Echtscheiding en erna
Marma
30-10-2016 om 16:49
Lening
Mijn zoon is 18 en volgt een meer dan voltijd studie. Krijgt
Alimentatie van vader. Mijn vraag is: aangezien de studie meer
Dan €15000 euro kost. En ik er alles aan doe de schuld zo laag mogelijk te houden
Maar met een uitkering blijft dat laatig. In hoeverre kan ik mijn ex
Vragen om een bijdrage te leveren aan de studie?
mirreke
30-10-2016 om 16:59
Volgens mij moet jij niet vragen om een bijdrage
maar moet je zoon dat doen.
Als je een opleiding doet en daarvoor een beurs krijgt, moet je sowieso naar je ouders toestappen en diens gegevens invullen. Als de gegevens van de ouders bij de belastingdienst bekend zijn, worden die al automatisch ingevuld. En krijg je dus te horen dat een ouder bv. meer moet bijdragen.
mirreke
30-10-2016 om 17:00
Hier staat een en ander
http://www.anababa.nl/praktisch/financieel/studeren/ouderbijdrage
tante Sidonia
30-10-2016 om 23:55
nou...het
lijkt me aannemelijk dat er een 0 te veel staat...
Anders snap ik ook niet dat je in die situatie aan zoń'dure opl begint.
Paasei
31-10-2016 om 11:10
niet veel
We zijn net naar een open dag van een TU geweest en hebben daar geleerd dat een studie van zo'n 5 a 6 jaar de student zelf zo'n eur 60.000 kost (studieschuld). Bij een volledige lening dan. Dus ik vind eur 15.000 erg mee vallen..
Marma, de DUO groep stuurt toch een brief naar beide ouders waarin staat hoeveel ze zouden moeten kunnen bijdragen? Alleen is die bijdrage geen verplichting. Kind zou aan vader moeten vragen of deze zijn bijdrage wil betalen.
Triva
31-10-2016 om 11:11
Nee sidonia
alleen het collegeld is al 1950 euro per jaar en dan heb je nog geen boeken, onderdak, eten/drinken etc etc etc
Paddington
31-10-2016 om 11:19
18 jaar
dus moet kind het zelf bespreken met zijn vader. Misschien wil vader wel het collegegeld betalen. Hij weet dan immers waar het geld heen gaat.
Dees
31-10-2016 om 12:15
Valt mee hoor
Dat zijn de kosten van de studie niet, de studie is zo duur maar ik denk dat ze de kosten van levensonderhoud er even voor het gemak in mee opgenomen hebben. En dan is in het gevalletje van Paasei 900 euro in de maand niet zo heel veel.
Gelukkig kun je als ouder voor de studie van je kind al beginnen met sparen op het moment dat je kind geboren is en kan een volwassene van 18 tijdens schoolvakanties en weekenden best wat uurtjes werken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.