Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kamer leeghalen of niet

mijn dochter (20) heeft besloten full time bij haar vader te gaan wonen. Mega klap omdat ze het daar niet fijn vond zei ze altijd maar wilde rust. Niet meer heen er weer met tassen iedere week , financieel kan alles en is het kortom “ makkelijker” dan hier. Hier heeft ze een kamer en daar een volledige etage. Dus die snap ik wel. Wat ik lastig vind want je voelt hem
Misschien al aankomen. Ik heb een etage. Met 2 sk. Waarvan zij de grootste heeft( en ik wil daar dus niet zelf gaan slapen!) maar die kamer staat nu dus leeg. Bed kast en dat is dat. Word niet gebruikt. Ze wil Niet dat ik ipv een 2 pers. Bed een 1 pers bed neerzet en ik van die kamer een kleding/ werk kamer ga maken… maar hier slapen wil ze ook niet meer echt. 
Vind dit een hele lastige situatie.
Advies?  


Imi

Imi

16-10-2021 om 09:43

Als ik heb goed begrijp, is kamer dus al vrijwel leeg. Kun je er niet een gezellige hobby/logeerkamer van maken? Dan kan je dochter wel blijven slapen wanneer ze dat wil, en dan ziet het er ook wat gezelliger uit dan nu.

Ze wil dit niet, ze wil dat niet. Maar ze woont ergens anders dus ik zou zeggen: ze heeft niet veel meer te willen. Al ben ik daar misschien wat rechtlijnig in. Ik vind het al heel lief van je dat je die kamer niet zelf neemt. Maar ik zou hem echt zo inrichten dat je er zelf wat aan hebt, met nog wel een logeerbed zodat ze altijd kan blijven slapen. 

Kan je het tweepersoons bed niet omwisselen voor een bedbank. Dan kan je de kamer verder inrichten zoals je zelf wilt, maar kan ze toch nog een keer komen slapen (in een groter bed dan 1 persoons, met het oog op dat ze misschien binnenkort een relatie heeft en ze wil misschien diep van binnen nog een mogelijkheid hebben om toch weer terug te komen)  En anders zou ik er toch gewoon een 1 persoons bed neerzetten, ze is 20, de kans is heel groot dat ze helemaal niet meer thuis komt wonen. 

Je dochter heeft bij haar vader een eigen etage dus ze woont eigenlijk al zelfstandig. Ze is het huis uit maar wil nog blijven bepalen hoe jij je huis inricht en ze verbied je daarbij om zelf van je hele eigen huis gebruik te maken zoals jij dat zelf wil.
Ze heeft je aardig in de tang want ze weet natuurlijk dondersgoed dat het voor jou slikken is dat ze voor haar vader 'gekozen' heeft en daardoor voelt ze zich vrij om jou te dicteren wat je wel en niet met je woning mag doen. Ik zou denk ik even op mijn strepen gaat staan, veel kans dat ze dan weer respect voor je krijgt.

Waarom laat je haar bepalen wat jij in je huis doet? Ik zou zelf die grootste slaapkamer nemen en in jouw huidige slaapkamer een logeerkamer met werkruimte voor jou maken. En dan zet je daar een eenpersoonsbed neer waar ze kan slapen als ze bij jou logeert. Kom op, na 20 jaar kun je aan jezelf gaan denken.

MRI

MRI

16-10-2021 om 11:09

Ik zou een jaartje wachten en dan opnieuw bekijken hoe of wat, samen met haar

Heeft ze daar een volledige etage inclusief badkamer en keuken oid? Dan heeft ze daar natuurlijk meer privacy en rust dan bij jou en dat heeft niet zoveel met de vader of jou te maken.
Woonruimte vinden is een groot probleem, zeker voor jongeren, dus ik zou het ook wel weten als mijn vader die ruimte had. Ze is 20. Tijd voor een zelfstandig bestaan, ook voor jou. Richt je huis in zoals het voor jou prettig is incl een logeerbed voor dochter die natuurlijk altijd welkom is om langs te komen, ook in een huis waar niet meer alles hetzelfde is. 

Bolmieke schreef op 16-10-2021 om 10:34:

Je dochter heeft bij haar vader een eigen etage dus ze woont eigenlijk al zelfstandig. Ze is het huis uit maar wil nog blijven bepalen hoe jij je huis inricht en ze verbied je daarbij om zelf van je hele eigen huis gebruik te maken zoals jij dat zelf wil.
Ze heeft je aardig in de tang want ze weet natuurlijk dondersgoed dat het voor jou slikken is dat ze voor haar vader 'gekozen' heeft en daardoor voelt ze zich vrij om jou te dicteren wat je wel en niet met je woning mag doen. Ik zou denk ik even op mijn strepen gaat staan, veel kans dat ze dan weer respect voor je krijgt.

