Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

anono

anono

12-09-2014 om 20:55

abces bij endeldarm - operatie

hoi
Ik heb een abces bij mijn endeldarm met een fistel naar de darm. Aan de buitenkant is niets te zien, het is volledig inwendig. Pijnlijk, maar nu prima te doen. Volgens de chirurg moet het er uitgesneden worden, met een flinke (interne) wond en zal ik zo'n 4 weken niet kunnen autorijden en werken. vooral die vier weken had ik niet verwacht!

ik ben er nog al van geschrokken en weet eigenlijk niet goed wat ik wel kan verwachten. Ook via internet vind ik niet veel, de meeste verhalen gaan over abcessen die vanuit de buitenkant worden weg gehaald.

Is er hier misschien iemand die ervaring heeft? die misschien tips/trucs heeft, en vooral kan vertellen hoe het na de operatie gaat? Pijn, ongemak wat kun je wel/niet???

ben wel ff anoniem gegaan, blijft toch een gênant iets…


ook maar even zo

ook maar even zo

13-09-2014 om 18:56

darmoperatie

Hier net een darmoperatie achter de rug,Vorige week vrijdag ben ik geopereerd en net een paar dagen thuis.
Mijn operatie was om een hele andere reden dan die van jou,dus daar kan ik niets over zeggen,maar het blijft een darmoperatie en zal dus enigzins te vergelijken zijn.
Mijn ervaring;dag voor operatie opname en 3 klysmas,niet leuk,alleen vloeibaar eten.
De volgende dag een operatie waar normaal anderhalf uur voor staat ,maar helaas 3 uur duurde bij mij.
Na de operatie en ook de volgende dag erg ziek en misselijk geweest.Normaal bij een darmoperatie is 4 kleine snedes,1 voor de camera,1 voor het grijpertje,1 voor het gas om je buik op te blazen en 1 iets grotere om het stuk darm te verwijderen.
Bij mij zijn het er door omstandigheden 5 geworden,waaronder een hele grote over mijn oude ks litteken heen.
Alle wonden zijn gehecht met nietjes en nu na 8 dagen loop ik nog steeds flink krom.
Is je verteld spdat het grootste risico bij darmoperaties een leknaad is?Volgens mijn arts kwam dit bij 20 procent voor en dit is landelijk dus lag niet aan mijn woonplaats.
Ook is er kans op een tijdelijk stoma.4 weken revalideren valt me mee,tegen mij is 6 gezegt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt,als je meer wil weten roept u maar!

Lambada

Lambada

13-09-2014 om 19:12

Grote buikoperatie

Zelf een grote buikoperatie met zoveel weken niets kunnen/mogen. Dit vond ik alleen niet zo erg als dat het van tevoren lijkt. Want door niets te kunnen/mogen/doen, herstel je en heb je niet zoveel last. Ik vind dat je het moet vergelijken met de weken na je bevalling. Die heb je toch ook doorstaan?

anono

anono

14-09-2014 om 07:56

dank

hoi

dank je voor je reactie! dat lijkt me een heel vervelende operatie, met de littekens er bij. Ik heb een dergelijke operatie via de buik met opblazen/grijpertje/camera een paar jaar geleden gehad, met nu nog flinke littekens Het viel mij destijds ook erg tegen hoe langzaam je daar van op knapt. Ik was helemaal af, zo moe! ik ben het met lambada eens, je moet het zien als de weken na je bevalling. heel rustig aan weer opknappen, hoe frustrerend dat ook is.

voor mij is het enge dat de operatie nu vanaf de onderkant gedaan wordt, via de anus (hoe gênant…) en een incisie net er buiten. lijkt mej erg gevoelig, en ik weet niet wat ik kan verwachten. ja dat ik zeker 4 weken uit de running ben. maar hoe voor te bereiden (tips wat in huis te halen), wat zijn de klachten na afloop naast de pijn?

hoe lang moest jij in het ziekenhuis blijven, kon je de dag zelf nog naar huis of was dat pas een paar dagen later?

