Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex-vrouw manipuleert de kinderen en mij + dreigt hen van me weg te houden.

Ik heb 2 zoontjes uit een vorige relatie (5 jaar en 11 jaar). ik en mijn ex-vrouw voeden hen op in co-ouderschap week om week. Mijn kinderen klagen steeds meer over ongezond gedrag van hun moeder.  Mijn ex zou de knuffeldieren van mijn oudste zoon voor zijn ogen kapotgeknipt hebben omdat hij niet wilde spioneren om wat er er tussen mij en mijn nieuwe vriendin speelt. Ik wordt binnenkort opnieuw papa wegens mijn nieuwe vriendin zwanger is. Mijn oudste zoontje vertelde letterlijk 'Mama heeft al mijn knuffeldieren kapot geknipt om dat ik niets wil vertellen over Melissa en jouw'. Ik heb mijn ex hierover aangesproken en ze lachtte me gewoon uit. 'In mijn huis knip ik kapot wat ik wil' riep ze en gooide de deur dicht. Gelukkig voor mijn zoontje heeft hij bij mij nog leuke knuffeldieren maar dan nog is dit erg. Nu heeft de ex ook mijn jongste zoontje gemanipuleerd. Toen ik de kinderen gisterenavond ging halen omdat het mijn week is begon hij in de avond enorm te huilen. Toen ik hem knuffelde en vroeg wat er scheelt vertelde hij 'Mama zegt dat ik moet kijken of Melissa veel centjes uitgeeft. Als ik dat niet gaat ze ook mijn knuffeldieren kapot maken'. Opnieuw probeerde ik een gesprek aan te gaan met mijn ex. Opnieuw negeert ze me en neemt geen telefoon op. Nu heeft ze me een SMS gestuurd om mij te manipuleren. Ze schreef "Je gaat die vrouw dumpen of ik vertrek als een gehaaste kip voorgoed naar het buitenland met de kinderen als je hen zondag brengt" 

Wat moet ik nu doen? De kinderen willen nu niet meer naar mama uit schrik dat ze hen voor mij zou weghouden. Politie, advocaat, rechtbank, sociale dienst? Wat kan ik het beste doen om er voor te beletten ze gekken dingen gaat doen? Mijn nieuwe vriendin dumpen is geen optie, ze draagt mijn kind en mijn ex heeft daarmee niet te moeien. 

Rustig blijven. De soep wordt niet zo heet gegeten als ie opgediend wordt. Heeft je ex mogelijkheden om zich makkelijk in het buitenland te vestigen? Familie?
Je schildert het af alsof je ex knettergek is en heel onredelijk, maar gezien het feit dat jij al hoog en breed samenwoont met je nieuwe vriendin en zij al zwanger is van jullie kind, ga ik er een beetje van uit dat die relatie al begonnen was voor je goed en wel uit elkaar was. Daarmee zet je natuurlijk ook een hoop kwaad bloed. Excuses als dat niet zo is; maar een verhaal heeft altijd meerdere kanten.

DeKarel

DeKarel

11-07-2022 om 20:41 Topicstarter

Pippeltje schreef op 11-07-2022 om 20:07:

Rustig blijven. De soep wordt niet zo heet gegeten als ie opgediend wordt. Heeft je ex mogelijkheden om zich makkelijk in het buitenland te vestigen? Familie?
Je schildert het af alsof je ex knettergek is en heel onredelijk, maar gezien het feit dat jij al hoog en breed samenwoont met je nieuwe vriendin en zij al zwanger is van jullie kind, ga ik er een beetje van uit dat die relatie al begonnen was voor je goed en wel uit elkaar was. Daarmee zet je natuurlijk ook een hoop kwaad bloed. Excuses als dat niet zo is; maar een verhaal heeft altijd meerdere kanten.

Ik ben al 4 jaar gescheiden van mijn ex. Zelf heeft ze intussen al verschillende nieuwe relaties gehad waar ik nooit commentaar op heb gehad. Ik ken Melissa al 2 jaar. De kinderen vinden Melissa leuk en zien het zitten dat ze bij mij komt wonen. Ik heb mijn kinderen ook heel duidelijk gemaakt dat Melissa nooit mama kan vervangen en dat dit absoluut niet de bedoeling is. Het is alleen mijn ex die er moeite mee heeft en ze misbruikt de kinderen om haar haat te tonen. Knuffels kapot knippen van je eigen kinderen en ze vanalles opdringen zoals spioneren, daar kan ik 0% begrip voor opbrengen. Ik begrijp dat het mogelijk is voor een moeder om te zien dat er een nieuwe vrouw bijkomt in het leven van de ex (meestal uit vrees dat die een moederfiguur zal kunnen worden) maar dan moet ze mij rechtstreeks aanspreken via een deftig gesprek op een volwassen manier in plaats van zo labiel te doen. 

Nu zijn de kinderen bang wegens haar manipuleren en bedreigingen. Wat scheiding verwerking betreft, zij is net degene die per se wilde scheiden destijds en dat moest toen van haar allemaal zo snel mogelijk gebeuren. 



Zou je ex dit allemaal niet doen om op deze manier contact met jou te krijgen? Jou boos te krijgen/te irriteren?
Misschien kan je haar beter niet meer bellen of appen hierover. Steun je kinderen, luister naar ze. Geef aan dat ze altijd bij jou terecht kunnen met hun verhalen, dat ze van jou weer nieuwe knuffels krijgen, mocht mama ze stuk knippen. Laat je niet uit de tent lokken.

