Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kikie

Kikie

12-01-2016 om 23:05

Vragen over herberekenen kinderalimentatie

Hallo allemaal,

Ik zit erg in mijn maag met het verzoek van mijn ex over het herberekenen van de kinderalimentatie van mijn zoon. We zijn nu 10 jaar gescheiden, en in die 10 jaar heeft hij 1 x laten herberekenen (via een website). Hij dacht dat hij teveel betaalde maar na die herberekening bleek dat hij te weinig betaalde. Ik heb hem toen gevraagd om het bedrag dat hij meer moest betalen iedere maand te storten op een spaarplan voor mijn zoon. Dat is ook gebeurd.

Hij is in de afgelopen jaren een aantal keer van baan gewisseld en er is daar financieel nooit op achteruit gegaan. Maar ik heb nooit het initiatief genomen om hiervoor een herberekening te vragen. En ook niet toen hij zijn koophuis ging verhuren (waar hij huurinkomsten van krijgt die blijken nu waarschijnlijk hoger liggen dan zijn maandelijkse hypotheek) en ging samenwonen. Nu is hij medio verleden jaar helaas zijn baan kwijtgeraakt. Hij is zo onverstandig geweest om zijn vaste baan bij een stabiel bedrijf op te zeggen om in zee te gaan met een kennis van zijn huidige vriendin die een bedrijf ging opstarten. Ik vond het al een groot risico, vooral gezien de huidige economie, maar goed. Er werden hem gouden bergen beloofd..Als ex partner heb je niets in te brengen, en dat is ook heel begrijpelijk. Maar mijn zoon en ik zijn hier nu wel de dupe van.

Hij heeft nu aan mij gevraagd voor een herberekening "omdat zijn inkomen de komende tijd nog meer omlaag gaat". Maar ik heb eens gekeken naar de WW voorwaarden en je gaat na 3 maanden van 75% naar 70% maar erna blijf je op die 70% staan. Dat is voor mij al heel vervelend omdat ik al het gevoel had dat er iets niet klopt in het hele verhaal. Hij beweert namelijk ook dat zijn huis waarschijnlijk per 1 maart verkocht wordt aan de huurders (dus die huurinkomsten heb ik straks ook niet meer zei hij, terwijl hij tegen mij altijd beweerd heeft dat de huurinkomsten gelijk of zelfs minder waren dan zijn maandelijkse hypotheek), maar mijn zoon wist niets af van de verkoop van het huis. Die was verbijsterd toen ik het hem vertelde. Toen mijn ex hem kwam ophalen en mijn zoon hem feliciteerde met de verkoop, begon hij een beetje er omheen te draaien, nee het was nog niet zeker allemaal..even afwachten, blabla

Hij heeft nu een verzoek gedaan bij LBIO voor een herberekening, maar ik snap er inmiddels niets meer van. Waarom nu een herberekening terwijl zijn inkomen (WW) helemaal niet gewijzigd wordt de komende tijd en het huis wel of niet verkocht is. Hij is druk aan het solliciteren, en als hij een nieuwe baan vindt zou er weer herberekend worden. Ik heb gezegd dat ik zou meewerken aan de herberekening maar voel gewoon dat er iets niet klopt. Op zich moet hij natuurlijk alles overleggen dus financieel gezien kan hij niet iets verzwijgen (behalve de huurinkomsten onder het mom van:dat huis staat op het punt van verkocht worden) en de berekening van het LBIO is een advies en geen officiële wijziging. Maar wat als hij straks een nieuwe baan heeft, en ik wil laten herberekenen en hij werkt niet meer mee. Dan zou ik dus een hoop toestanden moeten uithalen om de kinderalimentatie weer omhoog te krijgen. Hij zei wel: als ik dan een nieuwe baan heb laten we wel weer een nieuwe berekening maken..maar daar geloof ik niet in. Vooral omdat hij in het verleden ook nooit het initiatief heeft genomen om te zeggen: goh er is nu zoveel verandert in positieve zin op het gebied van mijn financiën, laten we maar eens een nieuwe berekening maken. En zoals gezegd ik heb daar ook nooit naar gevraagd omdat ik niet iemand ben die dan meteen het onderste uit de kan wil.

