Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Gescheiden door alcohol en vertrouwen

goedemiddag,

Een lang verhaal maar de titel zegt genoeg denk ik. Het vertrouwen is meerdere keren beschadig door het misbruik van alcohol.

Ex heeft schulden gemaakt op mijn naam en eigen naam en ik was zo dom om dit niet in de gaten te hebben. 

Maarja vertrouwen is blijkbaar voor niemand een reden om te zeggen dat ik er niet veel aan kon doen.

Maar nu betaal ik iedere maand alimentatie, zij drinkt nog betaald geen huur meer en loopt achter op allerlei zaken....en ik ben de lul.

Zij betaald niks en ik ben buiten alimentatie om ook schulden aan de belastingdienst aan het aflossen.

Afspraken gemaakt die zij niet nakomt helaas niet op papier, heeft een nieuwe vriend is vaak niet thuis. Kinderen van 18 en 16 en nu kom ik alsnog achterstallige huur te betalen omdat de afspraken niet nagekomen worden.

Als het goed is dan is ze bezig met de kredietbank maar hoe gaat dit met de alimentatie....? Gaat dat geld ook naar de schulden? Als ze überhaupt een afspraak heeft gemaakt. 

Ik kan blijkbaar niks doen tot dat het een keer fout gaat. Volgens mij is ze niet meer verzekerd de auto is niet meer verzekerd. Loopt achter op de huur alweer een maand of 5 waterschapsbelasting achterstand elektra waarschijnlijk ook. Wegenbelasting en noem het maar op. Kinderen lijden hier ook onder iemand tips hoe je zo iets kan aanpakken of wat je kan doen want ik weet het niet meer.

je zit echt in een heel vervelende situatie. Ik heb maar even heel kort tijd om te reageren en merk dat ik vooral struikel over het feit dat ze onverzekerd rondrijdt? Zeker in combinatie met alcoholgebruik vind ik dat zeer link. Persoonlijk zou ik het fijn vinden als je daar ergens melding van zou (kunnen) maken, zodat je zeker weet dat ze in ieder geval niet onverzekerd een ongeval veroorzaakt - omdat hier ook buitenstaanders slachtoffer van (kunnen) worden.

Over dat drinken heb je niks te zeggen en daar heb je ook geen invloed op. Maar als je ex schulden maakt en daardoor zelfs ontruiming van de woning dreigt, of afsluiten van gas en licht, dan is het misschien een idee dat de kinderen bij jou komen wonen.

Je ex doet er ondertussen goed aan om contact op te nemen met de gemeentelijke schuldhulpverlening om te proberen een uitweg te vinden. Ik denk niet dat jij haar daar kunt aanmelden. Je kunt haar misschien wel zover krijgen om daarheen te gaan, zeker als jij erop wijst dat je anders moet kijken naar de zorgverdeling voor de kinderen en mogelijk een procedure moet beginnen om eea officieel geregeld te krijgen.

Wat een rotsituatie.
Zijn jullie helemaal officieel gescheiden? Heb jij eigen woonruimte?
Kun je de kinderen in huis nemen zodat die veilig en verzorgd zijn?
Je helpt haar het beste door haar schulden juist niet af te lossen. Hoe eerder ze echt aan de grond zit, hoe eerder ze gedwongen hulp krijgt. Dit is te groot voor jou. Je lapt het wat op, (voor je kinderen en uit goedheid?), maar haar patronen worden niet doorbroken zo.
Neem je kinderen in huis, en laat haar het uitzoeken. Je kunt haar niet redden. Je kinderen wel.

Man1900

Man1900

20-01-2025 om 18:19 Topicstarter

Alias1 schreef op 20-01-2025 om 14:32:

je zit echt in een heel vervelende situatie. Ik heb maar even heel kort tijd om te reageren en merk dat ik vooral struikel over het feit dat ze onverzekerd rondrijdt? Zeker in combinatie met alcoholgebruik vind ik dat zeer link. Persoonlijk zou ik het fijn vinden als je daar ergens melding van zou (kunnen) maken, zodat je zeker weet dat ze in ieder geval niet onverzekerd een ongeval veroorzaakt - omdat hier ook buitenstaanders slachtoffer van (kunnen) worden.

