Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex wil nieuwe omgangsregeling

Hoi ,
Graag jullie mening en tips wat jullie zouden doen of een eerlijke omgangsregeling vinden.
We heb nu omgangsregeling doordeweeks tot vrijdag bij moeder . Vader komt ze rond 1700 uur ophalen na zijn werk tot zondag 1700 uur.  3 weekend in de maand en ik werk in de zorg. Ik heb 1 weekend in de maand vrij en dat weekend heb ik ze en laat ze dan ook 1 dag na vader gaan. Dit omdat ze ander een heel week niet ziet. Hij kwam ze eerst doordeweeks halen om te eten dit was dan wel dan niet last minuten dat bij hem vaak niet ging kort moment voor kids was erg stressvol wilde vaak eerst niet gaan en had dan idee dat ze papa blijven en moest dan weer terug was erg onregelmatig en rommelig voor de kinderen.
Dit zou besloten omdat vader ma t/'m vrijdag werk en ik vrijdag t/'m zondag.
Nu wil vader nieuw omgangsregeling geeft ook aan als 50/50 hebben hoef geen alimentatie betalen en hij wil kids ook meer zien.  Hij wilde als tegen moet komen omdat ik week lang vind zonder ons kids wissel van donderdag 20:00 uur en zondag 20:00 uur. 
Onze kinderen zijn 3 en 5 jaar . Dit vindt ik sowieso te laat maar verder betekend dat vader dan om de week 1,5 uur later moet gaan beginnen en 1,5 uur eerder uitscheiden en zijn zoon na opvang moet brengen dit gaat waarschijnlijk allemaal door nieuwe partner vader worden opgevangen. Dit lijkt me niet de bedoeling als je kinderen meer wil zien.ik heb aangeboden vrijdag eerder op te halen zodat eerder weekend met ze heeft maar pak daar geen vrij voor en komt gewoon om 1700 uur ipv 1200 uur dat ze uit zijn en nu zou die ze dan wel ophalen om 12 :00 uur ?
ik snap nieuw partner ook oplet als om 1 uurtje ofzo overlopen gaat begrijp ook en deze dan wel eens ophaalt maar ik vind niet dat we zoveel afhankelijk verantwoordelijkheide bij neiwue partner moet worden gelegd als vader ze meer wil zien en nieuw partner dan hele dagbij ons zoon zit terwijl ik ook voor hem kan zorgen. Nu komt na flink lopend vechtscheiding eindelijk mediaton sta ook voor open maar graag mening wat vinden jullie eerlijk omgangsregeling?

Alvast heel erg bedankt 

ik kan je bericht niet helemaal goed begrijpen, maar of je vraag is of 50-50 een goede regeling is lijkt me dat zeker. Fijn dat vader meer tijd met ze wil besteden. Voor jou even wennen misschien maar zo heb jij ook de tijd om meer te werken, ontspannen etc. Heb je ze dan ook een weekend extra ipv 1 weekend per maand? Ook wel gezellig toch? Misschien is 20.00 gezien de leeftijd van de kinderen wat laat inderdaad. 
Wie de kinderen ophaalt/brengt is niet aan jou. Fijn dat vader dat ondanks zijn werk regelt. Niet mee bemoeien zou ik zeggen. Dat ze meer bij hem zijn wil niet zeggen dat hij daar steeds zelf bij hoeft te zijn toch?

wat bedoel je met eerlijk? 

Een 50/50 regeling lijkt mij een prima plan. En hoe vader dat precies gaat regelen is aan hem. 

Ik snap best dat even slikken is voor je maar de regeling die je nu hebt is niet goed voor de vader en de kinderen.

Deze zin valt me op: “k heb 1 weekend in de maand vrij en dat weekend heb ik ze en laat ze dan ook 1 dag na vader gaan.” de kinderen zijn niet van jou alleen, dus woorden gebruiken als ‘laat ze naar vader gaan’ laat zien dat jij vindt dat je hem hiermee een gunst bewijst. 
50/50 is een prima regeling. Als je in de zorg werkt, krijg je het misschien zelfs voor elkaar om de week te werken dat ze bij hem zijn en de week vrij te zijn als ze bij jou zijn. 
als hij een nieuwe partner heeft en zij zijn op het punt dat ze weten dat ze met elkaar door willen, dan willen ze misschien daarom ook de kinderen meer hebben. 
Hoe hij zijn tijd met hun doorbrengt, is niet meer aan jou. Veel kinderen gaan naar de opvang omdat ouders moeten werken, dus dat kunnen jouw kinderen ook. 
Mijn antwoord is: de huidige regeling is niet eerlijk, zijn voorstel wel. 

