Echtscheiding en erna
Lanza
03-09-2019 om 15:01
Ouders van jonge kinderen scheiden te snel
Laatst las ik dat 1 op de 3 stellen uit elkaar gaan, nog voor het eerste kind 3 jaar oud is. Ik vind dit een ontzettend hoog percentage en helaas zie ik het om me heen gebeuren. Op school bij mijn oudste liggen zeker tien ouderparen in scheiding, of zijn er net doorheen, dus dat klopt wel met het percentage dat uit het onderzoek komt. Dan zijn er ook nog een aantal kinderen waarbij de vader nooit betrokken is geweest bij de opvoeding, of de moeder heeft gebruik gemaakt van een zaaddonor. De helft van de kinderen in de klas groeit dus op in een gebroken gezin.
Mijn man en ik kijken vol verbazing toe. We begrijpen echt de moeilijkheden wel waar veel ouders met jonge kinderen doorheen gaan. Ook wij hebben de afgelopen jaren genoeg moeilijke momenten gekend door slaaptekort, heftige gebeurtenissen en weinig tijd/aandacht voor elkaar.
Maar scheiden? Nee, dat is echt nooit aan de orde geweest. Wij accepteren dat het leven niet alleen maar leuk is en dat dit een vermoeiende fase is. We proberen zoveel mogelijk van de mooie momenten te genieten en de mindere momenten te relativeren. We praten veel, overleggen veel, stemmen af, gooien alles eruit, doen ons best om elkaar te blijven begrijpen.
Geven veel stellen tegenwoordig niet te snel op? Drie jaar geleden wilde je met die ene bijzondere persoon nog een kind krijgen en nu ineens is alles weg? Hoe dan? Ik vraag het me echt af.
Lou
11-09-2019 om 11:37
Onzinvraag
Ik vind het eerlijk gezegd gewoon een onzinvraag, die van Kaaskopje ook. Ten eerste omdat je het niet weet. Ten tweede omdat er nu al heel veel antwoorden op gegeven zijn (Lanza zei dat ze nieuwsgierig was, maar het tegendeel is gebleken). Ten derde omdat iedereen iets anders "heel erg" kan vinden. Ten vierde omdat het gewoon aanmatigend is. "Wat vinden die mensen nou toch zo erg?" Yuk. Niet dat Kaaskopje het aanmatigend bedoelt trouwens hoor. Maar toch yuk.
Koosje
11-09-2019 om 11:55
Ik ben nu wel kei-nieuwsgierig
Naar de persoon Lanza, ze schrijft zoveel dingen die voor mij zo ver van me af staan, die ik lees als absoluut-niet-empathisch en weinig inzicht in de mens. Maar misschien zit daar ook wel de clue, in navolging van mijn eerste post; het gaat om emotionele relaties terwijl een huwelijk qua duurzaamheid misschien wel goed gedijt op zakelijkheid. Misschien is het geheim van het huwelijk wat Lanza beschrijft wel dat haar man en zij op dezelfde manier, met een bepaalde zakelijkheid, erin zitten. En als de één of beiden wat meer vanuit het emotionele (laat ik het zo maar noemen nu) leeft de kans groter is dat het niet zo duurzaam is
Lanza
11-09-2019 om 12:29
Zakelijk
zou ik het niet willen noemen. We zijn zeer hartstochtelijk in onze liefde naar elkaar, maar we houden wel ons hoofd erbij wanneer we belangrijke beslissingen nemen die ook onze kinderen aangaan en laten ons niet meeslepen wanneer we (te?) veel genegenheid voelen naar anderen.
Tops
11-09-2019 om 12:46
Pennenstreek
"Dit topic gaat niet over jou. Of anderen die net als jij een scheiding door hun strot geduwd krijgen. Het gaat (denk ik, ben Lanza’s punt ook wel kwijt intussen...) juist over types als je ex. Die geen moeite doen voor hun relatie. En dan ook nog als de kinderen klein zijn, dus zonder "
Het gaat ook niet over jou, jouw scheiding is niet eens doorgezet, toch druk je je stempel overal neer in de rubriek.
