Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe kan ik omgaan met de vechtscheiding van mijn vriend


Hallo allemaal,

Ik heb een aantal jaar een lat relatie met mijn vriend. 

Mijn vriend zit midden in een vechtscheiding. Hij wil regelmatig (wekelijks) zijn verhaal hierover bij mij kwijt. Dit begrijp ik en ik ben er dan ook altijd voor hem geweest. Dit zorgde er wel voor dat ik er bijna dagelijks mee bezig was in mijn hoofd. Ik was aan het piekeren, zocht naar oplossingen, hulp, etc

Nu heb ik sinds een aantal maanden psychische problemen. Ik merk dat ik de verhalen van mijn vriend over de vechtscheiding (die steeds erger wordt) niet meer aan kan. Het kost mij heel veel energie. 

Ik heb dit aangegeven bij mijn vriend en gevraagd of hij zijn verhaal kon gaan delen met zijn fam. en/of vrienden. 
Mijn vriend begreep mij en heeft belooft om het niet meer met mij te bespreken. 

In de praktijk blijkt dit helaas niet te werken. Hij houdt het een paar dagen vol om niets te zeggen, maar uiteindelijk zegt hij toch dingen. Ik geef op zo'n moment aan dat ik het niet wil weten, maar het is dan al te laat. Hij heeft dan al een half verhaal gedeeld en daar ga ik vervolgens over piekeren.

Ik denk er nu soms over om mn relatie te beëindigen. Niet omdat ik niet meer van mn vriend hou, maar omdat ik de situatie niet meer trek. Dit heb ik ook tegen mijn vriend gezegd. 
Maar ik wil hem eigenlijk niet kwijt en het voelt ook heel egoïstisch om hem nu in de steek te laten.   

Maar doorgaan zoals het nu gaat, is ook echt geen optie meer. 

Hebben jullie misschien een advies? Alvast bedankt 😘

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

30-09-2021 om 07:10

Die scheiding is al enkele jaren bezig?

Imi

Imi

30-09-2021 om 07:27

Wat ontzettend vervelend voor je. Ik ken het helaas maar al te goed. Ik heb mijn vorige relatie hierom verbroken (na ruim 5 jaar!). Ik ging er zelf aan onderdoor. Toen ik me realiseerde dat een relatie je leven leuker moet maken, niet slechter, en ik na herhaaldelijk vragen geen echte vooruitgang zag, heb ik er een punt achter gezet. Ik kon niet anders. 
Mijn leven is inmiddels een stuk lichter geworden.

Fleur2

Fleur2

30-09-2021 om 08:52 Topicstarter

Hoi blue heart,
Bedankt voor je reactie.
Ze zijn al wel officieel gescheiden, maar er zijn steeds weer opnieuw ruzies. Over de omgangsregeling, geld, etc. Het wordt eigenlijk steeds erger. Vandaar dat is het nog een vechtscheiding noem. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

30-09-2021 om 08:55

Fleur2 schreef op 30-09-2021 om 08:52:

Hoi blue heart,
Bedankt voor je reactie.
Ze zijn al wel officieel gescheiden, maar er zijn steeds weer opnieuw ruzies. Over de omgangsregeling, geld, etc. Het wordt eigenlijk steeds erger. Vandaar dat is het nog een vechtscheiding noem.

Dat lijkt mij echt niet fijn, ik zou Imi’s advies opvolgen.

Fleur2

Fleur2

30-09-2021 om 09:17 Topicstarter

Hoi imi,

Bedankt voor je reactie. 
Wat naar dat jij dit ook heb meegemaakt. Ik ben wel 'blij' dat ik hier dus niet alleen in sta. Soms ga ik twijfelen aan mezelf en denk ik: maak ik er een groter probleem van dan wat het is. Maar ik ga er ook aan onderdoor. 
Ik wil hem helemaal niet kwijt, maar ik wil ook niet meer in deze situatie zitten. 

Fijn dat jouw leven een stuk lichter is geworden!  

Misschien kun je hem voorstellen om zelf professionele hulp te zoeken voor zichzelf, gewoon om zelf sterker te worden en dat hij daarmee een betere manier kan 'leren' om er nu mee om te gaan maar zeker ook in de toekomst. Want als jij weinig tekenen van verbetering ziet dan gaan ze daar echt niet snel als twee redelijke volwassenen uitkomen.

Maar als hij die stap zou zetten, bijv. enerzijds 'mediation' met zijn ex gaan doen én wekelijkse coachingssessies voor zichzelf, misschien dat je het dan nog een paar maanden kunt geven?

gr Angela

Fleur2

Fleur2

30-09-2021 om 14:29 Topicstarter

Angela1967 schreef op 30-09-2021 om 09:25:

Misschien kun je hem voorstellen om zelf professionele hulp te zoeken voor zichzelf, gewoon om zelf sterker te worden en dat hij daarmee een betere manier kan 'leren' om er nu mee om te gaan maar zeker ook in de toekomst. Want als jij weinig tekenen van verbetering ziet dan gaan ze daar echt niet snel als twee redelijke volwassenen uitkomen.

Maar als hij die stap zou zetten, bijv. enerzijds 'mediation' met zijn ex gaan doen én wekelijkse coachingssessies voor zichzelf, misschien dat je het dan nog een paar maanden kunt geven?

gr Angela

Hoi Angela,


Bedankt voor je reactie.  Ja, dat is misschien wel een goed idee. Bedankt voor deze tip! Ik ga het aan hem voorstellen.

