Echtscheiding en erna
Barbara_Babs
01-10-2024 om 13:07
Vastgelopen in een co-ouderschap
Ik ben drie jaar geleden onverwacht alleen komen te staan met drie jonge kinderen. Na een moeilijke periode met meerdere juridische procedures vanwege het huis, is er nu wat meer rust in onze levens.
Mijn ex-partner heeft altijd aangedrongen op een 50/50-regeling (ik vermoedde vanwege een financieel motief aangezien hij de kinderen de afgelopen 3 jaar gemiddeld 20% van de tijd wilde zien). Maar vanaf volgende maand gaan we 50/50 aan. Ik ben daar okay mee omdat ik heb ervaren dat het veel meer om de kwaliteit van de tijd samen gaat dan de kwantiteit. Alleen maak ik me zorgen over bepaalde afspraken. Zo wil hij de kinderen op zijn omgangsdagen al vroeg (6:00 uu) naar de BSO brengen, terwijl ik thuis ben. Hoewel ik in eerste instantie bereid was om de afspraken te respecteren, vraag ik me af of dit wel in het beste belang is van de kinderen. Ik ben mij ervan bewust dat hij zijn dagen mag indelen zoals hij wenst, maar zulke lange dagen waarbij 2 kinderen nog onder de 6 jaar zijn voelt niet okay. Des te meer omdat ik gewoon thuis ben.
Doordat we nu op een co-ouderschap zitten (waarbij het zwaartepunt nog wel iets meer bij ligt) wil hij geen kinderalimentatie meer betalen en wil hij de helft van de kinderbijslag/toeslag. Het samen dragen van alle kosten van de kinderen lijkt mij geen goed idee gezien de minimale communicatie met elkaar + zijn slechte manier van het verichten van de financien tot nu toe. Verder ter info: ik ben alleenstaande met een modaal salaris, hij en zijn nieuwe vriendin hebben een reregistered partnerschap met beide een modaal salaris.
Ik ben op zoek naar advies over hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Ik wil voorkomen dat ik opnieuw naar de rechter moet, maar mediation en gezinshulp wil hij ook niet.
Ik ben bang dat ik steeds weer moet toegeven, maar tegelijkertijd wil ik het beste voor mijn kinderen.
Dank voor iedereen die de moeite neemt om te antwoorden.
Daglichtlamp
01-10-2024 om 13:17
Het is voor de kinderen net zo onrustig om zo vroeg naar jou gebracht te worden. Het is ook een stukje acceptatie denk ik.
Ik ben wel verbaasd over een BSO die al om 6.00 uur open gaat.
Wat betreft alimentatie dan vraagt hij maar een herberekening. Ik zou daar zeker niet zomaar mee akkoord gaan.
Barbara_Babs
01-10-2024 om 13:22
Daglichtlamp schreef op 01-10-2024 om 13:17:
Het is voor de kinderen net zo onrustig om zo vroeg naar jou gebracht te worden. Het is ook een stukje acceptatie denk ik.
Ik ben wel verbaasd over een BSO die al om 6.00 uur open gaat.
Wat betreft alimentatie dan vraagt hij maar een herberekening. Ik zou daar zeker niet zomaar mee akkoord gaan.
Thanks voor je snelle reactie!
Nu zijn de kinderen doordeweeks alle dagen nog bij mij waardoor er geen BSO opvang nodig is. Het gaat mij om het tijdsstip voor zulke jonge kinderen, niet de locatie. Hij gaf de afgelopen 3 jaar namelijk aan dat BSO absoluut niet nodig zou zijn.
Moederkareltje
01-10-2024 om 13:40
ik zou inzetten op dat de gezondheid van de kinderen , rust, regelmaat en reinheid. De kinderen hebben hun slaap nodig van bijvoorbeeld 19.00 tot 7.00. Ik vind het pure waanzin en ongezond om kinderen om 5.00 uur snachts uit bed te rammen en om 6.00 uur op de bso te gooien. Bah. Als hij ze geen gezond ritme en voldoende nachtrust kan geven neemt hij maar dagen dat hij dat wel kan geven. Dit is niet oké. Punt.