Ik ben gewoon bang dat als ik nu zeg: sorry maar ik werk niet mee, dat hij de komende maand al dwars gaat liggen met de betaling. Dan kan ik wel een verzoek tot inning gaan indienen bij het LBIO maar hoe lang duurt dat? En ik wil het eigenlijk niet zo ver laten komen, maar zoals het nu gaat voelt het gewoon niet oké. Ik voel me een beetje een onnozele hals die het goed en eerlijk wil doen maar straks enorm op de koffie gaat komen.

Iemand advies of ervaringsdeskundige?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-01-2016 om 23:22

Rechter

Volgens mij is de berekening door het LBIO vrijblijvend. Daar hoef je dus niet mee akkoord te gaan, en zou ik in jouw geval ook niet doen. Als hij echt zo graag wil stapt hij maar naar de rechter.

Paddington

Paddington

13-01-2016 om 09:29

Daarbij komt

als hij bewust een risico heeft genomen met zijn inkomen door het opzeggen van een goede baan is het zijn probleem. Mocht het tot een rechtszaak komen dan kun je dat altijd nog bepleiten.

Voor nu kun je meegaan met de berekening. Zijn samenwonen wordt ook meegeteld, in die zin dat zijn woonlasten zijn gehalveerd. Dus misschien blijft het bedrag zelf het zelfde. Zeker als hij meer is gaan verdienen. Dat wordt namelijk meegenomen in zijn WW.

Een berekening van het LBIO is niet meteen bindend. Als jullie beide ermee akkoord gaan is het goed, maar anders zal het toch nog via een rechter bekrachtigd moeten worden.

Mocht je het LBIO gaan inschakelen, houdt er dan rekening mee dat zij uitgaan van de laatste berekening die door de rechter bekrachtigd is.

Dees

Dees

13-01-2016 om 09:36

tja

De vraag is of het voor jou wel echt zo negatief uit gaat pakken. Als hij een paar keer flink omhoog is gegaan qua inkomen, en in die tijd is er niet herrekend dan zou het zomaar kunnen zijn dat 70% van zijn huidige inkomen nog altijd hoger is als het inkomen waarop de eerdere berekening gebaseerd is. Als hij nu nog huurinkomsten heeft dan zijn deze inkomsten gewoon nog aan het inkomen toe te voegen want ja die heeft hij nu nog. Vallen deze inkomsten weg dan kan hij dan weer herrekenen, maar goed dan heeft hij waarschijnlijk een mooie inkomst uit sparen en beleggen wat hij bij zijn inkomen mag tellen.

Beertje

Beertje

13-01-2016 om 14:56

Misschien is de rede...

Sinds oktober 2015 wordt het kindgebondenbudget bij je inkomen berekend. Dat houd in dat als je dat nu krijgt je inkomen hoger is door dat extra belastingvoordeel. Misschien denkt hij daarom dat hij dadelijk minder kan gaan betalen.Je hebt dan zelf meer draagkracht voor je zoon.

groetjes.

Kikie

Kikie

13-01-2016 om 21:34

gebeld met LBIO en wat tips gehad

@ Beertje, zou inderdaad kunnen, daar maakte hij wel een opmerking over, dat er in oktober een uitspraak was geweest die op kinderalimentatie betrekking had.

Na contact met LBIO wat tips gekregen. Ook zij vonden het een vaag verhaal, maar ze hebben het wel niet over het kindgebonden budget gehad. Ik weet ook niet hoe zij dit in hun berekening verwerken maar aangezien mijn ex het hierover had zullen ze dat zeker wel doen. Wel hebben ze me het advies gegeven om vast te laten leggen dat ik een evt lager bedrag alleen accepteer voor een bepaalde periode, bv drie maanden. En dat dan weer het oude bedrag van kracht wordt. Dit omdat zij een adviesberekening maken. Ook maakten ze inderdaad de opmerking dat als het ooit voor de rechtbank kwam er wel degelijk een punt te maken is dat zijn inkomensverlies te maken heeft met een onnodig groot risico dat hij genomen heeft. Maar dat ligt weer aan de rechter hoe daarmee wordt omgegaan en of het meespeelt.