Zoals je overal kon lezen, maar blijkbaar niet opgeslagen hebt, wordt er door ervaringsdeskundigen uitgelegd dat mensen zelden de echte reden vertellen.
Jouw oordeel en stokpaardje: scheiden kan altijd nog; denk je echt dat die mensen dat station nog niet gepasseerd zijn?
Denk je echt dat je het beter weet dan mensen die het doorgemaakt hebben?
Pennestreek
11-09-2019 om 12:52
Tops
Ik probeerde juist je te laten zien dat je je door de posts van Lanza niet persoonlijk aangevallen moest of hoefde te voelen. Blijkbaar heb ik dat verkeerd verwoord. Sorry dan daarvoor.
Ik vind het wel kwalijk dat je blijkbaar vindt dat iemand alleen recht van spreken heeft als hij/zij iets ook daadwerkelijk heeft meegemaakt. Dan kunnen we dit hele forum wel opdoeken, lijkt me.
Kiki
11-09-2019 om 13:00
Joehoe!
Hoi Lanza,
Laat je nog even weten wat je van mijn antwoord op jouw vraag vind? Want daar was het om te beginnen toch allemaal om te doen? En mijn vraag is dan weer: heb je wat aan mijn antwoord en wat ga je ermee doen? Succes met je zoektocht verder.
Kaaskopje
11-09-2019 om 13:19
Onzin vragen
Dat mag je uiteraard vinden. Ik stel de vragen ook met de achterliggendevraag of een meer alerte houding van buitenstaanders had kunnen helpen. Of dat het had kunnen schelen als je naar een laagdrempelig luisterend oor had kunnen gaan. AnneJ schiet meteen door naar dat Jeugdzorg ermee aan de haal zal gaan, maar daar is vast iets op te verzinnen. Zo las ik maandag dat de wijkagent elke woensdag spreekuur heeft. Ik ga daar gebruik van maken. Openlijk over mijn woonomgeving " klagen" vind ik riskant. En via de chat is het oorverdovend stil.
Kaaskopje
11-09-2019 om 13:28
Toeval:
https://www.juridischloket.nl/actueel/extra-open-dag-scheiding/
Wat laagdrempeligheid betreft 😊
Persephone
11-09-2019 om 13:30
Luisterend oor
Wat helpt een luisterend oor dan, Kaaskopje? God weet dat heel vrouwen eindeloos van alles bespreken met hun vriendinnen, maar daar daalt het scheidingspercentage niet van. Wat kan een alerte houding van buitenstaanders veranderen aan een rothuwelijk?
Tops
11-09-2019 om 14:26
Pennenstreek
"Ik vind het wel kwalijk dat je blijkbaar vindt dat iemand alleen recht van spreken heeft als hij/zij iets ook daadwerkelijk heeft meegemaakt. Dan kunnen we dit hele forum wel opdoeken, lijkt me."
Dat vind ik helemaal niet, dat maak jij er van, maar het is erg vaak zo dat zij die het hardste roepen geen idee hebben hoe de realiteit van een scheiding zit, maar wel het meest overtuigend van hun gelijk blijven posten.
Je kunt niet bepalen dat iemand niet genoeg gedaan heeft. Het bewijs is er niet.
Flanagan
11-09-2019 om 16:35
Werkdruk
Misschien is het al genoemd, maar als ik om mij heen kijk, zie ik steeds meer jonge stellen die allebei 4 tot 5 dagen werken. Deels omdat dit nodig is, deels omdat de maatschappij die richting op gaat. Zelf broek op kunnen houden is de strijdkreet vandaag de dag.
Toch heeft die instelling ook een keerzijde; het wordt moeilijker om minder te gaan werken want daardoor kan je carrière in gevaar komen. Dus gaan we. Maar stug door met het tempo waarin we leven, met de kans eerder vast te lopen als er kinderen geboren worden.
Zie artikel Libelle ahv een wetenschappelijk onderzoek: fulltime moeder met één kind 17 % meet stres, en met twee kinderen wel 40% meer stress. Er staat moeder, maar dit geldt net zo hard voor de vaders.
