Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Mara

Mara

02-05-2018 om 20:10

Vriend wil uit elkaar zonder reden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
juf Ank

juf Ank

03-09-2018 om 15:01

zeker

moeten de gevoelens van Mara nu voor hem op de eerste plaats staan! Mara heb je het gevoel dat hij jou gevoelens nu serieus neemt en bereid is om stappen te zetten?

Ik ben heel benieuwd hoe het uitpakt. Het wordt nog een hele klus voor jou, voor jullie, maar mocht het slagen dan is dat toch een mooie uitkomst.

Ik vind het echter ook wel opvallend dat deze gevoelens-omslag komt op het moment dat zij op zakenreis is. Een beetje 'uit het oog, uit het hart'- verhaal? De tijd zal het leren. Een ding Mara: wees niet bang om nu eisen aan hem te stellen en te laten zien wat jij wil en vindt. Mocht dat verkeerd uitpakken en pakt hij alsnog zijn biezen dan had dat anders ook wel gebeurt, maar dan wat later in het traject.

Veel sterkte en succes!

Oh j en even voor diegene die steeds maar opmerkingen als 'iedereen vind er wat van ' e.d. maken. Daar is toch een forum voor? Wat is het punt?

Pennestreek

Pennestreek

03-09-2018 om 16:05

Juf Ank

Ik denk dat je het tegen mij hebt? Ik schreef dat, omdat ik zelf hier langzaamaan het gevoel krijg dat men vindt dat ik gekke Henkie ben, dat ik een doorstart heb gemaakt met mijn man. En dat men hier over het algemeen ook vindt dat Mara wel gek zou zijn als ze met zo'n lapzwans überhaupt nog een relatie wil. Ook lijkt de consensus dat het wel alleen zal zijn omdat truus weg is. Terwijl zijn twijfels volgens mij al van daarvoor dateren, maar ik heb de tijdlijn niet heel scherp eerlijk gezegd. Maar dan nog. Dat truus er niet is kan hem ook de rust hebben opgeleverd om even goed na te denken over waar hij nu eigenlijk mee bezig is.
Ik vind al die sceptische reacties nou niet bepaald helpend.

Ook jij hebt het hierboven over dat Mara eisen mag (moet?) stellen, op haar strepen staan. Maar dit is een uiterst kwetsbare periode. Ook voor de (ex)vriend van Mara. Het is nu heel gemakkelijk om dat kwetsbare beginnetje kapot te maken. Hij zal, als ik het met mijn ervaring goed inschat, vanzelf in gaan zien, wat hij heeft aangericht. En dan kunnen ze samen bepalen wat ze willen met deze nieuwe relatie, en wat beiden (!) nodig hebben om het te kunnen laten werken. Daar hebben ze denk ik wel hulp bij nodig overigens.

Dit is niet het moment om hoog van de toren te blazen. Wel het moment inderdaad voor hem om buurtruus definitief gedag te zeggen. Dat kan wat mij betreft best per app. Zo heeft mijn man het ook gedaan. Met eventueel de toevoeging dat ze het er nog een (1) keer over kunnen hebben als ze weer terug is. Maar liever niet.
Ik ben wel bang dat ze zich niet zomaar aan de kant laat zetten, ze kan behoorlijk explosief reageren, dat weten we al. Misschien is het wel zinvol om nu aan Mara-vriend uit de doeken te doen wat ze heeft gedaan/geroepen.

Trix

Trix

03-09-2018 om 17:25

Pennestreek

Dit:

"(...) dit is een uiterst kwetsbare periode. Ook voor de (ex)vriend van Mara. Het is nu heel gemakkelijk om dat kwetsbare beginnetje kapot te maken.
(...)
Dit is niet het moment om hoog van de toren te blazen. Wel het moment inderdaad voor hem om buurtruus definitief gedag te zeggen."

ben ik helemaal met je eens.

juf Ank

juf Ank

03-09-2018 om 19:07

Pennestreek

Nee, ik had het echt niet speciaal tegen jou met mijn opmerking over dat iedereen iets te zeggen heeft. Jij zegt dat inderdaad ook, maar het valt mij sowieso op, op dit forum dat er soms dat soort opmerkingen geplaatst worden (iedereen moet er een plasje over doen, iedereen heeft een mening) en vind ik dan weer verbazend omdat het over het forum gaat: de plaatst waar je je berichten neerzet om te horen wat anderen ervan vinden.

