Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Twijfels

beste lezers,

Ik twijfel of ik moet scheiden... zal proberen mijn verhaal zo beknopt en kort mogelijk te houden.
Sinds 2013 ben ik getrouwd met mijn 1e liefde. Het ging niet soepel, de weg naar de huwelijk. Zonder in details te gaan, het was meer een eerpobleem die herstelt moest worden. Tijdens het proces werd mij al het gevoel gegeven dat ik minder ben als vrouw, dat deed mijn schoonfam dmv bruidschat en bepaalde opmerkingen en het niet willen voldoen van bepaalde tradities. Dat natuurlijk omdat ik voor het huwelijk met hem het bed had gedeeld en dat ik zelf ermee naar buiten kwam. Puur uit boosheid, ik voelde me misbruikt en gedumpt. Ik was erg jong,18... Mijn man komt uit hetzelfde streek maar toch zijn we cultureel verschillend. De normen en waarden zijn anders, man en vrouw word niet gelijk gezien etc. Ik kreeg het gevoel alsof de huwelijk plaatsvond om mijn fam rustig te houden. Ik besef tijdens het typen dat het logisch is dat dat de reden was en dat ik het gewoon niet kan accepteren, daar gaat mn trots..  maar goed destijds toen ik mezelf voor de gek hield kwam dat gevoel nadat ik snel zwanger werd van de 1e. Ik werd gemotiveerd om een abortus te plegen. NIET GEDAAN. Kort daarna, 11 maanden later was ik zwanger van de 2e. Waren ze weer niet blij mee. In die periode een heleboel drama manlief en ik waren echt jong en dom bezig. Ik kreeg een borsttumor die is verwijderd. Een aangezichtsverlamming waarvan binnen enkele maanden hersteld. Allemaal door stress en verdriet. Schoonfam die me alleen maar klein maakt, man die nergens bij me is en ik alle fam tradities en bijeenkomsten feestjes bruiloften alleen met de kinderen door breng. Of ik zijn fam nou mag of niet, ik deed het omdat ik de goede vrouw en schoondochter wou zijn. Ik werd zwanger van de 3e en dit keer werd de aborts weer op tafel gelegd  dit keer door man en zijn fam steunde hem volledig. Ik durfde uit schaamte dit niet te delen met mijn fam. Het voelde zo kut, dat je kinderen niet welkom zijn. Ik ben niet vanzelf zwanger geworden alle keren wist man dat ik zwanger kon worden en dat er bewust geen anticonceptie werd gebruikt. Maar hij werd beinvloed door zijn fam. Ze hebben financieel de touwtjes in handen. Huis auto alles is op heb naam letterlijk niks op zijn naam zodat hij niet met mij zou Hoeven te delen. Mijn spaargeld op aan de woning die niet eens op ons naam staat. Wat een spijt en wat ben ik dom en naif geweest.. de aborts heb ik gedaan zonder er achter te staan het was de meest verschrikkelijke tijd in mijn leven. Hoe ze me zover hebben gekregen kan ik nog niet bevatten. Ik kon totaal niet meer voor mezelf opkomen.. psychologisch hebben ze me kapot gekregen. Ze kwamen met voodoo taferelen en al. Ik geloof daar niet in maar toch doet het iets mentaal met je. Momenteel ben ik zwanger voor de 4e keer.. dit is een gods geschonken kindje. Niet gepland maar erg welkom!. Heeft me doen beseffen dat ik wil scheiden maar durf niet met 2 kinderen en een baby op komst. Ik zie er niet meer uit zoals ik ooit was. Ik ben bang dat hij gelukkig gast worden en ik niet. Zo ben ik ook niet gelukkig. Hij doet wel veel in huis wilt me niet verlaten maar voel me nog altijd het speelgoedje van zijn fam. Ik kom niet van ze af en hij heeft nooit een eigen mening. Hij vind het prima financieel afhankelijk te zijn etc. Teveeel om te vertellen. Het enige wat mij tegenhoud is het feit dat hij zijn leventje heerlijk gaat leiden en ik een zielig bestaan ga hebben. Ik gun het ze niet. Zo simpel is het. Ik hou van het idee dat ik over hem heb. Terwijl ik dondersgoed weet dat hij dat niet is. Ik vind het verschrikkelijk voor mijn kinderen want hij is wel een supervader. Ik zal de boeman zijn en ik kan ze nooit vertellen wat er allemaal echt is gebeurd. Dat ze niet eens gewild waren en mij het leven zuur is gemaakt. Soms denk ik dat ik het maar verdien heb het zelf opgezocht.. merk gewoon dat ik fysiek en mentaal achteruit ga op deze manier. Maar ook bang dat het huist erger kan worde als ik de scheiding doorzet. achjaa kom maar op met de lelijke opmerkingen ben er klaar voor.

