Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pirata/slobbertje

Pirata/slobbertje

06-10-2020 om 16:11

4,5 maand

Ik ben dus 8,5 kg afgevallen in 4,5 maand. "Ze" van het academisch ziekenhuis gaan dat toch even in de gaten houden, over een paar weken een echo (al zei ik dat ik nog best een paar kilootjes kon missen).

Geen gouden tips tegen slobbertjes? Behalve weer aankomen

blik

blik

07-10-2020 om 10:42

Slobbertje

Dat is natuurlijk ook best snel.
Vinden je artsen het zorgelijk? Heb je er zelf veel aan gedaan? Geen suiker en geen alcohol zetten alleen veel zoden aan de dijk als je het veel gebruikte?
Hoewel ik zelf ook wel merk dat er meteen een hoop gebeurt hier met mij als ik (bijna) stop met suiker, terwijl ik de laatste jaren niet veel suiker meer at.
Maar ik doe wel ook light versie van vasten erbij.
Dus of het het vasten is of het mijden van suiker waardoor ik meteen ook minder ga eten overall?
Nu 3 dagen weer iets minder volgens mijn regels gegeten (1 dag risotto, de rijst die ik ervoor gebruik is minder ok, dag erna was er nog over..en gister lasagne met zo'n zakje bechamel, ik ga toch ook maar eens voor mijn eigen lasagnebakje!) En dan gaat gewicht weer wat omhoog.
Omdat het zo lekker is eet ik ook nog steeds te veel hiervan.
(Maar wel veel groente erbij)

Blijft wat laveren met dochter, tijd, energie enz.
Dochter heeft nu toetsweken en dan ben ik geneigd wat meer naar haar smaak te koken. Altijd alles aanpassen red ik niet. Maar vandaag maak ik voor haar wat lekkers en voor ons alleen een salade.

Dat vel, ja, de gewone tips; goede vetten eten (mag je dat?) sporten, masseren, insmeren, wisseldouche/koude douches enz.
Ik probeer zelf vooral bij afvallen ook weleens te smeren met olie maar vergeet dat 9 vd 10 keer toch weer.

zebra

zebra

07-10-2020 om 13:14

voeding

ben nog niet wezen sporten maar wil dit morgen of anders uiterlijk vrijdag gelijk na het werk wel gaan doen. Of ik me ga laten wegen, dat weet ik nog niet.
Ik heb nu een boek Suikervrij eten, daar staan dagmenu's in (maar ik lust niet altijd alles dus al erg lastig) maar je kunt het ook als richtlijn gebruiken om gezonde maaltijden te koken en dat is vooral mijn bedoeling. Zojuist een lekkere en gezonde soep gekookt als lunch, daar kan ik morgen nog eens van eten. Er staan ook lekkere dingen in om als ontbijt te maken maar dat is niet altijd haalbaar, ik sta altijd al erg vroeg op maar wil sommige dingen wel maken en invriezen (ontbijtmuffins). Dus kortom, ik ben wel weer meer bezig met mijn voeding.

Pirata

Pirata

07-10-2020 om 15:06

Brrrr

Brrrr, die koude douches, dat is wel heftig maar op zich een goed idee voor de huid.

Arts vindt het niet heel zorgelijk, maar gaat het toch monitoren (en die scan wilden ze toch maken maar ze gaan iets breder kijken).

Vanavond heb ik pizza's beloofd voor het diner, maar tegenwoordig lust ik toch maar een halve, vroeger een hele.

Pirata

Pirata

07-10-2020 om 15:08

zebra

Ontbijtmuffins? Wat zit daar in? Klinkt goed.

zebra

zebra

08-10-2020 om 10:54

muffins

persoonlijk zou ik ze eerder als lunch eten want er zit in: paprika, avocado, pompoenpitten, paprikapoeder, zeezout en zwarte peper en uiteraard eieren.

Pluis

Pluis

08-10-2020 om 11:17

Beetje moedeloos

Ik krijg er met geen mogelijkheid wat vanaf lijkt het. Ik zat vanochtend op 74,4. Oké, het is niet meer dan een maand of wat geleden, maar ook niet minder. Ik eet echt best netjes (denk ik dan toch, qua calorieën, al kan er meer groenten en fruit in) en ik doe mijn best om regelmatig te sporten. Maar afvallen ho maar. En nog meer beknibbelen op lekkere hapjes in het weekend wil ik echt niet.

