Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:57

2019 Afvallen wie ook? (3)


blik

blik

14-09-2019 om 12:07

Kaaskopje

Je lijf schreeuwt 's avonds gewoon om voeding, denk ik. In zoetigheid zit geen voeding dus zeker als je veel beweegt wil/moet je lijf gewoon veel voedingstoffen. Als je je dan te buiten gaat aan gezonde etenswaar denk jij de mist in te gaan, je lijf' denkt' juist haa, eindelijk iets lekkers, dat heb ik weer binnen.

blik

blik

14-09-2019 om 14:05

Balen

Op de lijn letten blijft toch het makkelijkst alleen!
Sociale gedeelte blijf ik het lastigst vinden.
Ik had dochter beloofd voor vandaag eten te bestellen. Belofte al poos geleden gedaan en gewoon vergeten.
Dat wordt Thais of pizza. Beiden niet ideaal om mee te starten met lijnen. Te lekker, te vet, te zoet en te zout en ik eet er te veel van.
Nouja, morgen dan maar... (ik begin liever goed)
Positieve is dat dochter morgen ook wil beginnen met lijnen, dat vergemakkelijkt de zaak voor mij.
(en vooral voor partner, die eet gewoon mee wat er is, maakt hem niet uit, maar als ik dan lekkere dingen alleen voor dochter maak of koop eet hij daar ook stug aan mee haha)

Bregje

Bregje

14-09-2019 om 17:10

hier nu ook

Voor het eerste in het leven ga ik afvallen! Voor de zwangerschappen was ik dun, daarna kwam het erbij.. last van mijn bekken dus sporten kon ik niet.. zat veel alleen in de avonden en dus kwamen er meer zakken chips uit verveling, nu 88 kilo en 1.65 m groot en ben mijn lichaam helemaal zat!

Ik heb nu een paar dagen een app wat bij houdt hoeveel vetten, koolhydraten en zo ik op een dag mag, ik heb het gevoel dat ik nu al beter in mijn vel zit.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2019 om 17:22

Blik

Dat mijn lichaam om voedsel schreeuwt valt wel mee denk ik. Ik eet tussen de middag vrij normaal. Soms alleen een enorme bak Griekse of Turkse yoghurt met bijvoorbeeld al dan niet zelfgemaakte jam, rabarber, fruit. Daarnaast een flinke scheut muesli. Soms eet ik dan ook nog een krentenbol of iets dergelijks. s Avonds eet ik gewoon flink. Vergeleken met anderen denk ik echt royaal. Een enkele keer snaai ik omdat het eten kennelijk minder voldeed, maar dat ligt dan soms aan wat we eten. Simpelweg agv zonder sausjes lijken in een holle kies te verdwijnen. Dat ik ga snaaien zit meestal meer tussen mijn oren, dan in mijn maag.

blik

blik

14-09-2019 om 20:36

Maag niet

Dat je maag vol zit geloof ik meteen
Ik bedoel de rest van je lijf, zou best kunnen dat je ergens tekorten oploopt aan mineralen, vitamines, eiwitten, gezonde vetten oid. We hebben tenslotte best behoorlijk wat nodig, als je uitgaat van voedingsadviezen. Als je regelmatig eten vervangt door snoepen dan lijkt me de kans op tekorten niet gering, dus niet zo vreemd dan dat je lijf wil eten.
Bij mij werkt het iig wel zo dat als ik een hele poos heel gezond eet ik echt veel minder trek in snaaien heb.

Emmawee

Emmawee

14-09-2019 om 21:31

Emoties

De emotionele component is best groot bij mij en vooral 's avonds. Mijn bloed wordt geregeld gecontroleerd en ik heb echt geen tekorten.

Ik ga tegenwoordig anders meer mijn emoties om. Geef ze meer aandacht, ga er 'even mee zitten', ipv ze weg te eten, of op een andere manier te onderdrukken. Dat helpt me wel,.maar het kost me nog veel moeite en vooral oefening om er een gewoonte van te maken.

