Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Vrouw wilt kinderen meenemen

Beste lezers,

Ik heb een probleem en het is moeilijk om een definitieve antwoord te vinden.
Dit jaar vieren wij onze vijfde trouwdag en wij hebben twee jongens van 1,5 en 2,5 jaar.

Mijn vrouw heeft besloten dat ik geen goede man ben voor haar en wilt me verlaten. Dat kan natuurlijk, dit is haar leven. Het probleem is dat zij bedreigt me dat ze een dag gaat verhuizen en kinderen meenemen. Kan ze dit gewoon doen zonder mijn toestemming? Of is het kidnappen?

Er is natuurlijk geen sprake van huiselijk geweld of iets soort van...

Heel dankbaar voor alle reacties.


Beetje een te kort en incompleet verhaal om op te reageren, maar waar gaat zij naartoe denk je? Zijn jullie getrouwd? Natuurlijk kan zij eenzijdig de beslissing maken niet meer bij jou te willen zijn, maar ze kan niet zomaar jullie kinderen meenemen natuurlijk. Er zal een omgangsregeling/co-ouderschapsplan opgesteld moeten worden etc.

welke stappen heb je zelf al ondernomen nav haar dreigementen jou te verlaten en de kinderen mee te nemen?

Als je vrouw wil scheiden, dan kan ze dat in gang zetten. Maar de kinderen hebben recht op contact en omgang met beide ouders. Dat betekent ook dat je informatie hoort te krijgen over waar zij woont. En er moet een omgangsregeling komen. 
Waar zou ze heen kunnen gaan? Ze mag de kinderen niet zomaar meenemen, maar het kan helaas wel. Als ze vliegtickets boekt naar de andere kant van de wereld kunnen ze hier vrij weinig. Zie het meisje Insiya die als peuter ontvoerd werd door moeder naar India en nog steeds niet terug is. Vader en Nederlandse instanties vechten daar al jaren voor.

De vraag is dan wel of je vrouw een plek heeft waar ze kan wonen met de kinderen en waar ze werk heeft/kan vinden. 

Vaderdiebangis

Vaderdiebangis

22-07-2022 om 21:05 Topicstarter

Kersje schreef op 22-07-2022 om 19:24:

Beetje een te kort en incompleet verhaal om op te reageren, maar waar gaat zij naartoe denk je? Zijn jullie getrouwd? Natuurlijk kan zij eenzijdig de beslissing maken niet meer bij jou te willen zijn, maar ze kan niet zomaar jullie kinderen meenemen natuurlijk. Er zal een omgangsregeling/co-ouderschapsplan opgesteld moeten worden etc.

welke stappen heb je zelf al ondernomen nav haar dreigementen jou te verlaten en de kinderen mee te nemen?

Wij zijn wel getrouwd. Vijf jaar dit jaar. Ik heb een voorstel gemaakt om therapie te volgen maar ze zij gewoon dat ze niet happy is en wilt alleen met kinderen zijn. Zij is Pools dus het is heeeel anders daar. Daar zijn kinderen altijd met moeder. Onze jongens maar toch in Tilburg geboren (Poolse nationaliteit). 

Dus kan het niet zijn dat ik kom naar huis van het werk en ze is weg met kinderen en ik niks kan doen? Wat in dit geval? Politie?

Je kinderen hebben dus de Poolse nationaliteit? Wil je vrouw daadwerkelijk met hen naar Polen vertrekken? 
Als dat gebeurt, zou ik sowieso de politie bellen. Want het zijn ook jouw kinderen en ze mag niet zomaar zonder jouw toestemming met hen naar het buitenland.
Maar goed, als ze met de auto gaat, is de kans op controle uiterst klein. 

Als je haar serieus in staat acht om als jij aan het werk bent met de kinderen te vertrekken naar Polen, dan zou ik daar nu al melding van maken bij de politie.
Weet je ook waar haar familie woont en contactgegevens etc?
Zijn jullie voor de Nederlandse wet getrouwd? Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit met kinderen die geen Nederlandse staatsburgers zijn (maar dat wel kunnen worden als ze daar ooit voor kiezen, mits ze hun Poolse nationaliteit opgeven). 

