Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

hoe win ik het vertrouwen terug

graag vraag ik jullie om hulp na een huwelijk van 13 jaar heeft mijn vrouw besloten te willen scheiden ik zelf wil er alles aan doen maar zei geeft aan dat het vertrouwen weg is en het gevoel is verdwenen ik kampte jaren met een alcohol verslaving en heb haar in al
die jaren behoorlijk pijn gedaan en ik snap haar keus wel alleen ik wil nu alles op alles zetten voor onze twee kinderen dus ik vraag jullie hebben jullie tips en of ideeen hoe ik haar weer het hof kan maken want ze geeft wel aan dat ze nog van me houd maar het gevoel en vertrouwen is een dingetje

Wat heb je in de loop van de jaren allemaal al geprobeerd om het goed te maken en om te stoppen met drinken? Ik denk dat er nu zeker geen quick fix meer is, vooral niet als je haar gevoelens al die jaren hebt genegeerd. Het zijn geen woorden maar daden die nu tellen. Mijn advies is om naar de AA te gaan en serieus en voor altijd te stoppen met alcohol. Daarnaast zou ik je aanraden om professionele hulp te zoeken, zoals een relatietherapeut. Dit kan helpen bij het herstellen van het vertrouwen en het verbeteren van de communicatie tussen jullie. Laat haar zien dat je bereid bent om echt te veranderen en werk aan jezelf. Misschien komt ze bij je terug, maar die kans is helaas niet heel groot, vrees ik. Veel sterkte gewenst.

hoelang ben je nu clean dan?

nico_thaman

nico_thaman

25-06-2024 om 20:42 Topicstarter

een dik half jaar

ben eigenlijk ook wel benieuwd naar je antwoorden op de vragen van 1968? 
Wat heb je in de afgelopen 13 jaar huwelijk gedaan als je vrouw iets zei over je verslaving? In hoeverre was je er voor je kinderen? Etc?

of ben je pas écht in actie gekomen nu ze de scheiding heeft ingezet? Als je in 13 jaar vaker loze beloftes hebt gedaan en haar nooit serieus hebt genomen, dan denk ik dat je “spijt” serieus te laat gaat zijn. 

Ik denk dat er nu zeker geen quick fix meer is, vooral niet als je haar gevoelens al die jaren hebt genegeerd.

Helemaal mee eens. 'Vertrouwen komt te voet en gaat te paard'... Het duurt dus heel lang voor je haar vertrouwen weer terug gewonnen zult hebben. Mijn ervaring is dat bij mij het vertrouwen nooit meer terug gekomen is en ik uiteindelijk inderdaad ook een punt heb moeten zetten achter de relatie met mijn partner die niet met alcohol kon omgaan.

nico_thaman

nico_thaman

25-06-2024 om 21:21 Topicstarter

ik ben een paar jaar er helemaal
vanaf geweest en toen toch weer begonnen hoe stom het ook is geweest met af en toe drinken op een feestje en dan ga
je weer de mist in dus in al
die jaren haar wel vaak op der ziel getrapt maar ik was er wel altijd voor de kinderen die hebben er ook niet veel van mee gekregen 

nico_thaman schreef op 25-06-2024 om 21:21:

 maar ik was er wel altijd voor de kinderen die hebben er ook niet veel van mee gekregen

Vindt je vrouw dat ook?

Wat verschrikkelijk allemaal. 6 maanden is nog kort. Staat ze nog open voor relatietherapie? Dat zou ik jullie nu aanraden. Man en ik hebben ook relatieproblemen gekregen door onder andere verslavingsproblematiek en zitten daarom al meer dan 2 jaar in relatietherapie. Vertrouwen in elkaar hebben is heel moeilijk dan maar o zo belangrijk in een relatie. Er veel over praten en geen woorden maar daden. Iedere dag clean erbij is weer een mm vertrouwen erbij. Ik begrijp dat wanneer iemand na jaren clean toch weer gaat terugvallen en dan helemaal nuchter in de slinkse fuik trapt van eentje hier en eentje daar dit een teringharde koekenpanslag is op vrouw haar hoofd in dit geval. Dat doet zeer. 

