Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bosbes

Bosbes

07-09-2016 om 14:45

Achillespees

Beste allen, de laatste maanden doet mijn achillespees pijn. Dat is het allersterkst als ik even niet bewogen heb, bijvoorbeeld gezeten, of 's avonds met mijn benen omhoog: en dan weer opstaan. 's Morgens is het vreselijk, dan kan ik niet normaal lopen, heb ondersteuning nodig van de leuningen om de trap af te komen. Overdag valt het mee, dan is het bijna weg (regelmatig even opstaan en zo).

Het rare is: mijn (oudere) man heeft dit al jaren, met vlagen erger en minder erg. Maar nu heb ik het dus ook.

Ik heb al wat gegoogled maar de remedie lijkt alleen maar 'tijd' te zijn. Of er staat dat je veel hebt gesport (dat doe ik nauwelijks, te weinig dus) of overbelast (ik doe niets anders dan de tijden daarvoor).
Kortom, herkent iemand dit en wat zou het zijn/ wat zou eraan te doen zijn?

groeten, Bosbes

Magalí

Magalí

07-09-2016 om 15:50

Ook gehad

Bij mij bleken het laarzen te zijn waardoor mijn achillespees geïrriteerd raakte. Die laarzen niet meer dragen hielp genoeg. Heb je toevallig, sinds je er last van hebt, nieuwe schoenen?

Bosbes

Bosbes

07-09-2016 om 15:58

nee, dat niet

Bedankt Magalí. Maar nee, geen nieuwe schoenen. Ik heb best een paar verschillende paren schoenen en ik wissel af met 'lekkere sandalen', nette sandalen, gympen, en halfhoge laarsjes.

Zelf vind ik het ook opvallend dat met name na slapen (dus lang niets doen) of lang op de bang in de avond, ik veel pijn heb.

Magalí

Magalí

07-09-2016 om 16:28

Dan...

weet ik het niet. Overigens had ik er ook juist veel last van rustperiodes. Eigenlijk net als met spierpijn of spierstijfheid, dat is ook het ergste na rust.

Als het blijft even naar de huisarts? Is je man er al eens mee naar ern arts geweest trouwens?

Guera

Guera

07-09-2016 om 19:09

Herkenbaar

Heb ik ook gehad. Beste remedie is de podoloog en dan eventueel zooltjes. Dat hielp mij. Ik droeg ze alleen bij het sporten. Een gehakte in je schoenen kan ook helpen. Daarbij helpt het als je je kuitspieren versterkt. Ga op de trap staan. Zak met je hak lager dan je tenen en ga dan op je tenen staan en weer zakken etc. En dat dan paar minuten.
Succes. Kan heel hardnekkig worden dus wel belangrijk om er aandacht aan te geven.

Bosbes

Bosbes

07-09-2016 om 20:48

bedankt

Bedankt weer Magalí - ja, man is 20 jaar geleden geweest....die huisarts zei dat er niets aan te doen was en dat het wel 2 jaar kon duren. Het is met periodes weg bij hem. Soms helpt de rode lamp hem een beetje. Zou ik ook even moeten proberen als extra.

Guera, ook bedankt. Zooltje is misschien verstandig. En die oefeningen ga ik doen!
Er is nog wel een woord weggevallen, je schrijft: "Een gehakte in je schoenen kan ook helpen.", maar wat zal ik nu in mijn schoenen doen?

fysio

fysio

08-09-2016 om 17:20

oefeningen

Het beste kun je excentrische oefeningen doen. Kijk eens in deze link en begin dan met filmpje 1. 4 x 20 herhalingen. Rekken filmpje 4 is ook prima.

Kuitspieren versterken op de manier van Guera geeft ook veel (verkeerde) spanning op de achillespees. Waarschijnlijk is je kuitspier sterk genoeg en trekt hij teveel aan je achillespees, die geïrriteerd is geraakt.

Een podologisch zooltje kan helpen, maar dan moet er wel iets aan de hand zijn met de stand van je voeten. De oorzaak kan ook houding, of bv een "beperking" in enkel/knie/heup. Dan is een bezoekje aan de fysio handiger.

Als je veel op teenslippers, birkenstocks etc hebt gelopen kan dat ook een oorzaak zijn.

Guera

Guera

08-09-2016 om 17:51

Huh fysio?