Nu de herfst zijn intrede echt heeft gedaan en ik de wintergarderobe tevoorschijn heb gehaald, blijkt dat ik gewoon toch nieuwe broeken nodig heb . Ik was net zo blij twee jaar terug met allemaal leuke nieuwe jurkjes, maar die pas ik allemaal niet meer. Ik ben boos op de natuur dat die ervoor zorgt dat die overgang gepaard gaat met heel makkelijk heel veel kilo's meer ... En ook een beetje op mezelf, dat ik niet op tijd in heb weten te grijpen. Bleh. Even een baaldagje.

zebra

zebra

08-10-2020 om 11:22

Pluis

dat is erg vervelend en herkenbaar, ook ik ben aangekomen door de overgang en afvallen lukt de ene keer wel en soms ook niet.

blik

blik

08-10-2020 om 12:26

Ik merk dat ook wel.
Ik val nu wel af, maar eet dan ook echt weinig en (praktisch) geen lekkere hapjes. Het enige dat ik veel eet zijn groente en fruit.
Voor dit moment prima en ik voel me er echt goed bij.
Maar of ik het voor langere termijn volgehouden krijg?
Blijkbaar is het nu echt kiezen tussen streng regiem of wat dikker. (Geen idee nog wat ik ga kiezen
Misschien verandert dat na overgang nog?
Of wordt het dan alleen maar erger?

Die muffins, vorig jaar ook weleens gemaakt, beviel goed, moet ik nog eens maken. Nog niet met avocado gemaakt, valt dat wel goed in te vriezen?

blik

blik

08-10-2020 om 12:31

Trouwens

Ik eet dan wel weinig maar daar wel geen moeite mee, heb nooit honger ofzo. Bij honger eet ik wel.
Ik ben wel verzadigd, blijkbaar nu ook weinig nodig. (Echt sporten kan Ik nog niet en bewegen is nog niet optimaal, gaat wel vooruit nu)

Het is meer dat ik niet weet of ik er constant op wil blijven letten. En 'honger' neemt altijd toe bij lekkere hapjes etc.

zebra

zebra

08-10-2020 om 14:20

geen idee

of die muffins dan ingevroren kunnen worden, daar moet ik wel rekening mee houden als ik ze maak, dan een kleinere hoeveelheid die ik wel binnen een paar dagen kan opeten.

Ik weet ook niet of ik het er voor over heb om mijn hele leven steeds op te blijven letten om vooral niet aan te komen. Natuurlijk is gezond eten ook lekker maar ik hou ook wel op zijn tijd van iets wat niet of minder gezond is.

Pirata

Pirata

08-10-2020 om 15:34

het recept

Waar kan ik het recept vinden?

Manja

Manja

09-10-2020 om 10:10

Hoop nog steeds op de 7

Woensdag weegmoment 80,1. Vandaag 80 thuis. Ik wil die 7 zien!
Zou er zo blij van worden en ik vind het ook verdiend. Al weer weken megagezond zonder missers. Het komt wel maar verheug me zo op om mijn part 79,9!

blik

blik

12-10-2020 om 12:30

Keuzes

Ik weet het ook niet.
Volslank en wat halfslachtig oppassen, of constant aan de bak en slank....
Ik ga nu langsaam richting slank weer en dat bevalt toch ook weer goed, leuk om weer een taille te hebben.

Hoewel het nu weer even stilligt hier. Ik eet nog wel gezond en snoep niet (tenzij je glaasje wijn als snoep ziet) maar eet wel veel en vast niet. Te druk geweest hier en migraine aanval, dat soort dingen, even pas op de plaats.
Ook wel wat meer stress rondom corona, vooral rondom werksituatie. Het kost me nu allemaal teveel, ik ga maar weer focussen op zoveel mogelijk rust, ontspanning en gezond eten.

Ik hoop dat fysio fitness kan blijven doorgaan, net pas weer begonnen en toch wel fijn dat extra zetje 1 x per week. Het lukt me thuis niet om te trainen.

Pirata, voedzaamensnel heeft een recept voor muffins met ei en avocado dat me wel lekker lijkt, nog niet geprobeerd, hier voorlopig niet zo veel tijd recepten uit te proberen.

Pluis

Pluis

12-10-2020 om 12:53

Manja

Ik ben zo benieuwd of je de 7 al hebt aangetikt? Zou zo verdiend zijn!

Vanwege wat gedoetjes thuis ben ik het weekend lekker los gegaan met chips en alcohol. Dat wil zeggen: een zak chips en op zaterdag en zondag voor het naar bed gaan een glaasje port/likeur. Dus dat valt best mee, en ik heb er erg van genoten.

