Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Peuter wil steeds naar papa

hoi! 
Sinds een tijdje zit ik behoorlijk ergens mee maar bij familie hoef ik er niet echt mee aan te kloppen. Sinds een maand of 2/3 zegt mijn zoontje van 3 steeds vaker dat hij naar papa wil of dat hij niet mee wil naar mij. Ik woon bij mijn ouders in met hem en dat gaat wel goed maar ideaal is natuurlijk anders. Het maakt niet uit of ik zeg dat we naar huis van opa en oma gaan of het huis van mijn vriend op sommige momenten wil hij dan gewoon bij papa blijven. Opzich fijn dat hij het goed heeft bij zijn vader maar voor me minder leuk. Vooral als vader zegt: ja tis ook veel leuker bij papa.. mijn zoontje begint dit nu ook te zeggen aan de telefoon als ik met hem bel en hij is bij zijn vader. Als hij eenmaal bij mij is dan is het prima. Krijg kusjes en jnuffels doen leuke dingen. Maar de regels zijn wel strenger zoals niet in de vensterbank klimmen en niet op de bank springen.. ook krijgt hij hier niet zoveel lekkers als daar. Dit komt ook omdat hij de hele week bij mij is en om het weekend bij vader waar hij natuurlijk dan extra wordt verwend. Nu is hij vanwege vakantie langer bij zijn vader maar ook dan hoor ik bij het telefoneren dat hij daar wil zijn. Hoe ga ik hier in vredesnaam mee om?? Sinds we uit elkaar zijn (al bijna 2,5jaar) zorg ik altijd voor mijn zoontje en gaat hij alleen weekend en soms doordeweeks er heen. Ik weet ook niet wat ik er aan kan doen behalve nog meer overload aan liefde?? En is dit iets wat hij echt zou menen? Ondanks dat als hij bij me is juist niet wil dat ik weg ga maar zodra ik zeg papa komt je halen is het doei mame en hij staat al voor de deur te wachten😩

Zulke uitspraken zijn misschien niet zo leuk om aan te horen, maar je hoeft niets mee te doen. Kinderen hebben behoefte aan duidelijkheid. Jij en vader kunnen die bieden. Over x nachtjes ga je weer naar papa. Dring er bij vader op aan om er geen strijd waar het het leukst is van te maken (zelf ook niet doen natuurlijk). Beide plekken zijn anders en hebben voor- en nadelen. En dat is prima.

Ik denk dat het ook wel normaal gedrag is. In die zin, dat hij het wellicht ook wel bij je ex doet, maar je ex ontkent dit of deelt dat niet met jou. 

Ik merk het bij mijn kinderen ook. Die wisseldag valt ze zwaar en ze zijn dan constant aan het compenseren door te zeggen: papa ik ga je heel erg missen, maar ik ben wel heel blij om mama te zien. En dan probeer ik in elk geval zoveel mogelijk aan te geven dat die gevoelens helemaal oke zijn en dat het een niet het ander in de weg staat: ze kunnen blij en verdrietig tegelijk zijn. 

Maar goed, dat valt of staat dan natuurlijk wel een beetje hoe je partner er mee om gaat en dingen als " het is bij papa ook veel leuker" kunnen dan absoluut niet. 

Ik heb ook wel eens gehoord (weet niet of het klopt) dat dit vaker voorkomt, juist als ze 1 ouder alleen om het weekend zien. Als er bij die ouder gewoon adequaat voor ze gezorgd wordt (dus geen zorgwekkende situaties), dan is het een plek waar ze weinig zijn, en waar het vaak net iets minder streng is. Want deze ouder wil genieten van de tijd dat kind er is, en het is ook weekend. Dus vaak leuke uitjes, frietjes eten, etc.
Ik denk dat het een heel goed teken is dat je kind graag bij papa is. Jij bent de vaste thuisbasis en dat is ook super belangrijk. Maar daar krijg je minder credits voor. Dat zul jij moeten verdragen.