Een week-om-week regeling werkt heel goed. Probeer daarbij te kiezen voor brengen, dat geeft een melding aan de kinderen af dat het goed is dat ze naar de andere ouder gaan.
Bekijk het van een positieve kant. Het geeft jou een bepaalde hoeveelheid vrijheid. Ga (zoals andere ook al aangaven) om de tafel met je werkgever hoe je jouw werk anders kunt regelen. Wellicht kun je zelfs meer uren maken, om er wat ruimer bij te zitten.

Wat betreft levensonderhoud voor de kinderen is het niet standaard zo dat als er een 50/50 verdeling is van tijd dat er dan geen onderhoud meer betaald hoeft te worden.
In principe gaan ze bij een berekening ervan uit dat ongeveer 1/3 is voor het wonen 50% bij ouder 1, 1/3 voor het 50% wonen bij ouder 2 em 1/3 voor verblijfsoverschreidende kosten zoals eigen bijdrage school, medische kosten, clubjes enzo. Dat is de verdeling. Dus als jullie de verblijfsoverschreidende kosten zouden betalen van een gezamelijke rekening, waar jullie beide hetzelfde bedraf storten, zou dat op dat gebied kunnen.
Maar! Dat werkt natuurlijk alleen maar als jullie beider inkomens ongeveer gelijk zijn. Anders zal de meer verdienende ouder nog steeds meer moeten bijdragen. Dat kan doordat dat persoon de verblijfsoverschreidende kosten voor zijn/haar rekening neemt, of daarvoor een bedrag overmaakt naar de andere ouder.

Dus op het gebied van tijd voor de kinderen is 50/50 prima. De kosten zullen opnieuw berekend moeten worden en daar zullen wellicht andere afspraken over gemaakt moeten worden (wie betaald wat enzovoort)

Draai het eens om, ga meer werken, dan verdien je ook meer en heb je ook geen problemen met de alimentatie. Daarbij gaan de meeste kinderen wel naar een vorm van kinderopvang. Waarom mag de nieuwe partner van je vader jouw (!) kinderen niet een paar uurtjes per week opvangen? Je had ook zelf kunnen kiezen voor werk doordeweeks en opvang zoeken. 

Mama92

Mama92

21-12-2021 om 18:33 Topicstarter

Hoi

Ik begrijp dat 50/50 het eerlijkste is . Heb geen probleem met alimentatie wat heeft hele jaar nog niet betaald dus heb nog geen euro alimentatie ontvangen.  Waar ik moeitem mee heb is dat hij aangeef als hij ze een week en week heeft hij geen alimentatie hoef te betalen en dat is  de voornaamste reden om het aan te vragen. Wat hij gaat gewoon werken en Let zijn vriendin dus op van 7 tot 1700 uur . Heb minder moeite mee als vriendin uurtje over brugt. Ze moet rond 1800 - 1900 naar bed dus hij ziet ze opzicht veel meer als hij weekend extra heeft. Hier door ziet vriendin van mij partner ze meer en gaat vriendin ze van school halen en niet hij dus hij ziet ze in principe nog niet meer. Zo wordt er wel veel verantwoordelijkheid en is hij veel afhankelijk van nieuwe partner.  Snap dat zijn probleem is maar mijn kids wennen er ook aan en zien nu mama en papa dan minder. Is niks mis met opvang maar mr ex zeg ik ga niet werken voor de opvang dus hij gaat niet naar de opvang. N ik kan ook zeg wil ze weekend meer maar moet ze ook hoe ik op dit moment werk oppas regelen . Hij werk doordeweeks ik weekend dus vandaar dat zo  geregeld was. Heeft nu vrienidn moet operns anders eersr pakt hij er ook geen vrij voor. Als zo hoor heb veel vaders maar om het weekend alleen. 

als jullie een 50/50-verdeling van de zorg hebben betekent dat niet automatisch dat hij geen alimentatie met hoeft te betalen, dat hangt namelijk ook af van hoe hoog jouw en zijn inkomen is, en hoeveel verschil dat tussen zit. 
Een vriendin van me heeft 60% van de zorg voor haar kinderen, maar een hoger inkomen dan haar ex. Zij betaalt daarom alimentatie aan hem.

Dus hij wil de kinderen meer zien maar is alsnog niet thuis voor ze en zijn vriendin moet er op letten terwijl jij ook thuis bent doordeweeks. Ja, dat vind ik redelijk apart ja.
Hoe lang heeft hij al een relatie met die vriendin? Hoe lang wonen ze al samen? Heeft zijn vriendin geen werk?
Want als hij geen opvang wil betalen en de relatie gaat uit, kan het zomaar zijn dat ze weer doordeweeks bij jou moeten wonen. Die volledige afhankelijkheid van zijn vriendin qua opvang en zorg vind ik zorgelijk.
En over die alimentatie; als hij al het hele jaar niet betaald heeft, zou ik hem dat zeker zeggen. 

