Echtscheiding en erna
Bart1981
04-11-2019 om 16:25
Verhuizen na scheiding maar zorg voor kind handhaven
Hallo,
5 jaar geleden ben ik gescheiden van mijn ex-vrouw. We hebben samen een zoontje van 6,5. De ondelinge verstandhouding is goed en we hebben een uitgebreide omgangsregeling. Elke maandag haal ik ons zoontje uit school. Vervolgens breng en haal ik hem elke dinsdag naar- en van school. Op woensdagochtend breng ik hem dan naar mijn ex-vrouw. Om het weekend is hij bij mij vanaf zaterdag ochtend. Na het weekend bij mij breng ik hem op maandagochtend naar school.
Ruim 1,5 jaar geleden heb ik mijn huidige vriendin leren kennen. Zij heeft een dochter van 9 die om het weekend bij haar vader is. Mijn vriendin woont echter in de randstad, op 1,5u rijden van mijn huidige woonplaats in Limburg. Na 1,5 jaar op en neer rijden in weekenden en veel doordeweekse avonden willen we niets liever dan samen wonen. Omdat mijn vriendin een hechte sociale- en familiband heeft, werk heeft waar ze veel van houdt en waar ze al ruim 13 jaar werkt is het voor haar en haar dochter een té grote stap om vanuit de randstad naar Limburg te verhuizen, zijn we gaan bekijken wat mijn mogelijkheden zijn om naar de randstad te verhuizen.
Mijn ouders wonen op 5 km van de plek waar ik nu woon, en hebben een groot huis waar een (op zichzelf staande) woning gerealiseerd kan worden voor een klein gezin (mijn zoonje en mijzelf) alle faciliteiten zijn aanwezig en gescheiden van mijn ouders’ woning. Hier kan ik tegen hele lage kosten wonen. (Terwijl ik op dit moment alleen de kosten van een koopwoning draag.)
Mag ik verhuizen naar de randstad om samen te gaan wonen met mijn vriendin, maar de zorg voor mijn kind uitoefenen vanuit deze aanleunwoning? Dit houdt in dat ik maandagmiddag vanuit de randstad naar Limburg kom, mijn zoontje haal en breng zoals gebruikelijk. En Dinsdagavond weer richting randstad rij om daar woe/do/vrij (en evt zaterdag) te werken. In de weekenden dat mijn zoontje bij mij is zal ik op zaterdagochtend naar Limburg rijden en dinsdagavond weer terug (evt rij ik op-en-neer als we het weekend met de kids in de randstad verblijven.) Reiskosten en -tijd neem ik voor mijn rekening.
Voor het kind verandert alleen dat hij dinsdagavond al laar zijn moeder gaat, maar er is een mogelijkheid dat mijn ouders hem op woensdagen naar school/ex vrouw brengen, mocht dat noodzakelijk zijn.
Mijn vriendin en zijn van mening dat we op deze manier samen een leven op kunnen bouwen terwijl de impact op beide kinderen beperkt blijft. Maar: mag dit?
Graag lees ik jullie reacties!
Niki73
04-11-2019 om 16:36
Ja, maar overhaast
Ik denk dat dit mag ja. Als jij je taken op je neemt en hem fatsoenlijk onderdak en zorg kunt bieden, is het wat jouw zoon betreft denk ik geen probleem.
Dat gezegd hebbende, vind ik wel dat jullie overhaast te werk gaan. Anderhalf jaar is wel erg kort, jullie hebben de two-year-itch nog niet eens gehad. Wat als jullie relatie dan eindigt? Krijgt haar dochter ook nog een stem hierin? Dat je soms daar bent, is iets heel anders dan dat je plotseling daar echt woont en niet meer weggaat. Staat zij te springen om jouw komst? De puberteit staat voor de deur, hoe gaan jullie daar straks mee om? Als zij zich gaat afzetten tegen haar moeder en nog veel harder tegen jou? Je weet dat je als stiefvader niet mee-opvoedt, maar lukt het jou om niets te zeggen als er een briesende puber in de kamer staat? Dat is moeilijk als het je eigen vlees en bloed is, maar wat als het je stiefkind is? Hebben jullie dat al besproken?
