Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe lang duurt de definitieve bevestiging nadat het convenant ingediend is?

Ik denk dat de mediator er wel iets over gezegd heeft maar doordat mijn concentratie/geheugen niet meer in optimale staat is weet ik het niet meer. Het de mediator vragen doe ik liever niet omdat hij het afgesloten heeft en dan weer een rekening gaat sturen. 

Het zal ook nog wel langer duren doordat er kinderen van 12+ zijn die een brief oid zouden ontvangen en natuurlijk kans moeten hebben te reageren. 
Ik vermoed niet dat ze gaan reageren maar als ze het wel doen en het niet eens zijn met het ouderschapsplan maakt het dan nog uit? 

via google:" Hoe lang duurt scheiding na convenant?Het uiteindelijke scheidingsconvenant (en ouderschapsplan) kan binnen een maand klaar zijn en door een advocaat gecheckt. Daarna stuurt de advocaat deze naar de rechter. Dan duurt het gemiddeld 4 tot 8 weken duurt totdat deze is goedgekeurd door de rechter en de scheiding ingeschreven wordt bij de burgerlijke stand."

Bij mijzelf 6 weken. Mediator was hier nog 3 mnd zonder rekening ( was totaalpakket) beschikbaar voor eenvoudige vragen.

Laten inschrijven bij de burgerlijke stand moet je zelf doen, in de gemeente waar jullie getrouwd zijn.
Tsjor

Niet per se:
"Als u de echtscheiding al eerder wilt inschrijven, moet u daarvoor beide akkoord geven. Als beide partijen akkoord zijn en daarvoor tekenen, kan de advocaat de echtscheiding inschrijven bij de gemeente. De gemeente heeft de echtscheiding dan vaak binnen een week ingeschreven."

Bij mij deed het advocatenkantoor dat waarmee de mediator samenwerkte.

Nobody

Nobody

13-06-2022 om 08:18 Topicstarter

Bedankt voor de reacties. Het verzoek is vanwege het fiscale partnerschap al een paar maanden geleden gedaan en het convenant was al bekeken door de advocaat en zou een paar weken terug direct doorgestuurd worden, het is nu dus even afwachten. Onze mediator werkte niet met een totaal pakket maar op uur basis, doordat ex en ik het niet direct overal over eens waren is het dus al een dure grap geworden. Volgens hem zou de inschrijving bij de gemeente vanzelf gaan maar zal het nog even nakijken of in de gaten houden want ik kan niet helemaal vertrouwen op mijn geheugen en mijn ex zal er helemaal niet naar kijken. 

Bij mijn weten is inschrijven van de echtscheiding normaal gesproken iets dat de advocaat regelt. 
Voor het inschrijven van de echtscheidingsbeslissing is het noodzakelijk dat geen beroep meer kan worden ingesteld. Dat gebeurt normaal gesproken doordat de verwerende partij een zgn. referteverklaring tekent met de strekking 'ik heb de beslissing gezien en ga geen beroep instellen'. Met die referteverklaring krijgt de advocaat van de verzoeker bij de rechtbank een zgn griffiersverklaring waarin dan wordt verklaard dat er geen beroep wordt ingesteld en daarna kan de beslissing naar de burgerlijke stand (waarbij de verzoekende partij dan een verzoek tot inschrijving meestuurt. Ook dat regelt de advocaat normaal gesproken). 
Als de echtscheiding op gezamenlijk verzoek is uitgesproken neem ik aan dat er een gezamenlijk verzoek tot inschrijving wordt meegestuurd en ik weet niet of er dan ook  een griffiersverklaring mee moet. 

Als er geen gezamenlijk verzoek tot inschrijving komt en ook geen referteverklaring dan moet eerst de beroepstermijn van 3 maanden verstrijken voordat de beslissing kan worden ingeschreven. 

Dat is het proces nadat de echtscheiding is uitgesproken. Wat betreft het tijdsverloop tussen het indienen van het verzoek en het afgeven van de beslissing: dat zal per rechtbank verschillen vermoed ik. 

Als kinderen van 12+ gehoord moeten worden dan weet ik niet of daar winst valt te behalen door van die kinderen een referteverklaring mee te sturen. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat niet wordt geaccepteerd. Er kan waarschijnlijk wel enige tijdwinst worden geboekt door de kinderen een brief te laten sturen waarin ze hun mening geven en ook meteen aangeven niet op gesprek te komen. 