Verkeerde spanning?
In deze filmpjes doen ze hetzelfde https://www.sportzorg.nl/oefeningen/achillespeesblessure

Ik bedoelde gel hakje

Sally MacLennane

Sally MacLennane

08-09-2016 om 19:46

ik lees mee

Mijn achillespezen zijn chronisch ontstoken waardoor mijn wandelactieradius ernstig beperkt is. Dit heb ik al van kinds af aan aan mijn ene voet, dat bleek aanvankelijk door een Haglund exotose. Na een operatie was ik er pakweg 30 jaar vanaf, toen kwam het terug. Weer een operatie, die hielp enigszins, maar het bleek gevoelig. Een paar jaar later deed andere voet ook mee.

Op de röntgenfoto was geen exotose meer te zien, maar de pijn liegt er niet om. Als ik opsta zijn mijn voeten/achillespezen stram en pijnlijk. Bewegen laat de pijn zakken, maar als ik doorga met bewegen, bijv. winkelen of iets verder wandelen, komt de pijn dubbel hard terug en het gebied rond mijn achillespees op, zodat het nog pijnlijker wordt. Er zitten ook weer bobbels op de achterkant, maar zoals gezegd, er is geen exotose (aangroeisel aan het bot) meer te zien.

Ik heb fysio gedaan, oefeningen, hakjes, orthopedische steunzolen, noem maar op maar het wordt alleen maar erger, tot mijn frustratie. "Mee leren leven" was het laatste advies dat ik heb gekregen, en regelmatig wisselen met schoenen.

Ik hoop op een wondertje, want ik vind mezelf nog te jong voor de rollator die alweer een tijdje in huis staat...

Mare

Mare

08-09-2016 om 20:48

linkje

Sorry, linkje vergeten, maar het was die idd van sportzorg.

In het filmpje gaan ze met op 2 voeten omhoog en op 1 voet naar beneden. Volgens mij anders dan Guera beschrijft, of ik heb je verkeerd begrepen. Dat heet dus excentrisch aanspannen en is de juiste manier bij peesklachten. Spiervezels spannen zich dan aan, willen samentrekken, maar door de beweging moet de spier ook verlengen (in een notendop).
Bij de manier die jij beschrijft spannen de spiervezels aan en trekken samen, waardoor de spier verkort. (minder goed in dit geval)

Bosbes

Bosbes

08-09-2016 om 20:52

bedankt

Bedankt iedereen. Ik ga ermee aan de slag. Ik word natuurlijk niet vrolijk als ik het verhaal van Sally lees!
Hoop van harte dat ik dit kan verminderen. Als de oefeningen niet helpen wordt het huisarts (en dan misschien fysio / podo voor zooltjes of wat dan ook).

Threeboys

Threeboys

08-09-2016 om 21:03

Slippers uit

Ik heb er in de zomer ook wel eens laat van. Mijn Havaianas zijn de boosdoeners. Op schoenen lopen over sandalen met bandje achter gaat beter.

Mij man had er na ons weekje on the beach ook last van. Ook bij hem kwam het door de slippers.

Threeboys

Threeboys

08-09-2016 om 21:05

Nog een tip

Wij hebben trouwens allemaal zooltjes on onze sportschoenen en ik ookin mijn sneakers. Met gel erin. Zijn eigenlijk voor hielspoor klachten.
Te koop op podobrace.nl
(Nee geen aandelen --)

Bosbes

Bosbes

08-09-2016 om 22:51

bedankt Threeboys

Bedankt voor je tips en ervaring.
Ik draag geen slippers noch Birkenstocks. Ik heb in de zomer wel Teva's, maar met een vrij zachte goede zool en leren bandjes. Daarbij wissel ik nog regelmatig met andere schoenen. En....ik heb net zo goed in de winter last. Dus slippers is het probleem niet, maar die zooltjes, daar ga ik denk ik wel acheraan.

groeten, Bosbes

mirreke

mirreke

09-09-2016 om 12:14

Hier precies hetzelfde

ik was al aan het overwegen om hier een draadje over te starten, maar nu lees ik hier het probleem van Bosbes.

