Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Verdeling kerstvakantie

• Pff daar gaan we weer; De verdeling van de kerstvakantie.  
  • Ex heeft vorig jaar geen extra week in de kerstvakantie vrij geregeld waardoor de kinderen 2 weken bij mij waren. Afspraak is: Vakanties delen in helfte. Afgesproken vanaf het begin dat we uit elkaar zijn om Kerstavond en 1e kerstdag en 2e kerstdag en oud&nieuw te clusteren.  
  • Vorig jaar waren Kerstavond en 1e kerstdag bij mij. De 2e kerstdag en oud &nieuw bij hem. 
  • Dit zijn dit jaar zijn dagen: kerstavond&1e kerstdag .
  •  Nu heeft hij vrijgenomen op werk op dagen die niet aansluiten op zijn vaste weekend of vaste feestdagen. 
  • Dat betekent dat de kinderen nu 5keer in 1 week tijd van huis moeten wisselen. (Kinderen zijn 9 en 7 jaar.)
  • Ook moet ik mijn vaste weekend inleveren(wat ik nog het minst erg vind)
  •   Ik heb andere opties aangedragen waarop de kinderen  aaneensluitend bij hem en bij mij zijn zodat er 2x gewisseld hoeft te worden. Hij zou dan maandag de 23e oppas in de familie moeten regelen aangezien hij die dag geen vrij kan krijgen. Hij slaat dit advies af en blijft erbij dat hij vrij heeft genomen en dat de kinderen bij hem zijn die dagen. 
  • Later geeft hij ook aan dat kerstavond hij ook ineens niet meer kan. Dinsdag is zijn vaste wekelijkse kinddag, maar hij gaat nu toch werken dinsdag de 24e en geeft aan de 24e niet te kunnen voor de kinderen. Dit terwijl hij dit jaar Kerstavond en 1e kerstdag heeft. 
  • Ik vind het zo moeilijk want alles is mij zegt dat 5 keer wisselen echt niet oké voor de kinderen is. ( we hebben een zoon met autisme)  
  • Hij geeft aan dat hij recht heeft om de kinderen bij hem te hebben als hij vrij heeft genomen. 
  • Ik vind het ook zo lastig omdat alles op de schop wordt gegooid. Afspraak van de feestdagen gelden nu blijkbaar niet. Mijn weekend wordt ineens zijn weekend zonder overleg en dat ik 5 keer wisselen veel vind en graag naar andere mogelijkheden wil kijken vindt hij: ' dom gelul, hij heeft toch vrij genomen?'
  • Hoe kan ik dit nou het beste aanvliegen? 

Vrijdag       20 dec wissel 1
Zaterdag    21 dec  
Zondag      22dec wissel 2
Maandag   23 dec
Dinsdag     24 dec wissel 3
Woensdag 25 dec
Donderdag 26 dec wissel 4
Vrijdag        27 dec wissel 5 
Zaterdag    28 dec
Zondag      29dec
Maandag   30 dec
Dinsdag      31 dec wissel 6
Woensdag 1 jan
Donderdag 2 jan
Vrijdag        3 jan wissel 7

Jeetje zeg, dat wordt lastig voor de kinderen. Als jij makkelijker kan regelen met je werk zou ik ze wat vaker bij jou houden. En wat vervelend dat hij niet gewoon een hele week heeft vrijgenomen. Ik zou nog wel een stevig gesprek voeren en eisen dat hij volgend jaar een hele week vrij neemt, dan neem jij de andere week. Maar goed, stom advies, want dat hebben jullie al afgesproken. 
Het wordt tijd dat Kerst afgeschaft wordt. Steeds dat familiegedoe. Wat maakt het nou uit dat de kinderen op eerste kerstdag bij de een zijn en tweede kerstdag bij de ander? Dan vier je het op 23-12 of 28-12 als je het per se wil vieren.

Wij hebben helemaal nooit kerst verdeeld, gewoon het ene jaar de kerstweek bij mij en oud en nieuw bij de andere ouder en het andere jaar andersom.

vriendin van mij zat er ook mee in de vakanties altijd de rechtbank had uitgesproken vakanties bij helfte verdelen en ook de datums er bij gevoegd en nog hield ex zich er niet aan want geen vrij kunnen krijgen.ex van haar werkte op kantoor ze was er op gegeven moment klaar mee en ze heeft kind toen op de wisseldag op zijn kantoor afgeleverd. Kwam er iemand van de directie er aan bleek dat ex helemaal geen vrij had gevraagd al die jaren . Nu is kind bij helfte van elke schoolvakantie bij ex. De Directie kende vriendin ook ivm met de jaarlijkse feestjes waarbij partner mee mocht komen. Directie vond het zelfs kwalijk ook dat ex dat niet had vermeld  misschien helpt dat eens kind op het bedrijf van ex afleveren op wisseldag bij mijn vriendin hielpt het dus wel 

Wat ontzettend vervelend, voor jou en de kinderen. Omdat je op hem geen invloed hebt, zou ik er denk ik voor kiezen om zelf te zorgen dat de wisseldagen er zo min mogelijk zijn (als dat lukt uiteraard). Dus die eerste week, de kinderen zoveel mogelijk bij je houden, behalve die ene kerstdag dat ze bij hem zijn. Als dat niet lukt, een kalender voor de kinderen maken waarin ze kunnen zie bij wie ze welke dag zijn. En inderdaad de regel voor volgend jaar simpeler maken: week om week, niet een verdeling van dagen. Is de zorg verder ook 50/50 verdeeld? Of zijn de kinderen meer bij jou? In het laatste geval denk ik dat je je er moest voorbereiden dat zij in vakanties ook vaker bij jou zullen zijn. Want op je ex kun je dus niet goed bouwen.