ook maar even zo

ook maar even zo

14-09-2014 om 11:22

Ik heb 5 dagen in het zh gelegen en de dag ervoor natuurlijk,wat best snel is.
Volgens de arts was alles van 5 tot 10 dagen normaal.Nu heb ik er wel op aaangestuurd om snel naar huis te gaan,want wat heb ik een hekel aan ziekenhuizen.
Lijkt me ook genant voor je om het via de anus te doen,maar gelukkig merk je het niet.
Ik kan daar dus niets over zeggen,maar ik hoop voor je dat het meevalt en dat je snel hersteld.
Weet je al wanneer je opgeroepen wordt?
Ik heb trouwens de mazzel dat mijn man een week zorgverlof kon nemen en nu dus thuis alles doet.
Verder heb ik veel makkelijke dingen in huis gehaald die man makkelijk kan klaarmaken en alles vooruit gewassen en voorbereid.

anono

anono

14-09-2014 om 11:54

operatie

hej

5 dagen ziekenhuis jeetje… dat valt me eigenlijk best tegen. ik heb het ook niet op ziekenhuizen, liefst dezelfde dag in mijn eigen bed. Het is ook waar je je op instelt. Ik had bedacht dat het even verwijderd zou worden en ik de dag er na weer zou kunnen werken. Vandaar dat het best erg schrikken was die 4 weken.

heb jij vooral last van de hechtingen of ook van het herstel van de darmen? het lijkt me moeilijk dat dat dan weer op gang moet komen terwijl er net in gesneden is. bij mij wordt ook een heel stuk slijmvlies weg gehaald. en kun je vanaf dag 1 weer gewoon alles eten ? (uiteraard niet heel pittig enzovoort, maar gewoon eten)?

ik weet niet wanneer het moet, maar ik moet deze week al weer naar het zkh voor een gesprek met de maag/darm arts, om onderzoeken te plannen of het crohn is. Als dat de oorzaak is, dan is het een heel andere operatie dan zonder crohn. ik verwacht eerlijk gezegd dat die onderzoeken (oa endoscopie onder roesje) al over 1,5 week zullen zijn, het lijkt er op dat ze alles vlot willen afhandelen vanwege dat abces.

fijn dat je man zorgverlof op kan nemen, ik weet niet helemaal of dat bij mijn man ook kan. even navragen, dank voor de tip. ik heb twee kinderen (11-13) die me goed kunnen helpen, en die zelf weinig zorg nodig hebben.

heb jij enig idee waarom ik niet auto zou kunnen rijden 4 weken lang? je kan na een paar dagen toch gewoon zitten, en dan moet remmen/gas geven toch ook geen probleem zijn? 4 weken, het lijkt me zo lang :-s

ook maar even zo

ook maar even zo

14-09-2014 om 12:19

herstel

Ik heb vooral last van de hechtingen op het moment.Het zijn nietjes en die trekken nogal.
De eerste 4 dagen mocht ik alleen vloeibaar eten,eerst helder vloeibaar,thee en water en daarna twee dagen gewoon vloeibaar zoals vla en yoghurt,kan geen vla meer zien....
Je wordt er vreselijk flauw van en na vier dagen was ik echt toe aan een boterham,wat was die lekker!
Een dag na de operatie begonnen de darmen weer te werken,heel veel geborrel en heel veel lucht.
Dat deed echt pijn.Je moet eerst ontlasting hebben in het zh voor je weg mag,dan weten ze dat de darmen weer werken en er geen leknaad is.
Na twee dagen lukte dat bij mij gelukkig,maar is een dag of 6 volledig vloeibare ontlasting geweest.
Het enigste wat ik kan bedenken om niet auto te rijden is dat de arts mij vertelde dat het kwetsbare plekken zijn en dus bij onverwachte situaties makkelijk weer open kunnen gaan.
Hier is dochter al 15 en dus erg zelfstandig inmiddels,maar ze moet naar verre sportdingen en die kan man nu mooi doen,hij heeft trouwens twee weken zorgverlof,1 hele week nu en daarna kan hij 40 uur opnemen wanneer het ons uitkomt voor doktersbezoek en dus v oor dochter.
Dat staat in de cao en het heeft te maken met hoelang je al voor een werkgeven werkt hoe lang je verlof kan krijgen.
Het lijkt erop dat ze het bij jou ook snel willen allemaal.Wat zou het verschil in operatie voor je zijn bij de verschillende ziekte beelden?

anono

anono

14-09-2014 om 16:09

fijn

fijn om even contact te hebben met iemand die in dezelfde penarie zit, ervaring heeft met dit gebeuren.

het positieve is dan weer dat dit waarschijnlijk goed voor mijn lijn is maar dus 5 of 6 dagen zonder vast eten (inclusief de operatie en dag er voor). als de darmen weer beginnen te werken lijkt het me juist fijn om weer alleen thuis te zijn maar ik begrijp dat dat er niet in zit, omdat je eerst ontlasting moet hebben gehad in het zkh. ai.