Ik heb mijn ex nog eens op de man af gevraagd waarom nu die herberekening, omdat zijn inkomen niet gewijzigd is sinds drie maanden na ontslag. Hij zei dat hij dacht sneller een baan te hebben maar dat hij het hoge bedrag nu echt niet meer kon betalen. Al die maanden geen probleem mee gehad en nu ineens wel, en ook nog liegen over dat hij wilde herberekenen omdat zijn inkomen nú minder zou worden. Ik ben er een beetje klaar mee, hij zit me nu ook te pushen om het maar zo snel mogelijk in te vullen, maar ik moet eerst alle papieren van 10 jaar geleden eens op de zolder bij elkaar gaan zoeken. Dus hij heeft maar even geduld.

Zucht..ik begrijp dat hele verhaal van die uitspraak ook niet, eerst werd het nieuwe kindgebonden budget van de behoefte van het kind afgetrokken zodat de kinderalimentatie in veel gevallen minder werd, en nu wordt het niet meer van de behoefte van het kind afgetrokken maar wordt het bij de draagkracht van de verzorgende ouder geteld, wat dus in veel gevallen ook weer kan leiden tot een lagere kinderalimentatie. Dus linksom of rechtsom blijft het toch hetzelfde, of zie ik dat verkeerd. Er staat wel op een aantal websites dat het kan leiden tot een hogere kinderalimentatie maar dat klopt dan toch niet?

Beertje

Beertje

14-01-2016 om 09:22

KGB

Beste Kikie,

Het is natuurlijk logisch dat ze kijken naar het inkomen van beide ouders. Beide ouders hebben een draagkracht van een x bedrag. De ouder die kindgebonden budget ontvangt moet dit bij zijn inkomen optellen.

Ik vind dat een reële regeling. Het moet niet zo zijn dat beide ouders met KGB evenveel inkomen hebben en dat een van de ouders vervolgens nog eens een hoop alimentatie moet betalen.Dan zit een van de ouders er behoorlijk warmpjes bij en de ander heeft het nakijken.

Bijv. in ons geval: ex-vrouw krijgt 400 kgb bovenop haar parttime salaris. Gevolg ze heeft net zo een hoog inkomen als mijn vriend. Sterker nog ze verdiend 2,68 meer. Maar tot op heden betaald hij haar nog 445 euro per maand kinderalimentatie. Dit samen met een co-ouderschap dus de helft van de maand zijn de kinderen bij ons. Dat wordt nu opnieuw berekend gelukkig. En als de kinderen er nou bij zouden lopen als modellen dan wordt het nog goed besteed maar helaas is dat niet zo.

Mijn eigen ex-man heeft 100 euro per maand minder dan ik te besteden. Ik krijg geen KGB en hij ziet de kinderen een nachtje per maand. Het LBIO heeft een berekening gemaakt voor kinderalimentatie. Ik krijg nu 79 euro per maand voor 2 kinderen... Maar ik denk dan maar zo ach kunnen ze in ieder geval eens naar de kapper hahaha.

Ls

Ls

17-01-2016 om 22:15

Vreemd

@ Beertje, ik vind het vreemd dat jij het inkomen weet van de ex van je partner. Dat gaat jou toch niet aan?

Bovendien zijn er veel "exxen" die alleen met de kinderen wonen en dus ook alleen alles moeten betalen. En veel vrouwen werken minder omdat ze niet willen dat hun kinderen 5 dagen per week naar de opvang moeten.

Over het algemeen zijn het de mannen die er na een scheiding financieel op vooruit gaan, dit is door cbs berekend.