Volgens mij heb je een beetje over mijn vorige bericht heen gelezen: ik heb inderdaad aangegeven dat het mijn grens te over zou zijn wat jij en ook Mara misschien over zich laten komen. Maar ik heb ook gezegd (want ik denk ook heus wel na over wat jij dan schrijft) dat je misschien juist wel heel veel kracht moet hebben om er op die manier mee om te gaan. Om al die twijfels en de rust en de ruimte te kunnen geven. Ik heb er ook serieus best respect voor dat je gebleven bent met al je liefde en je wilskracht en de strijd overwonnen hebt. Ik heb ook respect voor iedereen die dit probeert. Uiteindelijk maak je daarmee het leven van je kinderen, ook al krijgen die ook hun deel van de spanningen wel mee) beter. Hoewel ik me eerlijk gezegd ook wel afvraag wat je voor beeld geeft aan je kinderen als er steeds nieuwe leugens aan het licht komen er steeds opnieuw 'toestanden' zijn, papa naar zijn vriendin is en mama verdrietig thuis zit.

Dus 'Gekke Henkie', is echt niet het beeld wat ik van je heb of van anderen die net zo reageren. Ik vraag me wel af of ik het zelf op zou kunnen brengen mocht het aan de orde zijn ik denk dat ik ontrouw misschien nog zou kunnen behappen maar niet daarna nog eens tijdenlang geduld opbrengen voor alle reperatiewerkzaamheden terwijl hij ook nog eens twijfels heeft.. En daarom ben ik misschien ook niet de juiste persoon om mijn mening te geven. Maar ja, dit is ook een forum voor iedereen dus geef ik hem toch, voor wat het waard is.

Boink

Boink

03-09-2018 om 19:10

Trix

"Oh en Boink... Dat bedje bedje verhaal gaat niet op. Je kunt toch lezen dat Mara en haar vriend "under construction" er de tijd voor gaan nemen?"

Lees bedje of huis/adres. Van thuis naar buurvrouw naar huis. Dé reden waarom ik zei: ik hoop dat Mara haar hersens bij elkaar heeft en houdt ( niet te hoge verwachtingen heeft) en zich houdt aan haar eigen voorwaarden en grenzen.
Ik hoop dus dat Mara doet wat ze nu zegt.

Hoedan

Hoedan

03-09-2018 om 19:28

Lees al tijdje mee

Mara, ik lees al een tijdje mee. Ik zit zelf weer opbouwen van huwelijk na (korte) affaire. Veel sterkte. Ik denk wel dat je mag vragen als hij nu voor je kiest of hij per direct contact verbreekt. Aangezien ze niet in NL is evt met nog 1 keer contact bij terugkomst. En dan over. Dat lijkt me echt van uit zijn kant nodig om zijn commitment te bekrachtigen. En zoek samen snel een relatietherapeut. Dat brengt ons veel. Onze therapeut heeft ook 1op1 sessies met ons.
Het is een moeilijke weg maar ik heb goede hoop voor onszelf dat we hier beter (ook beiden apart) uitkomen en dan ook een beter gezin kunnen zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-09-2018 om 19:34

Pennestreek

"Ik schreef dat, omdat ik zelf hier langzaamaan het gevoel krijg dat men vindt dat ik gekke Henkie ben, dat ik een doorstart heb gemaakt met mijn man. En dat men hier over het algemeen ook vindt dat Mara wel gek zou zijn als ze met zo'n lapzwans überhaupt nog een relatie wil."

Mijn respect heb je hoor, Pennestreek. Ik heb wel eerder opgemerkt dat de adviezen in dit soort situaties sterk gekleurd zijn door de ervaringen en beslissingen van - veelal - gescheiden forumdeelnemers.

Die willen zelf misschien liever niet de mogelijkheid onder ogen zien dat ze een verkeerde beslissing genomen hebben. Het is de ultieme cognitieve dissonantie.

Het is precies zoals Esther Perel het zegt. Vroeger was scheiden not-done, nu is bij elkaar blijven in dit soort situaties not-done en de sociale druk, volgens mij met name onder vrouwen, is behoorlijk sterk

Dus, Mara, laat je niet gek maken. Het is jouw leven en jouw keuze. Spijt hebben omdat je je door een forum een scheiding aan hebt laten praten, dat wil je zeker niet!

Dat wil niet zeggen dat je alles van je man moet pikken. Integendeel. Stel je grenzen en handhaaf ze. Iemand die over zich heen laat lopen wordt niet gerespecteerd.