die verre sportdingen heb ik hier ook, en de was en meer van dat kan door mijn man worden gedaan samen met mijn kinderen. ik maak me er niet heel erg druk om, dat komt wel goed vooral als hij ook dat zorgverlof kan regelen. het is denk ik meer dat ik zelf tegen de muren op loop van frustratie. vier weken klinkt erg lang vooral omdat ik weet dat er op mijn werk veel gedaan moet worden en ik afgelopen half jaar door omstandigheden ook al redelijk wat afwezig ben geweest. heb jij gefrustreerd ook, en hoe doe jij het met je werk?

het verschil in operatie schijnt aanzienlijk te zijn. Geen crohn dan wordt het volledig weg gesneden, inclusief fistel, slijmvlies, alles er op en er aan. Dan geldt die vier weken.

Stel dat het wel crohn is dan zijn ze behoudender. dan is ws veel meer ontstoken, heb je kans dat er regelmatig iets terug komt, en zal er meer met medicatie worden gewerkt om te onderdrukken denk ik. Ik weet het niet precies, eerst maar eens kijken wat er uit komt.

ook maar even zo

ook maar even zo

15-09-2014 om 20:15

werk

Hier een parttime baan en kan dus 6 weken niet werken helaas.
De muren komen ook op mij af en zoooo saai steeds thuis zitten,maar ik ben echt nog niet in staat om eruit te gaan.Die kilo's minder herken ik ook,er kan ook hier wel wat af en is al gebeurd...
Maar het zou beter zijn om er zelf voor te kiezen om af te vallen en niet door ziekte,maar ja iets minder is toch meegenomen.
Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen voor je,wat lijkt je zelf de beste optie? En waar zie je het meeste tegenop?
Hoop dat er snel duidelijkheid is voor je,dan weet je waar je aan toe bent tenminste.

Anono

Anono

16-09-2014 om 20:26

Morgen

Uiteraard hoop ik dat het geen crohn is want dan is het eenmalig (hopelijk) en ben ik er daarna van af. maar eerlijk gezegd...ben er bang voor. Morgen waarschijnlijk een afsrpaak maken voor het onderzoek, dan het onderzoek zelf (volgende week hopelijk?) en dan wachten op de uitslag van het onderzoek...het duurt me allemaal eigenlijk erg lang, ondertussen heb ik dat abces, pijnlijk en voel me niks lekker.

Ik zie het meeste op tegen de eerste dagen na de operatie: veel pijn, beroerd voelen, naar het toilet moeten gaan enzovoort. Pffff. Het is nu wel pijnlijk maar te doen, maar dan? Weet ook niet goed wat ik precies kan verwachten. Daarnaast vind ik het erg genant, niet alleen naar artsen/verpleegkundigen maar ook naar collega's, vrienden...wat ze te vertellen zonder gene?

Jij bent nog maar in de tweede week na de operatie, klopt dat? Dus dsn nog vier weken thuis te gaan... Hoe gaat het, merk je wel vooruitgang? Heb je veel pijn / last?

ook maar even zo

ook maar even zo

16-09-2014 om 20:53

gaat een stuk beter

Klopt,pas de tweede week na de operatie en het gaat een stuk beter.Ik scharrel al weer door het huis en doe soms al dingen als even iets makkelijks koken ofzo.
Volgens man niet verstandig,maar anders word ik gek.
De pijn gaat echt erg goed als ik het vergelijk met een week geleden,alleen zal ik blij zijn als vrijdag de nietjes eruit gaan,die zitten echt niet lekker meer.
Nog 4 weken thuis,maar ik hoop volgende week toch wel weer even lekker naar buiten te gaan er even uit lijkt me zalig.
Ik hoop echt voor je dat het geen crohn is,dan ben je er,hoe genant ook,tenminste vanaf.
Wachten op een onderzoek en dan weer op de uitslag,zo irritant,je wil het allemaal NU weten,dat snap ik.
Hier vielen de dagen na de operatie ook het meeste tegen,wel logisch natuurlijk.
Misselijk,een catheter en toen die eruit mocht,met je rammelende darmen met infuus standaard naar het toilet steeds.
Maar goed,het is fijn om te merken dat een lichaam snel herstelt.
Laat je even weten wanneer je voor je onderzoeken moet?