Ik sla hier op aan:
"Dit begrijp ik en ik ben er dan ook altijd voor hem geweest. Dit zorgde er wel voor dat ik er bijna dagelijks mee bezig was in mijn hoofd. Ik was aan het piekeren, zocht naar oplossingen, hulp, etc"

Je neemt het dus ook heel erg op je. Je zou eens kunnen kijken of je dat dwangmatig bezig zijn met ZIJN problemen een beetje kan temperen. Mindfulness/mediteren bijvoorbeeld. Of toch iets van CGT. Het is niet jouw vechtscheiding hè! 

Het zou je op de lange duur misschien wat kunnen opleveren om te leren wat grenzen te trekken tussen jezelf en andere mensen om voor jezelf te zorgen. 

helpt het als jullie afspreken dat hij er bv een  kwartier per keer dat jullie elkaar zien over kan praten, en dat het daarna over andere dingen gaat? En dat jij geen adviezen hoeft te geven, of andere reacties.
Dan kan hij z'n verhaal kwijt, en hoef jij het niet op je te nemen, alleen maar te luisteren naar hoef je er geen energie in te stoppen. 

Fleur2

Fleur2

30-09-2021 om 19:26 Topicstarter



Mija schreef op 30-09-2021 om 16:01:

Ik sla hier op aan:
"Dit begrijp ik en ik ben er dan ook altijd voor hem geweest. Dit zorgde er wel voor dat ik er bijna dagelijks mee bezig was in mijn hoofd. Ik was aan het piekeren, zocht naar oplossingen, hulp, etc"

Je neemt het dus ook heel erg op je. Je zou eens kunnen kijken of je dat dwangmatig bezig zijn met ZIJN problemen een beetje kan temperen. Mindfulness/mediteren bijvoorbeeld. Of toch iets van CGT. Het is niet jouw vechtscheiding hè!

Het zou je op de lange duur misschien wat kunnen opleveren om te leren wat grenzen te trekken tussen jezelf en andere mensen om voor jezelf te zo


Hoi Mija,

Ja, daar heb je gelijk in . Ik wilde helpen en er zijn voor hem en zijn kinderen. In de hoop dat het uiteindelijk beter zou gaan. Ik voelde mij heel verantwoordelijk. Maar dit gaat nu ten koste van mezelf. Ik heb vaak tegen mezelf gezegd dat zijn vechtscheiding niet mijn probleem is, maar ik vind het heel moeilijk om het los te laten. Ik weet niet zo goed waarom dat niet lukt. 

Ik ben kort geleden gestart met mediteren. Ik vind het nog lastig, maar oefening baart kunst . Bedankt voor je reactie.

Fleur2

Fleur2

30-09-2021 om 19:34 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 30-09-2021 om 19:25:

helpt het als jullie afspreken dat hij er bv een kwartier per keer dat jullie elkaar zien over kan praten, en dat het daarna over andere dingen gaat? En dat jij geen adviezen hoeft te geven, of andere reacties.
Dan kan hij z'n verhaal kwijt, en hoef jij het niet op je te nemen, alleen maar te luisteren naar hoef je er geen energie in te stoppen.

Hoi,

Ja, dat hebben we al eens afgesproken. Het verhaal is alleen soms best heftig en ik ga er dan na dat kwartier zelf mee verder in mijn hoofd. Ik blijf er over piekeren en ik blijf oplossingen zoeken. Ik neem het bijna automatisch in mij op en dat kost veel energie. 

Daarom hadden we afgesproken om het er helemaal niet meer over te hebben. Maar dat blijkt in de praktijk niet haalbaar. 


Bedankt voor je reactie.
 

MRI

MRI

03-10-2021 om 12:04

Kan je niet gewoon aángeven: ik ben niet een opvang voor jouw emotionele problemen. Zoek daar liever professionele hulp bij zoals een psycholoog of een coach. Ik zie zo vaak dat mannen de volgende vrouw gebruiken om van de vorige af te komen. Klagen, hart uitstorten, een front willen vormen: het is allemaal niet goed voor je eigen relatie hoor. Hij moet het outsourcen en het is aan jou dat aan te geven. 

MRI

MRI

03-10-2021 om 12:09

Okay, ik lees je bericht nog eens over en zie dat je al geprobeerd hebt hem het elders te laten 'dumpen'.  Het lijkt of het een vast onderdeel in jullie relatie is geworden; het klagen over de ex. Niet gezond, ik zou nog een laatste keer hem laten proberen er niet over te praten en als dat niet werkt een time out van drie maanden nemen. Kunnen jullie beiden af kicken van deze dynamiek en fris opnieuw beginnen

Fleur2

Fleur2

07-10-2021 om 15:44 Topicstarter

MRI schreef op 03-10-2021 om 12:09:

Okay, ik lees je bericht nog eens over en zie dat je al geprobeerd hebt hem het elders te laten 'dumpen'. Het lijkt of het een vast onderdeel in jullie relatie is geworden; het klagen over de ex. Niet gezond, ik zou nog een laatste keer hem laten proberen er niet over te praten en als dat niet werkt een time out van drie maanden nemen. Kunnen jullie beiden af kicken van deze dynamiek en fris opnieuw beginnen

Ja, dat is misschien ook nog een optie. Bedankt voor je tip. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.