Ad Hombre

Even voor de duidelijkheid. De beslissing om te scheiden is er een waar ik en ook mijn ex nog volledig achter staan. Mijn kinderen hadden waarschijnlijk graag gewild dat we het minder lang hadden geprobeerd vol te houden. Vreemdgaan speelde overigens geen enkele rol. Was dat wel het geval geweest dan zou ik daar niet zo’n punt van maken. Het zou voor mij zeker geen reden tot scheiden zijn.
Maar ik persoonlijk zou wel erg veel moeite hebben met een partner die mij meer dan jaar aan lijntje zou houden. Dat is wat ik heb gezegd. Ik vind Pennestreek geen Gekke Henkie. Ik heb alleen gezegd dat het niet in ieders aard zit om zo te reageren zoals zij deed.

nuances

Ik geloof dat het hier alleen zwart of wit mag zijn. Jammer. Scheiden is afschuwelijk. Bungelen aan een draadje bij je (ex)partner is dat ook. Er is geen goede weg. Wat goed was, is nu stuk. Missvhien (hopelijk) niet onherstelbaar, maar wel stuk.

Wat de uitkomst ook is, Mara (en ik wens je de beste uitkomst toe), je bent nu ongelooflijk kwetsbaar. En je gezin ook.
Het is niet genoeg om te doen wat je hart je ingeeft, je zult jezelf en je kinderen ook moeten beschermen tegen valse illusies. Dat kan maar tot op zekere hoogte - en een manier is om je vriend te laten weten wat jij nodig hebt om weer te kunnen repareren. Daar lees ik niets over. Is er ruimte voor wat jij nodig hebt?

Nou

Juf Ank: 'Zeker moeten de gevoelens van Mara nu voor hem op de eerste plaats staan!' Ja, da tlijkt logisch, maar ik zou denken dat het minstens zo belangrijk is dat hij ook de tijd en de ruimte neemt om aandacht te besteden aan zijn gevoelens, maar nu binnen de relatie met Mara, want daarbinnen moet die ruimte er zijn. Anders krijg je straks hetzelfde gelazer en gedonder.
Zoals Ester Perel zo mooi zijn: je gaat niet vreemd omdat je weg wil bij die ander, maar omdat je weg wil van jezelf, van wie jij geworden bent.
Binnen het hele herstelproces, waarvan ik dus hoop dat Mara en haar man eruit komen, zal daar ook aandacht voor moeten zijn.

Tsjor

Mara

Mara

07-09-2018 om 13:25

Vanavond...

Vanavond komt buurvrouw thuis...
Hij gaat het dan ook vertellen. Hij ziet daar logischerwijs wel tegenop maar hij weet ook wanneer hij het niet doet, het met ons direct klaar is.

We hebben van de week meerdere goede gesprekken gehad, samen veel gepraat, gehuild maar ook weer samen gelachen. We hebben ook meerdere keren per dag wel een kort contact via de app.

Hij is nu echt heel eerlijk, ik mag alles vragen en hij geeft overal antwoord op. Ook gaat hij zich laten testen. De reden waarom hij terug wil, de plannen die zij samen nog hadden, alles heeft hij verteld.

Dat geeft mij wel een goed gevoel. Hij heeft voor haar gekozen in een vlaag van verstandsverbijstering en kiest nu met zijn volle bewustzijn weer voor mij!

Ik ben heel benieuwd wat de avond gaat brengen..

Wordt weer vervolgd dus maar

Mara

juf Ank

juf Ank

07-09-2018 om 13:37

nou

Spannende avond voor jullie! Sterkte!

Pennestreek

Pennestreek

07-09-2018 om 14:03

Mooi bericht Mara

Ik wens jullie alle goeds samen! Neem de tijd en geef jezelf de tjid voor het herstel. De definitieve breuk met buurtruus is een goed begin.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-09-2018 om 15:02

Mara

"Dat geeft mij wel een goed gevoel. Hij heeft voor haar gekozen in een vlaag van verstandsverbijstering en kiest nu met zijn volle bewustzijn weer voor mij!"

Ik ben een zeikerd, maar dit klinkt mij dan weer als iets te positief in de oren. Alsof hij je alles vertelt wat je maar wilt horen. Een vlaag en 'plannen' dat vind ik een rare combinatie...

Man

Man

07-09-2018 om 16:29

Gesprek

Ben ook heel benieuwd naar gesprek. Deel de mening van Ad wel.