Druif

Druif

16-09-2014 om 23:11

Gênant

Ik begrijp dat niet zo goed, dat je het gênant vindt. Je hoeft toch niet in details te treden? Je krijgt een operatie aan je darm, vervelend, pijnlijk. Meer hoeven mensen toch niet te weten?

Mensen zullen willen wete of er sprake kan zijn van kanker, op die vraag zou ik me wel voorbereiden.

En verder zou ik lekker mistig doen. ' naar en vervelend ja, aantal weken niet werken. En hoe is het met jou?'

Erger

Erger

16-09-2014 om 23:41

Inderdaad

Ik vind iets aan je darm ook niet zo heel vreselijk genant. Een collega van mij werd onlangs aan aambeien geopereerd, dat is dan wel een twijfelgevalletje (maar zeker genanter dan een fistel). Zelf heb ik eindelijk de moed opgevat om een doorverwijzing te vragen voor een hardnekkige cyste in mijn vagina. Nee, dat is pas erg ;-(
Ik ga vertellen (als ernaar gevraagd wordt) dat ik 'een ingreep' moet ondergaan, het lijkt me overigens ook heel grappig om nieuwsgierigen gewoon zonder omhalen antwoord te geven. Ik denk dat zij het genanter vinden dan ik.

anono

anono

17-09-2014 om 16:39

vrijdag...

ik mag vrijdag al voor een colonscopie/endoscopie! dat is rap… en fijn dat het op zo'n korte termijn mag/kan. wel van alles regelen, maar dat komt goed. volgens de arts kan hij na afloop zeggen of het crohn is of niet. ik heb 1,5 week er na wel een afspraak met hem want dan heeft hij de uitslagen van het lab terug (ze nemen hapjes darm om het zeker te weten). oké…brrrr

ik kan het inderdaad enigszins zonder gene brengen als een darmoperatie, en zolang mensen niet verder vragen is het ok. dat is waar.

ook maar even zo, nietjes klinken helemaal niet lekker… vervelend en irriterend. hopelijk is het snel vrijdagavond en zijn we beide een stapje verder

ook maar even zo

ook maar even zo

17-09-2014 om 20:18

dat is snel

Wat fijn dat je zo snel al aan de beurt bent! Dan heb je het maar gehad..
Die colonscopie,die ken ik,lijkt erger dan het is hoor.
Maar het blijft niet fijn natuurlijk. Dus dan zal je morgen ook wel aan de liters aanmaak smurrie moeten als laxeer middel?
Na anderhalve week al de uitslag mooi zo snel,duurde hier veel langer.
En die nietjes,misschien gebruiken ze die in jouw ziekenhuis niet,maar normaal draad

Anono

Anono

19-09-2014 om 21:11

Update

Gelukkig, het is achter de rug! Wat ontzettend smerig dat drankje brrrrr....maar het werkte goed. En door het roesje heb ik nauwelijks iets mee gekregen van het onderzoek, alleen dat het in het begin meerdere keren flink pijn deed.

Maar de uitdlag: geen crohn! Ben ik heel blij mee, de operatie wordt heftig maar een een,alige actie (hopelijk). Maandag bellen om het asap in te plannen. Nu eerst even bijkomen.

Hoe gaat het bij jou, beter nu de nietjes er uit zijn?

amk

amk

19-09-2014 om 21:28

Anono

iedereen heeft recht op 2x het aantal uren per week per jaar aan kort durend zorgverlof. Alleen willen veel werkgevers wel eens lastig doen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-en-vakantie/kortdurend-zorgverlof?utm_campaign=sea-t-verlof_en_vakantie-a-kortdurend_zorgverlof&utm_term=kortdurend%20zorgverlof&gclid=CJPooLuB7sACFa7KtAodnT0AKA

In de cao mogen geen afspraken staan die slechter zijn dan deze regeling.

ook maar even zo

ook maar even zo

20-09-2014 om 11:16

fijn!

Super voor je dat het geen crohn is! Dat zal een opluchting zijn.
Smerig he dat laxeer middel maar het werkt zeker....
Nu kan je je richten op de operatie,het is niet anders.
Hier zijn gisteren de nietjes eruit gegaan en dat voelt veel beter,maar er is een ander probleempje.
Sinds een paar dagen komt er uit een deel van de wond plakkerig,stinkend vocht en dat lijkt me niet ok.
Twijfel of ik het zh moet bellen want dit mag niet zo blijven lijkt me.
Man heeft bijna geen zorgverlof meer,dus als hij vandaag hierheen moet komen is ook niet praktisch.
Maar ja ik zie wel,ben blij voor je dat je duidelijkheid hebt!

