Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Bezorgde mama

Bezorgde mama

23-01-2018 om 22:24

Ots

Hallo ouders.

Ik heb een vraag. Vanavond heb ik te horen gekregen dat er een ots komt voor mijn dochter(s). Op zich heb ik hier geen probleem mee de communicatie tussen mij en mijn ex partner is dramatisch. Hier is een reden voor natuurlijk.

We hebben samen 2 dochters, maar hij heeft alleen de oudste erkend,want met die jongste wilde hij niets te maken hebben ik kon kiezen verder met hem of voor de zwangerschap, de keuze was voor mij heel makkelijk mijn kindje natuurlijk.

Nou heeft hij zelf een nieuwe relatie prima wordt gelukkig. Zijn huidige partner heeft uit een andere relatie 2 kinderen waarvan de jongste 2 maand ouder is dan zijn eigen. Hij schreeuwt ook overal dat hij voor dat meisje gekozen heeft maar voor zijn eigen niet.

Nu wil meneer wel in een keer aanspraak maken op onze jongste dochter want het is zo mooi dat die 2 kleintjes samen op kunnen groeien. Nou niet dus je wilde haar niet stond niet klaar voor haar toen ze je nodig was. Zei ijskoud dat hij de vader niet was tegen de verloskundige. Is het nu raar dat ik zeg je wilde haar niet, niets heb je voor haar gedaan maar dan ook echt niets en nu wil hij haar om het gelukkig samengesteld gezinnetje te zijn.

Er is mij gezegd dat de jongste mee wordt genomen in de ots. Nu is mijn vraag: KUNNEN ZIJ MIJ VERPLICHTEN DE KLEINSTE AF TE GEVEN AAN HAAR VADER. Hij heeft geen erkenning en geen ouderlijk gezag.

Ik word overal afgeschilderd als een agressieve moeder. Ik kom op voor mijn kinderen is dat verkeerd ben je dan agressief. De oudste heeft het regelmatig niet naar haar zin. Ze ligt in conclaaf met de oudste van zijn vriendin. Die schopt slaat spuugt haar en ga zo maar door. Hier wordt door instanties niets aan gedaan.

Kan de kinderbescherming dus mij verplichten de jongste mee te geven.

Wie kan mij hier wat over vertellen of advies geven
Voel me zo machteloos!!!!!!

Je informeren

http://www.stichtingkog.info/

Je kunt je beter even informeren over deze zaken en hier kun je lid van worden en advies vragen. Een gezinsvoogd, die krijg je als de kinderrechter een onder toezichtstelling uitspreekt, kan je een aanwijzing geven om je jongste dochter mee te geven. Daar hoef je je natuurlijk niet aan te houden maar dat kan wel consequenties hebben. In het beste geval komt je daarmee gewoon weer voor de kinderrechter en doet deze wel een uitspraak. Daar zou ik me zoveel mogelijk wel aan houden tenzij er ernstige dodelijke schandelijke enzovoort zaken aan de hand zijn.

Ik begrijp dat je nog niet weet wat een OTS inhoudt, dus je kunt je beter even informeren. Het is geen hulpverlening, het is justitie, en men gaat toezien of het jou wel lukt, whatever het is, in de omgang met je ex en je kinderen. Ik zou in elk geval wel een verantwoordelijk standpunt innemen. Jij bent getrouwd met deze man en de kinderen zijn ook van hem. Dus jij bent de eerste die dit in goede banen zou moeten leiden.

Zorg goed voor jezelf, houd je rustig, en zoek steun in je omgeving. Ga liever samen met iemand gesprekken aan.

Ik wens je veel sterkte.

Bezorgde mama

Bezorgde mama

24-01-2018 om 08:11

Ots

Bedankt voor uw reactie. Wij zijn niet getrouwd geweest en hebben geen geregistreerd partnerschap gehad.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-01-2018 om 09:21

Kennen ze elkaar?

Heeft je ex nog met jullie jongste in een huis gewoond, is hij bij de bevalling geweest, hebben ze contact gehad? Volgens de rechtspraak is het altijd in het belang van het kind om contact te hebben met de biologische ouders. Als de veiligheid niet in het gedrang is zie ik ook niet waarom je daar tegen zou zijn. Je laat je andere kind toch ook gewoon gaan?