Ik bheb veel minder

Emmawee

Emmawee

14-09-2019 om 21:35

Oh

Ik was nog niet klaar.

Ik heb veel minder last van de neiging mezelf vol te proppen. Ga ook vaker op tijd naar bed (lekkere trek is vaak vermoeidheid). Maar als er toevallig chocomel in huis is (zoals nu, we hadden een feestje), dan zorg ik ervoor dat het pak leeg gaat.

Emmawee

Emmawee

14-09-2019 om 21:49

Ik bedoel te zeggen...

...dat ik de Chocomel niet kan weerstaan. Net zomin als roomijs trouwens.

Lanza

Lanza

15-09-2019 om 12:28

Als je de verleiding niet kan weerstaan

dan kun je het beste al die zooi niet kopen. Bewust boodschappen doen, daar begint alles mee.

Emmawee

Emmawee

15-09-2019 om 12:36

Ha Lanza!

Gezellig dat je ook meepraat.
Het is waar wat je zegt. Had je gelezen dat we een feestje hadden gehad? Ik kies er dan voor om de teugels wat te laten vieren. Verder doe ik reuze bewust boodschappen.

blik

blik

15-09-2019 om 12:52

Klopt

Ik koop ook niks wat ik niet kan weerstaan
Maar op mijn werk bijv word ik erg veel geconfronteerd met 'al die zooi'.
Uit de weg gaan werkt dus niet (voor mij nu)
Ik moet dus toch voor 'weerstaan' gaan.
Als ik een poosje op de goede weg bezig ben, dan lukt me dat beter.
Verder leef ik sowieso niet alleen, ook thuis niet.
Zo bakt mijn dochter bijv heel graag. (zoet)
Zie dat maar allemaal te weerstaan.

Bregje

Bregje

15-09-2019 om 20:40

Wow vier dagen bezig

Ik ben nu 4 dagen bezig en ik kwam net bij mijn ouders. Ze zeiden meteen, wat is er met jou gebeurd, je bent zo afgevallen!! Vanmorgen met de kinderen wezen zwemmen, zat veel lekkerder in het vel en zelf een paar mannen die mij aangaapte haha.

Emmawee

Emmawee

15-09-2019 om 20:56

Dat is lekker!!

Mooi bericht Bregje, daar knapt een mens van op. Heerlijk om die eerste kilo's kwijt te raken en jezelf weer terug te vinden.
Geniet ervan en houd vooral vol als het wat straks wat minder vlot gaat.

Lanza

Lanza

15-09-2019 om 21:02

Na vier dagen

kilo's afgevallen? Dat lijkt me niet gezond...

Emmawee

Emmawee

15-09-2019 om 21:19

Heel normaal

Ik stopte ooit (12 jaar geleden) met het drinken van liters vruchtensap en raakte in een maand 5 kilo kwijt. Die grote hoeveelheden vruchtensap was inderdaad niet gezond. Het stoppen en afvallen was daarentegen een stap in de goede richting.

Die eerste kilo's die eraf vliegen, is gewoon heerlijk. Je moet alleen niet verwachten dat het zo doorgaat en je niet laten ontmoedigen als het op een zeker moment 'normaal' gaat. Je moet het dus niet blijvend nastreven door middel van een crash dieet. Maar als je zulk gewichtsverlies bereikt door een normalisering van je gedrag (iets wat vol te houden is), is er niets mis mee.

blik

blik

15-09-2019 om 21:55

Hee Bregje

Jij bent wel heel rap
Leuk hoor, geniet ervan.
Grappig, ik ben mijn overgewicht ook begonnen met (eerste) zwangerschap en daarna niet meer kwijtgeraakt. (werd wel meer

Zo rap gaat het hier niet. Maar ik geniet wel gelijk van het 'lichtere' gevoel, goed en veel gegeten vandaag maar erg verantwoord en gezond. (en lekker!)

Emmawee

Emmawee

15-09-2019 om 22:07

Goed zo Blik!

Dat lichtere gevoel is soms nog belangrijker dan de kilo's.

