Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

anne

anne

29-09-2014 om 19:30

aanhoudende diarree en overgeven vanaf 14 sept al.

graag wil ik de volgende situatie voorleggen omdat ik het zelf echt niet meer weet,
onze zoon net 3 jaar heeft vanaf 14 september al waterdunnen diarree en overgeven , inmiddels al 2x nachtje in het z-huis gelegen ivm dreigende uitdrogingsverschijnselen. de 1e keer hebben ze alleen een observatie gedaan en de 2e keer na aandringen 1 nacht een sonde geplaatst met water en ors. onze zoon wil dit nml. niet gewoon drinken . elke keer zijn we na 1 nacht weer naar huis gestuurd omdat op dat moment het overgeven en /of diarree dan weer even weg was. nu weer 2 dagen thuis en alles begint weer van voor af aan .... diarree en overgeven m a g dat hij weer niet wil drinken.....z-huis gaat uit van rota virus . op bacterieen is de diarree getest en daar kwam niks uit. ze blijven zeggen dat hij het zelf uit moet zieken en zijn we nu inmiddels 16 dagen verder en nog niets wijzer en t manneke blijft ziek, zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben en evt. adviezen of dergelijke hebben want ik vind dit eigenlijk niet normaal meer en wordt zo langzamerhand radeloos. alvast bedankt!!!!!

Huisarts?

Is je huisarts op de hoogte? Wij hebben hier (gelukkig) een heel fijne huisarts en ik zou hem bellen met deze situatie... Lijkt mij niet helemaal normaal, nee! Aan de bel trekken en desnoods blijven trekken!

sterkte!!!

anne

anne

30-09-2014 om 10:45

reaktie op

ja huisarts is op de hoogte maar zegt elke keer weer pas wat te kunnen gaan doen op t moment dat er weer uitdrogingsverschijnselen om de hoek komen kijken...... remmers ed kunnen ze niet geven omdat et virus via de ontlasting het lichaam moet verlaten ze gaan uit van rota zowel de huisarts als t ziekenhuis maar hebben dit nooit ff getest of dit echt zo is of toch wat anders??? alleen ontlasting getest op de aanwezigheid van bacterieen zoals samonella ed.

ik zou toch weer bellen

Ik zit even te lezen en zie op internet dat men zegt dat bij Rotavirus de diarree ongeveer een week aanhoudt (maar goed, dat zijn gemiddelden...), wel kunnen er daarna nog darmproblemen blijven bestaan. Wanneer heb jij je huisarts voor het laatst gesproken? Als dat meer dan twee dagen geleden is zou ik bellen en vragen of dit nou niet erg lang duurt voor een rotavirusinfectie en of er geen reden is voor verder onderzoek.

Mijn indruk is dat het in een gesprek met een arts helpt als je de symptomen duidelijk op een rijtje hebt: is er koorts, zo ja hoe erg? Hoe verloopt die? Heeft hij nog diarree,hoe vaak, hoe ziet die eruit (waterdun?), geeft hij over, hoe vaak, etc.... En je moet het zeker melden als je kind erg suf is/slecht aanspreekbaar. Natuurlijk is een ziek kind niet zo levendig als normaal, maar als een kind zo'n beetje van de wereld is dan is dat ernstiger en moet je dat melden (maar hopelijk is dat niet zo).

Sterkte ermee

Temet

anne

anne

30-09-2014 om 11:42

reaktie

bedankt voor je reaktie ,

huisarts is volledig op de hoogte van de ins and outs omtrent mijn zoontje maar idd omdat de rota zoals hun zeggen dat ,dat het is nu al 17 dgn voorduurt vind ik het zo lang duren en ben gewoon gefrustreerd dat men niet verder wil kijken.....

Mijntje

Mijntje

30-09-2014 om 12:19

verder?

Hoe is hij verder? Als hij steeds suffer wordt moet je in ieder geval niet schromen weer te bellen. Wanneer heb je voor het laatst gebeld?

Jongste zoon ook gehad

wat een ellende was dat.

Voor meer info in ieder geval:
http://www.rivm.nl/dsresource?objectid=rivmp:9599&type=org&disposition=inline&ns_nc=1

Wat mij nog bijstaat:
geef drinken met kleine beetjes. Liefst iets van soep (bouillon is ook goed), want zouten zijn ook nodig; anders kan uitval nieren ontstaan.
Drinken is belangrijker dan eten.
Zolang ze nog alert reageren, geen heftige koorts hebben of langdurig aanhoudende koorts en voldoende plassen is alles goed en kun je aan blijven kijken.

Ingrijpen is nodig door arts als aan deze drie voorwaarden niet wordt voldaan.

