Echtscheiding en erna

XKVW
18-03-2025 om 13:13
Tijdelijke omgangsregeling, wat is het beste?
Hallo,
Op één of andere bizarre manier heeft mijn ex-partner het voor elkaar gekregen dat de rechter hem het voordeel van de twijfel heeft gegeven en onze zoon aan hem toevertrouwd in de voorlopige voorziening. De RvdK moet eerst de omstandigheden bij mij thuis onderzoeken voordat er in de bodemprocedure een definitief besluit wordt genomen over de omgang. Tot die tijd mag ik mijn zoon twee keer per week drie uurtjes zien. Dit is al te gek voor woorden, maar goed, het is nu eenmaal zo.
In het vonnis staat dat de dagdelen afhankelijk zijn van het werkschema van mijn ex (ploegendienst). De dagen zijn niet vastgelegd in het vonnis.
Gezien het feit dat de tijden gebaseerd zijn op het werkschema van mijn ex, lijkt het mij logisch dat de omgang doordeweeks plaatsvindt. Hij werkt namelijk niet in het weekend, dus zijn werktijden dan niet relevant.
Echter wil mijn ex dat de omgang plaatsvindt op zaterdag en zondag, omdat dit het makkelijkst is voor hem. Zoonlief verblijft doordeweeks klaarblijkelijk bij opa en oma in een andere woonplaats (20 min rijden) en is alleen in het weekend in de woonplaats waar wij allebei wonen. Daarnaast gaat hij schijnbaar 3 dagen in de week naar de opvang in de woonplaats van opa en oma (di/wo/do). Dit hoorde ik tijdens de zitting voor het eerst. De rechter heeft trouwens bepaald dat hij onze zoon moet brengen en halen overigens. De autorit van 20 minuten heen en 20 minuten terug zouden te belastend zijn.
Ook geeft hij aan dat dit hem te veel extra kosten oplevert, maar dat vind ik niet relevant. Hij heeft de keuze gemaakt om onze zoon op een opvang 20 minuten verderop in te schrijven en hem doordeweeks daar te laten wonen. Niets is overlegd of besproken met mij. Het was voor hem een "strategische zet", die hem nu tegenwerkt.
Ik heb aangegeven de dagdelen te willen verspreiden over de week, omdat ik van mening ben dat dit beter is voor onze zoon. Onze zoon is twee jaar oud. Gezien de duur van de contactmomenten (3 uurtjes) en zijn leeftijd denk ik dat frequenter contact wenselijk is, daarom heb ik voorgesteld om dit op maandag en vrijdag te doen. Ik ben altijd actief betrokken geweest in zijn dagelijks leven (co-ouderschap week om week). Het moet weer vanzelfsprekend worden om mama regelmatig te zien, zodat het straks als de omgang wordt uitgebreid zo soepel mogelijk verloopt. De hele situatie is al verwarrend genoeg. Ook voor de hechting en de band lijkt het mij beter dat er minder tijd tussen de contactmomenten zit.
Wat denken jullie? Overdrijf ik? Is iedere zaterdag en zondag prima voor een tweejarig kind of is het wel degelijk beter om de dagen te verspreiden en maandag en vrijdag aan te houden?

Anoniemvoornu
18-03-2025 om 14:28
Je ex heeft de volledige zorg voor kind, Ik lees veel boosheid hierover en de manier waarop je ex dit invult, dat leid heel erg af voor mij van je echte vraag, wat ik begrijp is dat je vraagt of het redelijk is dat de 2 contactmomenten die je toegekend zijn in het weekend plaatsvinden en dat lijkt me heel duidelijk/ regelmatig voor kind dus ja lijkt me heel redelijk van je ex

Daglichtlamp
18-03-2025 om 16:08
Blijkbaar heb je je kind al zes weken niet gezien. Ik zou nu akkoord gaan met wat de vader van je kind voorstelt. Is er ook een OTS en dus een gezinsvoogd? Daar kun je aangeven dat je een voorkeur hebt voor de omgang meer te spreiden en zo mogelijk uit te breiden. Maar op dit moment zou ik herstel van contact voor alles laten gaan.
Sterkte, het lijkt me heel frustrerend, zeker bij zo'n jong kind.

Dweedledee
18-03-2025 om 21:16
Ik denk dat je mindset moet veranderen. De rechter heeft niet de vader het voordeel van de twijfel gegeven. De rechter heeft besloten dat jullie kind momenteel beter af is bij vader dan bij jou. Ik zou me daarom richten op het zo goed mogelijk naleven van de rechterlijke uitspraak en te gaan werken aan jezelf/situatie. Zo kun je tijdens de zitting mbt de bodem, laten zien dat je je best hebt gedaan om zaken te veranderen.
Sterkte en succes!!