1."Het enige wat mij tegenhoud is het feit dat hij zijn leventje heerlijk gaat leiden en ik een zielig bestaan ga hebben. Ik gun het ze niet. Zo simpel is het"

En:
2."achjaa kom maar op met de lelijke opmerkingen ben er klaar voor."

1. Ik begrijp niet heel de strekking van je verhaal, het is een beetje warrig geschreven hier en daar, wellicht komt dat door de emotie.
Heb je al eens onderzocht wat voor hulp er is bij een scheiding? Onderduikadressen, contactverbod voor de familie ( in geval van nood dan), steun bij vrienden, juridisch advies, heb je jouw familie in vertrouwen genomen bv? 

2. Waarom denk je dat je lelijke opmerkingen zou krijgen hier? De strijdlust moet je voor straks bewaren. Je komt hier om je verhaal te doen, wellicht om tips te krijgen of steun, een luisterend oor, dan helpt het niet direct als je er al vanuit gaat dat je lelijke opmerkingen krijgt.
Misschien komen er adviezen of opmerkingen waar je niets mee kunt, die je niet kunt gebruiken of die je onbewust kwetsen. Die laat je dan voor wat het is.

Leene

Leene

22-07-2022 om 00:43

Bij je man blijven omdat je hem niet gunt dat hij dan gelukkig wordt met een ander en dat jij als zielig geval achterblijft.   Maar TO toch wat is dat nu voor reactie.
Alles , alles uit je verhaal wijst erop dat je geen enkele vorm van zelf respect meer hebt. 
Waarom zou jij niet opnieuw gelukkig kunnen  worden? Waarom zou je zielig zijn of blijven 
Toch zou ik nu nog niet zeggen dat je wilt scheiden. Ga naar de huisarts, vraag om een gesprek, probeer eerst wat sterker te worden.
Misschien zijn er op dit forum mensen die je verder kunnen helpen wat betreft de juiste hulpverleners. En zoek eerst uit hoe je aan geld en een huis kan komen. Hoe je op een goede manier voor je kinderen kan zorgen. Als je niet uitkijkt raak je de kinderen kwijt doordat je schoonfamilie zoveel macht over je heeft. 
Ik zou hulp zoeken, proberen sterker te worden, en een plan de campagne maken. En probeer zoveel mogelijk weg te blijven bij die voodoo activiteiten. Dat is doodeng en kun je ook psychisch niet aan..( griezels heb daar het een en ander van gezien bij mensen die ik in het verleden begeleidt heb.. scary...)
Kom op.. ik ben eigenlijk nooit zo voor scheiden maar in jouw geval zou ik wegwezen als je op rijtje hebt hoe en wat je moet.organiseren... Je gaat kapot zo.. nogmaals zoek zo snel mogelijk psychische ondersteuning.
( Heb jij zelf nog familie die je kan helpen??)

Twijfelaar649200

Twijfelaar649200

22-07-2022 om 10:38 Topicstarter

1. Ik heb geen contactverbod nodig mijn fam is op de hoogte van alles maar ze laten het aan mij. Er is geen fysieke geweld Los van de abortus, psychologisch geweld is zwaar aanwezig en ik denk dat dat de reden is waarom ik mezelf niet meer goed kan uitdrukken. Ik ben echt bang dat het met mij slechter gaat en met hem beter.. ik begin te geloven dat slechterikken altijd winnen. 

2. Als ik dit warrig verhaaltje zou lezen, zou ik diegene gek vinden omdat ze er nog in blijft. Helaas is het anders als je er zelf inzit. Ik ging ervan uit dat mensen naar zullen reageren... 

En hoe dan ook ik hou van hem of ik van hem hou of van het idee, soms lijkt het ene en soms het andere. Ik ben eerder weggeweest en hij vond het echt erg en heeft dagen lopen huilen bij mijn ouders. Hij accepteerde dat ik zijn fam niet wou zien en dat we niet meer van hen afhankelijk zouden zijn. Maar puntje bij paaltje zitten ze weer helemaal in mn leven. Hoe direct ik ook ben geweest ze negeren het. Het doet ze niets. Ik heb letterlijk gezegd dat ik ze niet mag en ze niet wil zien. Dat ze mijn man moeten bellen als ze de kleinkinderen willen zien. Maar ze verschijnen voor de deur en blijven bellen en doen alsof die woorden nooit zijn uitgesproken. Op een gegeven moment kan ik niet lelijk blijven doen...  Om financieel afhankelijk te zijn durft hij niets te ondernemen... 