Ik zou willen dat ik dat ergens kon doen....maar het is voornamelijk bijzonder met alle cameras tegenwoordig dat ze zo kan blijven rondrijden.

Politie alleen heterdaad betrappen en precies het verhaal van de ongelukken vooral voor andere mensen en natuurlijk ook mijn kinderen. Heb liever niet dat ze bij haar in de auto zitten.

Maar ook hier.....kan ik niks doen tot dat er iets gebeurd.

Man1900

Man1900

20-01-2025 om 18:23 Topicstarter

Stresskipje schreef op 20-01-2025 om 16:49:

Wat een rotsituatie.
Zijn jullie helemaal officieel gescheiden? Heb jij eigen woonruimte?
Kun je de kinderen in huis nemen zodat die veilig en verzorgd zijn?
Je helpt haar het beste door haar schulden juist niet af te lossen. Hoe eerder ze echt aan de grond zit, hoe eerder ze gedwongen hulp krijgt. Dit is te groot voor jou. Je lapt het wat op, (voor je kinderen en uit goedheid?), maar haar patronen worden niet doorbroken zo.
Neem je kinderen in huis, en laat haar het uitzoeken. Je kunt haar niet redden. Je kinderen wel.

Het mooie is dat ik te vriendelijk ben geweest. Ik heb haar in het huis gelaten zodat de kinderen vastigheid hebben/hadden en ik ben noodgedwongen bij mijn ouders gaan wonen.

Het ging weer een tijdje goed maar ben bang dat het weer helemaal uit de hand gelopen is.

Ik kan de kinderen bij mij/ouders niet kwijt tenzij ze echt het huis uitgezet wordt. Hier zijn ze wel mee bezig maar nu komt er ook weer een deel bij mij terecht door rekeningen die ze ten tijde van samenzijn ook al niet betaald heeft en dus op mijn naam staan.

Ik hoef haar ook niet meer te redden daar ben ik klaar mee. Heb het vaak genoeg geprobeerd en de enigste die iedere keer de Sjaak is dat ben ik.

Dus ook qua woonruimte gewoon genaaid.

Man1900 schreef op 20-01-2025 om 18:23:

[..]

Het mooie is dat ik te vriendelijk ben geweest. Ik heb haar in het huis gelaten zodat de kinderen vastigheid hebben/hadden en ik ben noodgedwongen bij mijn ouders gaan wonen.

Het ging weer een tijdje goed maar ben bang dat het weer helemaal uit de hand gelopen is.

Ik kan de kinderen bij mij/ouders niet kwijt tenzij ze echt het huis uitgezet wordt. Hier zijn ze wel mee bezig maar nu komt er ook weer een deel bij mij terecht door rekeningen die ze ten tijde van samenzijn ook al niet betaald heeft en dus op mijn naam staan.

Ik hoef haar ook niet meer te redden daar ben ik klaar mee. Heb het vaak genoeg geprobeerd en de enigste die iedere keer de Sjaak is dat ben ik.

Dus ook qua woonruimte gewoon genaaid.

En deze woonruimte staat ook al volledig op haar naam? Of kun je eea nog omdraaien, zodat jij er gaat wonen voordat ook jullie kinderen het dak boven hun hoofden verliezen? Gaat zij maar elders wonen/intrekken gezien ook zij haar kinderen niet als prioriteit ziet.

Man1900

Man1900

20-01-2025 om 20:44 Topicstarter

ja sinds de officiële scheiding, enigsteamier is dat zij er mee instemt dat ik er in ga en zij weg gaat maar dat gaat niet gebeuren.....

