Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

aardappel en gehemelte

Mijn zoon weigert gekookte aardappels te eten. Naar zijn zeggen prikt dat tegen zijn gehemelte. (Daar kwam hij een paar maanden geleden ineens mee) Ik kook altijd vastkokende aardappels, vanavond waren ze toevallig erg bloemig. Hij wil nu ook geen puree meer eten. Frietjes gaat wel. (goh wat vreemd ) Zou het misschien aan de structuur of het zetmeel liggen? Hij heeft geen ontstekingen in zijn mond.

of allergie

Een combinatie van structuur en allergie?
Bij allergie zou het mogelijk kunnen helpen om de aardappelen een minuut in de magnetron te doen.
http://www.allergie-centrum.nl/page1/page29/page30/page30.html

Ik had een tijdje een gast die ook alleen voor de gebakken aardappelen of de frites ging. Als vervanging kookte ik dan rijst.
Ik heb er geen zin in om in mijn huishouden teveel gebakken voedsel te verzorgen. Lijkt me niet gezond.

Katniss

Katniss

20-12-2014 om 21:08

Misschien

Misschien vindt hij gekookte aardappels gewoon vies. Ik word er zelf ook niet heel enthousiast van (behalve in stamppotten). Er is niets mis met gebakken aardappels. Een eetlepel boter/bakproduct maakt het verschil tussen eetbaar en lekker, en een beetje vet heb je toch nodig.

Zwelgje

Zwelgje

20-12-2014 om 21:38 Topicstarter

Dank

Bedankt voor de link, AnneJ! Ik weet niet of het dat is in zoon's geval - maar deze tekst slaat WEL op MIJN ervaring met appels, kersen en noten. Zijn mijn klachten toch niet zo'n vaag als ik dacht! Ik heb er nooit over gesproken met een art oid, dus om dit te lezen doet mij deugd Maar ik zal eens een test doen met zoon en de aardappels koken in de magnetron.

Farasha

Farasha

21-12-2014 om 09:15

Magnetron

De magnetron heeft denk ik weinig zin, je eet aardappels immers nooit rauw. De link gaat over vruchten die rauw een reactie geven.

Bij steenvruchtenallergie (appel, peer, kers, perzik etc) reageer je over het algemeen op een bepaald enzym. Dat enzym gaat kapot bij verhitting. Vandaar dat je bij die allergie wel tegen appelmoes, -taart en jam kunt. Verhitting in de magnetron maakt het enzym ook kapot, zonder dat je de vrucht tot moes kookt.

Verder geen tips helaas.

bibi63

bibi63

21-12-2014 om 15:30

Ik had dat vroeger met spinazie

Als wij gewone gekookte spinazie aten, kreeg ik altijd 'stroeve' tanden (dat was niet zo'n punt), maar ook een onaangenaam gevoel aan m'n gehemelte. Nu geen last meer van, maar dochter wel. Volgens mij heeft het iets met een stof in spinazie te maken? Kan me iets herinneren van krijt toevoegen (of is dat juist weer bij rabarber...?).
Bibi

Barvaux

Barvaux

21-12-2014 om 16:14

bibi

Room of melk en daarom heb je er geen last van met diepvriesspinazie waar dat vaak wel in zit: http://www.ivorenkruis.nl/index.cfm?l=z&c=12&id=287&i=6&t=keyword.cfm

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.