Klopt idd dat vaders vaker een weekend regeling hebben maar dit is niet altijd om dat zij dit wensen maar moeders denken de macht te hebben en dat dus te bepalen. Vaders staan vaak al 2-0 achter.

het eerlijkste is 50/50. Hoe wie waar ze opgehaald worden is niet jou zaak, ook andersom niet. Je weet ook niet wat de toekomst brengt qua werk, misschien veranderd hij wel van baan of weet ik vee wat en anders heb je idd opvang. Jij kan misschien zo ook doordeweeks gaan werken, lijkt mij dat er genoeg werk is in de zorg. 

Mama92

Mama92

21-12-2021 om 21:52 Topicstarter

Rhonda schreef op 21-12-2021 om 07:45:

Deze zin valt me op: “k heb 1 weekend in de maand vrij en dat weekend heb ik ze en laat ze dan ook 1 dag na vader gaan.” de kinderen zijn niet van jou alleen, dus woorden gebruiken als ‘laat ze naar vader gaan’ laat zien dat jij vindt dat je hem hiermee een gunst bewijst.
50/50 is een prima regeling. Als je in de zorg werkt, krijg je het misschien zelfs voor elkaar om de week te werken dat ze bij hem zijn en de week vrij te zijn als ze bij jou zijn.
als hij een nieuwe partner heeft en zij zijn op het punt dat ze weten dat ze met elkaar door willen, dan willen ze misschien daarom ook de kinderen meer hebben.
Hoe hij zijn tijd met hun doorbrengt, is niet meer aan jou. Veel kinderen gaan naar de opvang omdat ouders moeten werken, dus dat kunnen jouw kinderen ook.
Mijn antwoord is: de huidige regeling is niet eerlijk, zijn voorstel wel.

Laat gaan bedoeld buiten om ze omgangsregeling door rechter bepaald om dit is mijn weekend en ik vind zelf anders ook lang voor papa en kinderen. Niet dat ze van mij zijn dat snap ik ook anders hoefde heel omgamgsregeling niet 

Het is moeilijk, maar laat het los. Vader heeft die vriendin en het klinkt alsof de vriendin gaat blijven. I.p.v. je ertegen te verzetten kun je ook anders gaan denken. Is het nu echt zo verkeerd als ze meer volwassenen hebben waarbij ze zich vertrouwd voelen en van hun houden.
Je geeft het zelf al aan: het is niet jouw probleem. Zelfs al zien ze hun vader niet heel veel meer dan nu, hij maakt wel het dagelijks leven met ze mee.
Ik begrijp heel goed waar jij vandaan komt. Ik had hetzelfde gevoel, maar ook tegen mij werd gezegd: laat het los. Dat heb ik gedaan. Mijn kind is nu 20, is opgevoed door een hele groep volwassen: haar biologische ouders, haar stiefouders, haar grootouders, haar gastouders, alle leerkrachten en ooms en tantes (biologische of goede vrienden) Hier is ze echt niet slechter van geworden, maar zelfs beter. Het gezegde: je hebt een dorp nodig om een kind op te voeden is echt waar.

Ik hoop dat jij het ook los kunt laten. Het leven van je kinderen wordt er echt makkelijker en leuker van. Kijk hoe de situatie je leven kan verrijken. Misschien doet zij wel dingen met je kinderen waar jij helemaal geen zin in hebt. Ik heb bijvoorbeeld samen met mijn stiefzoon zitten naaien. Iets wat zijn moeder echt nooit zou doen. Mijn dochter heeft van haar stiefmoeder geleerd hoe zij zich kan opmaken (ik gebruik zelf zelden tot nooit make-up) en mijn dochter heeft haar stiefmoeder geleerd dat bordspellen spelen echt heel gezellig kan zijn.

Kijk dus naar hoe het hun leven verrijkt en jouw leven makkelijker kan maken. Zolang de liefde van de kinderen voor de volwassen in hun leven mag bestaan bij iedereen en er van de kinderen gehouden wordt is het alleen maar goed.

Trek het naar je toe, kijk op welke dagen jij meer zou kunnen werken en/of eventueel minder weekenden en neem dat mee in de herverdeling.
Dat hij zijn vriendin gebruikt als goedkope kinderopvang is hun probleem.
Ik zou wel gaan praten over de overige kosten van de kinderen, bijvoorbeeld een gemeenschappelijke kinderrekening opzetten.
Als hij tot nu toe geen alimentatie betaalt, maar er is wel een bedrag vastgesteld door een rechter, dan kun je het LBIO inschakelen. Het is beter om dat te regelen, dan dat je daarmee rond blijft lopen als een zwerende vinger.

Tsjor

Bijtje82

Bijtje82

25-12-2021 om 14:51

Hou er rekening mee dat wanneer de verdeling 50/50 is, dus co-ouderschap. Hij ook recht heeft op de helft van de kinderbijslag en veel minder alimentatie hoeft te betalen. Verder zijn er nog andere financiële zaken die nagekeken moeten worden. Daarbij is het niet onverstandig om alles op papier vast te leggen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.