Bezorgde mama

Bezorgde mama

24-01-2018 om 09:39

Geen contact

Nee ze kent hem niet. Hij is alleen bij de bevalling geweest en voor de rest niets. Ze heeft een moeilijke start gehad veel ziekenhuis bezoekjes. Van zijn kant was hier geen interesse of emphatie. Nog geen belletje of berichtje hoe het met haar is. De oudste moet daar is een kortgeding over geweest.

vlinder72

vlinder72

24-01-2018 om 10:24

Rechten van het kind

Ik denk dat het lastig voor je gaat worden. Kinderen hebben recht op beide ouders. Ook als die vader in eerste instantie niks met het kind te maken wou hebben. Je weet dat het zijn dochter is en ik denk dat de rechter daar uiteindelijk in mee gaat.

Wat wil je nu bereiken? Blijkbaar is de vader serieus in zijn pogingen om contact te krijgen anders zou er nu niet opeens sprake zijn van OTS. Hij wil echt contact en is bereid daar veel moeite voor te doen.

Daar gaat een rechter en de raad voor de kinderbescherming vast in mee. Die hebben geen boodschap aan het feit dat vader toen niks wou. Hij wil nu namelijk wel. En een DNA test toont vast aan dat jouw dochter ook zijn dochter is.

Onverwacht.

De ots is misschien wat "onverwacht" maar ts heeft het in haar 1e posting al over:"de instanties, kinderbescherming, agressie..."

Ik vermoed dat er meer mee speelt dan problemen met een omgangsregeling.
Maar ts kan hier beter antwoord op geven, als ze wil.

Waarom een OTS?
Normaal gesproken gaat hier een heel traject aan vooraf, of er moet sprake zijn van acute nood.

vuurvlinder

vuurvlinder

24-01-2018 om 21:16

geen gezag

Volgens mij is het zo dat als je ex geen gezag heeft hij ook geen "aanspraak" kan maken. Je hoeft ook geen toestemming aan hem te vragen als je bijvoorbeeld een behandeling nodig hebt.
De gezinsvoogd heeft straks ook wat te zeggen, ik weet niet of zij je kan dwingen tot contact tussen vader en kind. Ik denk wel dat ze dit proberen in het belang van het kind om zowel zijn vader als zijn moeder te leren kennen.

Jan

Jan

24-01-2018 om 21:47

Gezag staat los van omgang

Dus ook zonder gezag kan er gewoon een omgangsregeling zijn

Vraag

'KUNNEN ZIJ MIJ VERPLICHTEN DE KLEINSTE AF TE GEVEN AAN HAAR VADER.' Een gezinsvoogd kijkt vooral naar de positie van het kind en in allerlei wetten ligt vast, dat een kind recht heeft op omgang met beide ouders. Let wel, dat is dus het recht van het kind. De overheid kan dat recht van het kind beschermen door in te grijpen als een van de ouders dat recht schaadt. Dat ingrijpen doen ze door middel van een OTS en een gezinsvoogd.
De gezinsvoogd zal dus op de eerste plaats vooral kijken naar de wijze waarop het kind omgang kan krijgen met beide ouders. Dat wil niet zeggen dat je je kind moet 'afgeven'. Maar het zou wel helpen als je mee wil denken aan een omgangsregeling. Eventueel is dat dan onder begeleiding en dan later opbouwend.
Wat jou dwars zit zijn de jaren die daaraan vooraf zijn gegaan, waarin hij niet naar zijn kind omkeek. Misschien kun je daarmee iets doen. Bijvoorbeeld bij de gezinsvoogd aangeven dat dat je dwars zit en dat je daarom wil, dat vader iets meekrijgt over die jaren. Dat kan zijn dat jij de kans krijgt om hem dat te vertellen (als je dat kunt zonder vuurspuwen). Of dat je een verhaal maakt met foto's, waarvan je graag hebt dat hij dat eerst doorneemt, zodat hij zijn dochter kan leren kennen.
Ik zou zelf voor dat laatste kiezen. Een boek onder het motto: de jaren die je gemist hebt. Met daarin verhalen, foto's etc. over de eerste jaren van je kind. Als het voor jou te heftig is kan de gezinsvoogd het wellicht meenemen naar vader en met vader en nieuwe vriendin bekijken en bespreken.
Ik hoop dat je met het maken van zo'n boek aan het slot zover bent dat je kunt zeggen: fijn dat (naam dochter(s)) nu haar vader leert kennen.