Ik verbaas mij over de mogelijke verklaring van de toename scheidingen bij stellen met jonge kinderen. Het toeschrijven aan vreemdgaan zal heus wel bijdragen aan een deel van de scheidingen. Maar we kunnen de ogen niet sluiten voor het feit dat meer stellen ( lees met name jonge stellen), fulltime werken, gelijk aan de maatschappelijke trend van deze tijd.
https://www.libelle.nl/lekker-in-je-vel/stress-moeders-die-fulltime-werken/
PS ik ben blij dat ik van de vorige generatie ben. Ik was een thuisblijfmoeder. Als ik het ouderschap zou moeten combineren met een fulltime baan, zat ik geheid op een 40% stress- niveau. Stress geeft sneller aanleiding tot conflicten. Sommigen kunnen dat beter handelen dan anderen.
Alkes
11-09-2019 om 16:53
Flanagan
Mensen verschillen. Ik ben ook van de vorige generatie. Maar mijn partner en ik werkten allebei 4 dagen. Was ik een thuisblijfmoeder geweest dan was ik waarschijnlijk erg ongelukkig geweest en had mijn huwelijk het zeker nog geen 10 jaar vol gehouden.
Wel is het zo dat een relatie waarin je allebei werkt en allebei voor de kinderen zorgt tot minder paniek en stress bij de scheiding - die er sowieso was gekomen - leidt. Je weet dat het na de scheiding in ieder geval co-ouderschap kunt afspreken en je weet dat je allebei financieel verder kunt.
Kaaskopje
11-09-2019 om 16:57
Persephone
Heeft iedereen vriendinnen? In welk stadium begin je erover tegen een vriendin? Snappen vriendinnen alles? Vond de vriendin je man altijd al een slechte vondst? Hoe neutraal kan ze adviseren dan?
Flanagan
11-09-2019 om 17:54
Alkes
Klopt, je bent minder kwetsbaar na de scheiding als je altijd voldoende dagen bent blijven werken.
Maar we hebben het over de fase waarin je samen leeft. Als je het zo druk hebt en jezelf voorbij loopt, ben je sneller kwetsbaar voor een opsplitsing van het gezin.
Ik haal werk aan als mogelijke oorzaak van scheidingen bij gezinnen met jonge kinderen omdat dat m.i. eerder een rol speelt dan oorzaken als vreemdgaan.
Lees het niet als kritiek op werkende ouders.
Lanza
11-09-2019 om 18:45
Juist wanneer
de ene fulltime werkt en de ander altijd thuis is, ligt verwijdering op de loer. Je hebt dan zo'n ander leven, dat het moeilijk kan zijn om je in de situatie van de ander te verplaatsen.
Daarnaast is niet ieder mens gemaakt om altijd maar thuis te zitten met kinderen. Ik zou daar doodongelukkig van worden en daar zou mijn huwelijk niet leuker van worden. Ik ken maar zeer weinig ouders die het fijn vinden om fulltime thuis te zijn.
Dus nee, ik ben het er niet mee eens. Stress levert de combinatie natuurlijk wel op, dat wil ik niet ontkennen, maar de voordelen wegen daar ruimschoots tegenop (zelfstandigheid, persoonlijke ontwikkeling, gelijkwaardigheid in de relatie).
Donna
11-09-2019 om 19:20
Flanagan
Nee hoor. Ik snap het onderbuikgevoel, maar juist gezinnen met een traditionele rolverdeling zijn kwetsbaar. Stellen die ongeveer evenveel verdienen scheiden minder vaak. Hoe het misverstand kan ontstaan: stellen met een zelfde kerkelijke achtergrond en die deel uitmaken van een kerkelijke gemeenschap scheiden minder vaak en het aantal huisvrouwen is in deze groep oververtegenwoordigd. Maar “huisvrouw” is hier niet het toverwoord “kerkelijk” wel. Stellen die jong trouwen maken gemiddeld weer meer kans op een echtscheiding. Deze groep behoort gemiddeld gezien tot een sociaal-economisch kwetsbare groep en kent (dus) meer huisvrouwen.
