Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Openbare melding in staatscourant

mijn aanstaande ex heeft niet gereageerd op de eerste brief van m'n advocaat. 
M'n advocaat adviseerde me om nu eenzijdig de scheiding in te zetten.
Die aanvraag moet blijkbaar per gerechtelijk deurwaarder gedaan worden.
M'n ex woont in het buitenland.
Volgens de deurwaarder staat ex niet ingeschreven op het door mij opgegeven adres en kon de aanvraag niet overhandigen.

Nu wil m'n advocaat een openbare melding doen in de Staatscourant.   Maar wie leest nou die Staatscourant?  M'n ex in ieder geval niet....
Moet ik (of liever m'n advocaat!) dan per email aan m'n ex laten weten dat die melding daar in staat?

Weet iemand hoe dat dan werkt met die Staatscourant?

Als de woon- of verblijfplaats onbekend is en de deurwaarder een stuk dus niet persoonlijk kan betekenen,  wordt het stuk openbaar betekend door plaatsing in de Staatscourant. Het heeft dan dezelfde werking.
Jij hoeft niets te doen. Je zou via de advocaat dit ook via e-mail kunnen zeggen (dat is wel zo netjes) maar hetgaat er vooral om dat je de juiste juridische weg bewandelt zodat het rechtsgeldig is.

Dit is zo geregeld in de wet om te voorkomen dat iemand aan het recht ontsnapt en daarmee zaken onmogelijk maakt.

Als je dus in het buitenland zit en onvindbaar wil zijn, kan het kennelijk wel raadzaam zijn om toch maar de Staatscourant bij te houden om te weten of je in tussentijd gescheiden bent, failliet verklaard, uitgeschreven uit de gemeentelijke administratie of een gerechtelijke veroordeling aan je broek hebt...
Ik vind het wel een mooie escape route, want anders zit je volledig klem als meneer of mevrouw onvindbaar is.

Maar als je naar het buitenland verhuist zonder je partner te laten weten waar je daar verblijft of ook maar op enige manier contact hebt, dan ben je toch de facto al gescheiden? Dan is zo'n bericht toch meer een formaliteit? Ik zou zeggen houd het strikt formeel, doe wat je moet doen en ga verder met je leven zonder je ex zoals je dat nu ook al doet.

Het geldt niet alleen voor mensen in het buitenland maar ook voor mensen in het binnenland,  Wendelmoed. Maar het geldt juist niet voor mensen die in de gemeentelijke administratie een woon- of verblijfplaats hebben. Daar wordt betekend op het geregistreerde adres (uitzonderingen daargelaten).
En er is ook een keerzijde. Zo ben ik bekend met een zaak waar de persoon in Nederland was uitgeschreven wegens verhuizing naar het buitenland maar die zich niet had ingeschreven in het nieuwe woonland. Toen er wegens huurachterstand een procedure voor uitzetting gestart werd, konden de stukken niet persoonlijk betekend worden aan die huurder omdat er geen adres geregistreerd was in dat land. Die persoon wist dus officieel niet dat hun uit de woning gezet zou worden, terwijl de huurwoning 5 huizen van de pandeigenaar verwijderd was, en het gerechtsgebouw waar het behandeld werd, tegenover de huurwoning lag.

MamaE schreef op 29-12-2021 om 13:30:

Maar als je naar het buitenland verhuist zonder je partner te laten weten waar je daar verblijft of ook maar op enige manier contact hebt, dan ben je toch de facto al gescheiden? Dan is zo'n bericht toch meer een formaliteit? Ik zou zeggen houd het strikt formeel, doe wat je moet doen en ga verder met je leven zonder je ex zoals je dat nu ook al doet.

Ja. Maar wat als een van de twee wil hertrouwen of overlijdt? Dan is een officiële scheiding veruit beter.

Het lijkt me een formaliteit. Je ex kan nooit meer beweren dat jullie nog bij elkaar zijn, het is immers officieel bekend gemaakt. Je advocaat kan je daar vast meer over vertellen. 