Koffiekop

Koffiekop

20-09-2014 om 12:38

Ook maar even zo

Ik zou bij een lekkende wond, vooral omdat je het vocht als stinkend beschrijft, wel het ziekenhuis bellen. Op de verpleegafdeling zijn ook in het weekeinde mensen aanwezig. Al is het maar om je ongerustheid weg te nemen.

Heb je verhoging? Ik zou dat voor dat ik ging bellen, even opnemen. Ook al voel je je niet koortsig.

Anono

Anono

20-09-2014 om 14:04

Bellen!

Ben het helemaal eens met koffiekop! Met die operatie en de klachten zoals jij ze beschrijft, in ieder geval bellen naar het ziekenhuis! Niet wachten want dit soort klachten gaan niet vanzelf over. Beter op tijd reageren en weer snel er van af.

Amk dat zorgverlof officieel geregeld is klopt, maar niet elk bedrijf is daar blij mee. De reactie als je het aanvraagt kan wisselend zijn. Daarnaast is het onbetaald verlof, kan een half maandsalaris kosten. Dat moet je ook maar kunnen betalen.
We wachten even af wat er precies gaat gebeuren, hoe lang en op welke dagen ik in het zkh moet zijn en dan gaat hij hier en daar wat uren opnemen. Ik heb het ieee (de illusie?) dat als ik thuisben, ik mezelf wel kan redden.

Anono

Anono

22-09-2014 om 21:37

Ook maar even zo?

Hoe gaat het met je??

Anono

kortdurend zorgverlof is 70% van normale loon en is max twee keer de werkweek (mag zelfs over meerdere weken uitgesmeerd (wel in overleg met werkgever)).

Alleen langdurig zorgverlof in onbetaald.

Hoop dat het met ook maar even zo beter gaat. Een wond in dat gebied is nooit prettig. Mijn man heeft het gehad tijdens een verbouwing. Pff wat ben je dan blij als je niets kunt (not).
Mijn zwager heeft nu naar na half jaar blijkt een fistel met een draait erin. Zijn halve achterkant ligt nu open. Denk vaak aan jullie. Hoop dat het ongemak snel weg mag gaan en weg mag blijven (dat laatste weet je echter nooit 100% zeker).

ook maar even zo

ook maar even zo

23-09-2014 om 10:04

matig

Ik heb het zaterdag even aangekeken,maar ging niet beter helaas.Zondag de afdeling gebeld,daar moest ik zijn voor vragen en advies en die vonden dat ik wel tot maandag kon wachten omdat ik geen koorts heb.
Gisteren de polikliniek gebeld en de afspraak die ik eigenlijk later in de week had verzet,daar vonden ze wel dat ik meteen langs moest komen.
De wond verpleegkundige zei dat er een stukje van het litteken niet tegen elkaar,maar over elkaar was geniet en dat was nu open.
Er zat weefsel groei en dat is er nu afgeschraapt ( niet leuk) ,ontsmet en met cement? geplakt.
Alles zou nu opgelost moeten zijn,maar ja gisteren avond was het weer open,dus het zit niet mee.
Maar weer even aankijken dus,hier word ik niet echt vrolijk van allemaal.
Lief dat je ernaar vroeg!
Urslau,hoe gaat het nu met je man?

Ook maar even zo

o dat is zo herkenbaar. Geen koorts is waar maak je je druk om. Zeker in het weekend hebben vpk weinig tijd of zin voor hun gevoel. Mijn man kan daar zeker over meepraten. Toen hij in februari tegen uitdroging aan zat werd er nog gezegd dat we moesten wachten tot de eerstvolgende plek. Ach is goed joh. Toen hij daar een paar dagen later kwam was het heel erg makkelijk. Hij kon meteen opgenomen worden. Wat een verademing was dat.

Heerlijk als weefsel niet volgens de regels dichtgroeit. Zat er wild vlees op? Wrs hebben ze het dicht geplakt met een soort huidlijm.
Bij mijn man zijn levertransplantatie hebben ze na de derde operatie niet alles gesloten. Dat heeft nu tot resultaat dat het langzaam dichtgroeit. Delen zijn nog pussig (sorry) en andere delen groeien in een kuil dicht, via een brug (van een mat die er tijdens een operatie in 2003 in is gebleven) of op wat voor manier dan ook. Het zal wrs niet de schoonheidsprijs verdienen. Als het maar dicht is en die vervelende resistente bacteriën maar weg blijven.