Jonagold
01-10-2024 om 13:43
Als hij de kinderen zo vroeg brengt neem ik aan dat hij ze ook vroeg weer ophaalt. Dan gaat het dus niet om een lange dag, maar om het vroege tijdstip. Dat is gewoon een kwestie van wennen. kinderen kunnen daar best tegen. Hoogstens geeft het wat gedoe met weer omschakelen van de ene naar de andere ouder. Maar daar valt wel een mouw aan te passen denk ik, bijvoorbeeld door de wisselmomenten niet midden in de week maar in het weekend te doen, en week-op-week-af. Dus daar zou ik me niet druk over maken.
Voor wat betreft de alimentatie: ik zou bij een 50/50 verdeling en allebei een vergelijkbaar salaris inderdaad geen kinderalimentatie verwachten. De helft van de KB en KGB (kindgebonden budget) lijkt mij ook eerlijk als hij de helft van de tijd de kinderen heeft. Ik zou dan wel goede afspraken maken over wie wat betaalt. En anders vastleggen dat jij het merendeel van de kosten op je neemt.
Ik snap dat dit allemaal heel oneerlijk voelt voor jou, omdat jij 'aan de kant geschoven' bent destijds. Toch lijkt het me voor iedereen, en vooral voor de kinderen, het beste als jij daar overheen leert stappen. Het belang van de kinderen is namelijk het allermeest gediend door ouders die door 1 deur kunnen. Wat niet wil zeggen dat je dikke vrienden moet zijn, maar wel dat je geen discussies met elkaar aangaat over dingen die eigenlijk die moeite niet waard zijn. En ja, als ik het zo lees zul jij vaker degene zijn die water bij de wijn doet. Of toegeeft, zoals jij het noemt. Maar geld is uiteindelijk veel minder belangrijk dan rust in je gezin en kinderen die niet in een loyaliteitsconflict zitten.
Zoek voor jezelf hulp om te leren accepteren dat het gegaan is zoals het is gegaan en dat je geen compensatie kan krijgen voor de manier waarop je ex je behandeld heeft. Dat blijven verwachten, of hopen dat het komt, zorgt ervoor dat je verzuurt en dat je communicatie met hem altijd een ondertoon van wrevel zal hebben. En daar heb je uiteindelijk jezelf mee. En zoek een neutraal iemand die met je mee kan kijken met dit soort zaken. Iemand die in het oog houdt dat rust het belangrijkste is, belangrijker dan dat alles 'eerlijk' verdeeld is en wordt.
Barbara_Babs
01-10-2024 om 14:04
Bedankt voor je begripvolle reactie. Het is inderdaad lastig om deze emoties te verwerken.
Het voelt alsof ik niet op hem kan bouwen mbt de kinderen.
Jonagold
01-10-2024 om 15:20
Barbara_Babs schreef op 01-10-2024 om 14:04:
Bedankt voor je begripvolle reactie. Het is inderdaad lastig om deze emoties te verwerken.
Het voelt alsof ik niet op hem kan bouwen mbt de kinderen.
Het is goed om dat bij jezelf te onderzoeken. Is dat echt zo, of is het een gevoel? Omdat hij jou zo heeft laten zitten is duidelijk dat hij als partner niet betrouwbaar was, maar dat wil niet perse zeggen dat hij dat als vader ook niet is. Dat zijn wel 2 verschillende dingen. Als hij laat zien wel zijn verantwoordelijkheid te nemen als vader moet jij ook los proberen te laten hoe hij het doet. Want ja, hij doet dingen anders dan jij. Maar anders is niet perse slechter. En moeders hebben nog wel eens de neiging te denken dat hun manier de enige goede is. Dat is een valkuil die je moet zien te ontwijken. De andere manier van opvoeden en dingen bekijken is ook een verrijking voor je kinderen. In een compleet gezin gaat dat vanzelf, nu zijn die verschillen duidelijker. Ook al omdat je elkaar niet bijstuurt zoals wanneer je nog samen zou zijn. Maar echt, kinderen hoeven daar niks van te krijgen. Die snappen heel goed dat het bij papa anders werkt dan bij mama. Pas als er echt sprake is van mishandeling moet je in actie komen.