Wel ben ik vrijdag gaan hardlopen en zaterdag naar de sportschool geweest. Maar die groepslessen binnen voelen intussen (hartje Randstad) toch niet prettig meer, dus dat doe ik niet meer. Ik schakel over op fitnessen op wat meer incourante tijden, met 2 of 3 dames op de apparaten, lijkt me toch minder risico opleveren. Vanavond een groepsles buiten, zeker nu het droog blijft heel veel zin in! Dat blijf ik voorlopig ook gewoon lekker doen. Net als hardlopen. Als het weer een beetje droog wil worden ga ik ook weer fietsen naar het werk. En doordeweeks doe ik ook nog steeds aan IF (Intermittend Fasting) maar ik geloof niet dat dat heel veel zoden aan de dijk zet. Doe het intussen al maaanden, maar geen grammetje eraf volgens mij. In ieder geval niet daardoor.

zebra

zebra

12-10-2020 om 13:28

recept muffins

2 porties:
halve avocado, 5 eieren, 1 paprika, 30 gram pompoenpitten, 1 theelepel gerookte paprikapoeder, olijfolie, zeezout en zwarte peper

Verwarm de oven op 180 graden.
Snijd de paprika en avocado in blokjes
Klop de eieren los in een kom en voeg de groenten, pompoenpitten en gerookte paprikapoeder door.
Op smaak brengen met zeezout en zwarte peper
Vet een muffinblik in met een beetje olijfolie en verdeel het mengsel over 6 vormpjes
Bak de muffins in ongeveer 15 minuten goudbruin

zebra

zebra

12-10-2020 om 13:35

morgen

ga ik even wat boodschappen halen, oa avocado en ook appels (voor door de havermout die ik nu 's ochtends weer wat vaker wil eten als ontbijt). Na de middag wil ik dan de muffins eens uitproberen.

Ik let wel op mijn voeding al heb ik soms de neiging teveel te eten bij het avondeten als er iets op tafel komt dat ik erg lekker vind. Het sporten moet ik nog steeds terug oppakken, heb er nog geen puf voor gehad. En eigenlijk ben ik ook geen sporter, wil het alleen terug oppakken omdat ik weet dat het goed voor me is, niet omdat ik er echt zin in heb.

blik

blik

12-10-2020 om 13:35

Pluis

Hoe doe jij If?
Bij mij afgelopen weken best effect denk ik. (weet niet zeker want had ook suikers geskipt en gezonder gegeten)
Bij mij leek het iig te zorgen voor minder honger/trek en geskipte maaltijden haalde ik niet of maar deels in, dus per saldo at ik ook gewoon minder een paar dagen per week.
Het beviel me iig weer, net als vorige keren, erg goed. Wil ook zsm weer starten naar doe dat alleen als ik me goed voel en voel me nu verre van goed bleeh.
Misschien scheelt het ook dat je sport, ik heb nog nooit gevast en echt gesport, geen idee hoe die combi is. (de fitness bij fysio is bij mij nog geen sporten te noemen

Manja

Manja

12-10-2020 om 20:58

Nog niet

Nog steeds geen 7

Pluis

Pluis

13-10-2020 om 10:44

Blik

Zie het draadje over Intermittend Fasting .
Een paar dagen per week dus, en dan van 's avonds 20 uur tot (iets voor) lunchtijd. Ik begin dan om 11.30 uur met iets te eten. Dat kan een kopje soep zijn, of een boterham, of fruit, of worteltjes/tomaatjes. En dan eet ik om een uur of half 4 nog wat, altijd fruit en/of rauwkost. 's Avonds eet ik een gewone maaltijd, en ik drink daarna nog een kopje koffie met daarbij een stukje pure chocola. Verder drink ik thee.
Ik denk (nooit bijgehouden) dat ik op deze manier wel minder calorieën binnen krijg dan wanneer ik gewoon ontbijt en lunch, maar ik val er dus niet van af.

Gisteravond een hele heftige sportles gehad (heerlijk, lekker buiten!), en ik heb nu nog niet echt rammelende honger. Wel trek, dat wel. Maar dat heb ik eigenlijk altijd wel . Ook daar helpt IF mij niet bij helaas...

blik

blik

13-10-2020 om 11:18

Partner hier heeft in het verleden ook weleens meegedaan en het zette bij hem ook geen zoden aan de dijk. Hij vond het ook lang niet zo fijn als ik.
Wel ging ik meestal over op het skippen van (veel) koolhydraten, zeker toen we 5:2 deden. (zonde vd calorieën en op vet en eiwitten hou je het langer uit) en hij niet, misschien maakt dat het verschil.
Misschien is dat bij mij ook wel altijd de reden geweest van afvallen, die koolhydraten, en niet zozeer IF, kan best. Want die heb ik de laatste tijd ook wel vaker weggelaten. (niet groente of fruit maar wel brood en pasta ed)

Of ben jij helemaal niet te dik? (sorry, weet het bij jou niet meer) IF kan je denk ik laten afvallen als je te dik bent maar minder snel als je niet te dik bent.

