Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Verzoekschrift


Ik had co ouderschap over mijn 17 jarige dochter. Zij wil nu volledig bij mama blijven en niet meer komen dus stop co ouderschap.
Mama stuurde nieuwe regeling en hierin stond dat ik geen alimentatie moest betalen. Deze regeling op papier gezet en beide ondertekend. Mama heeft dit via verzoekschrift aan rechtbank ingediend. Ik moest naar zitting komen.
Vraagt advocaat vd mama daar ineens wel alimentatie terwijl in verzoekschrift stond dat ze geen alilentatie wou.
Zaak uitgesteld.
Wat doe ik nu best?

Ligt zo erg aan de situatie. Krijgt ma een uitkering of heeft ze werk? Zijn dochter en jij gebrouilleerd of is het 'gewoon' een ontwikkeling naar meer zelfstandigheid? Is er iets veranderd in je inkomenssituatie? Vindt moeder het zielig voor jou dat dochter niet meer wil komen?
Ik zou denken dat je anders zelf ook een bepaald bedrag voor je dochter opzij kunt zetten, alimentatie hoeft nu (op haar verzoek) niet aan moeder te worden betaald, dus je kunt het voor dochter sparen (rijles?); en als ze 18 is op haar rekening storten.

Tsjor

Ik denk dat de moeder zich tijdig gerealiseerd heeft dat als zij nu geen alimentatie vraagt, haar dochter straks als ze 18 is het zelf met haar vader moet regelen.
Wat je moet doen is een berekening laten maken wat een redelijk bedrag is.  In Nederland kan dat bij het LBIO, ik weet niet hoe het in België werkt.

Raveke

Raveke

23-05-2024 om 18:57 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 23-05-2024 om 18:52:

Ik denk dat de moeder zich tijdig gerealiseerd heeft dat als zij nu geen alimentatie vraagt, haar dochter straks als ze 18 is het zelf met haar vader moet regelen.
Wat je moet doen is een berekening laten maken wat een redelijk bedrag is. In Nederland kan dat bij het LBIO, ik weet niet hoe het in België werkt.

tsjor schreef op 23-05-2024 om 17:48:

Ligt zo erg aan de situatie. Krijgt ma een uitkering of heeft ze werk? Zijn dochter en jij gebrouilleerd of is het 'gewoon' een ontwikkeling naar meer zelfstandigheid? Is er iets veranderd in je inkomenssituatie? Vindt moeder het zielig voor jou dat dochter niet meer wil komen?
Ik zou denken dat je anders zelf ook een bepaald bedrag voor je dochter opzij kunt zetten, alimentatie hoeft nu (op haar verzoek) niet aan moeder te worden betaald, dus je kunt het voor dochter sparen (rijles?); en als ze 18 is op haar rekening storten.

Tsjor

Moeder gaat voltijds werken,heeft een appartement gekocht via sociale lening

Gaat dochter fiscaal volledig ten laste krijgen,groeipakket en sociale voordelen uitsluitend voor haar.

Bijzondere kosten 50/50

Raveke schreef op 23-05-2024 om 18:57:

[..]

[..]

Moeder gaat voltijds werken,heeft een appartement gekocht via sociale lening

Gaat dochter fiscaal volledig ten laste krijgen,groeipakket en sociale voordelen uitsluitend voor haar.

Bijzondere kosten 50/50

België dus? Dan vraag ik me af of je hier goed advies gaat krijgen over je rechten.

Raveke

Raveke

23-05-2024 om 20:19 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 23-05-2024 om 20:14:

[..]

België dus? Dan vraag ik me af of je hier goed advies gaat krijgen over je rechten.

Ik probeer overal even te luisteren of er andere ook in deze situatie gezeten hebben of er mss mensen met juridische achtergrond mij advies kunnen geven.

Voor juridisch advies over een Belgische kwestie heb je iemand nodig die verstand heeft van het Belgische recht. Ik vrees dat zo iemand niet op dit forum te vinden is, Nederlanders zijn hier vziw fors in de meerderheid

Het klinkt alsof de moeder wil zeggen: ik red me wel. Of: bemoei je niet meer met je dochter? Heb jij er een positief of negatief gevoel over? Maar goed, de advocaat en nu de rechter beslissen wellicht anders.

Tsjor

Bijzondere  kosten 50/50 delen is misschien wel meer dan een maandelijkse alimentatie voor je dochter? Of is die post goed omschreven en duidelijk? 
En wordt er met "geen alimentatie" niet de partneralimentatie bedoeld voor je ex? Gaat het echt om dagelijks levensonderhoud voor je dochter? 

Triest overigens dat je dochter geen co-ouderschap meer wil, al begrijp ik dat hierin ook haar leeftijd kan meespelen. 

wil40 schreef op 26-05-2024 om 12:41:



Triest overigens dat je dochter geen co-ouderschap meer wil, al begrijp ik dat hierin ook haar leeftijd kan meespelen.

Dat is heel gebruikelijk vanaf een jaar of 16, ze worden zelfstandiger en je spullen her en der hebben liggen is gewoon lastig. 

Vergeet niet dat ze ook bij de andere ouder veel meer zelf hun gang gaan en niet gezapig op de bank zitten op die leeftijd.

Het lijkt alsof ze afstand doen van 1 ouder terwijl ze eigenlijk net als bij kerngezinnen van beide ouders afstand aan het nemen zijn.

Het contact tussen mijn zoon en zijn vader is sinds er geen omgangsregeling meer is juist een stuk beter geworden. Persoonlijker, dieper omdat ze er beiden voor kiezen om dat contact te hebben. 

Ysenda schreef op 26-05-2024 om 13:34:

[..]

Dat is heel gebruikelijk vanaf een jaar of 16, ze worden zelfstandiger en je spullen her en der hebben liggen is gewoon lastig.

Vergeet niet dat ze ook bij de andere ouder veel meer zelf hun gang gaan en niet gezapig op de bank zitten op die leeftijd.

Het lijkt alsof ze afstand doen van 1 ouder terwijl ze eigenlijk net als bij kerngezinnen van beide ouders afstand aan het nemen zijn.

Het contact tussen mijn zoon en zijn vader is sinds er geen omgangsregeling meer is juist een stuk beter geworden. Persoonlijker, dieper omdat ze er beiden voor kiezen om dat contact te hebben.

Dat begrijp ik, vandaar dat ik ook schrijf dat hierin de leeftijd waarschijnlijk meespeelt. Bij jou ging dat ten goede tussen het contact vader en zoon, ik hoop dat dat voor Raveke en dochter ook zo is. 

wil40 schreef op 26-05-2024 om 15:23:

[..]

Dat begrijp ik, vandaar dat ik ook schrijf dat hierin de leeftijd waarschijnlijk meespeelt. Bij jou ging dat ten goede tussen het contact vader en zoon, ik hoop dat dat voor Raveke en dochter ook zo is.

Er staat wel dat ze helemaal niet meer wil komen bij TO. Nu weet ik niet hoe hij dat precies heeft bedoeld. Helemaal niet meer komen en "geen regeling op papier, zodat ze kan komen wanneer zij dat wil", vind ik wel twee verschillende dingen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.