Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kinderalimentatie vastleggen

Beste ledenšŸ‘,

Ik ben aan het scheiden en zoek alle tips met betrekking tot alimentatie

Wie heeft de ervaring met de kinderalimentatie? Waar op te letten in de berekeningen van de KA bij mediator? Hoe zit het met deĀ VerblijfsoverstijgendeĀ en Buitengewone kosten? Welke afspraken moet ik in een convenant niet missen (bvb schoolkosten of iets anders buiten de KA)?

Mijn ex gaat zo min mogelijk aan het kind betalen!Ā Hij probeerde steeds nieuwe dingen te verzinnen. Al die jaren ontvangt hij alle toeslagen waarvan het kind niks terug ziet. Hij wilt nu opeens minder te gaan werken,Ā  dat wij met zijn proforma 24 uur bij mediator voor de berekening van de KA moeten laten doen. Maar voor het uitkopen van het huis wil hij laten zien dat hij het salaris voor 40 uur ontvangt.

Je zegt dat je nu aan het scheiden bent. En je schrijft: 'Al die jaren ontvangt hij alle toeslagen waarvan het kind niks terug ziet.'. Wat bedoel je daarmee? Ik begrijp het niet omdat het eerst lijkt alsof je nog niet gescheiden bent (en dan zouden de toeslagen iets zijn wat jullie allebei krijgen en waar jullie allebei kosten van levensonderhoud van betalen); daarna lijkt het alsof je al gescheiden bent en hij de toeslagen krijgt zonder dat hij iets betaalt voor het kind, noch de woning, energie, voedsel etc.

Dus dat begrijp ik even niet.

Je kunt alimentatie laten berekenen via de tremanormen. Dan gaat het over draagvlak en behoefte (algemeen) op basis van het voormalige gezinsinkomen. Daar komen dan bedragen uit. Er zijn ook rekenwijzen waarmee je kunt berekenen wat het effect is als de zorg niet bij Ć©Ć©n ouder wordt neergelegd, maar door beide ouders wordt gedeeld. Gedetailleerd ingaan op wie het broodtrommeltje moet betalen als het kind naar school gaat levert vrijwel altijd strijd op, jarenlang.

Dit: 'Mijn ex gaat zo min mogelijk aan het kind betalen!' is een klassiek begin; waarbij aan de andere kant een ex staat die zoveel mogelijk geld eruit wil halen (voor het kind zullen we maar zeggen). Dan hebben beiden nog bevriende adviseurs die hierop wijzen en steeds maar weer waarschuwen en de toon voor de toekomst is gezet.

Mijn advies dus nogmaals: laat het vastleggen volgens een bepaalde rekenmethode, zonder dat je daarover in discussie gaat, zeker geen discussies over of iets nu levensonderhoud is of verblijfsoverstijgende kosten dan wel buitengewone kosten en wie dat dan moet gaan betalen.Ā 

Nog een advies: ga ervan uit dat je, als het echt verkeerd loopt, zelf alles voor je kind betaalt. Als je tenminste voor je kind met alle liefde van de wereld wil zorgen. Je ex had ook dood kunnen gaan en dan had je je ook moeten redden. Mocht ex dan nog wat willen betalen (aan jou geven dus) dan is dat mooi meegenomen.

Tsjor

Afrikaaaaaaa

Afrikaaaaaaa

25-04-2024 om 18:31 Topicstarter

tsjor schreef op 25-04-2024 om 18:15:

Je zegt dat je nu aan het scheiden bent. En je schrijft: 'Al die jaren ontvangt hij alle toeslagen waarvan het kind niks terug ziet.'. Wat bedoel je daarmee? Ik begrijp het niet omdat het eerst lijkt alsof je nog niet gescheiden bent (en dan zouden de toeslagen iets zijn wat jullie allebei krijgen en waar jullie allebei kosten van levensonderhoud van betalen); daarna lijkt het alsof je al gescheiden bent en hij de toeslagen krijgt zonder dat hij iets betaalt voor het kind, noch de woning, energie, voedsel etc.

Dus dat begrijp ik even niet.

Je kunt alimentatie laten berekenen via de tremanormen. Dan gaat het over draagvlak en behoefte (algemeen) op basis van het voormalige gezinsinkomen. Daar komen dan bedragen uit. Er zijn ook rekenwijzen waarmee je kunt berekenen wat het effect is als de zorg niet bij Ć©Ć©n ouder wordt neergelegd, maar door beide ouders wordt gedeeld. Gedetailleerd ingaan op wie het broodtrommeltje moet betalen als het kind naar school gaat levert vrijwel altijd strijd op, jarenlang.

Dit: 'Mijn ex gaat zo min mogelijk aan het kind betalen!' is een klassiek begin; waarbij aan de andere kant een ex staat die zoveel mogelijk geld eruit wil halen (voor het kind zullen we maar zeggen). Dan hebben beiden nog bevriende adviseurs die hierop wijzen en steeds maar weer waarschuwen en de toon voor de toekomst is gezet.

Mijn advies dus nogmaals: laat het vastleggen volgens een bepaalde rekenmethode, zonder dat je daarover in discussie gaat, zeker geen discussies over of iets nu levensonderhoud is of verblijfsoverstijgende kosten dan wel buitengewone kosten en wie dat dan moet gaan betalen.

Nog een advies: ga ervan uit dat je, als het echt verkeerd loopt, zelf alles voor je kind betaalt. Als je tenminste voor je kind met alle liefde van de wereld wil zorgen. Je ex had ook dood kunnen gaan en dan had je je ook moeten redden. Mocht ex dan nog wat willen betalen (aan jou geven dus) dan is dat mooi meegenomen.

Tsjor

Hij heeft zijn bankrekening aangegeven en sinds de geboorte van het kind ontvangt hij alle toeslagen. Ik betaal altijd bso volledig zonder verrekening.Ā 



Er zijn meer kosten. Betaalt hij verder niets (woning, voedsel etc.)?
Is er een reden dat hij dit doet, behalve geldzucht?

Kinderopvang is erg duur en de toeslag heb je nodig om het te kunnen betalen. Naast de kinderopvangtoeslag zou hij dan ook nog de kinderbijslag en het kindgebonden budget kunnen ontvangen. Dat is alles bij elkaar heel veel geld. Hij het geld jij de rekeningen is geen goede verdeling.Ā 

Heb je al geprobeerd om het bankrekeningnummer te wijzigen?
Heb je al gebeld met de belastingdienst (alhoewel zij niet gaan over wat je doet met het geld)?
Heb je de rekening van de kinderopvang op zijn naam laten zetten?
Heb je het juridisch loket gebeld voor advies? Of de gemeente, maatschappelijk werk?

Als je gescheiden bent en het kind staat op jouw adres ingeschreven zijn de toeslagen voor jou. Dat is de meest radicale oplossing. Ik vraag me af of je een echtscheiding via een mediator redt, omdat het voor mij -als leek-Ā  jullie huidige situatie juridisch gezien nogal ingewikkeld lijkt te zijn: wat als iemand geld op zijn rekening verzamelt en niet meebetaalt aan de rekeningen? Dat is voor jullie situatie een fundamenteler probleem dan de hoogte van eventuele alimentatie.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.