Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Verjaardag stiefzoon zonder nieuwe partners

Ik heb sinds 3 jaar een relatie met een man met kinderen. Mijn stiefzoon is jarig en heeft voorgesteld alleen met zijn ouders en broertje te gaan eten. Dus zonder nieuwe partners en halfzusje. Niet echt een specifieke reden daarbij aangegeven waarom. Ik vind het als nieuwe partner heel moeilijk. Mijn partner vind het ook lastig. De nieuwe situatie is duidelijk nog niet geaccepteerd. Hoe moet ik/we hiermee omgaan. De verjaardagen hiervoor deden  we met zn allen.

Imi

Imi

05-08-2021 om 11:35

Je kunt het moeilijk vinden, maar ik denk echt dat je zijn wens zou moeten respecteren. Kinderen hebben dit soms nodig. 
Of vertrouw je je partner soms niet met zijn ex?

Ik zal het je sterker vertellen: mijn eigen kinderen willen dit soms ook. In vind dat helemaal niet leuk, ik ben niet voor niets gescheiden van hun vader. Maar voor mijn kinderen doe ik het en doe ik ook echt mijn best om me gezellig te gedragen. Na afloop ben ik blij dat het voorbij is en kruip ik snel weer in de armen van mijn huidige partner.

Ik zou er vanuit gaan dat jij je in elke situatie/levensfase van de stiefkinderen altijd aanpast. Accepteren is een woord dat voor jou iets heel anders betekent dan voor het stiefkind in kwestie. Het wordt nooit hetzelfde, dat hoeft ook niet want anders wil niet altijd zeggen minder waard. Dus dat jij teleurgesteld bent komt omdat jij een bepaalde waarde hecht aan verjaardagen. Dat is prima, maar dat mag als het jouw verjaardag is. Niet die van een stiefkind. Vat het niet persoonlijk op, maar zie het als een teken van vertrouwen dat stiefkind dit durft te zeggen en don't let him down!

gr Angela

Leene

Leene

05-08-2021 om 16:59

Nou dat snap ik wel volkomen. De meeste kinderen willen helemaal niet dat hun ouders scheiden en als dat wel gebeurt vinden ze het nog steeds leuk om iets met hun eigen oorspronkelijke gezin te doen.( Tenzij het een onveilige situatie was) Dat heeft helemaal niets met jou als stiefmoeder te maken. En al zou dat wel zo zijn... Wat dan nog. Het is zijn wens ... Laat hem dan ook. Door te zeggen tegen je partner dat je het heel moeilijk vindt leg je er voor je partner ook een druk op die niet nodig is.

MRI

MRI

05-08-2021 om 17:02

Ja dat willen kinderen: even 'eigen' bij elkaar. Gun ze dat.

Nou ik vind het heel normaal. Mijn eigen kinderen en ex helaas niet. Binnen een jaar stond truus te shinen op de diploma uitreiking van zoon. Ik begrijp werkelijk niet waarom je als stiefouder zo prominent op de stoel van de ouder moet willen zitten. 

Dat lijkt me nou leuk als cadeautje van mijn ouders! Dat we een keer uit eten gaan: mijn ouders, mijn twee siblings en ik. En dat we dan allemaal gezellig praten en naar elkaar luisteren. En eieieieieieindelijk weer het oorspronkelijke gezin zijn.
Ter informatie: mijn ouders scheidden toen ik een kleuter was en ik loop tegen de vijftig.

Anyway, in jouw geval. Als dat voor de ouders een optie is en de sfeer niet 'als om te snijden' wordt, dan zou ik het doen. Misschien kan zijn vader erbij zeggen dat het wel een uitzondering is, maar dat als zoon het wil, dat hij dat graag doet (ook als het niet heel graag is ). En jij kan hem liefdevol veel plezier wensen, en zeggen dat jij hem ook graag feliciteert dus dat je het graag nog eventjes apart wil vieren. Bijvoorbeeld de eerstvolgende keer dat hij er weer is: stoel versieren, taart, en jouw cadeautje.

Ondertussen mag je het natuurlijk jammer vinden. 

Als de zoon er duidelijk in is dat dit zijn wens is, zou ik dat respecteren. Wel moeten zijn ouders er dan nog zin in hebben om gezellig een avond samen te zijn.
Maak jij het met jullie dochter gewoon thuis gezellig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.