Bizar, want wat Bosbes beschrijft, is bij mij precies zo! Behalve dat ik als ik eenmaal beweeg, daarna gewoon goed kan lopen. Maar als ik heb geslapen strompel ik eerst de trap af, of ik loop in het begin op mijn tenen, dan gaat het ook nog wel. Als ik beneden ben aangekomen gaat het weer, net alsof de pees is opgerekt. Ik kan wel blijven wandelen zolang ik maar wil.

Ik loop wel regelmatig op crocs, slippers en zo, thuis het meest op blote voeten. Vooral van blote voeten hoor je altijd dat dat juist goed is... Ik snap ook niet waarom het bij bv. birkenstocks zou verergeren of ontstaan. Kan iemand dat uitleggen, of een linkje geven?

Ik ga in ieder geval de oefeningen doen! Dank Bosbes, voor je draadje.

Dank

Bosbes

Bosbes

09-09-2016 om 13:44

goed om te weten!

Goed om te weten dat er nog iemand hier dit heeft, als is het niet leuk voor je, Mirreke.
Bij mij lijkt het wel op hoe jij het beschrijft hoor. Na even lopen gaat het al best weer. Het ergst is het als ik heb geslapen en dan naar beneden lopen, precies wat je zegt. Na het tijdje is dan alles weer soepel.
Ik dacht dat het ook aan de leeftijd kon liggen, maar ik ben volgens mij meer dan 10 jaar jonger dan jij (ik 40).

Angela67

Angela67

09-09-2016 om 15:38

cesartherapie en daarmee inzicht en zelfredzaamheid

ik ben erg te spreken over cesartherapie, mijn achillespees-issues spelen ook al mijn hele leven.

De eerste periode dat ik er last van had, was bij 'step'lessen bij fitness (ca 25 jaar geleden). Ik wist niet wat het was, maar toen ik stopte met steppen ging het opeens een stuk beter. Altijd wel kwetsbaar punt, maar ach, ik sportte toen toch niet zoveel meer. . .

Toen het een tweede keer misging (10 jaar later) was ik bij cesartherepeute terecht gekomen ivm bekkenklachten tijdens zwangerschap.

Ik kaartte het aan en dankzij haar observaties en vragen weet ik dus dat m'n kuitspieren kort zijn en legde ze uit welke effecten dat kan hebben. In een later stadium (toen ik langzamerhand weer ging sporten) ben ik naar haar teruggegaan toen het weer opspeelde. Telkens weer goede analyse, uitleg erbij, geen 'blessure'behandeling zoals bij fysiotherapie, maar precies de goede oefeningen die passen bij mijn lijf en kwaal en bezigheden. En de uitleg die ik nodig had, om zelf te snappen wat wel en niet goed was. Vanaf dat moment wist ik dus vrij goed hoe ik het moest voorkomen en welke signalen ik niet moest negeren.

Ik ben ook wel eens (met andere zaken) bij fysiotherapie geweest en merk daar dat zij toch minder gericht zijn op 'zelfredzaamheid' en simpele, alledaagse oefeningen/aandachtspunten - terwijl dat juist zo handig is.

Overigens heb ik twee jaar geleden iets heel stoms gedaan door tóch door te lopen bij een wedstrijd terwijl ik pijn had. . . Het stomste wat ik kon doen. Ruim anderhalf jaar last gehad en ik durf nog niet te beginnen .
Ik moet dus een voorzichtige start gaan maken en ik ben in ieder geval begonnen met de oefeningen die ik nog wist. Binnenkort een voorzichtig opbouwloopprogrammaatje starten en kijken of een afspraak bij cesartherapeute zinnig is. Soms is een 1 of 2 keer al weer voldoende om op de goede rit te komen.

Geef de moed niet op en maak een keer een afspraak bij een cesartherapeut. Kun je na de intake besluiten of je er iets mee wilt of niet.

gr Angela

Triva

Triva

09-09-2016 om 17:24

grappig

dat jullie het zo verbazingwekkend vinden die startpijn terwijl dat juist zo'n bekend en typerend symptoom is.
http://www.podotherapiewestfriesland.nl/aandoeningen/regio/onderbeen/pijn-achterzijde-van-de-hiel--achillespeesklachten/

Bosbes

Bosbes

09-09-2016 om 17:36

Bedankt Angela!

Je hebt me overtuigd Angela, hartstikke bedankt!
En succes met hardlopen (vreselijk vind ik, maar voor sommigen nuttig en lekker).

