Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Overlijden vader van ex

hallo, ik was benieuwd na jullie mening, de vader vn m'n ex ligt op sterven ik va daag dus gevraagd wat hij wou vertellen aander als het zo ver is, zodat we op 1 lijn zitten ermee. Hij wil onze dochter van 4 dus ook meenemen na de begrafenis, ik heb toen aangegeven dat ik dan wel fijn zou vinden er op de achtergrond bij te zijn voor haar. Hij gaf aan dat ik niet welkom was. Ik vind t dus heel lastig wat ik nu moet doen, mijn vader is paar maand geleden ook overleden en heb der overal in meegenomen maar niet mee na de begrafenis omdat mij dit niet goed leek voor haar. Ik wil zijn keus respecteren alleen zijn moeder is heel labiel (zelfs zm poging gedaan) en voor de rest is er niet echt familie waar ze op kunnen rekening of die er in het geval dat voor onze dochter zou kunnen zijn, want dit zijn eigenlijk vreemde mensen voor der. Mijn dochter is ook best gdvoelig en als ze overstuur of er is iets wil ze ook perse naar mama toe. Ook als ze bij der vader is, tot nu toe kon dit met videobellen nog worden opgelost, hij kan er dan naar eigen zeggen niks mee. 
Wat hadden jullie gedaan ?

Ik zie vaak bij een begrafenis van een grootouder de kleinkinderen erbij. Zelfs actief erbij betrokken met tekeningen en kaarsjes branden. 
Ik zou haar laten gaan met haar vader. Ze zal in de toekomst meer dingen tegenkomen waar jij niet altijd bij kan zijn, ik begrijp dat dat qua gevoel lastig kan zijn maar het komt vast goed. 

gewoon mee laten gaan. Ik heb kinderen van die leeftijd bij begrafenissen gezien die dachten dat het een feestje was - er kwamen allemaal bekenden binnen en iedereen zag er mooi uit. Dood hoort bij het leven. Kinderen kunnen daar prima mee omgaan. Volwassenen maken er iets engs van - ik moet erbij zijn voor als ze in paniek raakt. Dát voelt ze. 

Reload94

Reload94

21-09-2024 om 14:38 Topicstarter

dat snap ik, 

Bij mijn vader ging ze er dus niet zo goed mee om, ze was ook bang voor hem, daarom dus keus gemaakt niet mee te nemen.

dit is een punt waar een scheiding toch weer pijn doet, maar helaas geeft je ex de regie hier.
Achteraf kun je er weer zijn voor je kind maar niet tijdens de uitvaart zelf.

Bang voor je vader? Na het overlijden? Heb je haar meegenomen en dood laten zien? Sja daarvan kan ik me voorstellen dat dat heel indrukwekkend is. Totaal niet te vergelijken met de uitvaart. Zelfs Mijn dochter van 17 wilde de oma's zeker niet dood zien met de kist open. De uitvaart zelf geen probleem. Kan me voorstellen dat dat voor kleine kinderen ook zo is

je bent niet de belangrijkste ouder, dat zijn jullie beiden. Zijn vader, zijn keuze. En dan raakt ze overstuur of verdrietig. Daar komt ze wel weer overheen hoor. 

Heb jij zelf niet een zus/broer /vriendin/ouder die vertrouwd is met je kind en  die wel je ex door 1 deur kan. Want  een eenkennige, angstige kleuter nou achter te laten bij halve bekenden die hun emoties niet in bedwang kunnen houden,  lijkt me inderdaad echt niet goed voor haar. Helemaal al niet omdat ze nog maar een maand geleden op een zelfde gebeurtenis heftig heeft gereageerd. Wat jammer dat hij het belang van jullie kind niet los kan zien van jullie beroerde verhouding.

Reload94

Reload94

21-09-2024 om 15:38 Topicstarter

We wouden dt ze m'n vader in de kist ging zien maar toen werd ze dus bang, uitvaart lijkt mij juist enger (ligt natuurlijk aan hoe ze het aan doen ) maar als de kist bijv open staat heletijd. Me ex gaf zelf aan dt hij wil dat onze dochter haar opa gewoon gaat zien tijdens de uitvaart. 

