Echtscheiding en erna
BenB
03-01-2021 om 23:24
Kinderalimentatie bepalen
Beste mede forum leden,
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met onderstaande situatie.
Ruim een jaar geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. We waren niet getrouwd en hebben 2 kinderen. Er is dus alleen sprake van kinder alimentatie. Zij werkte destijds 3 dagen in de week want ze had 1 dag in de week ouderschapsverlof. Ik werk zelf fulltime.
We hebben toen in onderling overleg en met een online rekentool de alimentatie bepaald op basis van onze inkomens destijds en rekening houdend met de verdeling van de kinderen. In het ouderschapsplan hebben we afgesproken jaarlijks de kinder alimentatie te beoordelen en berekenen op de actuele situatie.
Afgelopen jaar is haar ouderschapsverlof saldo opgebruikt en zou ze weer 4 dagen in de week gaan werken. ECHTER heeft ze nu vrijwillig besloten toch maar 3 dagen te blijven werken ondanks dat ze er gewoon 4 zou kunnen werken van haar werkgever. Om haar te citeren 'zodat ze wat meer tijd voor zichzelf heeft'
Nu is dus bijna het jaarlijkse moment om de alimentatie te berekenen en heb ik het gevoel dat ik maar gewoon flink moet blijven betalen omdat zij graag 'wat meer tijd voor zichzelf wil'. Als zij namelijk gewoon 4 dagen zou gaan werken zou voor mij de bijdrage aan kinder alimentatie lager worden.
Ik snap dat het kinder alimentatie is en het daardoor misschien wat gevoelig ligt, maar ik heb het nu per maand niet zo heel breed. Het voelt dan raar dat zij niet die extra dag wil werken zodat we de kosten voor de kinderen wat eerlijker kunnen verdelen.
Is het mogelijk om in de berekening van de alimentatie er vanuit te gaan dat zij wel gewoon 4 dagen zou werken of mag dat niet? Als je werkgever je die optie biedt maar je wijst het vrijwillig af vind ik het raar dat dat dan voor mij financiele gevolgen heeft.
Hopelijk heeft iemand hier kennis van om mij te adviseren. Alvast bedankt
Watervrouw
04-01-2021 om 01:06
Moeilijk
Ik zou advies inwinnen bij Lbio, Juridisch Loket of advocaat. Hebben jullie vastgelegd dat je alleen ten tijde van het verlof meer betaalt? Zover ik weet bepaal je eenmalig de kinderalimentatie en is er alleen wijziging mogelijk via de rechter meestal als de betaler verlies van inkomen heeft. Zij zou inderdaad meer kunnen werken maar daar ga jij niet over. Ik weet haar redenen niet om niet terug te gaan naar 4 dagen maar ik hoop dat zij zich realiseert dat ze verder moet kijken en rekening moet houden met de tijd dat ze geen alimentatie of toeslagen meer krijgt en dat ze ook zelf haar pensioen op moet bouwen. Ik vrees dat je weinig kan behalve opnieuw de boel te laten berekenen en dat juridisch vastleggen zodat er niet elk jaar een herberekening nodig is. Dat vastleggen is voor haar ook van belang.
Temet
04-01-2021 om 08:06
je hebt wel een punt, maar
Je hebt in principe wel een punt. De alimentatiebetaler kan ook niet zomaar een dag minder gaan werken en dan vervolgens de alimentatie verlagen omdat hij minder verdient.
Maar aan de andere kant: hoe was de situatie voor de scheiding, en is het niet zo dat zij een fors groter deel van de zorg voor kinderen en huishouding had en heeft omdat ze minder werkte? Want dan is het ook wel weer logisch dat ze haar werkweek op haar zorgtaken aanpast - dat gebeurde tijdens het huwelijk kennelijk ook.
Je zou denk ik opnieuw om de tafel moeten en niet alleen de alimentatie, maar ook de verdeling van de zorgtaken opnieuw tegen het licht moeten houden. Als zij meer gaat werken kan ze met minder alimentatie toe, maar dan moet de zorg misschien anders worden verdeeld. Overigens: als ze nu wel meer gaat werken zonder dat er verder iets verandert moet er een dag per week opvang worden geregeld. Daar zijn kosten mee gemoeid, die moet je ook in de berekening betrekken.
Ik heb trouwens mijn bedenkingen over die afspraak om jaarlijks de alimentatie opnieuw te beoordelen. Je ziet nu al waar het toe leidt: de mogelijkheid dat er ieder jaar gedonder is. En dat gedonder duurt al snel dan een paar maanden. Dus vanuit een begrijpelijke wens om redelijk en flexibel op gewijzigde omstandigheden in te springen hebben jullie een systeem opgezet dat en grote kans biedt op minimaal een kwartaal per jaar chagrijn.
Groeten,
Temet
tsjor
04-01-2021 om 08:33
Alternatief
Eens met Temet, het is niet goed doordacht, jullie systeem.
Alternatief: jij mag ook nog 1 dag ouderschapsverlof opnemen, als je kinderen nog geen 8 jaar zijn. Dan kan zij die extra dag werken.
Tsjor
Paddington
04-01-2021 om 09:10
Ouderschapsverlof
Ouderschapsverlof is in mijn ogen iets tijdelijks. Dus jouw veronderstelling dat zij nadat het ouderschapsverlof is afgelopen gewoon weer 4 dagen gaat werken is logisch.
Rechtvaardig is dat jullie beide 4 dagen per week werken en dat zou ik ook aanhouden. Voor mij persoonlijk is het sowieso een ergenis dat veel vrouwen vinden dat ze recht hebben op part-time werken na een scheiding. Een scheiding verandert nu eenmaal de situatie, dan moet je als beide ouders zorgen dat het voor de kinderen goed geregeld is. Dus uitgaan van een 50/50 verdeling van zorgtaken en zorgtijd. Dat houdt ook in dat beide ouders hun best moeten doen om te zorgen dat er genoeg inkomsten zijn om alles te betalen.