Heb je gister na het sporten ook niks gehad dan? Na bewegen had ik wel altijd sterk behoefte aan eten.

Pluis

Pluis

13-10-2020 om 11:47

Te dik

Nou, ik vind zelf van wel . Ik was vanochtend 74 kilo, bij een lengte van 1,74 m. Dus een BMI nu net in het groene deel van 24,5. Maar er mag van mij best nog wat van af. Ik mik op 69 kilo, dan is mijn buik toch net wat minder aanwezig zeg maar. Want daar zitten bijna al mijn vetjes.

Gisteren alleen nog een paar van die watercrackers met kruiden en wat zout, vooral vanwege dat zout overigens. Meestal heb ik ook wel meer trek hoor, maar gisteren dus niet. Vandaar ook die 74 kilo vanochtend denk is...

blik

blik

13-10-2020 om 12:03

Nouja

Je bent dus niet ongezond dik, dan behaal je natuurlijk wel het meeste effect met iets als IF.
Met gewoon gezond eten gaan vaak ongezonde kilo's er wel vanaf, voor die laatste schoonheidskilo's moet je vaak wat harder trekken. Ik iig wel. Met alleen IF kom je er dan niet denk ik.

Gisteren nog eens gesnoept! Dochter had heerlijk gebakken, een soort van brownie met vanalles redelijk verantwoord, gezond meel (ik weet niet welke ze gebruikte, misschien amandel) appelmoes zonder suiker, alleen pure chocolade, daar zit natuurlijk wel suiker in. Super lekker! Al laat ik het dan natuurlijk niet bij een piepklein stukje.
Ben zelf ook wat aan het bakken af en toe, havermoutkoekjes bijv met vanalles gezond erin gepropt en kokosbloesemsuiker. Leuk om te doen maar vanwege het toch nog hoge suikergehalte eet ik dan zelf niet mee, best knap voor mijn doen! Maar bakken stilt de behoefte blijkbaar ook wat, maarja, als iemand anders dan bakt..

zebra

zebra

13-10-2020 om 13:10

lekker, van alles bakken

havermoutkoekjes lijken me lekker. Ik heb een aantal jaar geleden wel eens kwarkbollen gemaakt, zat ook fruit in.
Nu zitten de muffins in de oven dus ik ben benieuwd, ik heb nog papieren vormpjes ipv een siliconen bakvorm voor muffins. Dus het worden een heleboel kleintjes dan.

zebra

zebra

13-10-2020 om 13:32

niet verkeerd

maar ik vind ze wat flauw van smaak en zou er zeker meer verschillende kruiden in doen als ik ze de volgende keer maak. Of beetje ui of knoflook erdoor, dat geeft ook meer smaak.

blik

blik

13-10-2020 om 18:10

Muffins

Ik wil ze volgende week uitproberen, misschien ook lekker met pepertjes erin?
Vandaag een goede dag, spontaan toch gaan vasten.
Erg tevreden over mijn eten van vandaag, erg basic en lekker; flink rauwkost, wat volkoren broodjes met brie, ei en weer een hoop rauwkost. Wat kefir en straks nog wat yoghurt met fruit.

Pirata

Pirata

13-10-2020 om 18:13

Ik ook

Ik was ook goed bezig, behalve de 3 suikervrije koekjes...
Alleen yoghurt met muesli en peer, en dikke soep van 100% gezonde dingen voor de lunch.
Maar Blik, die brie??? 🤣

Lente

Lente

13-10-2020 om 21:01

Wat zijn suikervrije koekjes?

Geen suiker maar wel koolhydraten denk ik ?
Wat zit er in?

Pirata

Pirata

13-10-2020 om 21:13

Lente

Deze keer waren het: https://www.cereal.nl/producten/koekjes-choco-delight (zie ingredienten)
Maar ik eet van alles van dat merk, de samenstelling variert.

Vetpercentage

Ik heb vanochtend een uitgebreide meting gehad op de sportschool. Dit was de eerste meeting, ik ben 12 weken 3x per week aan het sporten. Ik ben 5kg afgevallen en dat is fijn. Ondertussen is mijn bmi van 29 naar 27.8 gegaan dus dat gaat ook de goede kant op.

Maar er kwam een vet percentage uit die meting wat ik toch even stil van was. Ik zit hysterisch hoog. Ik zie lijstjes op internet van percentages en dan zit ik ver boven het hoogste getal dat daar obees genoemd wordt.

Ik weet wel dat er nog werk aan de winkel is maar dit dramatische resultaat had ik toch ook niet verwacht. Baal er ook echt even goed van. Het voelt zo hopeloos.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.