Vind zelf dat niet omdat dit zijn vader is dit perse alleen zijn huis keus is, ik zelf overleg eigenlijk alles met hem en vind juist met zoiets dat dit ook overlegd moet worden gaat natuurlijk om onze dochter samen wie er ook overleden is van mijn of zijn kant en 4 jaar is nog best jong 

In feite kun jij niet zoveel hieraan doen. Zelf aanwezig zijn daarvan begrijp ik dat je ex dat niet wil. Tenzij de verhoudingen goed zijn en je een goede band had met je ex-schoonfamilie, maar dat lijkt hier niet zo te zijn.
In beginsel bepaalt vader wat hij in zijn tijd met dochter doet en waar ze wel en niet mee naartoe gaat. Een uitvaart op zich is niet eng, vaak best mooi en ook eervol en liefdevol naar de overledene toe. Opa of oma dood opgebaard zien liggen kan voor kinderen wel eng zijn. Mijn zus vond dat als kind ook heel eng. Maar ze ging wel mee naar het uitvaartcentrum en naar de begrafenis. Onze oma overleed toen mijn zus zes was en ik acht. Dat was onze eerste uitvaart. We mochten toen ook iets zeggen/voorlezen in de kerk. 

Het is denk ik wel handig dat er iemand voor je dochter is als ze weg wil uit de zaal. Dat zou vader dan vooraf moeten regelen. Dat kan ook een aangetrouwd iemand zijn. 
Het lijkt me wel handig dat je dochter bij verdriet of paniek niet enkel en alleen afhankelijk is van jou. Je bent gescheiden, dus een deel van de tijd is ze nu eenmaal niet bij jou. En ook op school ben je er niet als er wat is.

Reload94

Reload94

21-09-2024 om 15:44 Topicstarter

de band was eigenlijk altijd goed moeder zijn familie, kwam zijn vader ook vaak nog tegen bij bijv een winkel en maakten we even een praatje.

Snap dat ze niet afhankelijk van mij moet zijn altijd, is ook eigenlijk ook alleen bij der vader zo als ze huilt dt ze perse mama wil bijv mijn zus of m'n moeder is er niks aan d'r hand. Maar met de rest vn de mensen daar geeft ze eigenlijk geen goeie band die kent ze eig niet 

Maar alleen naar de uitvaart gaan is nogal een verschil met gaan kijken naar een dode opa. En oma zal echt geen suïcide poging doen tijdens de uitvaart, dus daar hoeft je dochter niet zo veel van mee te krijgen. 
Maak het niet groter dan het is, zorg dat je haar zo goed en zakelijk mogelijk voorbereidt op wat er gaat gebeuren en hang daar geen spannende verhalen aan. 

Reload94 schreef op 21-09-2024 om 15:44:

Snap dat ze niet afhankelijk van mij moet zijn altijd, is ook eigenlijk ook alleen bij der vader zo als ze huilt dt ze perse mama wil bijv mijn zus of m'n moeder is er niks aan d'r hand. Maar met de rest vn de mensen daar geeft ze eigenlijk geen goeie band die kent ze eig niet

Dan zal zij dit toch moeten leren bij haar vader, want mama/zus/oma is er na een scheiding niet altijd meer bij. Zo lang zij dit niet leert, of in de gelegenheid gesteld wordt dit te leren, zal er niets veranderen.

Jullie dochter is pas 4, dus deze omgangsregeling zal nog lang duren alvorens zij eigen keuzes kan/mag maken. Vader is in deze leidend en als hij zijn dochter bij de begrafenis aanwezig wil laten zijn is dat zijn keuze. 

Kenfans idee vind ik het beste. Maar als dat niet uitvoerbaar is dan zou ik zelf tijdens die uitvaart in een koffietent in de buurt gaan zitten en op voorhand tegen je ex zeggen (niet waar je dochter het hoort) dat je in de buurt bent en dat je dochter zo nodig op kan pikken als ze (of hij) het niet meer trekt.

Eigenlijk ben ik best verbaasd dat jij je dochter niet meegenomen hebt naar de begrafenis van jouw vader, maar goed dat besluit lag bij jou. Maar ik denk dat nu het over haar grootvader aan vaders kant gaat het echt aan haar vader is om hier over te besluiten.
Hoe vaak is  jullie dochter normaal gesproken bij haar vader?

Reload94

Reload94

21-09-2024 om 16:52 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 21-09-2024 om 16:01:

Maar alleen naar de uitvaart gaan is nogal een verschil met gaan kijken naar een dode opa. En oma zal echt geen suïcide poging doen tijdens de uitvaart, dus daar hoeft je dochter niet zo veel van mee te krijgen.
Maak het niet groter dan het is, zorg dat je haar zo goed en zakelijk mogelijk voorbereidt op wat er gaat gebeuren en hang daar geen spannende verhalen aan.

Ja hij wil dus alle 2 uitvaart en opa zien. Over oma zou dit niet de 1e x keer zijn ze heeft al hand vol pillen willen slikken waar m'n dochter bij was, m'n ex sloeg dit uit der handen waardoor alles in de ronde vlogen.  Dit soort dingen gebeurt vaker oma draait vaak door ook waar zij bij is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.