Je schrijft overigens dat jullie zoon autisme heeft. Zit daar mogelijk een genetische component bij, als in: heeft een van jullie ook kenmerken van autisme? Het kan zijn dat flexibel met de ander meedenken dan lastiger is. 

Ik zou proberen wissel 4 er uit te halen. En dan kun je eventueel afspreken dat ze overdag wel met papa meegaan maar slapen bij mama. Dat lijkt me voor de rust beter. Zou hij daarmee akkoord gaan? En jij?

Aardbei88

Aardbei88

28-10-2024 om 10:06 Topicstarter

Dank jullie voor het meedenken. Afspraken maken werkt niet, als het hem niet uitkomt dan zegt hij gewoon dat hij niet kan en dan moet ik het maar uitzoeken. De afspraak van week verdeling inclusief kerst zou ik wel fijner vinden dan dit gezeur elk jaar. Maar daar gaat hij niet mee akkoord omdat hij niet genoeg uren heeft op zijn werk volgens hem. Hij kan overigens wel een week vrij krijgen om alleen op vakantie te gaan.  Nu weet ik dat hij zo is, ik kan hem niet veranderen en daar heb ik iets in te accepteren. Ik ga geen strijd voeren over de rug van de kinderen. De kinderen en daarbij ook ik moet me aanpassen aan zijn werk, wat absurd is als je gescheiden bent.  Maar ik weiger mee te werken aan een concept waar de kinderen steeds van huis moeten wisselen omdat het hem zo uitkomt. Ik ben 2 weken vrij dus qua opvang maakt het mij niks uit waar ze zijn. En ik kan best flexibel zijn en wat wisselen voor mijzelf als dat nodig is  Alleen dat gewisseld met de kinderen is een heikel punt.
 Ik heb ook al zitten denken om 2e kerstdag dan maar op te geven voor de rust voor de kinderen, zodat ze van 25dec tot 30 dec op 1 plek zijn. Maar dan heb ik 2 teleurgestelde kinderen. Kerst bij opa en oma en tantes ooms neefjes en nichtjes is wel het hoogtepunt. Aan zijn kant van de familie is het kerstgevoel wat minder aanwezig.
 Pfff ik vind het dan weer kiezen uit 2 kwaden.. en ik vind het dan zoooo irritant dat ik wederom in deze positie wordt gezet. 
Autisten houden vaak van structuur en afspraak is afspraak, dat zie ik bij hem niet. Dus of dat bij hem wegkomt weet ik niet. 

De kinderen zijn bij mij. Elke dinsdag 7.30utot 17.30u zijn ze bij hem en om het weekend van vrijdag tot zondag. 

En als de kinderen dan van 25 tot 30 december bij hem zijn maar tweede kerstdag overdag wel met jou meegaan naar jouw familie? Dan haal je ze in de ochtend op en breng je ze in de avond terug.
Wel ruk zo'n ex die zijn werk in alles boven zijn kinderen zet. Zoveel wissels lijkt me inderdaad niet handig.

Als het even kan met jouw werk zou ik de normale regeling ook in de vakanties laten doorgaan en geen aparte afspraken maken voor de kerstvakantie. Het lijkt er niet op dat hij op extra dagen met de kinderen zit te wachten en voor jou levert het ook veel frustratie op. Hoe minder je afhankelijk bent van hem, hoe rustiger voor jou en je kinderen. 

Aardbei88

Aardbei88

28-10-2024 om 15:03 Topicstarter

Ja zo is het ook, maar als ik dat dan weer aangeef, mag ik dat niet bepalen want hij heeft ook rechten. Zo tegenstrijdig. Hij denkt dat ik hem alleen maar tegen werk🤷🏼‍♀️ maar hij vergeet zijn eigen aandeel dat hij op voorhand geen rekening met de kinderen heeft gehouden en zomaar wat vrije dagen heeft gepland. Maar goed. Ik heb hem eindelijk zover dat de kinderen het eerste weekend bij mij blijven. Dat scheelt al een hoop gewissel. Hoe kan het toch dat hij niet begrijpt dat afspraken afspraken zijn en hij vader is. En dat hij dat niet alleen is als het in zijn planning past.  Als ik mijn moederschap zo ga invullen wordt het een mooie puinhoop. Voor nu lijkt het geregeld, op naar de volgende feestdagen/vakantie😅🙈

En het niet nu pas regelen, maar al begin volgend jaar, of beter. 
Als je toch aangeeft dat de jaarlijkse indexatie berekend moet worden dat je dan ook gelijk het schema voor volgend jaar mee stuurt, en als hij niet binnen 2 weken zijn gewenste wijzigingen doorgeeft dat dit schema dan vast staat. Weet ie precies wanneer hij vrij moet vragen en jij dan antwoord dat je dan zonder de kinderen op vakantie bent. 

Wij verdeelden het als volgt: de week van kerst bij vader inclusief beide kerstdagen en de week van oud en nieuw bij mij. 
Ik heb weinig met kerst en met oud en nieuw ben ik bij vrienden. En mijn ex heeft het juist heel druk met allerlei familie dingen met kerst en weinig te doen met oud en nieuw en zo waren we beiden tevreden.

Ene jaar de gehele kerstvakantie bij oaz andere jaar gehele kerstvakantie bij mij. Zo ook de andere vakanties verdelen en zomervakantie door de helft. Klaar als een klontje. 

En dan de zin eronder: als je niet voor ... Reageert ga ik ervan uit dat je het er mee eens bent.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.