Onze zoon heeft zo een week gemodderd. Toen was hij uitgedroogd en moest hij opgenomen worden. Neem dan geen genoegen met het feit dat alles weer onder controle lijkt. Wat zijn criteria waarmee jullie dan mogen bellen (vaak kan dat na een opname; bellen naar de kinderafdeling voor advies ed), wat moet minimaal goed blijven gaan ed.

Ik vind het vreemd dat jullie zoiets niet verteld is en jullie zo aan moeten modderen.

Mocht hij drinken weer wat meer kunnen verdragen kun je proberen iets te eten te geven wat hij mogelijk lekker vindt. Al knabbelt of zuigt hij er maar even aan. Die van ons wilde toen wel waterijsjes in kleine hoeveelheden. Hij was toen ook veel afgevallen en dat kan nog tijden duren voor het er weer aan zit. Eerste prioriteit is nu erin houden aan de bovenzijde, dan de onderzijde en hopen dat de boel dan klaar en over is.

Sterkte ermee. Het is zenuwslopend.

anne

anne

30-09-2014 om 19:47

bedankt

iedereen hartelijk bedankt voor de reakties en urslau bedankt voor je ervaringsverhaal ook ben bang dat hij et echt uit zal moeten zieken en maar hopen dat et nu vooruit zal gaan. heb nu ook advies ingewonnen bij een dietiste omtrent voeding ed. zodat zijn darmpjes toch wat gaan opnemen en anderzijds zo min mogelijk werk hoeven te doen zodat ze de kans krijgen om te herstellen. hij is op t moment nog alert gelukkig maar dat kan zo veranderen gezien de keren dat hij nu al nacht opgenomen is geweest hiervoor. mijn mening is dat ze zulke kinderen niet zo auw naar huis moeten sturen als de diarree en braken even is gestopt ,overal staat dat ze pas naar huis mogen als de ontlasting weer wat vaster is maar blijkbaar denkt ons z-huis hier anders over als ouder sta je dan machteloos.... op t moment gaat et redelijk minder overgeven en diarree dus hopen dat et deze keer wel zo blijft......

Jaren geleden ook gehad

8 jaar geleden lag onze dochter in het ziekenhuis met rotavirus. Zemocht pas naar huis als het spugen gestopt was en de ontlasting wat vaster begon te worden. Bovendien moest ze bewijzen dat ze zelf kon drinken en eten.
Ze had een sonde met ORS maar moest ook limonade drinken en crackertjes eten.
Het virus waarde hier in het dorp overal rond en binnen 2 weken was ze weer besmet en ging weer het ziekenhuis in, haar lichaam was nog te zwak om een tweede besmetting aan te kunnen.
De basisschool waar zij binnen een maand na de tweede besmetting naar toe zou gaan heeft zelfs een brief aan alle ouders gestuurd dat kinderen die het virus hadden na de laatste keer spugen en/of diarree nog twee dagen thuis moesten blijven om te voorkomen dat het virus bleef rondgaan in de klassen.
Vaak brengen ouders hun kind te snel weer naar school waardoor ze anderen besmetten. Bij mijn dochter was de tweede besmetting gebeurt door een meisje op het kdv dat volgens de moeder weer was opgeknapt, ze had al sinds gisteravond niet meer gespuugd. En hop, bij het ochtend tussendoortje kotste ze alles onder en besmette dus andere kinderen in de groep.

Ilva

Ilva

01-10-2014 om 11:29

tip van ehbo cursus

Bij de EHBO voor kinderen cursus die ik ook gevolgd heb, adviseerde ze om kinderen met diarree zoute chips te laten eten. Daarvan krijgen ze dorst en dan gaan ze drinken. Nu weet ik niet of dat ook kan bij het Rota virus maar misschien dat hij zo iets wil drinken. Chips vinden ze meestal wel lekker.

Succes met je zoon, ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Zo klein nog, sterkte.

Puck

Puck

02-10-2014 om 08:45

Hele dag door kleine beetjes

De tip van Ilva is helemaal niet zo verkeerd. Als een kind ORS niet lekker vind en er thuis niet van wil drinken dan is alle drinken beter dan niets. Dat kan zowel hartige bouillon zijn als zoete limonade, zelfs cola waar de prik van af is, is goed.Ook eten waar ze trek in hebben gewoon geven in kleine hoeveelheden, maakt niet uit wat het is. Alles wat erin blijft is meegenomen, ook al is het chips, koekjes oid. Ieder kwartier of half uur een slokje tot een paar slokjes werkt in de meeste gevallen wel.
Beterschap.

bertje1

bertje1

03-10-2014 om 10:58

dietiste

mooi, advies van een dietiste.
ik dacht: misschien is het ook handig om even de grootste hoeveelheid lactose uit de voeding te halen, dus lactosevrije melk en yoghurt geven (en geen vla of sojavla). Dat kan tijdelijk verstoord zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.