Pennestreek

Pennestreek

07-09-2018 om 16:30

Nee hoor Ad

Dat is geen rare combi. Het begint met een vlaag. En dan realiseer je je langzaam wat je hebt gedaan, en dan ga je redenen bedenken voor het waarom, en je gaat je keuze legitimeren. Bijvoorbeeld door een toekomst samen te bedenken, want anders heb je je vrouw en kinderen aan de kant geschoven voor iets, ja wat... een ‘fling’, een bevlieging? Dat vind je van jezelf niet kunnen. Zo werkt dat volgens mij.

Pennestreek

Pennestreek

07-09-2018 om 16:31

Maar

een gezonde dosis scepsis is uiteraard wel op zijn plek. Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard. Wij hebben (ik heb) daar ook nog last van.

Once a cheater always a cheater?


https://www.youtube.com/watch?v=ts0W0IcXg8U

Esther Perel over het hervinden van het vertrouwen. Voor sommige mensen is overspel een levenstijl naast andere impulsieve of egocentrische niet empatische gedragingen.

Voor de meeste mensen in haar praktijk is het een foute keuze, een foute inschatting, in een langdurige relatie. Daarnaast verliezen deze mensen hun kwaliteiten niet. Iemand was een goede ouder, een goed familielid, een verantwoordelijke werknemer, een fijne kameraad. En als dat eenmaal duidelijk is kan iemand ook de verantwoordelijkheid nemen voor deze foute keuze en het niet meer doen.

En dan heb je in elk geval geleerd, mocht dit nog een keer gebeuren, wat de verschijnselen zijn. Netter gaan kleden, meer tijd aan sport besteden, meer weg zijn of momentjes in de badkamer om even te appen. En dan vertrouw je je intuitie.
Daar hoef je niet op te wachten, het hoeft nooit meer te gebeuren.
Maar het is een houvast en geeft je duidelijkheid en een betere snellere keuzemogelijkheid

Mara

Mara

07-09-2018 om 20:03

Hij heeft het gezegd!

Hij heeft het tegen buurvrouw gezegd!

Ad, ik begrijp wat je zegt, maar ben het met Pennestreek eens. Het is als een vlaag begonnen, daarna was hij tijdelijk zijn verstand kwijt (volgens zijn eigen zeggen kon hij gewoon niet meer normaal nadenken) en nu is hij weer geland op aarde.

Ik ga er op dit moment (natuurlijk) vanuit dat hij het echt niet nog een keer gaat doen, hij wil zelf nooit meer zo'n dubbelleven leiden..

AnneJ, ik ga het fragment van het weekend even bekijken. Net als de aflevering van Zomergasten.

Nu kunnen we echt beginnen met onze wederopbouw. Rustig aan, niet forceren. Er zullen vast nog momenten komen dat het even minder gaat, maar ik ben heel positief, we gaan er vast uitkomen samen.

Mara

Trix

Trix

07-09-2018 om 20:35

Goed zeg!

Ik ben echt blij voor je Mara! Ik wens jullie echt alle goeds in jullie nieuwe fase. Ik hoop dat de buurvrouw ook redelijk 'landt' en vooral dat jullie kinderen snel mogen merken dat jullie weer vol goede moed zijn. Hoe is het met hen?

Mara

Mara

07-09-2018 om 20:54

Trix

De kinderen weten het nog niet.

Ik wilde eerst vanavond afwachten. Als hij het niet gezegd zou hebben, hoefden ze er ook niets van te weten. We gaan het ze morgen, denk ik, vertellen.

Hij is nu alleen vanavond (zou eigenlijk de kinderen hebben). Ik begrijp dat hij die ruimte nu even nodig heeft. Hij komt morgen langs.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-09-2018 om 07:42

Mara

"Ad, ik begrijp wat je zegt, maar ben het met Pennestreek eens. Het is als een vlaag begonnen, daarna was hij tijdelijk zijn verstand kwijt (volgens zijn eigen zeggen kon hij gewoon niet meer normaal nadenken) en nu is hij weer geland op aarde."

Fijn Mara. Ik ben altijd voor reparatie van dit soort crises. Maar het moet wel een duurzame reparatie zijn. Ik maak me ook wel een beetje zorgen over het feit dat het om een buurvrouw gaat. Dat is toch een beetje de kat op het spek. Een zwak moment en...

Is verhuizen een idee?