Mijn ex-man ging één dag nadat de kinderalimentatie berekend was samenwonen en heeft zelfs gerommeld met het bedrag van zijn toenmalige huur zodat zijn draagkracht zo laag mogelijk was.

Ely

Ely

18-01-2016 om 01:18

Volgens mij

Speelt er meer Kikie, kan dat? Want technisch gezien zou je gedrag van je ex ook kunnen beredeneren vanuit het idee dat hij eerst getracht heeft ondanks het lagere inkomen aan de alimentatie te voldoen en daar bv spaargeld voor heeft aangesproken maar dat nu niet meer bolwerkt. Het feit dat jij niet aan zo'n scenario denkt geeft mij de indruk dat er in de basis al weinig vertrouwen is, de hele manier hoe je erover schrijft eigenlijk. Misschien wel goed om voor jezelf scherp te hebben waar je reële verontwaardiging eindigt en je irritatie en oud zeer begint. Om niet meegezogen te worden in een soort neerwaartse spiraal. Lijkt mij.
Kun je met die herberekening niet vragen om twee herberekingen: één op de actuele situatie en één met een salaris wat reëel voor je ex is als hii weer een baan vindt en wellicht het huis verkocht. Dan laat je vastleggen dat hij optie twee gaat betalen zodra hij weer aan t werk is. Zoiets?

Trouwens, ik vind het niet raar als je samenwoont met iemand die financiële verplichtingen heeft naar een ex dat je helemaal op de hoogte bent van de financiële constructie. Dat gaat je dan toch wel aan? Je gezinsinkomen wordt erdoor bepaald. In een serieuze, langdurige relatie vind ik openheid van zaken over financiën heel normaal. En dat kan soms betekenen dat je het inkomen van ex weet. So be it.

Beertje

Beertje

18-01-2016 om 12:40

@ Ls en @Ely

Sterker nog als je samen getrouwd bent in je nieuwe relatie moeten er meerdere opvoeders met de billen bloot in geval van herberekeningen! Bij ons drie personen voor mijn partners kinderen en vier personen bij mijn kinderen.

Je hoeft niet alles van elkaar te weten maar bij alimentatie berekeningen en huwelijken kom je overal al snel achter.

groetjes.

Adrienne

Adrienne

19-01-2016 om 20:29

die ervaring heb ik niet

O, die ervaring heb ik niet. Toen de alimentatieberekening tussen mijn vriend en zijn ex werd gedaan - terwijl wij al samenwoonden - werd rond 2000 / 2001 alleen belangrijk gevonden dat ik er ook woonde en daarom 'dus' de helft van de huur kon betalen (de helft van de huur zou teveel zijn voor mijn salaris van dat moment, maar dat is niet zo erg, later kwam dat goed). Ik heb nooit mijn salarisstrookje in moeten leveren.
Een paar jaar later moest het worden herberekend (we waren inmiddels getrouwd) en toen hoefde ik ook geen salarisstrookje in te leveren.
Zijn ex leverde een onofficieel briefje in, zelf geknutseld of door een bevriende collega. Dat werd gewoon geaccepteerd door de rechtbank.
Ik heb me in die tijd nogal verbaasd over de rechtsgang. Ik had er wat meer van verwacht.

bieb63

bieb63

19-01-2016 om 21:12

klopt adrienne

Jouw inkomen en of je wel of niet werkte, daar heeft niemand iets mee te maken en hoef jij je als 'buitenstaander' niet over te verantwoorden. Toen niet en nu niet. En terecht. Het enige wat in een dergelijke situatie een rol speelt, is dat er een gezamenlijk huishouden is en daardoor het eigen levensonderhoud relatief minder kost.

V@@s

V@@s

19-01-2016 om 21:36

samenwonen en trouwen is niet gelijk

Als je trouwt word je onderhoudsplichtig voor je stiefkinderen. Dan is dus het inkomen van de nieuwe partner ook van belang. Bij samenwonen gaat het er alleen om dat kosten gedeeld kunnen worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.