Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rissie

Rissie

29-01-2020 om 08:51

aanhoudende menstruatie, overgang? huisarts?

Graag even jullie ervaring/advies

ik ben 41 jaar en heb het vermoeden dat ik in de overgang begin te komen. Ik heb sinds een half jaar een aantal klachtendie uiteindelijk het meest op hyperventilatieklachten lijken. (nu doorverwezen naar psychosomatische fysiotherapeut)

Drie weken geleden moest ik ongesteld worden, dit kwam wat later en moeizaam op gang, en was lang niet zo heftig als ik gewend ben. Het leek ook al snel weer voorbij, maar echt stoppen doet het niet. Nu ruim 2 weken verlies ik elke dag een klein beetje waterig bloed.

Is dit herkenbaar? Zou ik hier toch weer mee naar de huisarts moeten?

Anca

Anca

29-01-2020 om 09:13

Ja, huisarts

Ik ben een aantal jaar ouder dan jij en ik herken het niet. Ik merk wel dat mijn menstruaties de afgelopen jaren heel langzamerhand lichter en korter worden.
Als je het niet vertrouwt, is de huisarts inderdaad je aanspreekpunt.

Er zijn veel oorzaken van licht bloedverlies, ik denk dat je huisarts je er meer over kan vertellen. Wat betreft de overgang kan je huisarts een bloedtestje doen om te kijken waar je in het proces zit.

Even iets heel anders: heb je gedacht aan een zwangerschapstest? Bij mijn eerste zwangerschap dacht ik ook een lichtere menstruatie te hebben gehad, dat bleek later een innestelingsbloeding te zijn geweest, die inderdaad een tijdje heel licht aanhield.

Merel

Merel

29-01-2020 om 09:27

bij iedereen anders denk ik

Ik ben nu net 50 en sinds een jaar ben ik om de 3 weken ongesteld (was vroeger ruim om de 4 weken) en ik ben juist ineens zwaarder ongesteld, met een beetje buikpijn (had ik nooit) en langer. (nu echt 5 volle dagen) terwijl ik vroeger na een dag of 3 klaar was en altijd heel licht ongesteld was. ;-(
Met 41 is het best vroeg inderdaad, ik vind wat Anca schrijft ook wel even een ding om te checken, (zwangerschapstest )

Rissie

Rissie

29-01-2020 om 09:43

dank

zwangerschap is uitgesloten.

Dan toch maar weer bellen met de huisarts dan...

40er

40er

29-01-2020 om 10:18

Rissie

Bij twijfel met zoiets altijd de huisarts bellen.

Ik ben ook iets ouder, (44) maar zit ook al zo'n 2 jaar in de overgang. Bij mij is de menstruatie heftiger maar korter geworden (van 7 dagen naar 4 maar de grootste tampon kan ik na 2 uur vervangen)
De gynaecoloog vroeg mij of ik wist wanneer bij mijn moeder de overgang was begonnen. Dit wist ze niet, maar wel dat ze met 48 klaar was met menstrueren. Volgens de gynaecoloog was het dan niet vreemd dat ik ook zo vroeg begon.

Paasei

Paasei

29-01-2020 om 10:38

Lezen

Vroeger dacht ik dat de overgang alleen betekent dat je menstruatie op een gegeven moment gewoon stopt. Nu ik er middenin zit weet ik wel beter.. Het is een hele periode van een aantal jaren waarin je geestelijk en lichamelijk een hele verandering door maakt. Die veranderende hormoonhuishouding grijpt in op je lijf en leven en dat helaas vaak schoksgewijs. Die schommelingen voel je. Ook veranderingen in je gebruikelijk menstruatiepatroon horen erbij. Korter, langer, heel heftig met grote stolsels of juist maar een paar druppels. En ja, dat kan heel goed met begin 40 al beginnen.

Ik heb veel gehad aan de website van Vrouw en Overgang (Google!). Met een forum, waar ik veel steun en herkenning heb gevonden als ik weer eens te maken kreeg met een nieuwe 'kwaal'. Aanrader!

Rissie

Rissie

29-01-2020 om 10:43

dank voor de reacties

Mijn moeder was inderdaad ook vroeg, weet niet precies welke leeftijd. Aan de ene kant hoop ik dat dat het "gewoon" is (en dat dat misschien ook de andere klachten verklaart). Maar aan de andere kant vind ik het toch een soort genant. Voel me nog zo jong...

Inmiddels een afspraak gemaakt, vrijdag naar de huisarts.

bloemetje!

bloemetje!

29-01-2020 om 14:05

voor je

40ste is jong maar na je 40e is het normaal dat je in de overgang komt. Dat heb ik een keer gelezen en mijn huisarts beaamde dat. Maar ik begrijp je wel hoor. Gevoelsmatig voelt het nog als heel jong.Ik zelf zit er nu denk ik zo'n 2 jaar in (ben nu 48 jaar) Gelukkig geen hele erge klachten (hoop ook niet dat het erger wordt) Die site van Paasei ga ik eens even bekijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.