Het alternatief van Tsjor vind ik een goed idee. Zij heeft haar ouderschapsverlof gehad, nu mag jij. Daarbij zou ik gewoon uitgaan van 4 dagen werken voor de financien. Doordat jij een dag meer thuis bent, heb jij lekker de tijd voor de kinderen en kan zij meer werken.
Voor de toekomst om gedonder te voorkomen zou ik gewoon van beide uitgaan dat jullie fulltime werken en wat jullie dan zouden verdienen. Daarnaast een 50/50 verdeling van zorg (ook in de praktijk) en daar komt dan een bedrag uit. Als de moeder van je kinderen er dan voor kiest om niet full-time te werken, dan is het volledig haar keuze en ziet zij veel meer het gevolg van die keuze. Daarnaast zou ik het echt niet elk jaar herzien, behalve misschien een indexering (al vind ik dat ook al bedenkelijk, want alimentatie gaat elk jaar omhoog, zelfs als inkomens niet omhoog gaan).
Ik hoop dat jullie er samen uit kunnen komen, dat is voor alle partijen het beste.
BenB
04-01-2021 om 14:22
Ik werk voortaan 4 dagen
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zie dat ik in mijn verhaal iets ben vergeten te vermelden. Per 1-1-2021 (nu dus) ben ik 4 dagen in de week gaan werken. Haar ouderschapsverlof saldo is opgebruikt en nu ga ik daar gebruik van maken door 1 dag in de week minder te gaan werken. Er is dus geen extra opvang nodig voor de kinderen als zij nu naar een 4-daagse werkweek zou gaan, want die opvang ben ik nu met mijn ouderschapsverlof dag. Dus op mijn ouderschapsverlof dag heb ik de kinderen en zit zij gewoon thuis voor wat tijd voor zichzelf, terwijl de baas haar aanbiedt die dag gewoon te komen werken.
Het wisselen van ouderschapsverlof is mede de reden geweest waarom wij besloten hebben in het ouderschapsplan de kinderalimentatie ieder jaar te beoordelen. Er zijn nu inkomenstechnisch nog veel veranderingen waardoor het naar mijn idee niet realistisch is om het eenmalig vast te leggen en het daar dan maar mee te doen de komende jaren.
Niet alleen inkomenstechnisch maar ook qua zorgverdeling is er dus een wijziging. Door mijn extra verlofdag zie ik de kinderen vanaf dit jaar vaker dan op het moment dat we het ouderschapsplan opstelde. Dus dat resulteert ook weer in minder kinderalimentatie.
Ik ben overigens gewoon in goed contact met m'n ex hierover en we hebben alles kunnen regelen zonder rechter. Dit is pas het eerste punt waarop ik me nu afvraag wat te doen.
Ik ga wel met haar bespreekbaar maken dat we er vanuit gaan dat zij ook naar een 4-daagse werkweek gaat om daar de kinderalimentatie op te berekenen. Dat het haar vrij staat om toch 3 dagen te blijven werken maar ik daar niet financieel voor op ga draaien. Ik zie dan wel hoeveel weerstand dat op gaat leveren en of me dat de moeite waard is. We zijn tenslotte nu in goed contact en regelen alles met betrekking tot de kinderen in goed overleg. Dat is me uiteindelijk veel meer waard dan een paar euro per maand minder alimentatie betalen.
Zonnehoed
04-01-2021 om 15:04
uitgangspunt
Lijkt me logisch om het salaris in jullie arbeidscontract als uitgangspunt te nemen voor de berekening, en niet een tijdelijke situatie door ouderschapsverlof. Dan kan zij zelf bepalen of ze met drie dagen werken rond kan komen, of dat ze die vierde dag nodig heeft om rond te kunnen komen.
tsjor
04-01-2021 om 15:51
goed overleg
Goede overleg is mooi, maar zoals jullie het nu aan het regelen zijn levert elke wijziging de noodzaak tot overleg op, en ook weer de spanning of het overleg wel goed zal gaan.
Ik zou er toch op aansturen dat je het nu een keer vast legt en daarna niet meer wijzigt. Er kan nog zoveel gebeuren in de toekomst.
Tsjor
olivia
04-01-2021 om 17:00
de mediator
Hoe onze mediator alles berekende voor ons neus vond ik wel prettig gaan, wat allebei zagen we in een rustig tempo hoe het ervoor stond.
Dus een tabel met mijn naam boven de ene lijst en mijn ex boven de andere lijst. En dan van ieder de vaste lasten opgesomd, de inkomsten opgesomd (wij werkten evenveel uren, maar anders kan je dat naar rato verdelen o.i.d. ) en dan onderaan het verschil tussen hem en mij. Dat verschil (hij hield meer over dan ik ) werd vereffend zodat we beiden evenveel overhielden, dat voelde best eerlijk.
Ze kan hopelijk wel begrijpen dat minder uren werken, minder salaris oplevert en dat dat niet uit jouw zak hoeft te komen.
tsjor
05-01-2021 om 08:46
Olivia
Dat is ook mijn ervaring. Een simpele boekhoudkundige berekening met cijfertjes die controleerbaar zijn, zonder emotionele aanspraken. Klaar. En dat is het dan. Ongeacht hoe de situatie verandert (met uitzondering van het wegvallen van het inkomen door werkloosheid etc.). Ik kwam daarna in de WAO, maar die problemen waren voor mij.
Rust op dat vlak is zoveel waard!
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.