Triva, jij ook bedankt voor de handige link - al begrijp ik niet echt waarom je het zo grappig vind dat ik en een ander iets niet wisten. Maar dat is misschien leuk om te zeggen.

Dit weekend starten met oefenen alvast!

Triva

Triva

09-09-2016 om 18:57

grappig

omdat de meeste mensen wel weten dat het hun achillespees is waar het zeer doet en dan meteen gaan googlen en dan dit soort dingen wel vinden wellicht?

Angela67

Angela67

09-09-2016 om 22:42

grappig / ot /triva

het woord grappig in jouw context komt inderdaad heel l''**ig over op het scherm . . Weet niet of je dat doorhad? Je zou het dan wat duidelijker kunnen zeggen door te schrijven: "ik begrijp niet goed waarom jullie niet wat beter gegoogled hebben, want ik lees het meteen bij de eerste hit?"
Dan nog vind ik het een opmerking die eigenlijk nul niks nada toevoegt, je kunt het ook neutraal formuleren: 'het valt mij op dat bij vrijwel alle hits op google gesproken wordt over deze klacht'.
gr Angela

Vesper Lynd

Vesper Lynd

09-09-2016 om 23:18

Over zout

En slakken.

Angela67

Angela67

09-09-2016 om 23:21

bier!

dat helpt tegen slakken

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-09-2016 om 13:56

Heb je dat gegoogled?

Angela

mirreke

mirreke

10-09-2016 om 14:13

Even de link bekeken

Maar ik heb volgens mij helemaal geen ontsteking daar. Ik heb geen verdikking, ik heb geen pijn bij belasting, ik kan gewoon bewegen... Als ik maar eenmaal ben opgestart... En ik had ook al wat rondgevraagd, maar ik ken niemand anders die er last van heeft.

Net alsof ik heel verkrampt lig te slapen of zo... Geen idee.

Sneren uitdelen omdat mensen te dom of te beroerd zijn om zelf eerst te googelen... ach... het is maar hoe je in het leven staat...

Triva

Triva

10-09-2016 om 17:05

ik sneer helemaal niet

het is gewoon een heel bekend symptoom, ik vond het grappig, gewoon omdat ik dat niet verwacht had op dit forum. Jullie maken er gewoon weer veel meer van dan het is. Ik lach jullie niet uit of zo, veel peesproblemen gaan gepaard met startpijn, jullie deden alsof het zo iets vreemds en apart was en dat wekte bij mij een glimlach op...

Verder hoef je helemaal geen verdikking te hebben (er staat heel duidelijk SOMS....) zoals er ook staat: startpijn is vaak een eerste symptoom, het kan steeds erger worden.

Angela67

Angela67

10-09-2016 om 22:46

iets vreemds?

hoezo moet het iets vreemds zijn als er geen eenduidigheid is wat voor jou als individu de beste actie is?
Natuurlijk kun je overal lezen wat je zou moeten doen bij xxx of bij yyyy maar dat wil nog niet zeggen dat als je hardnekkige symptomen hebt, dat je dus niet zou moeten zoeken naar wat voor jou specifiek werkt. Er zijn zoveel oorzaken te vinden dat je dus ook veel kapot kan maken als je het verkeerde doet. Dus google op die manier vertrouwen dat vind ik dan weer 'grappig'.
gr Angela

Triva

Triva

10-09-2016 om 23:09

angela

je leest nu echt dingen die er niet staan. Ik heb genieg peesproblemen gehad om te weten dat je naar een oplossing moet zoeken maar dat dat niet zo makkelijk is. Ik heb het alleen over startpijn gehad en dat ik mij er over verbaasde dat niemand dat herkende als normaal, typerend en veel voorkomend symptoom bij peesklachten. Wat je er nu allemaal bijhaalt wat ik zou zeggen komt uit je duim.

mirreke

mirreke

19-09-2016 om 13:49

Ondertussen

wil ik even melden dat de startpijn na een periode van inactiviteit enorm is afgenomen. Ik ben de oefeningen uit het filmpje gaan doen, en dan vooral die van doorzakken met de hiel.

Ik doe dat niet overdreven veel of zwaar maar wel regelmatig en het gaat erg goed.

Ik heb nav. het draadje nog eens rondgevraagd, maar ben tot nog toe niemand tegengekomen met hetzelfde probleem...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.