Emmawee

Emmawee

15-09-2019 om 22:09

Lanza

Nergens staat dat Bregje in 4 dagen tijd kilo's is afgevallen.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2019 om 00:20

Blik

Ik slik vitamine B12 en D, magnesium, eet fruit, verse groente e.d., zuivel, granen, een verdwaalde noot in die granen, dus redelijk compleet. Dat snaaien is gewoon lekkere trek. Mijn mond verveelt zich 😀. We hebben nu wortels in huis en ik kan de saus weer laten staan, als ik de wortels eet. Wortels zijn ideaal bij verveling. Ik heb er heel wat van gegeten ter vervanging van mijn eerdere chips"verslaving".

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2019 om 00:27

Lanza

Normaal heb ik erg weinig in huis. Tot verdriet van de dochters als ze hier zijn. Maar als er wat over is van een verjaardag o.i.d. dan ligt er dus een voorraadje verleiding in de kast. Ik kan er dagen voorbij lopen zonder het te willen, tot het me toch roept " hier ben ik! Maak maar open!" 😅

Bregje

Bregje

16-09-2019 om 06:44

.. nou kilo's, weet niet hoor

Nou ik heb geen weegschaal dus ik weet echt niet hoeveel er af is.. dat boeit mij eigenlijk ook helemaal niet. Het gaat er om dat mijn borsten meer naar voren moeten steken dan mijn buik en dat mijn shirtjes weer lekker zitten.. en ik at eerst gewoon 4 zakken chips in de week, ik ontbijt zo goed als nooit. Het is het omzetten van eetpatroon. Ik hoop dat ik het volhou.

Hangkous

Hangkous

16-09-2019 om 08:28

Ha Lanza!

===Bewust boodschappen doen, daar begint alles mee.===

Je denkt dat we ons daar nog niet van bewust zijn na ongeveer 2500 berichten? Natuurlijk is bewust boodschappen doen het begin. Helaas eet je niet altijd thuis, krijg je ook nog wel eens wat lekkers, en soms doe je op een andere manier bewust boodschappen. Financieel bewust bijvoorbeeld en dat pakt dan even wat ongezonder uit dan anders.
Afgelopen vrijdag kreeg ik 8 man op het eten bijvoorbeeld. Broodjes hamburger met friet en sla en ijs toe. Dan kies ik niet voor de dure sladressing met yoghurt en tuinkruiden maar voor een andere, kwalitatief goed en lekker maar wel wat voordeliger. Ook diepvriesfriet in plaats van de duurdere en wat minder vette koelverse friet.

Hangkous

Hangkous

16-09-2019 om 08:33

Het dubbele effect van de eerste kilo's

Als de knop eenmaal om is om af te gaan vallen straal je dat al uit. Als de eerste kilo's dan een feit zijn loop je net wat rechter op dan anders, doet nog iets meer je best om je buik in te houden, je straalt van oor tot oor waardoor 2 kilo op de weegschaal eruit ziet als 5 aan je lijf.

Amsterdamse

Amsterdamse

16-09-2019 om 08:44

Sladressing duur?

Hangkous, waarom ‘kook’ je ongezond als er 8 mensen komen eten? Er zijn toch echt legio mogelijkheden om gezonder te koken voor een groep.

En hoezo serveer je niet de ‘dure’ sladressing voor je bezoek?
Wat is dat eigenlijk, dure sladressing? Bedoel je uit een flesje? Waarom niet zelf maken, kost bijna niks.

Deze post roept bij mij zoveel vragen op.

Lanza

Lanza

16-09-2019 om 09:18

Eens

met de post hierboven. Dressing kun je het beste zelf maken, in die dure flesjes zit veel te veel zout en suiker.

En voor een groep kun je makkelijk gezond koken, de meeste mensen vinden dit lekkerder.

Lanza

Lanza

16-09-2019 om 09:21

Ik herken het probleem

Kaaskopje. Ik geef aan het einde zoveel mogelijk eten mee aan anderen en de rest mag mijn man meenemen naar het werk (daar weten ze er altijd wel raad mee, op mijn eigen werk is de eetcultuur anders).