Mijn gevoel dat gelijkwaardigheid en gedeelde verantwoordelijkheden bijdragen aan huwelijksgeluk klopt wel. Maar tegelijkertijd zegt zo’n algemene uitspraak natuurlijk niets over individuele gevallen.
Flanagan
11-09-2019 om 21:32
Redenen
#2: ‘Ik weet er wel een paar: vreemdgaan, alcoholisme of een andere verslaving die de kop opsteekt na een traumatische gebeurtenis, geldgebrek en de ruzies daarover. Of alle drie tegelijk.’
Of slecht communiceren, of, of, of
Het verbaasde mij alleen dat de toegenomen aantal werkdagen niet genoemd werden.
We hoeven geen discussie te gaan voeren over verschillen in kwetsbaarheid als gevolg van het aantal werkdagen. Hoeveel mensen werken of hoe ze het anders invullen is niet topic. Daar bestaan genoeg andere draadjes voor.
In dit draadje kwamen verschillende redenen voorbij, behalve combinatie werkdruk/ ouderschap. Toch lijkt dit mij een reden die niet genegeerd kan worden. Een reden die mogelijk een belangrijke bijdrage kan hebben op de vraag die Lanza bezig hield.
Lanza
11-09-2019 om 21:49
Ik denk
dat de oorzaak dan vooral bij de vaders gezocht moet worden, aangezien die gemiddeld 40 uur werken tov het gemiddelde van de 28 uur van moeders.
Slechts 22% van de moeders werkt fulltime tov 80% van de vaders.
Flanagan
11-09-2019 om 21:50
Fulltime thuis
Lanza, dat is een misvatting. Een thuisblijfmoeder is niet fulltime thuis. Je hoeft als tbm, niet een betekenisarm bestaan mee te hoeven maken. Ik heb mij nooit verveeld.
Wat ik deed, werd alleen niet uitbetaald. Maar ik genoot wel meer vrijheid om ja of nee te kunnen zeggen tegen activiteiten wanneer deze niet uitkwamen vanwege afspraken van de kinderen.
Het punt dat ik wilde aanhalen was de stress, iets dat minder op een gezin drukt als er overdag meer tijd voor het gezin overblijf.
zonnebloem
11-09-2019 om 22:03
'vreemd gaan'
Het verbaast mij dat vreemd gaan / een ander hebben vaak als losstaande reden wordt genoemd. Terwijl volgens mij vreemdgaan vaak (nee, niet altijd) een symptoom is - en niet de oorzaak.
Donna
11-09-2019 om 22:05
Flanagan
Die reden wordt niet genoemd, omdat het geen verklaring is voor de toename in het aantal scheidingen. Integendeel zelfs.
Over cijfers valt moeilijk te discussiëren. Natuurlijk moet je wel kritisch kijken hoe de uitkomsten tot stand gekomen zijn. Maar op het moment dat je uitgaat van de cijfers waar dit draadje om begonnen is (meer echtscheidingen) is het niet logisch zonder reden andere cijfers terzijde te schuiven, omdat deze niet bij je wereldbeeld passen.
Flanagan
11-09-2019 om 22:05
Geld
Of het te wijten is aan het verschil 80% fulltime man versus 22% vrouw? Dat denk ik niet. Ik vraag mij af of die getallen ook wel kloppen voor de jonge gezinnen.
Vandaag de dag werken meer jonge gezinnen fulltime dan de aantal jonge gezinnen decenium geleden. Gewoonweg om de rekeningen te kunnen betalen.
Lanza
11-09-2019 om 22:07
Je hebt toch
geen idee over die stress? Het onderzoek gaat trouwens niet over de Nederlandse situatie, dus dat is sowieso niet te vergelijken. Dat ik financieel zelfstandig ben geeft mij juist een heel rustig gevoel. Ik ben van niemand afhankelijk, hoef mijn handje niet op te houden. Dat geeft rust, voor nu en voor in de toekomst.