Ook bij niet gescheiden gezinnen komt voorkeur voor. In de peutertijd was ik fulltime thuis, zorgde, spelletjes, knuffels, maar ik bestond niet meer zodra papa thuiskwam, die was veel interessanter. "Mama, jij bent nou eenmaal niet zo leuk als papa" kreeg ik later ook nog wel te horen.
Eerlijk gezegd stak dat soms wel. Maar ik had mijn kinderen wel altijd in de buurt, wat bij een scheiding me wel veel zwaarder lijkt.

Je kind ziet papa veel minder en daar mag ook nog eens meer. Dat kan ook als kind daar maar om het weekend is. Er zijn ook kinderen die als ze boos zijn roepen dat ze bij opa en oma willen wonen omdat die veel liever zijn. 

Toch is je kind drie en bepaalt het niet zelf of en waar het verblijft. Duidelijkheid geven over wanneer bij papa en mama zijn en ruimte geven voor tijd om even te schakelen van de een naar de ander. En verder niet te veel van aantrekken. Hij vindt jou heus ook wel lief.

Mischien de zorg eerlijker gaan verdelen? In plaats van weekend papa waar het altijd feest is , uitslapen want geen school , minder strenge regels enz. Dan wordt papa ook gewoon en het kan natuurlijk ook zijn dat hij zijn vader mist. 

Vader die volgens moeder het kind paait door minder regels en veel snoep; moeder die het kind wil paaien door 'een overload aan liefde'. En dan het kind daar tussenin. Waar gaat dit eigenlijk echt over?
Een paar vragen. 
Je zegt dat je bij je familie niet met dit verhaal hoeft aan te komen. Waarom niet?
Je geeft aan dat jij met je kind niet alleen bij opa en oma zijn, maar ook in het huis van je nieuwe vriend. Kan het zijn dat dat voor je kind onrustig is: drie plekken om te wonen en als hij bij jou is eigenlijk geen eigen plek (want of opa/oma of nieuwe vriend)?
Stel je voor dat je kind echt een pappa's-kindje is, zoals sommige kinderen een echt beter aansluiten bij een van de ouders, dat is niet vreemd. Hoe ga jij daar dan mee om? Ben je daar dan blij mee of ga je de concurrentie aan en probeer je dat uit je kind weg te halen? Of zeg je tegen vader: ja, het is echt een pappa's-kindje. NB: dergelijke voorkeuren kunnen ook nog tijdelijk zijn.
Nu laat je je eigen opvoeding mede bepalen door die concurrentiestrijd, de overload aan liefde, de knuffels etc. Allemaal in een poging te bewijzen dat je kind ook van jou houdt of eigenlijk liever meer van jou dan van vader. Is dit in het belang van het kind? Een kind kan gemakkelijk omgaan met verschillen: bij de een kan dit en bij de ander dat. Een overload aan liefde is dat in elk geval niet, dat zit al in de term overload. en een kind voelt haarfijn aan dat het niet echt is, maar dat er een andere agenda onder zit. Dus waarom doe je in jouw opvoeding niet wat je denkt dat goed is voor je kind?

Tsjor

tsjor schreef op 09-10-2024 om 09:28:

