Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10-03-2017 om 10:59
Dag allemaal,
Hoe ga je om met de verschillen qua opvoeding in een samengesteld gezin?
Ik heb vaak moeite met het feit dat de kinderen van mijn partner minder zelfstandig zijn en dus ook minder zelf hoeven te doen dan mijn kinderen op die leeftijden en ik vind het lastig om hierover mijn mond te houden. Partner schiet op dat soort momenten snel in de verdediging en geeft dan aan dat het zo prima gaat en geen reden ziet om dingen te veranderen.
Ik krijg ook wel eens opmerkingen van mijn partner over mijn opvoeding, maar probeer deze altijd in overweging te nemen als ze me redelijk en zinvol lijken. Opbouwende kritiek, zal ik maar zeggen.
Heeft iemand ervaringen met dit onderwerp en hoe kunnen wij het beste hiermee omgaan?
Groet,
Linda
10-03-2017 om 11:52
Leven en laten leven
Laat een ieder vooral met zijn eigen opvoeding en eigen kinderen bemoeien. Dat is het allerbeste. Verder zou je aan beide kanten wat water bij de wijn kunnen doen. Maar voor de rest. Laat elkaar wat opvoeden betreft met rust. Je hebt allebei een ander inzicht en dat kan en mag.
10-03-2017 om 15:09
niet mee bemoeien inderdaad
Hier ook een samengesteld gezin, alhoewel we latten dus niet dagelijks met de kinderen zijn. Ik herken het omdat dochter van vriend wat angstiger is en snel beren op de weg ziet. Meestal ga ik nergens op in en heel soms zeg ik wel eens iets wat haar wellicht een beetje aanmoedigt. Verder is het een zaak tussen haar vader en moeder om haar op te voeden.
Je zou zo nu en dan wat positieve opties kunnen opperen, verder gewoon geduld hebben, uiteindelijk worden ze allemaal zelfstandig, ieder op zijn eigen tempo
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.