Zijn jullie al eens een week met zijn drietjes op vakantie geweest, of nog beter, een week aaneensluitend thuis geweest? Hoe ging dat?
vlinder72
04-11-2019 om 16:39
Geen idee
Maar het lijkt mij een prima oplossing. Jij gaat wel met je vriendin samen wonen maar voor jullie zoon verandert er eigenlijk niks.
Ik vind dat een mooi voorbeeld van je zoon centraal zetten.
Bart1981
04-11-2019 om 17:18
@Niki73
Hi Niki,
Dank voor je reactie. Ja, 1,5 jaar is enerzijds kort, maar anderzijds biedt het ook voldoende draagvlak om lange termijn beslissingen te maken. Mijn vriendin en ik zien elkaar vrijwel elk weekend en doordeweeks minimaal 1 avond. Dat heeft echter meer een wissel getrokken op mijn leven, 40 uur werken, zorgen voor zoontje, huishouden en andere verplichtingen èn de reistijd vv. Zijn me langzaam uit aan het putten. Daarom willen we samen deze stappen gaan zetten. De 2 year itch? Ik heb er nog niet over gehoord. We zijn -denk ik- beide volwassen (ik 38, zij 36) genoeg om het hoofd koel te houden en afgewogen beslissingen te maken.
We zijn al verschillende keren samen op vakantie geweest (4 dagen Centerparcs, 10 dagen Italië) en dat ging boven verwachting goed. De kinderen gaan prima samen, en haar dochter en ik kunnen prima met elkaar om. Haar biologische vader kijkt (los van ‘zijn’ weekenden) niet naar haar om, en ze lijkt in mij een vaderfiguur gevonden te hebben waar ze zich op haar gemak bij voelt. Natuurlijk komt de pubertijd, en natuurlijk zal dat soms moeilijk zijn, maar sommige dingen zijn nou eenmaal niet te voorspellen. Ik wil er voor haar zijn, in goede en in slechte tijden. Net zoals ik er voor mijn zoontje ben.
Ik las op diverse fora alleen over verhuizen MET kinderen. Maar een vergelijkbare situatie als de onze kon ik niet vinden. Vandaar de vraag.
Ik ook
04-11-2019 om 21:38
Ik denk
Niet dat hier iemand moeilijk over zal doen. Wat vindt je ex vrouw?
Dees
04-11-2019 om 21:46
Klein
Ik vraag me af....hoe klein is die "aanleunwoning"? Ik bedoel heeft je zoontje er een leuke kamer ?
Bart1981
05-11-2019 om 08:04
@Dees
Hi Dees,
De “aanleun” woning is best ruim. Ca 9x9 mtr met een 2e verdieping. Mijn zoontje krijgt een eigen kamer/speelruimte ter grootte van die tweede verdieping. Douche, keuken, zit- en eethoek is allemaal aanwezig.
Ik denk dat het qua vorm en volume het beste te vergelijken is met een huisje in het Bosrijk park van de Efteling.
Bart1981
05-11-2019 om 08:05
@Ik ook
Hi,
Deze plannen heb ik nog niet gedeeld met mijn ex-vrouw. Wilde eerst de levensvatbaarheid toetsen alvorens ik haar deelgenoot maak.
Lanza
05-11-2019 om 09:59
Op zich denk ik
dat het best kan, omdat de regeling in tact blijft. Alleen wat ik me afvraag. Je wil dit graag veranderen, omdat je het zat bent om heen en weer te rijden, maar in de nieuwe situatie is dat precies wat je doet: heen en weer reizen. Dus ik begrijp de meerwaarde niet zo. Je woont alsnog maar parttime samen met je vriendin.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.