Dit inderdaad. Het is jouw huis dus ze heeft sowieso niet te bepalen wat je ermee doet. En al helemaal niet als ze er niet meer woont. En dat mag je haar best vertellen, met haar 20 jaar zou ze dat toch moeten kunnen begrijpen. Kan me echt niet voorstellen dat ik mijn ouders ging vertellen wat ze met mijn kamer mochten doen toen ik het huis uit ging.

Ik sta daar toch wat anders in. Mijn dochter ging bij haar vader in eerste instantie tijdelijk ‘uit huis’ (half jaar buitenland), en hij ging direct dingen aanpassen. Dat gaf haar zo’n welkom gevoel dat ze bij terugkomst helemaal maar niet meer naar vader ging maar hier fulltime kwam wonen. Inmiddels is ze weer ruim een jaar weg en we hebben afgesproken dat ze volgende keer als ze hier is, gaan kijken hoe ik de kamer kan inrichten zodat zij er kan komen logeren en ik er ook iets aan heb.

dan

dan

16-10-2021 om 12:43

MMcGonagall schreef op 16-10-2021 om 12:33:

Ik sta daar toch wat anders in. Mijn dochter ging bij haar vader in eerste instantie tijdelijk ‘uit huis’ (half jaar buitenland), en hij ging direct dingen aanpassen. Dat gaf haar zo’n welkom gevoel dat ze bij terugkomst helemaal maar niet meer naar vader ging maar hier fulltime kwam wonen. Inmiddels is ze weer ruim een jaar weg en we hebben afgesproken dat ze volgende keer als ze hier is, gaan kijken hoe ik de kamer kan inrichten zodat zij er kan komen logeren en ik er ook iets aan heb.

TO kan de kamer toch zodanig aanpassen dat haar dochter er wel kan slapen als ze daar is maar dat TO zelf ook over de kamer kan beschikken als werkkamer. 

dan schreef op 16-10-2021 om 12:43:

[..]

TO kan de kamer toch zodanig aanpassen dat haar dochter er wel kan slapen als ze daar is maar dat TO zelf ook over de kamer kan beschikken als werkkamer.

Ik weet niet hoe lang deze situatie al duurt, maar ik zou het tijd geven. Mijn dochter is weg sinds september vorig jaar dus hopelijk komende december kunnen we het erover hebben wat we met de kamer gaan doen.

MMcGonagall schreef op 16-10-2021 om 12:33:

Ik sta daar toch wat anders in. Mijn dochter ging bij haar vader in eerste instantie tijdelijk ‘uit huis’ (half jaar buitenland), en hij ging direct dingen aanpassen. Dat gaf haar zo’n welkom gevoel dat ze bij terugkomst helemaal maar niet meer naar vader ging maar hier fulltime kwam wonen. Inmiddels is ze weer ruim een jaar weg en we hebben afgesproken dat ze volgende keer als ze hier is, gaan kijken hoe ik de kamer kan inrichten zodat zij er kan komen logeren en ik er ook iets aan heb.

Ik vind het wel anders als iemand voor een vooraf bepaalde tijd weg gaat en van plan is om weer terug te komen, of als iemand echt uit huis gaat, met niet de intentie om weer terug te komen. Zoals ik het lees van TO is ze niet eens van plan om te komen logeren.

Heb je aan haar gevraagd waarom e niet wil dat je de kamer veranderd. Is ze misschien niet helemaal zeker van haar keus voor haar vader? En voelt ze zich zo onder druk gezet?Ik zou hier met haar het gesprek over gaan en dan een tijdslimiet afspreken. Als je over 2 maanden nog steeds ergens ander wilt wonen, is dat natuurlijk helemaal prima. Maar dan ga ik wel wat veranderen in huis. Natuurlijk ben je altijd welkom en zorg ik dat je hier kan logeren. Maar niet in een standaard 2 persoonsbed. Als logeerbed neemt dat te veel ruimte in. Misschien een slaapbank of onderschuifbed etc.
Als ze daar nog steeds moeilijk over doet, dan zou ik spiegelen. Nou anders kom ik gezellig bij jou logeren, heb je daar voor mij dan ook een 2 persoonsbed .

Het ligt er aan hoe lang ze nu definitief bij haar vader woont. Na langere tijd zal ze misschien makkelijker haar eigen kamer bij jou kunnen opgeven.
Is het nu emotioneel gezien misschien nog wat moeilijk voor haar? 

Jesse_1 schreef op 16-10-2021 om 13:11:

[..]

Ik vind het wel anders als iemand voor een vooraf bepaalde tijd weg gaat en van plan is om weer terug te komen, of als iemand echt uit huis gaat, met niet de intentie om weer terug te komen. Zoals ik het lees van TO is ze niet eens van plan om te komen logeren.

Eens. Ik vind het ook uitmaken of een 12-jarige de keuze maakt om bij haar vader te gaan wonen of een 20-jarige. TO zal niet de eerste ouder zijn die wat aan de inrichting kamer of huis verandert als hun jongvolwassene kind elders gaat wonen. Tuurlijk kan het kind nog altijd komen logeren, maar de grootste kamer is niet nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.