MRI

MRI

25-06-2024 om 21:32

Eens met Roodvruchtje. Een half jaar clean is niets als je niet aan de andere kant je volkomen inzet voor je herstel. Er is ook nog zo iets als een dry drunk,(iemand die niet meer drinkt maar wel dat soort gedrag heeft, google it)
Ga  zsm naar meetings van de AA, niet denken dat je het wel alleen kan doen, dat zeggen alle verslaafden die terugvallen. Je hebt steun en hulp nodig. Ga het 12 stappen plan doen (of doe je dat al?) Dan werk je pas echt aan herstel. 
Luister naar de podcast van Rene van Collem op youtube, allemaal mensen in herstel die zonder oordeel de dynamiek van verslaving blootleggen. 
Het enige wat je kan doen voor je vrouw is laten zien dat jij oprecht aan je herstel werkt en dan bij haar laten liggen of dat genoeg voor haar is. Oh en nergens meer over liegen. Veel sterkte

Vertrouwen kun je misschien terugwinnen door altijd volledig betrouwbaar te zijn. Ook in kleine details. En uit je zelf open kaart te spelen, niet wachten tot ze zelf vraagt wat je gedaan hebt of waar je geweest bent. Door op moeilijke momenten haar hulp en advies te vragen en niet zelf te blijven aanmodderen. 
En het beste kun je nu inzetten op goede vriendschap, ook na de scheiding. Dat is al heel wat om te bereiken, na zoveel jaar ellende voor haar. Ze heeft je waarschijnlijk heel veel kansen gegeven en nu heeft ze er eindelijk een punt achter gezet. Ook als gescheiden, cleane en betrouwbare vader kun je er zijn voor je kinderen. 

nico_thaman

nico_thaman

25-06-2024 om 21:41 Topicstarter

ik ben al in therapie voor de alcohol en alles wat ik opper tegenover mijn vrouw om samen nog eventueel te kunnen doen wijst ze af en kiest ze voor der zelf wat ik ook absoluut snap en denk dat ik me er ook maar bij moet neerleggen maar goed dit is niet iets wat ik gewild heb of bewust heb gedaan

nico_thaman

nico_thaman

25-06-2024 om 21:46 Topicstarter

maar ja gezien de huidige huizen markt ben ik bang dat we nog lang niet van elkaar af zijn en hoe de scheiding dan verder in zijn werk gaat ik heb geen idee ik kan hier wel blijven wonen maar wanneer teken je dan voor de scheiding ? pas als zei ook een huisje heeft of nog als je samen woont want ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat

Een tip: je kunt ook in je eentje in relatietherapie. Relatietherapie is voor een groot deel communicatietherapie. Dat is en blijft nuttig, of jullie nou samen blijven of gaan scheiden. Ook na een scheiding blijven jullie namelijk samen ouders van de kinderen en moeten jullie blijven communiceren.
Je vrouw (of ex) kan later aansluiten bij de therapie, of af en toe eens meegaan, of helemaal niet. Als jij je gedrag verandert, zal zij anders op jou reageren. Dus dan verandert jullie relatie. Nuttig is het dus sowieso.

nico_thaman schreef op 25-06-2024 om 21:41:

ik ben al in therapie voor de alcohol en alles wat ik opper tegenover mijn vrouw om samen nog eventueel te kunnen doen wijst ze af en kiest ze voor der zelf wat ik ook absoluut snap en denk dat ik me er ook maar bij moet neerleggen maar goed dit is niet iets wat ik gewild heb of bewust heb gedaan

Ik zou eerst eens uit de slachtofferrol komen. Zolang jij niet erkent dat je anderen pijn hebt gedaan met je verslaving en dat dat jouw verantwoordelijkheid is en zolang je niet stopt met met ja maar ik was ook wel eens aardig en ja maar kon ik er wat aan doen, ben je nog niet waar je moet zijn.
Neem verantwoordelijkheid. Own it. Anders staat de volgende terugval al te wachten.
Volg je het 12 stappen plan? 
Ik vind de podcasts “Wat wil je drinken” heel leerzaam. 

nico_thaman schreef op 25-06-2024 om 21:46:

maar ja gezien de huidige huizen markt ben ik bang dat we nog lang niet van elkaar af zijn en hoe de scheiding dan verder in zijn werk gaat ik heb geen idee ik kan hier wel blijven wonen maar wanneer teken je dan voor de scheiding ? pas als zei ook een huisje heeft of nog als je samen woont want ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat

Pas als zij een ander huis heeft??? Om te beginnen ben jij aanstichter van de problemen, dus neem je verantwoordelijkheid en zorg dat zij in het huis kan blijven met de kinderen en zoek zelf een onderkomen. Ga je maar het schompes werken om haar financiel te ondersteunen dit voor elkaar te krijgen. Zo laat je zien wat zij je waard is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.