Kun je niet beter met haar in gesprek gaan over jullie toekomst? Als zij wil scheiden, praat dan met haar over hoe jullie het ouderschap gaan doen met jullie kinderen, hoe jullie zullen wonen, hoe het financieel moet/kan etcetera. Je kan haar misschien beter wat helpen om hier een eigen bestaan op te bouwen dan dat ze naar Polen vertrekt omdat ze bijvoorbeeld hier geen huis kan vinden. 

Volgens de wet mag er van alles niet. Maar als je vrouw die kinderen in de auto zet, naar Polen rijdt en onderweg nergens gecontroleerd wordt, dan wordt het nog een heel gedoe om ze weer terug in NL te krijgen. Met moeder praten en je ervoor inspannen dat jullie er allebei goed uitspringen en samen het tot het besef komen dat jullie kinderen jullie allebei nodig hebben, lijkt me de meest zinvolle om nu te doen. 

MamaE schreef op 22-07-2022 om 20:48:

 Zie het meisje Insiya die als peuter ontvoerd werd door moeder naar India en nog steeds niet terug is. Vader en Nederlandse instanties vechten daar al jaren voor.

Dit is niet zoals het is gegaan. De Indiase vader heeft haar meegenomen naar India. De moeder in Nederland wil haar terug. De rechter in India vindt dat haar vader recht heeft op het kind, de moeder in Nederland dat zij ook recht heeft op het kind. Beide rechters hebben gelijk vanuit het standpunt van hun land. En India gaat de vader en het kind niet uitleveren, de vader is Indiaas staatsburger. Dat de Nederlandse rechter hem uit de ouderlijke macht heeft gezet, boeit de Indiase autoriteiten niet. Inmiddels is het kind al bijna zes jaar in India en ze is net acht geworden. Zou het andersom zijn geweest, waarbij een buitenlands kind dat naar Nederland zou zijn ontvoerd en hier al meer dan de helft van haar leven woont, dan zouden de mensen hier zeggen: ze is inmiddels geworteld in Nederland, spreekt de vorige taal niet meer, ze moet blijven. 
op een of andere manier schijnt dat nooit te gelden als het andersom is en nu ook niet voor Insiya, die al langer in India woont dan in Nederland. Waar twee scheiden en de een de ander de kinderen niet gunt, is er altijd één ouder die met lege handen achterblijft. 

Ik snap niet dat je kinderen Pools zijn en jij niet. als ze in Tilburg zijn geboren en jij bent Nederlands en jullie waren getrouwd ten tijde van de geboorte, hebben ze de Nederlandse nationaliteit. Of ben jij geen Nederlander? 
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/vraag-en-antwoord/kind-automatisch-nederlandse-nationaliteit

Rhonda schreef op 22-07-2022 om 22:33:

[..]

Dit is niet zoals het is gegaan. De Indiase vader heeft haar meegenomen naar India. De moeder in Nederland wil haar terug. De rechter in India vindt dat haar vader recht heeft op het kind, de moeder in Nederland dat zij ook recht heeft op het kind. Beide rechters hebben gelijk vanuit het standpunt van hun land. En India gaat de vader en het kind niet uitleveren, de vader is Indiaas staatsburger. Dat de Nederlandse rechter hem uit de ouderlijke macht heeft gezet, boeit de Indiase autoriteiten niet. Inmiddels is het kind al bijna zes jaar in India en ze is net acht geworden. Zou het andersom zijn geweest, waarbij een buitenlands kind dat naar Nederland zou zijn ontvoerd en hier al meer dan de helft van haar leven woont, dan zouden de mensen hier zeggen: ze is inmiddels geworteld in Nederland, spreekt de vorige taal niet meer, ze moet blijven.
op een of andere manier schijnt dat nooit te gelden als het andersom is en nu ook niet voor Insiya, die al langer in India woont dan in Nederland. Waar twee scheiden en de een de ander de kinderen niet gunt, is er altijd één ouder die met lege handen achterblijft.