Nogmaals, ik snap dat jij nog een hoop te verwerken hebt. Het is ook pas 3 jaar geleden, jaren waarin jij vooral in het standje 'overleven' hebt gestaan met je 3 kleine kinderen waarschijnlijk. Verwerken begint nu pas lijkt me. In die zin is het denk ik voor jou heel fijn dat je de zorg voor de kinderen gelijk kunt verdelen. In de tijd dat je dan vrij bent kun je hard aan jezelf gaan werken. Ik zou dat ook zeker doen. Want een stabiele moeder zonder trauma's en zonder wrok richting hun vader is het grootste cadeau dat je je kinderen kunt geven.
Daglichtlamp
01-10-2024 om 17:01
Wel of geen kinderalimentatie hangt helemaal af van hoe jullie de kosten verder verdelen. Ik zou niet zomaar akkoord gaan met niet meer betalen, zeker als er over de verdeling van kosten niet goed afspraken gemaakt kunnen worden.
RosaMontana
01-10-2024 om 17:14
Over de kosten moet je nieuwe afspraken maken. De dagelijkse kosten vallen tegen elkaar weg bij co-ouderschap, maar de grote uitgaven (en bso?) moeten ook worden verdeeld.
Hoe gaan jullie het co-ouderschap vormgeven? Week om week, of ieder bepaalde dagen? Op basis daarvan kunt je misschien iets slims bedenken zodat de kinderen niet belachelijk vroeg uit bed hoeven.
JohanV76
02-10-2024 om 11:19
50/50 co-ouderschap betekent inderdaad niet dat de kinderalimentatie komt te vervallen. Het hangt helemaal van de situatie af qua inkomen e.d. Als alleenstaande heb je recht op meer toeslagen dan wanneer je een partner hebt.
Ben zelf sinds Maart dit jaar gescheiden met 3 puber kinderen. Hebben ook 50/50 co-ouderschap (week om week) maar omdat ik meer verdien betaal ik ruim 85% van de kinderalimentatie. Daarnaast hebben we t zo afgesproken dat ik voor 1 kind toeslagen krijg en zij voor 2 kinderen. Het is wel zo dat onze oudste in Januari 18 wordt en ik dan dus geen toeslagen meer ontvang.
Ik zou het in jouw geval eerlijker vinden als jij ook voor 2 kinderen toeslagen krijgt en hij voor 1. Dit omdat hij een partner heeft en dus sowieso al kosten deelt.
De maandelijke alimentatie komt bij ons op een kinderrekening en daar zijn ook afspraken over gemaakt. Nu houdt mijn ex zich daar niet altijd aan jammer genoeg. Koopt ze voor 350 euro sportkleding voor 1 van de kinderen zonder te overleggen en dan is de kinderrekening alweer leeg voor de maand. Ik ben er wel vrij makkelijk in... ik betaal al enrom veel meer per maand en wat mij betreft geldt: op is op en als de kinderen dan hun zakgeld of kleedgeld niet krijgen omdat de rekening leeg is dan wijs ik ze op de aankopen die hun moeder gedaan heeft.
Verder bevalt het co-ouderschap wel prima. Ene week heb je rust en blijft het huis netjes maar is het wel stil en mis je je kinderen en de andere week is het weer druk in huis, veel rotzooi, veel wassen maar ook gezellig omdat ze er weer zijn. Ik vind die kadans wel prettig.
Hopelijk lukt het om goede afspraken te maken!
Sas-OO
06-10-2024 om 14:44
Je schrijft dat de verdeling in de praktijk niet 50-50 is. Wat is de verhouding dan?
Dat heeft natuurlijk wel invloed op de verdeling van de kinderalimentatie.
Hebben jullie de kinderalimentatie formeel laten berekenen, ook nu hij een partner heeft en samenwoont?
Is er een overzicht gemaakt van kosten die gedeeld worden? Zoals clubjes, kleding, zwemles, fiets etc.
Als jullie onderling afspraken maken over wijzigingen, zorg dan dat jullie dat vastleggen, inclusief handtekeningen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.