat het rivm schattingen doet, maar staat dat ook ergens?

Emmawee

Emmawee

14-03-2020 om 21:40

Pluk

Ik hoorde / las / zag dat naar schatting 80 % van de besmettingen zonder ernstige klachten zal zijn. 10% krijgt zulke ernstige klachten dat ze moeten worden opgenomen op de IC.
Daaruit concludeer ik dat het aantal bevestigde gevallen tussen de 10 % en 20 % ligt van het totaal aantal besmettingen.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 07:54

Emmawee

Zou best kunnen. Maar het zou ook kunnen dat niemand het voorlopig weet. Dat we pas als deze hele ellende achter de rug is op basis van steekproeven die antilichamen aantonen zullen weten hoeveel mensen er nou echt geinfecteerd zijn geweest.

Het is een beetje zoals op een slagveld. Het aantal doden en gewonden weten ze pas achteraf.

Emmawee

Emmawee

15-03-2020 om 11:07

Pluk vroeg:

Hoe zou je nu op basis van het testbeleid kunnen berekenen hoeveel werkelijke besmettingen er *vermoedelijk* zijn?

Daar antwoordde ik op.
De werkelijkheid is uiteraard anders. Daarvoor heb ik geen slagveld-vergelijking nodig.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 20:36

Emmawee

OK, als jij nou volgende keer bij je mailtjes zet dat je geen slagveldvergelijkingen nodig hebt, dan laat ik ze achterwege. OK?

Emmawee

Emmawee

15-03-2020 om 23:47

Het is allemaal al erg genoeg.
Ik wil niet zeuren, maar dramatiseren lijkt me onnodig en vind ik ergerlijk.
Verder houd ik ook mijn hart vast.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.