Excuus, dan had ik vader en moeder even verwisseld. 
Die worteling hier, dat geldt volgens mij vooral voor asielkinderen (kinderpardon) en adoptiekinderen in het geval van een illegale adoptie (waarbij er eigenlijk alleen maar verliezers zijn en de adoptieouders dat ook niet moedwillig hebben gedaan, dus iets anders dan ontvoering).

Wat wel lastig is, als zij wil scheiden en terug wil naar Polen dat een omgangsregeling dan bijzonder lastig zal zijn. Tegelijkertijd is het heel makkelijk om de kinderen in de auto te zetten en te gaan. Voordeel is wel dat Polen onderdeel is van de EU, dat maakt het wellicht iets makkelijker, maar de kinderen zijn Poolse staatsburgers en geen Nederlandse.

Ik heb een collega die heeft ook kinderen met een andere nationaliteit. Hij was getrouwd met een Belgische vrouw en ten tijde van het huwelijk woonden ze in België. Zijn kinderen (in België geboren) hebben ook de Belgische nationaliteit, niet de Nederlandse. Als ze dat willen, kunnen ze die wel krijgen, maar dan moeten ze de Belgische nationaliteit opgeven. Het leven van de kinderen speelt zich vrijwel geheel in België af. Er is wel een omgangsregeling omdat beide ouders niet gek ver van de grens wonen. 

Als vader Nederlander is, hebben deze kinderen ook de Nederlandse nationaliteit, naast de Poolse. Maar er zitten wat taalfoutjes in de postings van vader die mij het idee geven dat vader zelf misschien ook wel Pools is. Of in elk geval niet Nederlands.
Maar dat maakt voor zijn rechten hier in Nederland niet zoveel uit, alleen is het probleem wat Mija aangeeft: als moeder met de kinderen naar Polen rijdt en nergens wordt gecontroleerd, dan zitten de kinderen daar, en dan kan je wel proberen ze weer terug te halen, maar daar schijnen de Poolse autoriteiten niet zo aan mee te werken. 

Temet schreef op 23-07-2022 om 10:26:

Als vader Nederlander is, hebben deze kinderen ook de Nederlandse nationaliteit, naast de Poolse. Maar er zitten wat taalfoutjes in de postings van vader die mij het idee geven dat vader zelf misschien ook wel Pools is. Of in elk geval niet Nederlands.
Maar dat maakt voor zijn rechten hier in Nederland niet zoveel uit, alleen is het probleem wat Mija aangeeft: als moeder met de kinderen naar Polen rijdt en nergens wordt gecontroleerd, dan zitten de kinderen daar, en dan kan je wel proberen ze weer terug te halen, maar daar schijnen de Poolse autoriteiten niet zo aan mee te werken.

Ik denk ook dat vader een buitenlandse nationaliteit heeft of in ieder geval had, maar waarschijnlijk niet Pools, want dan zou hij toch wel geschreven hebben: wij zijn Pools? 

Als we iedereen die taalfouten maakt hier op OO als niet-Nederlandse bestempelen, blijven er weinig Nederlanders over. Ik ben eindredacteur dus mij vallen de meeste fouten op. Maar zelfs ik typ weleens wat fout. Het zit hem meer in de woordvolgorde van de taal, waardoor we het idee hebben dat hij buitenlander is. Voor de vraag maakt het niet zoveel uit, als de vrouw de kinderen in de auto zet, is ze zo in Polen. 

Vaderdiebangis

Vaderdiebangis

03-08-2022 om 12:37 Topicstarter

Rhonda schreef op 23-07-2022 om 13:53:

[..]

Ik denk ook dat vader een buitenlandse nationaliteit heeft of in ieder geval had, maar waarschijnlijk niet Pools, want dan zou hij toch wel geschreven hebben: wij zijn Pools?

