Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kind heimwee

hallo, ik ben op vakantie met mijn vriendin en mijn kinderen. De kinderen zijn uit mijn vorige huwelijk. De kids zijn net vier weken bij hun moeder geweest en ook buiten de schoolvakantie verblijven ze daar het meest. Ze zijn eens in de 2 weken, vier dagen bij mij. Nu zijn we amper 2 dagen in italie en ineens heeft mijn zoon van 13 heimwee naar zn moeder. Hij zegt geen heimwee naar mij te hebben toen hij met zn moeder op vakantie was. Dit maakt me boos en verdrietig tegelijk. Ik weet niet hoe hiermee om te gaan.

MRI

MRI

05-08-2021 om 20:50

Ja dat voelt niet fijn. Maar vanuit het kind heel begrijpelijk. Een wisseling is moeilijk voor kinderen. Ik denk dat het beste wat je kunt doen hem zijn gevoelens gunnen en daar ontvankelijk voor zijn, ze valideren, en ervan uitgaan dat het ook een kwestie van tijd is. Geef het een weekje, maak het gezellig doe leuke dingen zonder hem over te willen halen zijn gevoel te veranderen. 

Blijft over jouw gevoelens: natuurlijk heb je ze gemist en voelt dit als een afwijzing. Hoe is het zo gekomen dat ze zo weinig bij jou zijn?

Heeft hij daar normaal ook last van als hij een weekend bij jou is? 
Ik zou de gevoelens wel erkennen. Het kan dat hij mama mist en dat is vervelend, maar jullie zijn nu in Italië dus terug gaan is gewoon geen optie. Dat moet hij nu maar gewoon even accepteren en er ondanks alles het beste van maken. Hij is dertien, dan moet je dat toch kunnen begrijpen.
Overigens vind ik met dertien na twee dagen al heimwee hebben naar mama best apart. Kinderen van die leeftijd gaan toch ook wel eens op kamp of bij vrienden/familie logeren of zo?

Willem1970

Willem1970

05-08-2021 om 22:14 Topicstarter

ik werk onregelmatig dus week wel en week niet kon ik met mn werkgever niet afspreken. Dus zijn ze meer bij hun moeder. Co-ouderschap was geen optie omdat ze anders teveel alleen zouden zijn bij mij. Ze zijn 9,10, 13 en 15.

Willem1970

Willem1970

05-08-2021 om 22:15 Topicstarter

en mamma slaat de kkauwtjes nogal in haar kids ook al zijn ze bij mij.

MRI

MRI

05-08-2021 om 22:32

Willem1970 schreef op 05-08-2021 om 22:15:

en mamma slaat de kkauwtjes nogal in haar kids ook al zijn ze bij mij.

wat bedoel je daarmee?

Willem1970

Willem1970

05-08-2021 om 22:41 Topicstarter

dat als ze bij mij zijn ze constant aan ze trekt. . Appen en bellen. 

Is het bespreekbaar dat ze minder appt en belt? Haar kinderen hebben haar op deze leeftijd echt niet meer continu nodig en als een kind van dertien na twee dagen al heimwee krijgt is dat niet echt gezond meer te noemen. Heeft hij dat op schoolkamp of sportkamp ook? Met jongere kinderen heb ik wel eens meegemaakt dat ze heimwee hadden, maar echt niet met eentje van dertien. Wel een keer een kind op kamp gehad, die was toen acht of zo, die miste opeens haar opa. Opa woonde in Duitsland op drie uur rijden dus heb gezegd dat ze bij thuiskomst maar even met opa moest bellen en daarna heb ik haar weer meegetrokken in een spel. 
In jullie situatie is het ook simpelweg niet mogelijk om toch nu naar moeder te gaan want je zit in Italië en waarschijnlijk blijf je daar wel minstens een week.

Willem1970 schreef op 05-08-2021 om 22:14:

ik werk onregelmatig dus week wel en week niet kon ik met mn werkgever niet afspreken. Dus zijn ze meer bij hun moeder. Co-ouderschap was geen optie omdat ze anders teveel alleen zouden zijn bij mij. Ze zijn 9,10, 13 en 15.

Er zijn toch wel meer oplossingen te bedenken om je kinderen vaker te zien dan vier dagen in de twee weken? Het lijkt me logisch dat je zoon meer heimwee naar zijn moeder heeft als hij daar veel vaker is. Je werd boos op jezelf hoop ik toen je je dat realiseerde?

MamaE schreef op 05-08-2021 om 22:49:

Is het bespreekbaar dat ze minder appt en belt? Haar kinderen hebben haar op deze leeftijd echt niet meer continu nodig en als een kind van dertien na twee dagen al heimwee krijgt is dat niet echt gezond meer te noemen. Heeft hij dat op schoolkamp of sportkamp ook? Met jongere kinderen heb ik wel eens meegemaakt dat ze heimwee hadden, maar echt niet met eentje van dertien. Wel een keer een kind op kamp gehad, die was toen acht of zo, die miste opeens haar opa. Opa woonde in Duitsland op drie uur rijden dus heb gezegd dat ze bij thuiskomst maar even met opa moest bellen en daarna heb ik haar weer meegetrokken in een spel.
In jullie situatie is het ook simpelweg niet mogelijk om toch nu naar moeder te gaan want je zit in Italië en waarschijnlijk blijf je daar wel minstens een week.

Heimwee is vziw niet leeftijdsgenoten en heeft niks met gezondheid te maken.

RosaMontana schreef op 05-08-2021 om 22:53:

[..]

Heimwee is vziw niet leeftijdsgenoten en heeft niks met gezondheid te maken.

Dat snap ik maar met dertien zou je toch wel twee dagen zonder je ouders moeten kunnen. En qua gezondheid, het is meer dat de relatie tussen moeder en kind dan misschien wat te innig is. Ik vind het ongezond om als ouders en kinderen aan elkaar vastgeplakt zitten en continu in met elkaar in contact staan, zeker op die leeftijd. Zeg maar; tijd om de navelstreng definitief door te knippen. Zeker omdat de heimwee lijkt te worden aangewakkerd door moeder zelf en niet iets is dat uit het kind komt en er altijd al was.

Eens, altijd vervelend als ouders zo’n claim op hun kind leggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.