Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ouderschapsplan wijzigen als 1 ouder er niet mee eens is

Beste allemaal, 

Ik heb even jullie advies nodig. 
Mijn ex en ik zijn nu 3,5 jaar uit elkaar. We hebben 2 Kids van nu 9 en 11.
Destijds zijn wij een plan overeengekomen wat op dat moment paste bij zijn werk.  Hij werkt in de continudienst, wat betekent, avonddiensten, nachtdiensten etc. 
Het is een 10 wekelijks rooster erbij Kids vaak heen en weer gaan (dan weer 3 dagen bij mij, 4 dagen bij hem, 2 dagen bij mij, 1 dag bij hem etc, heel onrustig)
Daarbij werkt hij vaak in de weekenden waardoor ik 1 vol vrij weekend in de 10 weken heb voor mijzelf om even bij te mij komen. 

Nu is de situatie anders, heb ik een drukke baan waarbij ik vaak door heel Nederland moet reizen (met vaak overnachtingen erbij) en zou hij immers allang de dagdienst in gaan, want dat was zijn intentie. 

Het breekt mij op mbt al het geregel,  alle schema's en planningen, mijn eigen werk en 9 van de 10 keer in het weekend vol de zorg te hebben over mijn Kids inclusief sporten en alles wat daarbij hoort. 

Ik wil het plan nu wijzigen en ik vind, zijn werk is zijn probleem. 
Ik wil rust creëeren voor de kinderen, maar ook voor mijzelf omdat ik er langzaam aan onder die ga.

Ex is het er echter niet mee eens, hij vindt het wel prima zo met al z'n vrije tijd. 

Wat vinden jullie? En is dit aan te passen bij de rechter? 

Als het plan niet meer past bij de omstandigheden kan het worden aangepast, en als jullie er samen niet uitkomen dan kan je het zeker aan de rechter voorleggen. Maar succes is niet gegarandeerd. En jij zegt nu wel 'zijn werk is zijn probleem', maar hij kan ook roepen 'haar werk is haar probleem' als argument om alles bij het oude te laten.
Doe jij inderdaad alle planning? Waarom eigenlijk, en wat gebeurt er als je daarmee stopt? 
En is het misschien een idee om je geld en energie niet te steken in een rechtszaak, maar ik het uitbreiden van je mogelijkheden voor meer tijd voor jezelf? Meer oppas inhuren, de kinderen wat vaker uit logeren... Dan ben je verder niet van je ex afhankelijk. Dat is niet per se eerlijk, maar bij een rechtszaak is het ook maar de vraag wat er uitkomt, en dat gaat hoe dan ook een hoop stress en ergernis geven.  

Jay1985

Jay1985

16-01-2024 om 07:45 Topicstarter

Bedankt voor je berichtje. 
Plannen moet ik wel, de jongste gaat naar de bso als ze volgens rooster bij mij zijn. Als ze bij hem zijn is hij vrij en hoeft dus niets te plannen. 
Ook werk, vergaderingen,  locatiebezoeken, maar ook familie, vrienden, sport, alles moet gepland worden en over nagedacht worden bij iedere stap die ik neem.
Min werk is zeker mijn probleem,  maar ik zorg dat alles door de weeks geregeld is met de Kids, maar het gaat mij ook om de weekenden, want dan heb ik in 10 weken 1 weekend om even bij te komen, alle andere weekenden komt de zorg volledig op mij terecht en dat valt mij zeer zwaar. 

Helaas heb ik geen familie in mijn omgeving die op kan passen. Hooguit eens per half jaar kunnen ze ergens even een nachtje slapen. En ik wil ze ook niet "wegstoppen" want ze zijn natuurijk heel graag bij mij en ik heb ze ook heel graag. 
Maar wat mij vooral opbreekt is dat ik al maanden achter de feiten aanloop omdat mijn ex in het weekend werkt.
Ik vind dat hij nu (na 18 jaar om zijn werk heen te hebben gepland) het tijd wordt dat hij dat zelf op gaat lossen..

Lastige situatie. Het komt neer op wederzijds het beste willen voor de kinderen (meer rust) maar ook voor jou. Heb je een rechtsbijstandverzekering met scheiding dekking? Dan zou je het daar ook kunnen vragen of een mediator kunnen inzetten voor hulp ( https://www.rechtsbijstandverzekering.nl/scheiding/ )

Dit wordt lastig. Jij wil dat de kinderen meer tijd bij hem doorbrengen en hij wil/kan dat niet. 

Als je allebei meer tijd met de kinderen door wil brengen, kan de rechter een knoop doorhakken, maar dit wordt lastig. 

Het klinkt wel alsof het helemaal is afgestemd op zijn rooster en jij je je daarin volledig hebt aangepast. En nu krijg je het deksel op de neus, want nu jouw rooster wijzigt, wil hij niet meer veranderen. 

Ik zou mediation proberen. En dan ook gaan voor een overzichtelijker programma. Alleen als ik het lees wordt het al wazig voor m'n ogen. Met zo'n ingewikkeld programma zit je natuurlijk compleet geparkeerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.