Zitten er bij jou nog gazen overheen? Van dat blauwe spul bedoel ik dan? Evt zou je anders aan de wondverpleegkundige kunnen vragen of ze een algemene machtiging verbandmiddelen af kunnen geven zodat je gazen erover heen kunt doen. Als er nog vuil uit de wond komt zou je ook kunnen vragen of je mepitel kunt krijgen. Dat laatste bevordert de wondgenezing en zorgt ervoor dat de wond niet aan de gazen gaat plakken. Maar weet natuurlijk niet hoe groot de wond precies is.

Met mijn man gaat het nu trouwens redelijk. Hij heeft nog wel afstotingsverschijnselen; met een beetje geluk zijn die ook vrij spoedig onder controle en mag hij nog iets verder opknappen.

Met mijn zwager gaat het nu ook redelijk. De arts was voorzichtig optimistisch. Eerdere artsen waren dat ook, maar die hadden de fistel erachter niet gezien. Het zou iedere keer een abces zijn. Dus niet. Wees dus bedacht bij aanhoudende klachten dat het ook nog een fistel zou kunnen zijn.

Sterkte met alles en hoop dat alles goed gaat herstellen.

ook maar even zo

ook maar even zo

24-09-2014 om 09:14

Urslau

Jeetje wat een verhaal! Dat klinkt echt vreselijk...
Wat ontzettend balen voor je man en voor jou natuurlijk dat het allemaal zo moeizaam verloopt.
Wel herkenbaar ja,de zorgverlening is vaak erg moeizaam in nl.
In ieder geval fijn dat het met je man en zwager weer wat beter gaat,dan merk je weer hoe belangrijk gezondheid is.
Ik heb over de wond geen blauw gaas,gewoon een normaal wit gaas en die mocht er maandag avond met douchen af. Ik heb zelf maar gaas en plakband gekocht om het toch overdag af te dekken,want dat plakkerige en stinkende bah...
Als het na een week! nog niet dicht was moest ik weer terug komen,echt raar zo lang,maar ja wat doe je eraan.
Dank je voor de tips,ik ga me erin verdiepen.
Jij ook sterkte met alles!

tip ook maar even zo

als het kan iedere dag even douchen om het wondvuil eruit te laten gaan.
Goed dat je dan zelf maar wat gazen hebt gekocht. Raar dat zoiets niet standaard mee wordt gegeven als je met open wond langs komt. Alsof een pleister dan voldoende zou zijn?

Ik neem aan dat de wond niet heel groot is? Dan is het vaak na een paar dagen bijna dicht tot dicht. Wel goed uit blijven spoelen hoor! Anders blijft de ellende bestaan en kun je weer van voor af aan beginnen.

Sterkte. Ook voor anono.

Anono

Anono

25-09-2014 om 19:20

He ook maar even zo, hoe gaat het nu met je? wel balen dat je wond nog steeds open is, je zou toch zeggen dat ie langzamerhand dicht zou moeten zijn. douchen en zelf elke keer schoon gaas er op doen lijkt me een goed plan.
begin je je langzamerhand wel wat beter te voelen, wat op te knappen? en hoe hou jij jezelf bezig al die tijd dat je thuis zit?

Urslau fijn dat het de goede kant op gaat met je man. Ik heb ook een tijdje met je mee geschreven maar ben nu anoniem Hopelijk kunnen jullie de afstotingsverschijnselen de baas en komt langzamerhand het 'gewone' leven weer terug voor je gezin.
dank voor de info over het zorgverlof. ik zal het vanavond nog eens bij man aankaarten, maar zijn bedrijf is er niet al te blij mee. we hebben afgelopen half jaar al het nodige mee gemaakt, en er zit een maximum aan de flexibiliteit bij zijn werkgever. is ook niet zo gek.
wat bedoel je met 'zijn halve achterkant ligt open'? hij heeft (net als ik) een fistel, maar daar hoeven ze toch niet zoveel voor open te maken hoop ik? of komt dat doordat de fistel gedraaid is?

ik mag pas eind volgende week weer naar de chirurg omdat hij komende tijd niet aanwezig is. En ik wil toch wel graag die ene chirurg. ik heb niet zoveel vertrouwen in het zkh hier in de buurt maar deze man leek goed te weten waar hij het over had. Dus dan pas een afspraak waarbij ik te horen krijg hoe/wat/waar er gaat gebeuren (ik heb al een hele vragenlijst gemaakt) en dan weer wachten tot de operatie. geen idee hoe lang dat nog gaat duren. Ik voel me ondertussen echt niet lekker, zo moe en lam. soms koortsig. denk dat het er bij hoort maar pffff dat wachten duurt dan lang hoor.

