Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Zoon gaat werken,dochter nog niet alimentatie laten herbereken?

Mijn zoon is 18 en gaat na dit schooljaar werken en zal dus een eigen inkomen hebben.Mijn dochter is 16 dus voor haar moet hij nog kinderalimentatie betalen.We hebben een verblijfsregeling 3 dagen bij hun vader en 4 bij mij maar deze regeling werd nooit nageleefd.Ze zijn 100% bij mij.Door dat het zogezegd bilocatie was betaalde hij maar 100€ voor beide kinderen.Met wat trekken en zagen betaalde hij uiteindelijk 250€ en nu ondertussen 375€.Hij betaalt de helft van ortho en schoolboeken maar geen andere kosten zoals dokter,tandarts,schoolrekeningen,hobby’s…

Nu moet die alimentatie dus binnenkort herzien worden voor mijn dochter en ik heb z’on gevoel dat wij al jaren te braaf zijn dus zou ik naar een advocaat gaan om even te horen wat de gangbare bedragen zijn tegenwoordig.Mijn ex verdient goed.Tussen de 4000 en 5000 €.Ik had gedacht aan 250€ in de maand en dan wel de helft in alles…?Is dit redelijk?Ik heb geen zin om dit voor de rechtbank te laten komen maar wil ook niet met mijn voeten laten spelen…

Dat inkomen van jouw ex, is dat bruto of netto ?
De helft in alles is niet gangbaar, omdat een deel van de kosten net vervat zit in die alimentatie.
Ter vergelijking met mezelf : ik betaal ook alimentatie en verdien niet slecht : mijn zonen gaan ondertussen beide werken en daar betaal ik dus niet meer voor, mijn dochter is 17 en zolang ze studeert - tot ze volledig is afgestudeerd + max. 1 jaar om ze nadien voldoende tijd te geven om werk te vinden - betaal ik ongeveer 350€/maand (jaarlijks geïndexeerd) + 60% van de 'bijzondere kosten' (dus niet vervat in de standaard alimentatie, waarvoor wij indertijd een exhaustieve lijst hebben opgesteld).
Voor mijn zonen heb ik hetzelfde gedaan.
Ik denk wel niet dat ik een goede referentie ben, want ik ben nogal toegeeflijk geweest. Maar ik heb wel gemoedsrust, niemand heeft iets te kort, mijn ex en ik kunnen nog steeds samen door één deur en we praten regelmatig bij een glaasje bij.

Natje1812

Natje1812

11-01-2022 om 19:58 Topicstarter

Dat bedrag is netto…350€ per maand is niet niks,ik zou tevreden zijn met 200 of 250€ maar denk niet dat hij hiermee akkoord zal gaan…Ik heb geen zin om met hem te onderhandelen,…Ik voed al jaren de kinderen alleen en is er geen enkele vorm van communicatie.Behalve wat giftige berichten als ik een betaling door stuur.

Gaat dit om Nederland of België?

ik zou helemaal niks doen. Als er 375 is vastgelegd moet hij dat blijven betalen en wil hij minder betalen dan zal hij zelf naar een advocaat moeten stappen. 

Eigenlijk hadden jullie al eerder moeten gaan zitten, aangezien je zoon 18 jaar is:

Vanaf de 18e verjaardag van uw kind moet u de kinderalimentatie aan uw kind zelf betalen. En niet langer aan uw ex-partner. Heeft uw kind een baan? Dan heeft het kind misschien een kleinere bijdrage nodig. U kunt dan samen afspraken maken over hoeveel u meebetaalt voor levensonderhoud en studie.

Natje1812

Natje1812

12-01-2022 om 07:25 Topicstarter

België,…bij ons moet er alimentatie betaald worden zolang ze geen eigen inkomen hebben en hij is wel 18 maar hij woont bij ons en wij betalen ook alles dus voorlopig word de alimentatie wel aan ons betaald en niet aan hem.Denk dat dat hier wel vrij normaal is.

Natje1812 schreef op 12-01-2022 om 07:25:

België,…bij ons moet er alimentatie betaald worden zolang ze geen eigen inkomen hebben en hij is wel 18 maar hij woont bij ons en wij betalen ook alles dus voorlopig word de alimentatie wel aan ons betaald en niet aan hem.Denk dat dat hier wel vrij normaal is.

Vandaar mijn vraag. In Nederland moet de alimentatie aan het kind betaald worden vanaf de achttiende verjaardag, en kun je naar het LBIO om een herberekening te laten doen. Ik heb geen idee hoe het in België geregeld is. Overigens is in Nederland het minimum jeugdloon vaak nog zo laag dat daarnaast het best nog nodig kan zijn dat er alimentatie betaald wordt, ook al verdiend een kind zelf ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.