Ik wil er niet mee blijven zitten, omdat ik weet hoe weinig weerstand ik kan bieden op sommige momenten. Dat gaat geheid een keer mis.

blik

blik

16-09-2019 om 10:08

Eerste klap

Bregje, als je zoveel chips at dan zal dat zeker onmiddellijk effect hebben als je daarmee stopt.
Dat is fijn en stimulerend!
Hier weeg ik nu 66, dus ook al 1,5 kg kwijt, dat lichtere gevoel klopt dus wel
Ook wel beschamend, blijkbaar ging ik echt verkeerde kant op, (alweer, zucht) als het zo makkelijk er weer af gaat, het is niet zo dat ik nu weinig eet ofzo.
En nu verder!

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2019 om 10:30

Is het misschien een idee...

om elkaar niet aan te spreken op duidelijk afwijkende situaties? Ik heb zelf die neiging misschien ook af en toe, dus fluit me dan maar terug.

Ik neem aan dat Hangkous niet wekelijks visite krijgt die ze patat en hamburgers voorschotelt. Het klinkt als een kinderfeestje. Dat zijn de uitzonderingen op de regel en het is niet bepaald de doelgroep voor experimenteren met gezond en verstandig eten tijdens een fééstje. Dan wil je dat iedereen plezier heeft en niet naar zijn bord staart met 'wat is dát?'. En stél dat je niet echt royaal in het geld zit, dan is een grotere groep eten geven gewoon wat kostbaarder dan alleen je eigen gezin. Ik vind, dat je dat soort opties eigenlijk meteen al zou kunnen (moeten klinkt ook weer zo dwingend ) incalculeren voor je je eigen maatstaven erbij legt.

Om toch even over dressing door te gaan... wij hebben ook regelmatig flesjes in huis, omdat sommige smaakjes gewoon erg lekker zijn, vinden wij. En man is minder handig met een dressing samenstellen dan ik. Gemak dient de mens dan. Ik doe zelf ook een beetje zout in dressing en als ik zelf met azijn en olie dressing maak zelfs ook nog een kriezeltje suiker. Dat hangt af van de azijn die ik kies. Ik ben van huis uit gewend aan het zelf maken van dressing. Olie, azijn, kruiden, beetje zout, beetje suiker, zoals te doen gebruikelijk was in de keuken van weleer. En zo maak ik het nog steeds min of meer, maar ik probeer er met kruiden of een andere azijnsoort wel variatie in te brengen. Mijn man is opgegroeid met slasaus. Op zich ook niet verkeerd. Ik heb toen ik 11 was voor het eerst zo sla op mijn bord gekregen en vond het héél bijzonder. Mijn man was de eerste die het daarna weer zo maakte. Ik zou er zelf geloof ik niet voor kiezen als ik alleen was, maar nu komt het erop neer dat ik soms mijn kans grijp als ik het eten maak .

blik

blik

16-09-2019 om 11:27

Mmh Kaaskopje

Ik zie het niet als aanspreken op afwijkende situaties.
Natuurlijk doen we het allemaal anders, maar ik persoonlijk vind het juist wel leuk en nuttig om elkaar hier tips te geven en zaken ter discussie te stellen.
Overgewicht komt niet voor niets, blijkbaar eten we dan gewoon niet goed. Een eetpatroon omgooien kan erg lastig zijn en leuk juist als blinde vlekken hier besproken kunnen worden.
Ik heb iig veel gehad aan alle feedback hier, misschien deed ik er niet onmiddellijk iets mee maar bleef toch vaak iets van hangen.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2019 om 11:32

Snap ik

Maar ik vermoed dat een groot deel van de bewustwording al aanwezig is, als je in dit draadje mee gaat doen. 😊

Ik zou zelf zonder moeite patat en appelmoes op tafel zetten als dat kinderen blij maakt op hun partijtje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.