Er moet een advocaat betrokken zijn in deze zaak, want je hebt een advocaat nodig om het verzoek in te dienen. Het kan zijn dat de advocaat ook de mediator is, het kan ook zijn dat de mediator een externe advocaat inhuurt voor het papierwerk. Hoe dan ook: de advocaat is degene die weet hoe het met dit soort dingen zit.

Wat betreft de vraag: wat nou als de kinderen het niet eens zijn met het ouderschapsplan? Ik denk dat dat afhangt van waar de kinderen het niet mee eens zijn. Maar als de ouders een week op-week afregeling hebben afgesproken en de 14-jarige geeft aan daar helemaal geen trek in te hebben, dan zou ik me kunnen voorstellen dat de rechter de zaak op zitting wil behandelen in plaats van m op de stukken af te doen. Maar ook daarover kan de advocaat je meer vertellen. 

Nobody

Nobody

13-06-2022 om 08:39 Topicstarter

Temet schreef op 13-06-2022 om 08:19:

Bij mijn weten is inschrijven van de echtscheiding normaal gesproken iets dat de advocaat regelt.
Voor het inschrijven van de echtscheidingsbeslissing is het noodzakelijk dat geen beroep meer kan worden ingesteld. Dat gebeurt normaal gesproken doordat de verwerende partij een zgn. referteverklaring tekent met de strekking 'ik heb de beslissing gezien en ga geen beroep instellen'. Met die referteverklaring krijgt de advocaat van de verzoeker bij de rechtbank een zgn griffiersverklaring waarin dan wordt verklaard dat er geen beroep wordt ingesteld en daarna kan de beslissing naar de burgerlijke stand (waarbij de verzoekende partij dan een verzoek tot inschrijving meestuurt. Ook dat regelt de advocaat normaal gesproken).
Als de echtscheiding op gezamenlijk verzoek is uitgesproken neem ik aan dat er een gezamenlijk verzoek tot inschrijving wordt meegestuurd en ik weet niet of er dan ook een griffiersverklaring mee moet.

Als er geen gezamenlijk verzoek tot inschrijving komt en ook geen referteverklaring dan moet eerst de beroepstermijn van 3 maanden verstrijken voordat de beslissing kan worden ingeschreven.

Dat is het proces nadat de echtscheiding is uitgesproken. Wat betreft het tijdsverloop tussen het indienen van het verzoek en het afgeven van de beslissing: dat zal per rechtbank verschillen vermoed ik.

Als kinderen van 12+ gehoord moeten worden dan weet ik niet of daar winst valt te behalen door van die kinderen een referteverklaring mee te sturen. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat niet wordt geaccepteerd. Er kan waarschijnlijk wel enige tijdwinst worden geboekt door de kinderen een brief te laten sturen waarin ze hun mening geven en ook meteen aangeven niet op gesprek te komen.

Er moet een advocaat betrokken zijn in deze zaak, want je hebt een advocaat nodig om het verzoek in te dienen. Het kan zijn dat de advocaat ook de mediator is, het kan ook zijn dat de mediator een externe advocaat inhuurt voor het papierwerk. Hoe dan ook: de advocaat is degene die weet hoe het met dit soort dingen zit.

Wat betreft de vraag: wat nou als de kinderen het niet eens zijn met het ouderschapsplan? Ik denk dat dat afhangt van waar de kinderen het niet mee eens zijn. Maar als de ouders een week op-week afregeling hebben afgesproken en de 14-jarige geeft aan daar helemaal geen trek in te hebben, dan zou ik me kunnen voorstellen dat de rechter de zaak op zitting wil behandelen in plaats van m op de stukken af te doen. Maar ook daarover kan de advocaat je meer vertellen.

Bedankt voor het opfrissen van mijn geheugen, er was inderdaad ook nog iets met akkoord gaan, in beroep gaan oid maar kan mij op geen enkele manier herinneren hoe het precies zat en wacht het maar even een paar weken af. De mediator had een samenwerking met een advocaat. 

Betreffende de kinderen hebben wij aan de hand van mijn andere topic geen omgangsregeling met een paar door de advocaat nagekeken toevoegingen zodat de rechter het niet direct afkeurt. Ik heb al meer dan 1 jaar vrijwel geen contact  met de kinderen en volgens mijn ex begrepen de kinderen het en verwacht ik geen verweer van hen maar het is pas zeker als het allemaal definitief is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.