Kun je niet iets tijdelijk huren, op een vakantiepark bijvoorbeeld? stoppen met haar achterstallige betalingen te doen,en van dat geld een plek voor je kinderen huren. En hulp zoeken om een betalingsregeling te treffen met de schuldeisers die bij jou komen? En zorgen dat er niks meer op jou naam kan oplopen. Zo kan jij in ieder geval je "eigen" financiële shit opruimen,je kinderen veilig stellen en het haar uit laten zoeken. 

Ik ga er vanuit dat de schulden die jij nu nog afbetaald, de oude schulden zijn van tijdens het huwelijk. Ik ben geen expert, maar als jij ook haar schulden afbetaald kun je dat niet gewoon aftrekken van de alimentatie? Het lijkt me dat je in ieder geval verlaging van de alimentatie kan vragen bij de rechter jij die betaling van haar schulden overneemt.
Als ze huurachterstand heeft zou je met de verhuurder kunnen gaan praten. Ze zal op termijn waarschijnlijk uit haar huis worden gezet. Je zou kunnen vragen aan de verhuurder op hij alsnog het huis op jouw naam te zetten na ontruiming in verband met de kinderen.

Misschien moet je ook eens met de gemeente gaan praten - iets als een maatschappelijk/sociaal werker, of wijkteam, of hoe dat dan ook in de gemeente is georganiseerd. En dan bedoel ik de gemeente waarin je ex en kinderen wonen. 
Het mooiste zou inderdaad zijn als de woning alsnog op jouw naam wordt gezet, en omdat hier een minderjarig kind en een jongmeerderjarige betrokken zijn waarvoor mogelijk huisuitzetting dreigt, is er misschien wel wat mogelijk. Maar dan zou ik dus wel de gemeentelijke instanties betrekken.

Wat betreft het probleem van de alimentatiebetalingen en de schuldbetalingen zou ik juridisch advies inwinnen. Ik zou beginnen met de advocaat die je destijds in de echtscheiding heeft bijgestaan. 

Kan het zijn dat jij beloofd hebt dat zij in de woning mocht blijven, dat de huurwoning op haar naam staat, maar dat andere lasten zoals de waterschapsbelasting etc. nog op jouw naam staan? Of dat je beloofd hebt dat je die lasten zult betalen, naast de alimentatie? Is er indertijd wel een advocaat betrokken geweest bij jullie scheiding? Dan had die je hier toch tegen moeten beschermen?
Waarom kan het niet dat je stopt met het betalen van die achterstallige rekeningen?
Het wordt inderdaad tijd voor hulptroepen, zoals maatschappelijk werk, schuldhulpverlening (ook voor jezelf, want dit ga je niet volhouden), advocaat, voor jezelf een woning zoeken en de kinderen daar snel naartoe laten komen.

Tsjor

Man1900 schreef op 20-01-2025 om 20:44:

ja sinds de officiële scheiding, enigsteamier is dat zij er mee instemt dat ik er in ga en zij weg gaat maar dat gaat niet gebeuren.....

Misschien is er wel meer mogelijk zoals de laatste reacties boven mij schrijven, probeer het niet zelf in te vullen maar ga het proberen! 

Ik vind je (sorry) ook wel deels in een slachtofferrol zitten, alsof het je allemaal maar is overkomen. Zal best voor vele zaken, maar hoe kun je bepaalde belangrijke afspraken nu NIET op papier hebben gezet, terwijl je wist hoe onbetrouwbaar zij was? Het is zelfs de reden van jullie scheiding geweest, reden genoeg om haar niet op haar ‘blauwe’ ogen te vertrouwen toch? 

Dus ga gesprekken aan met de woningbouw/gemeente en probeer die woning terug op jouw naam te krijgen. Je hebt zelfs een ruilmiddel, namelijk het betalen vd achterstallige huur. Dit is toch het minst jij kan proberen voor je kinderen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.