Van de buurvrouw dan toch. Maar jij begrijpt wellicht iets meer van mannen dan ik als het gaat om kat en spek.
Ik denk dat er een paar dingen zijn die Mara zelf kan aanpakken nu. Niet zozeer om haar man aan zich te binden (moet je dan zelf meer spek hebben?), maar om een wat stevigere, duurzame toekomst op te bouwen die ze zelf met vertrouwen tegemoet kan treden.
Ik denk zelf dat bijvoorbeeld de positie van het kind met problemen een onderwerp is: hoe bepalend is het, moet het zijn, wordt het in d etoekomst? Zeker ook de financiële afhankelijkheid en de hoogte van de hypotheek: als die lager is heb je minder problemen bij een eventuele verkoop. Dus zelf meer werken en meer aflossen zou een goed plan zijn. En het derde is toch de periode van het overlijden van de moeder van man. Ik kan me nog steeds voorstellen dat dat op een bepaalde manier veel losgemaakt heeft.
Er is nog genoeg te doen, maar het is mooi als je dat samen kunt doen.

Tsjor

Even zo

Even zo

08-09-2018 om 10:18

Mara..

Ik lees hier al een tijdje mee en iedereen heeft wel een tip of een mening voor Mara.
Mijn tip is: stop hier met lezen en met posten.
Ga het samen met je partner aan en doe wat jou je goed lijkt en wat jouw gevoel zegt.
Iedereen (oke bijna iedereen) ziet dingen die er misschien helemaal niet zijn.
Als jij alles wat gebeurt hier blijft posten dan krijg je allerlei meningen over hoe iets gezegd is en wat mensen er van vinden.
Het lijkt mij niet handig om dat allemaal steeds mee te krijgen.
Ik begrijp het wel maar denk je eens in dat de situatie andersom was en jouw man de situatie met heel Nederland besprak.
Als jullie er voor 100% voor willen gaan moet je het hier loslaten...

Wat een vreemd advies

Ik vind je advies een beetje bijzonder, Even zo. Mara heeft meermalen aangegeven dat ze juist de verschillende ervaringen en visies hier zinvol vindt.

@Mara, wat een fijne ontwikkeling. Ik wens je toe dat dit ook jou uitdaagt om bij jezelf na te gaan wat in jullie relatie voor jou wel en niet (meer) klopte. De vlucht die jouw vriend inzette, was niet mis en had ook een oorzaak. Aan jullie nu de taak om aan die oorzaken te werken samen.
Ik wens je daar heel erg veel sterkte bij!

Mara

Hoe gaat het nu met je? Hoe viel de mededeling bij buurtruus?

Even zo

Even zo

21-09-2018 om 11:16

Mara

Ik weet niet of het mijn advies was wat je hebt opgevolgd door niet meer te posten.
Je bent nu twee weken verder.
Heb je alles weer een beetje op een rijtje kunnen krijgen?

Mara

Mara

21-09-2018 om 18:54

Update

Het gaat hier op zich redelijk. We doen leuke dingen samen, praten heel veel, huilen en lachen samen.
Meestal denk ik dat het goed komt, soms weet ik niet of ik hem ooit weer helemaal kan vertrouwen.
Ik volg al een tijd de verhalen van verder na ontrouw, daar herken ik nu ook veel van..

We doen het rustig aan. Voorlopig komt hij nog niet terug bij ons in huis wonen.

Ik heb de andere baan geaccepteerd, per 1 november ga ik meer werken, dus dan wordt mijn inkomen ook beter. Voor het geval het toch niet gaat lukken.

De buurvrouw heb ik gelukkig nog niet gesproken. Dat wil ik graag zo houden...

Mara

Pennestreek

Pennestreek

22-09-2018 om 09:52

Mara

Dat klinkt, de hele situatie in ogenschouw nemend, heel erg goed! Ik vind het heel sterk van je dat je hem de ruimte geeft om nog niet in het gezin terug te keren, maar langzaam weer op te bouwen. Druk werkt averechts, dus dit lijkt me de goede weg.
Heeft je vriend/hebben jullie wel een vorm van hulp hierbij? Lijkt me wel zinvol, je vriend heeft nogal wat uit te zoeken voor zichzelf.
Dikke knuffel, en ik duim voor je dat alles goed komt. Volgens mij zijn jullie op de goede weg.

Kinderen

Klinkt inderdaad goed. Hoe gaat het met de kinderen?

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.