Tsjor

weet jongste dat hij haar vader is?

Wat ik me afvraag: weet jongste dat hij haar vader is? En wil hij behalve omgang ook dat hij haar mag erkennen, of dat niet? Of wil hij wel, maar wil jij dat niet, en heeft hij dat punt verder maar laten rusten?

Ook ik vraag me af waarom die Ots er opeens komt. Niet alleen omdat vader plotseling omgang wil, vermoed ik zo. Overigens: ik neem aan dat er nog een procedure over die ots komt. Misschien moet je daar maar gewoon verweer in voeren. Ik zou daar wel een advocaat voor in de arm nemen, en die kan je dan ook meteen adviseren over alle andere aspecten van deze zaak.

Groeten,

Temet

Hi.

Ten eerste is de website van stichting Kog die hier al vermeld is een absolute aanrader. Je goed laten informeren is waar je echt mee moet beginnen. Een OTS kan goed uitlopen maar dat hoeft niet het geval te zijn. En als je weet wat je NIET hoedt of moet dan sta  veel sterker in je schoenen.

Mijn zus heft een OTS met haar ex (waar ze slecht contact mee heeft). Hi heeft nooit alimentatie betaald, zij betaald voor hem op op vakantie te gaan met de ids etc. Nu in ene is hij hertrouwd(  zonder de kids uit te nodigen) en hij wil contact met 2 tieners die dat absoluut niet willen. Omdat mijn zus redelijk weet wat haar rechten zijn wordt ook zij afgeschilderd als een agressief persoon die de boel stagneert en niet meewerkt. 

Wettelijk gezien gelijk hebben en krijgen is helaas in Nederland geen natuurlijk Ites. 
In de OTS beslissen de gezinsvoogd en eventuele instanties  of er contact gaat komen met jouw dochter(s) en jouw ex man. Dat is bij mijn zus ook gebeurd. Ook al heeft zij 24 uur per dag , 7 dagen in de week altijd de kids gehad en dregelt zij alles. 
Zij heeft dus het ouderlijk gezag maar kan daar eigenlijk gen aanspraak op maken.

Haar dochter is 15 en heeft gesprekken gard met kinderrechters, therpeuten en ondanks dat ze begrijpen dat zij GEEN contact wil, vinden ze het wel " beter " voor haar. Dit geld tevens voor haar 12 jaar oude zoon.

Een ouder zijn die voor haar/zijn kind opkomt met hand en tand  is snel ( helaas) gezien als een tegenwerker, iemand die de kids dwingt" een keuze te maken. Als zus entente zie ik duidelijk wat zo een situatie teweegbrengt en niet enkel voor mijn zus en haar kinderen maar voor ons allemaal.

Mijn advies is om je HEEL GOED te laten informeren, als je gezinsvoogd dingen doet die niet ok zijn en je voelt je niet gehoord en kan dat aantonen, dien een klacht in en hoop dat je daar gehoord wordt.
Mijn zus is ten dele van haar gezinsvoogd af( die helpt nu enkel vader dus dat is eigenlijk ook niet perfect) 

Een OTS krijg je niet zomaar lees ik, maar dat is niet altijd het geval. Als je een OTS krijgt terwijl je kinderen het prima doen op school, thuis, sociaal en hun leven leven en zich daar goed bij voelen is een OTS een inbreuk op het gezin. Alles wat je doet en zegt komt onder de loep. En daar voel je je idd machteloos onder.

Zorg dat je en goed vangnet hebt aan mensen, familie en ook de school. Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je niet in Noord Holland zit want de DJGB hier is eh..........
redelijk K##


Sharon, het oorspronkelijke bericht dateert van 4 jaar terug. Als er toen al een ots is uitgesproken, is de kans aanzienlijk dat die inmiddels weer is geëindigd.

Groeten, 

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.