Twijfelaar649200

Twijfelaar649200

22-07-2022 om 10:45 Topicstarter

Leene schreef op 22-07-2022 om 00:43:

Bij je man blijven omdat je hem niet gunt dat hij dan gelukkig wordt met een ander en dat jij als zielig geval achterblijft. Maar TO toch wat is dat nu voor reactie.
Alles , alles uit je verhaal wijst erop dat je geen enkele vorm van zelf respect meer hebt.
Waarom zou jij niet opnieuw gelukkig kunnen worden? Waarom zou je zielig zijn of blijven
Toch zou ik nu nog niet zeggen dat je wilt scheiden. Ga naar de huisarts, vraag om een gesprek, probeer eerst wat sterker te worden.
Misschien zijn er op dit forum mensen die je verder kunnen helpen wat betreft de juiste hulpverleners. En zoek eerst uit hoe je aan geld en een huis kan komen. Hoe je op een goede manier voor je kinderen kan zorgen. Als je niet uitkijkt raak je de kinderen kwijt doordat je schoonfamilie zoveel macht over je heeft.
Ik zou hulp zoeken, proberen sterker te worden, en een plan de campagne maken. En probeer zoveel mogelijk weg te blijven bij die voodoo activiteiten. Dat is doodeng en kun je ook psychisch niet aan..( griezels heb daar het een en ander van gezien bij mensen die ik in het verleden begeleidt heb.. scary...)
Kom op.. ik ben eigenlijk nooit zo voor scheiden maar in jouw geval zou ik wegwezen als je op rijtje hebt hoe en wat je moet.organiseren... Je gaat kapot zo.. nogmaals zoek zo snel mogelijk psychische ondersteuning.
( Heb jij zelf nog familie die je kan helpen??)

Ik ben echt niet bang van de voodoo, God is groter dan haar voodoo. Toch is het gewoon verschrikkelijk dat ze dat willen doen, het gaat om 3 vrouwen in totaal. Mijn schoonma, haar schoonma dus oma van man, en tante van man. Ze vernederen mij regelmatig en ik kan niet meer maar durf niet. Durf dit leven niet te verlaten. Ben bang dat de kinderen gaan lijden eronder. Ik wil ook niet dat de kinderen bij mijn schoonfamilie gaan blijven slapen na de scheiding. Wil ze hun vader waar ze gek op zijn niet ontnemen. Maar weet wel zeker dat ze bij zijn familie zullen blijven als we eenmaal uit elkaar zijn. Ik weet nog dat mijn 1e, mijn schoonma mama noemde en mij bij mijn naam elke keer als zij ging oppassen. Kinderen krijgen niets mee, ze zijn gek op de cadeautjes en aandacht die ze daar krijgen... dus ik word de gemenerik die ze weg zal houden van hen.. het is moeilijk.  

Uit je verhaal maak ik op dat je schoonfamilie en je man uit een andere cultuur komen, klopt dat?
Ik vraag me echt af waarom je je familie niet meer op de hoogte brengt van je problemen. Je man is wel naar ze toe gegaan toen jij weg was, dus ze weten dat er problemen zijn. Kunnen zij je niet meer steunen?
Een trigger in jouw verhaal is de financiële afhankelijkheid van je man van zijn familie. Dat wordt nog sterker door de vele cadeaus die je kinderen krijgen van zijn familie. Dat maakt je machteloos, om de banden met die familie verder door te snijden.
Mijn advies zou dus zijn om daar iets aan te doen: zorg dat je zelf wat meer financiële middelen hebt. Dat betekent dat je zult moeten gaan werken. Lastig, nu je zwanger bent, maar niet onmogelijk. Jullie huis is op naam van zijn familie. Als je zelf wat meer financiële middelen hebt kun je ook, samen met je man, kijken of jullie zelf een huis kunnen huren of kopen. Laat je salaris wel storten op een rekening die alleen van jou is. Normaal gesproken zou ik dat advies niet geven, maar het is eigenlijk het smalle bruggetje tussen een cultuur die familiegebonden is naar een cultuur die individualistisch georganiseerd is. Houd er wel rekening mee dat je zeker voor je jongste kind waarschijnlijk kinderopvang nodig hebt en dat kost geld. Als je dat geld zelf kunt opbrengen (met kinderopvangtoeslag) kun je daar ook zelf over beslissen. Je twee andere kinderen gaan naar school, dat is al iets gemakkelijker.
Natuurlijk mag je je plannen bespreken met je man, maar zorg wel dat het je eigen beslissing is om dit te gaan doen. Als hij je wil steunen is dat mooi, maar het is voor hem moeilijker om zijn familie los te laten. Heeft hij zelf wel inkomen?
Als je werk vindt (denk aan thuiszorg, of beginnen met schoonmaken, kranten rondbrengen etc.) en je hebt een bankrekening die zich langzaam vult, dan word je zelf ook voor je gevoel sterker en heb je meer armslag om eigen beslissingen te nemen.
Heb je een opleiding afgemaakt? Je was erg jong toen je trouwde. Bedenk dan welke opleiding je zou willen doen, nu of in de toekomst.
Je houdt van je man, dus scheiden is eigenlijk een slechte optie. Ook speelt jouw gedachte over dat hij dan gelukkig zou worden en de slechteriken dan overwonnen hebben daarbij een negatieve rol: die wrok zul je altijd blijven voelen. Scheiden maakt je niet sterker, maar zwakker. Een eigen inkomstenbron maakt je sterker.