Vader die volgens moeder het kind paait door minder regels en veel snoep; moeder die het kind wil paaien door 'een overload aan liefde'. En dan het kind daar tussenin. Waar gaat dit eigenlijk echt over?
Een paar vragen.
Je zegt dat je bij je familie niet met dit verhaal hoeft aan te komen. Waarom niet?
Je geeft aan dat jij met je kind niet alleen bij opa en oma zijn, maar ook in het huis van je nieuwe vriend. Kan het zijn dat dat voor je kind onrustig is: drie plekken om te wonen en als hij bij jou is eigenlijk geen eigen plek (want of opa/oma of nieuwe vriend)?
Stel je voor dat je kind echt een pappa's-kindje is, zoals sommige kinderen een echt beter aansluiten bij een van de ouders, dat is niet vreemd. Hoe ga jij daar dan mee om? Ben je daar dan blij mee of ga je de concurrentie aan en probeer je dat uit je kind weg te halen? Of zeg je tegen vader: ja, het is echt een pappa's-kindje. NB: dergelijke voorkeuren kunnen ook nog tijdelijk zijn.
Nu laat je je eigen opvoeding mede bepalen door die concurrentiestrijd, de overload aan liefde, de knuffels etc. Allemaal in een poging te bewijzen dat je kind ook van jou houdt of eigenlijk liever meer van jou dan van vader. Is dit in het belang van het kind? Een kind kan gemakkelijk omgaan met verschillen: bij de een kan dit en bij de ander dat. Een overload aan liefde is dat in elk geval niet, dat zit al in de term overload. en een kind voelt haarfijn aan dat het niet echt is, maar dat er een andere agenda onder zit. Dus waarom doe je in jouw opvoeding niet wat je denkt dat goed is voor je kind?

Tsjor

Goede reaktie

Foxxxx

Foxxxx

13-10-2024 om 10:22 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 09-10-2024 om 08:05:

Mischien de zorg eerlijker gaan verdelen? In plaats van weekend papa waar het altijd feest is , uitslapen want geen school , minder strenge regels enz. Dan wordt papa ook gewoon en het kan natuurlijk ook zijn dat hij zijn vader mist.

De zorg eerlijker verdelen gaat niet om meerdere redenen. In het beginsel is het zo afgesproken vanwege zijn werk (ploegendienst) nu werkt hij niet maar na een week vakantie bijvoorbeeld bij vader krijg ik terug dat hij een week fulltime voor de kleine zorgen wel erg zwaar vind. 

Foxxxx

Foxxxx

13-10-2024 om 10:31 Topicstarter

Moree schreef op 10-10-2024 om 07:01:

[..]

Goede reaktie

Ik wil hem niet paaien maar heb soms het gevoel dat ik het op die manier moet recht trekken. Bedoel ik ga niet toelaten dat hij op de bank mag springen of de hele dag maar krijgt wat hij wil dus niet op die manier maar wel dat ik alles veel positiever moet maken dan dat ik anders zou doen. Mijn familie is gewoon niet zo praterig erover dus daarin heb ik gewoon niks. Het is ook onrustig alleen op dit moment is er geen andere optie dan 3 huizen. Ik mag niet buiten de plaats verhuizen en huizen hier krijgen is een verschrikking (wachtlijst is 16 jaar en ik krijg geen urgentie) dus daarin probeer ik zoveel mogelijk structuur en duidelijkheid in te maken. Dit kan gewoon niet mooier dan dat het is. Ik ben blij dat hij zijn vader mist want het betekend dat hij get daar niet slecht heeft maar het gaat mij om de manier waarop. Breng ik mijn zoontje daar doe ik dat met een glimlach en zeg ik veel plezier. Komt zijn vader hem ophalen dam gebeurt dit met een chagrijnig gezicht van vader en kan er nog geen normaal woord af behalve "je moet weer naar mama en papa is weer alleen" het brengen naar mij is op die manier ook geen leuke ervaring voor mijn zoontje. En ja dat heb ik vader wel 100 keer gezegd, zelfs de hulp die wij kregen maar daar doet hij niks mee. Ik wil geen strijd aan gaan maar vader maakt het in dit opzicht gewoon niet makkelijk. Ik snap dat het ook moeilijk is om je kind om het weekend te zien en dat je dan misschien meer toe laat maar hij wil dit zelf ook nier anders (tenminste niet week hier en dan week daar of iets. Tis bij hem of alles of niks want dat wil zijn familie ook gaf hij aan in de rechtbank. Alleen was de rechtbank het niet eens met deze uitspraak). 

Foxxxx schreef op 13-10-2024 om 10:31:

[..]

