Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Huis overkopen of toch niet?

Beste mensen,

Ik zit in de vechtscheiding. Mijn ex bedreigt me om me financieel kapot te maken. Ik zoek hulp van allerlei kanten, daarom schrijf ik het ook hier. 

Wij hebben een huis met flink overwaarde. Wij kunnen beide het huis uitkopen, maar ex accepteert het niet en doet alles om het huis uitkopen. Ik hoor van haar dat er zo veel dingen kapot zijn in het huis. Zij zegt dat zij alleen de taxatie gaat doen (dat ik het niet hoef) en dat zij wettelijk verplicht om alle gebreken in het huis aan taxateur doorgeven. Hoewel wij hebben zo veel gerenoveerd in het huis en flink geïnvesteerd. Ik wil niet opgeven... Wat moet ik doen om realistische taxatiewaarde van het huis krijgen? Wat moet ik doen als ik toch in het huis wil blijven?


Je kunt allebei een taxatie laten maken en dan de prijs middelen tussen beide uitkomsten. Waarom wil jij in het huis blijven en waarom je ex? Ervan uitgaande dat jullie kinderen hebben, hoe wordt de omgangsregeling? Wat is goed voor de kinderen? 

RosaMontana schreef op 25-04-2024 om 18:21:

Je kunt allebei een taxatie laten maken en dan de prijs middelen tussen beide uitkomsten. Waarom wil jij in het huis blijven en waarom je ex? Ervan uitgaande dat jullie kinderen hebben, hoe wordt de omgangsregeling? Wat is goed voor de kinderen?

Omgangsregeling week om week.

Gewoon een eigen taxateur inhuren. Dat jij dat niet hoeft, bepaalt je ex niet. En als ze per se in het huis wil blijven, dan zorg je dat je de helft van de waarde krijgt en koop je zelf iets anders en begin je met een schone lei aan de rest van je leven.

Waarom is je ex zo boos? Kun je daar nog iets in? 

Annaniem2023 schreef op 25-04-2024 om 20:57:

Gewoon een eigen taxateur inhuren. Dat jij dat niet hoeft, bepaalt je ex niet. En als ze per se in het huis wil blijven, dan zorg je dat je de helft van de waarde krijgt en koop je zelf iets anders en begin je met een schone lei aan de rest van je leven.

Hoe kan ik hiervoor zorgen? Ik denk dat ze gaat fluisteren aan oren van die man zodat zij een goede voordeliger prijs krijgt 

Pinokkio schreef op 25-04-2024 om 21:16:

Waarom is je ex zo boos? Kun je daar nog iets in?

Zij is van mening dat man moet alles achterlaten en gewoon opnieuw het leven opbouwen 

Angel88 schreef op 25-04-2024 om 21:29:

[..]

Zij is van mening dat man moet alles achterlaten en gewoon opnieuw het leven opbouwen

Maar waarom is ze die mening toegedaan? 

Waarom staat ze er, naar ik begrijp, zo vijandig in?

Ik zou toch kijken naar wat er aan de hand is om te zien of je haar boosheid niet wat minder kunt krijgen. Jullie moeten nog flink wat samen gaan werken ivm de kinderen.
En je eigen boosheid wellicht ook wat kunt verminderen? Probeer wat vertrouwen te hebben, in haar en in een taxateur. Je kunt er toch zelf eentje kiezen? Beiden een eigen taxatie lijkt me eerlijk.

Wij hebben toevallig kortgeleden in een heel andere situatie een huis laten taxeren. Ik zou gezamenlijk een taxateur nemen. Een taxatie kost best wat geld en 2 taxaties, dat heeft niet zoveel meerwaarde. Ze meten alles op en gaan de woning vergelijken met referentiewoningen. Grote gebreken zijn natuurlijk wel belangrijk, maar kleine dingen niet. Hopelijk lukt het jullie om naar de hoofdlijnen te kijken.

Samen een taxateur nemen en ik denk dat ze wel wat gewend zijn hoor, je bent helaas niet de enige.
Kan je afspreken dat de communicatie transparant gaat (iedereen in cc) en misschien dat die man het alleen doet? Zonder dat er iemand achter aan loopt?
ls ze hem dan gaat mailen, dan is hij hopelijk professioneel genoeg om dat af te kappen.
Verder het is een goede markt om te verkopen, zou het echt zoveel schelen?

Annaniem2023 schreef op 25-04-2024 om 20:57:

Gewoon een eigen taxateur inhuren. Dat jij dat niet hoeft, bepaalt je ex niet. En als ze per se in het huis wil blijven, dan zorg je dat je de helft van de waarde krijgt en koop je zelf iets anders en begin je met een schone lei aan de rest van je leven.

Precies dit. Taxateurs zijn wel wat gewend rond een echtscheiding. Twee verschillende waarden:, dan wordt het verschil gemiddeld. Daarmee leg jij een redelijk voorstel op tafel wat goed onderbouwd is. 

De volgende vraag wordt dan: wie kan gaat het huis overkopen, ervan uitgaande dat het voor beiden mogelijk  en wenselijk is. 

'Zij is van mening dat man moet alles achterlaten en gewoon opnieuw het leven opbouwen'. Ze heeft nog veel te leren.

Tsjor

kun je een mediator inschakelen om hulp te krijgen? Zodat je ook het proces kan bespreken en regeling omtrent jullie huis.

https://zorgelooschscheiden.nl/scheiden/hulp-bij-scheiden/

https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/echtscheiding/echtscheiding-aanvragen/

Ook als je een mediator inschakelt moet je wel zelf je eigen cijfers goed kennen. Een mediator doet geen taxatie en kan daar ook geen uitspraken over doen. Wat een mediator wel kan doen is voorleggen: A zegt bedrag X, B zegt bedrag Y, het gemiddelde is Z, kan iedereen daarmee akkoord gaan.
Een eigen taxatie neemt bovendien de nare smaak weg van het gevoel dat de taxateur beïnvloed is door de partner. Het wegnemen van die nare smaak is al winst.

Tsjor

tsjor schreef op 26-04-2024 om 08:33:

Ook als je een mediator inschakelt moet je wel zelf je eigen cijfers goed kennen. Een mediator doet geen taxatie en kan daar ook geen uitspraken over doen. Wat een mediator wel kan doen is voorleggen: A zegt bedrag X, B zegt bedrag Y, het gemiddelde is Z, kan iedereen daarmee akkoord gaan.
Een eigen taxatie neemt bovendien de nare smaak weg van het gevoel dat de taxateur beïnvloed is door de partner. Het wegnemen van die nare smaak is al winst.

Tsjor

Ja inderdaad.

Maar misschien kan het helpen om een mediator in te schakelen voor TO zodat hij steun en begeleiding kan krijgen in het proces van scheiding en wat zijn mogelijkheden zijn mbt het huis. 

Een mediator organiseert een proces, is niet de steun voor een van de twee partijen als het goed is. Steun zoeken kan bij familie, vrienden, maatschappelijk werk of een psycholoog. Weten wat je juridische mogelijkheden zijn kun je navragen bij het juridisch loket, op internet of een advocaat.
Het is belangrijk om te zorgen dat je zelf zoveel mogelijk informatie hebt en op grond daarvan weet wat je wil, waarom je dat wil, wat andere mogelijkheden zijn en dus ook wat redelijk is.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.