Wiek schreef op 29-12-2021 om 13:41:

[..]

Ja. Maar wat als een van de twee wil hertrouwen of overlijdt? Dan is een officiële scheiding veruit beter.

Ja daarom zeg ik ook, doe wat er juridisch nodig is om ook officieel te scheiden en laat het daar verder bij.

Monique3

Monique3

29-12-2021 om 22:30 Topicstarter


Uiteraard weet m'n ex dat we niet meer samen wonen en dat ik wil scheiden.  Ik heb echter een paar maanden geleden vrij onverwachts een huurwoning in Nederland aangeboden gekregen die ik met 2handen heb aangepakt.  Maar de scheiding en dus ook de uitkoop en verdeling moet nog geregeld worden.
maar als m'n ex die Staatscourant niet leest en dus niet weet dat hij zich moet melden of verweer kan voeren, dan kan er toch ook niets geregeld worden zoals uitkoping van de woning?

Monique3 schreef op 29-12-2021 om 22:30:


Uiteraard weet m'n ex dat we niet meer samen wonen en dat ik wil scheiden. Ik heb echter een paar maanden geleden vrij onverwachts een huurwoning in Nederland aangeboden gekregen die ik met 2handen heb aangepakt. Maar de scheiding en dus ook de uitkoop en verdeling moet nog geregeld worden.
maar als m'n ex die Staatscourant niet leest en dus niet weet dat hij zich moet melden of verweer kan voeren, dan kan er toch ook niets geregeld worden zoals uitkoping van de woning?

Waarom vraag je dat hier en niet aan je advocaat? Ik zou het echt niet weten.

als jouw ex nog mee wil doen aan de verdeling van de spullen en het huis, dan kan hij zich toch bij jou melden? Maar blijkbaar is hij met de noorderzon vertrokken, dus kun je de conclusie trekken dat hij er niet in is geïnteresseerd. Volgens mij voel jij je verantwoordelijk voor dingen waar jij niet verantwoordelijk voor bent en wil je dingen voor hem regelen die hij zelf moet regelen. 
je vraagt of jij hem een mail moet sturen om te zeggen dat de scheiding wordt aangekondigd in de staatscourant. Als je zijn mailadres hebt, dan meld je het toch? Ben jij van je plichtsgevoel af. En dan ligt de bal bij hem en daar laat je hem dan lekker liggen en ga jij verder met je leven. 

Monique3 schreef op 29-12-2021 om 22:30:


Uiteraard weet m'n ex dat we niet meer samen wonen en dat ik wil scheiden. Ik heb echter een paar maanden geleden vrij onverwachts een huurwoning in Nederland aangeboden gekregen die ik met 2handen heb aangepakt. Maar de scheiding en dus ook de uitkoop en verdeling moet nog geregeld worden.
maar als m'n ex die Staatscourant niet leest en dus niet weet dat hij zich moet melden of verweer kan voeren, dan kan er toch ook niets geregeld worden zoals uitkoping van de woning?

Maar als ex onvindbaar blijft én in het buitenland, dan lijkt het mij eerder dat hij niet zoveel interesse heeft in de afwikkeling van de scheiding. Wat dient er dan nog geregeld te worden? Staat het huis op jullie beide namen?

Ik heb nl al diverse malen gelezen en gezien dat de 1 ook onvindbaar in het buitenland verbleef en de ander met een koophuis en dus giga hypotheekschuld achterbleef! 

Ik vind je verhaal en vraag een beetje vaag.

Monique3

Monique3

04-01-2022 om 06:18 Topicstarter

ondertussen inderdaad aan m'n advocaat gevraagd. Wacht nog op antwoord.

Monique3 schreef op 04-01-2022 om 06:18:

ondertussen inderdaad aan m'n advocaat gevraagd. Wacht nog op antwoord.

En, wat was het antwoord van advocaat?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.