Pippeltje
19-03-2025 om 02:04
Ik ben het met je eens dat het niet logisch lijkt dat je je zoontje op zaterdag en zondag ziet. Ik zou willen voorstellen dat de omgang op woensdag en ergens in het weekend plaatsvindt.
Wat jij wil; maandag en vrijdag, gaat dwars in tegen wat vader wil en hij moet halen en brengen. Je moet natuurlijk wel bereid zijn tot een compromi.
Als vader daar niet mee akkoord gaat dan zou ik mij er toch bij neer leggen. Het is inderdaad nu het belangrijkste dat je werkt aan het herstel van het contact.
Jij zegt dat het te gek is voor woorden dat jouw zoon vooralsnog aan hem is toegewezen en je zegt jouw thuissituatie moet worden onderzocht, maar wat is dan de reden daarvan?

tsjor
19-03-2025 om 17:06
Ik snap niets van deze zin: 'Gezien het feit dat de tijden gebaseerd zijn op het werkschema van mijn ex, lijkt het mij logisch dat de omgang doordeweeks plaatsvindt. Hij
werkt namelijk niet in het weekend, dus zijn werktijden dan niet relevant.'
Dat hij niet in het weekend werkt hoort toch bij zijn werktijden? Werktijden zeggen wanneer je wel en wanneer je niet werkt. Ik vind de conclusie (dus niet in het weekend) daarom nogal bizar.
Door de week werkt hij onregelmatig, dus als jij door de week afspraken wil maken over de omgang zal dat elke keer opnieuw moeten worden afgesproken, omdat zijn werkschema onregelmatig is. Bron van wekelijkse conflicten.
Ik begrijp wel dat je twee keer drie uur in het weekend een beetje apart vindt en dat spreiding mooier zou zijn, dus bijvoorbeeld zaterdag en woensdag. Maar nogmaals als hij op woensdag werkt en dat zijn onregelmatige werkuren, dan kan het zijn dat het niet mogelijk is dat hij het kind dan komt brengen, hij heeft geen hele dag vrij en ook niet altijd op hetzelfde moment. Bovendien zijn er dan andere afspraken, zoals kinderopvang, opa en oma.
Het gaat om een voorlopige regeling. Het is voor jou te hopen dat de uren uitgebreid worden, zodat je bijvoorbeeld een heel weekend of een hele dag in het weekend je kindje bij je mag hebben. Maar vooralsnog zou ik proberen zo min mogelijk conflicten te maken over de huidige mogelijkheden tot omgang.
Tsjor

tsjor
19-03-2025 om 17:10
Wat betreft het kind, een kind van 2 heeft nog geen besef van werkdagen en weekenddagen. Het kan zijn dat het voor een kind van 2 positief is moeder te associeren met tijd genoeg om te spelen (wat vader niet heeft, bijvoorbeeld). Je kunt van alles bedenken over het belang van het kind, meestal is de uitkomst toch iets wat in je eigen straatje past. een kind heeft belang bij ouders die, als het kan, ontspannen omgaan met elkaar en met het kind zelf. Niet met vechtende, boze, verongelijkte ouders.
Tsjor

Kersje
19-03-2025 om 17:28
Dweedledee schreef op 18-03-2025 om 21:16:
Ik denk dat je mindset moet veranderen. De rechter heeft niet de vader het voordeel van de twijfel gegeven. De rechter heeft besloten dat jullie kind momenteel beter af is bij vader dan bij jou. Ik zou me daarom richten op het zo goed mogelijk naleven van de rechterlijke uitspraak en te gaan werken aan jezelf/situatie.
Dit! Je lijkt mij nu niet in de positie te zitten om eisen te gaan stellen, dus beter werk je voor nu even mee. De rechter heeft echt niet voor niets besloten dat het in kindsbelang is dat hij de zorg over jullie kind heeft.

AnnaPollewop
19-03-2025 om 19:17
Kersje schreef op 19-03-2025 om 17:28:
[..]
Dit! Je lijkt mij nu niet in de positie te zitten om eisen te gaan stellen, dus beter werk je voor nu even mee. De rechter heeft echt niet voor niets besloten dat het in kindsbelang is dat hij de zorg over jullie kind heeft.
Ja, dat weten wij niet natuurlijk. Maar het is wel zoals het is, of dat nou terecht is of niet. Dus meewerken is wel belangrijk, dat hoeft niet te betekenen dat je het er ook mee eens bent. Heb je in je omgeving mensen bij wie je terecht kunt, vriendinnen bv, waar je even stoom af kan blazen? Tegen de instanties blazen is een bijzonder slecht idee, die mensen gaan niet van mening veranderen alleen omdat jij boos tegen ze gaat doen. Integendeel. Dus dat zou ik zeker niet doen, je kan je maar beter van je beste kant laten zien. Of dat altijd helpt weet ik ook niet, maar boos doen zal zeker niet helpen. Je kunt ook nog overwegen om contact op te nemen met AKJ of een advocaat in de arm nemen.