Daarbij vind ik mijn werk ontzettend leuk. Ik heb jarenlang gewerkt om dit werk te mogen en kunnen doen en dan zou ik nu stoppen? Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn carrière zou moeten inleveren en ik denk ook niet dat mijn man daar zin in heeft.
Donna
11-09-2019 om 22:13
Over stres
Financiële kwetsbaarheid en crisis zijn duidelijke oorzaken van echtscheidingen. Gedeelde verantwoordelijkheid zorgt logischerwijs voor minder kwetsbaarheid en de kans op een financiële crisis neemt af. De stelling dat de combinatie werk/ouderschap scheidingen in de hand werkt, vind ik niet goed onderbouwd. Het tegendeel is zeker wel waar: de combinatie geen werk/ouderschap is zeker niet bevorderlijk voor een lang en gelukkig huwelijk...
Flanagan
11-09-2019 om 22:18
Zo is het,
We kunnen niet door muren van anderen kijken en de vinger op de zwakke plek leggen.
Flanagan
11-09-2019 om 22:26
Gekruisd,
Voor mij andere woorden in de mond gelegd worden.
Ik beweer niet dat veel werken slecht uitpakt voor een relatie. Omgekeerd ook niet.
Het gaat mij meer om een gezond evenwicht tussen werken en leven. De ene kan dat goed aan , de ander loopt vast .
Lanza
12-09-2019 om 05:44
Ik denk zeker
dat je een punt hebt hoor, Flanagan. Ik zou er dan alleen voor willen pleiten dat vaders vaker pt gaan werken, en/of tijdelijk ouderschapsverlof opnemen, zodat de taken in de tropenjaren eerlijker verdeeld worden.
Dat zou voor heel veel moeders een hoop stress schelen. Wanneer je allebei een uur of 28-32 werkt dan heb je voldoende inkomen en bouw je beiden verder aan een financieel gezonde toekomst, terwijl er tijd overblijft om thuis te zijn met de kinderen.
Koosje
12-09-2019 om 08:58
Daarover ben ik het eens met Lanza
Allebei in het arbeidsproces is op veel fronten in de meeste gevallen beter dan één betaald werk en de ander onbetaald.
Als belangrijke stressfactor bij burn-out is aangetoond dat het niet zozeer is dat men te veel te doen heeft maar het gebrek aan regelruimte/autonomie op de taken en te weinig ruimte krijgen/nemen voor herstel, ook weer beïnvloedt door autonomie. Ik denk dat je daarom ook ziet dat ogenschijnlijk ontzettend drukke mensen het schaffen terwijl je denkt ‘hoe dan?’ Zo ken ik een dame met vier jonge kinderen en een eigen bedrijf met dertig werknemers waarmee ze enorm aan de weg timmert. Maar ze bepaalt veelal zelf wanneer ze waar is en dat scheelt een bak denk ik. Plus het bedrijf loopt goed, dat punt van (geld)zorgen is natuurlijk essentieel.
In het bedrijfsleven wordt gesproken over de VUCA wereld, ik denk dat wat daarin beschreven wordt veel meer van invloed is (icm bovenstaand) dan allebei werken.
just-me
12-09-2019 om 10:34
Wat brengt iemand op de topic 'echtscheiding en erna', wanneer de relatie goed blijkt te werken, zoals in geval van Lanza of zo ook anderen.
Ten tijde dat ik dacht dat mijn relatie met mijn inmiddels ex goed was, had ik nimmer de behoefte naar de topic 'echtscheiding en erna' te gaan van ouders.nl.
Wat mij hier bracht, is dat ik met vragen en gevoelens zat en soms nog kan zitten na mijn relatie-beëindiging. Dan is het fijn reacties en tips van anderen te ontvangen... daar is dit forum toch voor bedoeld? Heb nu idee dat het een gelijk halen is, of een kijk eens hoe goed wij het voor elkaar hebben. Vind ik werkelijk superfijn voor diegene, maar slaat het nu niet een beetje door, wanneer ik zo hier en der de reacties lees.
Een ieder doet het goed en een ieder doet het op zijn/haar eigen manier.
En toch heb ik weer gereageerd.... hahaha
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.