Als we iedereen die taalfouten maakt hier op OO als niet-Nederlandse bestempelen, blijven er weinig Nederlanders over. Ik ben eindredacteur dus mij vallen de meeste fouten op. Maar zelfs ik typ weleens wat fout. Het zit hem meer in de woordvolgorde van de taal, waardoor we het idee hebben dat hij buitenlander is. Voor de vraag maakt het niet zoveel uit, als de vrouw de kinderen in de auto zet, is ze zo in Polen.


Ik ben niet in Nederlands geboren, dit is een feit. Ik hoopte gewoon dat het geen verschil maakt. Mijn kinderen hebben Poolse nationaliteit, mijn vrouw ook.

Ik denk niet dat ze naar Polen zou gaan. Ze heeft niks daar. Helemaal niks.

Mijn mening is dat ze hier iemand tegen is gekomen en wilt me voor die iemand verlaten en zij bedreigt dat als ze weggaat, neem ze kinderen mee.

Ik wilde gewoon weten hoe het wettelijk is. Is dit toegestaan of niet? Moet ze mijn toestemming hebben om de kinderen verhuizen? Wat kan ik doen in geval als zij dit doet?

Ze zijn in Tilburg geboren. Toen ze geboren warren, zijn wij al getrouwd geweest, ze zijn sinds geborte in ons huis ingeschreven.

En hartelijk bedankt voor iedereen voor de reacties! Dit is gewoon te veel voor mij en als de man krijg ik bijna geen hulp van de gemeenschap.

Als jouw kinderen in Nederland zijn geboren, dan hebben ze ook jouw nationaliteit, zo gaat dat in Nederland, kinderen krijgen ook de nationaliteit van de vader. En als jullie getrouwd zijn, mag ze niet zomaar de kinderen meenemen en moeten jullie bij een scheiding een ouderschapsplan maken waarin beschreven wordt wie wanneer voor de kinderen zorgt. Ook verhuizen mag dan niet zomaar.
Ik zou zeggen: zoek een advocaat en laat je de regels uitleggen. Of ga naar het Juridisch Loket en laat je daar op weg helpen. 
Veel sterkte.

Of de vader zijn nationaliteit doorgeeft, en onder welke voorwaarden, wordt bepaald door de wet van het land waar hij de nationaliteit van heeft. Los van de vraag of de kinderen in Nederland geboren zijn.
Misschien heb ik niet goed opgelet, maar ik heb nog niet gelezen welke nationaliteit vader heeft.

Vaderdiebangis

Vaderdiebangis

03-08-2022 om 13:43 Topicstarter

Temet schreef op 03-08-2022 om 13:36:

Of de vader zijn nationaliteit doorgeeft, en onder welke voorwaarden, wordt bepaald door de wet van het land waar hij de nationaliteit van heeft. Los van de vraag of de kinderen in Nederland geboren zijn.
Misschien heb ik niet goed opgelet, maar ik heb nog niet gelezen welke nationaliteit vader heeft.

Toen de kinderen geboren warren, heb ik Poolse nationaliteit gehad. Nu heb ik sinds Juni 2021 Nederlandse nationaliteit. Wij zijn in Nederlands getrouwd (in geval dit verschil makt)

Temet schreef op 03-08-2022 om 13:36:

Of de vader zijn nationaliteit doorgeeft, en onder welke voorwaarden, wordt bepaald door de wet van het land waar hij de nationaliteit van heeft. Los van de vraag of de kinderen in Nederland geboren zijn.
Misschien heb ik niet goed opgelet, maar ik heb nog niet gelezen welke nationaliteit vader heeft.

De kinderen zijn hier geboren, dus de Nederlandse wet gold op dat moment en die zegt dat kinderen de nationaliteit van de vader krijgen bij geboorte. Of ze OOK een andere nationaliteit krijgen hangt inderdaad af van het land waarvan beide ouders de nationaliteit hebben, niet van de Nederlandse wet. 
vader is genaturaliseerd, hij heeft blijkbaar geen aanvraag voor mee-naturalisatie van de kinderen gedaan en dus zijn ze nog Pools. Dat de kinderen Pools zijn komt dus als eerste door de Poolse nationaliteit van de vader op het moment van hun geboorte. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.