Anono

mijn zwager heeft vorig jaar vlak voor de kerst klachten gekregen die in eerste instantie aan het abces werden toegeschreven. Daarna knapte hij maar niet op. Dit is zo al 3! keer gegaan en ieder keer kwam er weer vuil uit en begon de ellende van voor af aan. De laatste keer hebben mijn zus en zwager geëist dat er is verder gekeken zou worden. Ze waren er helemaal klaar mee. Tijdens een ik meen CT is gebleken dat er toch sprake van een fistel was. Deze lag helemaal gedraaid, waardoor de artsen dachten dat het een abces was, maar het in werkelijkheid een fistel was. Door de vervelende ligging en de draaiing hebben ze de operatie in twee keer gedaan. Eerst vuil eruit laten gaan door plaatsen draad door hele fistel. Laatste operatie 1 bil helemaal open, omdat ze er zo lastig bijkwamen. Dus ja halve achterkant. Deed de eerste dagen ook vreselijk pijn. Kreeg er zelfs morfine voor.

Dit soort operaties doe je inderdaad niet graag. Hoop voor jou dat de fistel niet verder gaat ontsteken. Als dat het geval is moet je er echt snel iets aan laten doen hoor! Als die prut gaat zweren en in de buikholte komt ben je verder van huis! Echt mee uitkijken!

maar even zo

Gaat het al iets beter?

Mijn man heeft gisteren definitief te horen gekregen dat zijn afstotingsverschijnselen eindelijk onder controle zijn en mijn zwager heeft nog steeds geen klachten (kan altijd terug komen zolang het niet genezen is). Hoopvol dus.

ook maar even zo

ook maar even zo

26-09-2014 om 18:50

gaat beter

Wat fijn Urslau dat het met je man en zwager eindelijk wat beter gaat! Het is wel een verhaal zeg jee...
Anono, het gaat dus nog wel even duren begrijp ik,nog langer met de pijn zitten dat is balen.
Als je maar niet in de herfstvakantie uitkomt ook niet handig voor de kids.
Het is inderdaad een goede om al je vragen op te schrijven,ik ben na de eerste afspraak ook nog een keer terug geweest omdat ik diverse nieuwe vragen had.
Hier gaat het een stuk beter gelukkig. De wond lekt veel minder en het is nu helder vocht en stinkt niet meer.
Hopen dat het met een paar dagen helemaal dicht is. Voel me deze week ook een stuk fitter,kook weer zelf,de was en dat soort dingen lukken weer.
Ook ga ik dagelijks even een ommetje maken,er even uit en een klein boodschapje doen. Verder is het vooral saai,maar ach ik ben allang blij dat ik alweer zoveel kan.
Urslau sterkte voor je man en zwager,ik hoop dat het zo voorspoedig blijft gaan en Anono,sterkte met het wachten en de pijn!

Anono

Anono

28-09-2014 om 10:43

fijn

fijn dat het bij jullie beter gaat!

Urslau wat een verhaal van je zwager zeg brrr zo'n lange tijd er mee bezig! ik heb gelukkig meteen een mri gehad. Ze weten nog niet precies hoe de fistel loopt, dat zien ze tijdens de operatie. maar dan wakker worden met je halve achterkant open brrrr moet er niet aan denken.

Ook maar even zo, mooi dat het met de wond de goede kant op gaat, maar hou het in de gaten he? en heerlijk dat je weer wat meer kunt doen, wat meer vrijheid hebt. Als je maar jezelf vooruit ziet gaan, en voelt dat je beter wordt.

nog maar 3 dagen, dan weet ik tenminste wat de planning is. pfff 's ochtends gaat het wel maar 's middags en 's avonds ben ik echt helemaal af. ben ondertussen alles al aan het voorbereiden, stel dat ik eind deze week/begin de week er na geopereerd kan worden dan moet ik er toch van uit gaan dat ik een tijd niets kan doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.