Tsjor

oké ik begrijp het nu beter. Kort gezegd zijn 3 vrouwen uit de schoonfamilie van grote negatieve invloed op jullie leven.

Je man is niet het eigenlijke probleem al lijkt hij niet zelfstandig en laat het gebeuren.

Er zit nog liefde, al is dat nu een logisch wankel evenwicht.
In zo'n geval geval zou ik doen wat Tjor zegt: zelfstandig worden op alle gebieden.
Uiteraard maakt een scheiding je financieel zwakker, kunnen 2 meer dan 1, maar geloof me, ik zit liever armoedig maar vrij op 8-hoog dan nog 1 dag in een vernietigende situatie. 
Waarmee ik niet zeg dat je moet scheiden, maar dat een scheiding je niet tot een zwak target maakt. Het kan je ook een gevoel van eigenwaarde teruggeven en dat is onbetaalbaar en onvervangbaar.
Maar zolang er liefde is zou ik dat niet doen.
Ik zou echt aan de slag gaan met werk, kinderdagverblijf ( je ouders misschien?), je man ook aan het werk, groeien als stel en daarbij hulp inroepen.
Misschien zijn er hulpverleners die jullie cultuur begrijpen en daarin neutraal kunnen adviseren .

Leene

Leene

24-07-2022 om 00:39

tsja het is de vraag of deze man zijn familie wel los kan laten.
Tot nu toe wijst niets daarop.
Eens met Tsjor dat je zelf sterker moet worden, ook op financieel gebied. En probeer je man aan je kant te krijgen. 
Ik heb het idee dat je christelijk bent, klopt dat?
Je man ook? Zo ja dan kun je hem het volgende voorhouden: in de   Bijbel staat dat een man zijn ouders moet verlaten en zijn vrouw 'aanhangen'. ( Ouderwets woord) maar heel erg waar. Je kunt geen goede relatie opbouwen als iemand met een of zelfs anderhalf been in het ouderlijk huis blijft staan. 
Je hebt het recht om van je man te eisen dat hij voor jou kiest en als jij niet meer tegen het psychologisch geweld kan moet hij toch samen met jou afstand nemen.
Maar ja hij heeft waarschijnlijk al zijn hele leven met dit manipulatieve gedrag te maken.
En ik vermoed ook dat er cultuur verschillen zijn. Persoonlijk heb ik interculturele huwelijken heel heel vaak fout zien gaan. Zeker als er kinderen komen. Het kan wel maar je moet beiden bereid zijn om buiten je eigen kring te kijken en beiden water bij de wijn kunnen doen. Bij jullie lijkt het erop dat jij degene bent die altijd moet toegeven. Dat houdt geen hond vol. Ik zou hem toch de keus voorhouden.. of ' we lopen beiden weg en bouwen een eigen leven op' of ik ga weg en neem de kinderen mee.
En ja natuurlijk gaan zij alles doen om de kinderen te krijgen en te bespelen. 
Daarom zou ik toch eerst proberen sterker en meer financieel onafhankelijk te worden.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe

Ik vrees dat het moeilijk zal zijn voor man om zich los te maken van zijn familie, omdat het huis waarin zij wonen van de familie is. Nog afgezien van cultureelbepaalde patronen en verwachtingen.
Eigen financiële middelen verwerven wil niet zeggen dat je dan ook moet gaan scheiden. Het maakt je sterker omdat je dan ook een eigen financiële inbreng hebt. Je hebt een poot om op te staan.

Tsjor

Leene

Leene

24-07-2022 om 09:53

tsjor schreef op 24-07-2022 om 09:49:

Ik vrees dat het moeilijk zal zijn voor man om zich los te maken van zijn familie, omdat het huis waarin zij wonen van de familie is. Nog afgezien van cultureelbepaalde patronen en verwachtingen.
Eigen financiële middelen verwerven wil niet zeggen dat je dan ook moet gaan scheiden. Het maakt je sterker omdat je dan ook een eigen financiële inbreng hebt. Je hebt een poot om op te staan.

Tsjor

Eens als je de situatie vergelijkt met hoe die nu is. Maar ik vrees dat het niet genoeg is op den duur. Meer geld maakt de claim die ze op gezin leggen niet anders. De oplossing ligt voor een gedeelte ook bij echtgenoot  Als die niet meebeweegt...


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.