Ik wil hem niet paaien maar heb soms het gevoel dat ik het op die manier moet recht trekken. Bedoel ik ga niet toelaten dat hij op de bank mag springen of de hele dag maar krijgt wat hij wil dus niet op die manier maar wel dat ik alles veel positiever moet maken dan dat ik anders zou doen. Mijn familie is gewoon niet zo praterig erover dus daarin heb ik gewoon niks. Het is ook onrustig alleen op dit moment is er geen andere optie dan 3 huizen. Ik mag niet buiten de plaats verhuizen en huizen hier krijgen is een verschrikking (wachtlijst is 16 jaar en ik krijg geen urgentie) dus daarin probeer ik zoveel mogelijk structuur en duidelijkheid in te maken. Dit kan gewoon niet mooier dan dat het is. Ik ben blij dat hij zijn vader mist want het betekend dat hij get daar niet slecht heeft maar het gaat mij om de manier waarop. Breng ik mijn zoontje daar doe ik dat met een glimlach en zeg ik veel plezier. Komt zijn vader hem ophalen dam gebeurt dit met een chagrijnig gezicht van vader en kan er nog geen normaal woord af behalve "je moet weer naar mama en papa is weer alleen" het brengen naar mij is op die manier ook geen leuke ervaring voor mijn zoontje. En ja dat heb ik vader wel 100 keer gezegd, zelfs de hulp die wij kregen maar daar doet hij niks mee. Ik wil geen strijd aan gaan maar vader maakt het in dit opzicht gewoon niet makkelijk. Ik snap dat het ook moeilijk is om je kind om het weekend te zien en dat je dan misschien meer toe laat maar hij wil dit zelf ook nier anders (tenminste niet week hier en dan week daar of iets. Tis bij hem of alles of niks want dat wil zijn familie ook gaf hij aan in de rechtbank. Alleen was de rechtbank het niet eens met deze uitspraak).

Je bent niet voor niets gescheiden van die man he! Probeer te stoppen met hem te veranderen; dat lukt je niet. Concentreer op jezelf. Voor jouw zoontje is het uiteindelijk ook niet leuk als vader zo negatief doet. En misschien dat het nu een negatieve uitwerking heeft, maar later herinnert jouw zoon zich jouw positiviteit en neutraliteit t.o. v. zijn vader. En dat gaat hij waarderen!

'maar na een week vakantie bijvoorbeeld bij vader krijg ik terug dat hij een week fulltime voor de kleine zorgen wel erg zwaar vind.' Dat is het toch ook als je het niet gewend bent? Juist dan komen al die dingen die je hem verwijt naar voren: op de bank springen, laat je dat een week lang toe; snoepjes geven, blijf je dat een week doen; etc.etc.
Je zegt dat hij nu niet werkt, is dat tijdelijk en gaat hij daarna weer in ploegendienst werken? Wonen jullie nu dicht bij elkaar? Dan kun je ook overwegen om die 'vakantieweek' wat vaker plaats te laten vinden nu het nog zonder extra problemen kan, zodat hij wat meer kansen krijgt om een 'normaal' patroon op te bouwen. Wellicht dat hij al spoedig verzucht: fijn dat pappa weer even rust krijgt als jij bij mamma bent. 
En ondertussen: verlaat de concurrentiestrijd, niet relevant. Wellicht maakt je kindje nu een pappa-periode door, wellicht is hij ook een pappa's-kindje, dat is dan een gegeven waar je verder eigenlijk niets aan kunt veranderen.

Tsjor

Je ex werkt nu niet dus goed moment lijkt me om nieuwe afspraken te maken 1 x in de 2 weken een weekendje en alleen af en toe een weekje vakantie , het is niet gek i.m.o dat die kleine zijn vader mist. 

En dat je ex moe is na een weekje vakantie met die kleine is natuurlijk geen excuses , je kind geeft aan vader te missen en dat zou genoeg reden moeten zijn om vaker bij papa te zijn dan nu het geval is

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.