Ik weet dus niet hoe concreet haar plannen kunnen zijn om naar het buitenland te vertrekken? Heeft ze daar familie/woonruimte? Of zijn het loze dreigementen.

Als ze de kinderen meeneemt naar het buitenland is het kinderontvoering en kun je dat melden bij de politie. Verder eens met anoniem: niet op reageren.

Tsjor

Bijtje82

Bijtje82

11-07-2022 om 21:30

En hou alles bij zodra je kinderen het vertellen. Direct noteren, niet later opratelen wanneer het gevraagd wordt bij een eventueel onderzoek. Want dan is je verhaal besmet. 
Laat je kind van 11 een dagboek bij houden, maar wel bij jou thuis. Niet dat als zij hem vind hij I genomen wordt. 

Op het moment dat ze berichten stuurt waarin ze dreigt met de kinderen naar het buitenland te gaan, zou ik direct de politie inseinen hierover. 
Ze klinkt als een halve psychopaat. Kinderen dwingen te spioneren en te verklikken wat je vriendin doet, knuffels kapot knippen. Echt, als mijn ouders mijn knuffels kapot hadden geknipt had dat mijn vertrouwen voor eeuwig beschadigd en zou ik ze nooit meer willen zien. Dat ze ze voor straf tijdelijk afpakten vond ik al misdadig.
Dit zijn vuile machtsspelletjes ten koste van de kinderen. 

Pippeltje schreef op 11-07-2022 om 20:07:

Rustig blijven. De soep wordt niet zo heet gegeten als ie opgediend wordt. Heeft je ex mogelijkheden om zich makkelijk in het buitenland te vestigen? Familie?
Je schildert het af alsof je ex knettergek is en heel onredelijk, maar gezien het feit dat jij al hoog en breed samenwoont met je nieuwe vriendin en zij al zwanger is van jullie kind, ga ik er een beetje van uit dat die relatie al begonnen was voor je goed en wel uit elkaar was. Daarmee zet je natuurlijk ook een hoop kwaad bloed. Excuses als dat niet zo is; maar een verhaal heeft altijd meerdere kanten.

Goh jij doet ook flinke aannames zeg. Wat geeft jou dat recht? Hoezo was die relatie al begonnen? Waar haalde je dat in vredesnaam uit de tekst? 

Knuffels kapot knippen lijkt mij een melding bij VT waard (ja ok, dat helpt waarschijnlijk niet, maar toch). Dat is zo overduidelijk bedoeld om een kind te kwetsen dat het echt ziekelijk is.

Ik vermoed dat de dreigementen om naar het buitenland te vertrekken alleen maar bedoeld zijn om jou te stangen. Tenzij jij weet dat ze daar contacten en verblijfsmogelijkheden heeft, daar een baan heeft en al scholen voor de kinderen. Maar dat soort dreigementen zou ik (voorlopig) richting haar negeren. Ik zou haar ook niet aanspreken op haar gedrag, ik heb niet de indruk dat ze zal veranderen omdat hij het zegt, integendeel. Dus houdt de communicatie beperkt tot het hoogst noodzakelijke (dus alleen zakelijke, feitelijke informatie, bijvoorbeeld over de gezondheid van je kinderen). En alles via de mail. Lees elke mail die je stuurt 3 keer door en haal er alle emotie uit. Voed haar niet.

Ik vind wel dat wat ze doet ontzettend bedreigend is voor je kinderen. Straal naar hen daarom vooral stabiliteit en liefde uit. Zodat ze weten dat jij er altijd voor ze zult zijn. Ook als jouw nieuwe kindje er is. Júist dan, zou ik zeggen. Want dat maakt de situatie bij jou thuis voor hen mogelijk voor hun gevoel minder veilig. Ze moeten jouw aandacht en liefde dan delen. Er gebeurt nogal wat in hun leventje, door de keuzes die de volwassenen om hen heen maken en gemaakt hebben. Realiseer je dat goed!

In jouw situatie zou ik Veilig Thuis bellen voor advies. Misschien zelfs al een melding doen. En sowieso melding doen bij de politie (bij de wijkagent in jouw buurt denk ik). Zodat er al ergens officieel is vastgelegd wat er nu is gebeurd. Dus het vernietigen van knuffeldieren voor de ogen van je kinderen, en de dreiging via SMS om je kinderen te ontvoeren. Dat is iets waar hier in Nederland niet licht over wordt gedacht! Bewaar die SMS ook goed, bouw een dossier op.

Ik zou daar overigens je zoons niet bij betrekken. Die moet je niet in een loyaliteitsconflict trekken. Zorg er wel voor dat ze weten dat ze altijd alles met jou kunnen delen. Maar reageer naar hun neutraal. Geef niet af op hun moeder, wat ze ook doet. Ze is namelijk hun moeder, en kinderen zijn extreem loyaal naar beide ouders. Ook als de ene ze niet goed behandelt en de andere wel!

De zoon van 11 zou je een telefoon kunnen geven waarmee hij altijd jou kan bellen. Dat geeft hem hopelijk een extra gevoel van veiligheid.

Vanwege je taalgebruik ('schrik hebben van', 'zich mee moeien') vermoed ik dat DeKarel  in Vlaanderen woont. Klopt dat? Want adviezen als "meld iets bij Veilig Thuis'' zijn een beetje zinloos als dit zich niet in Nederland afspeelt.

Thomass schreef op 12-07-2022 om 11:14:

[..]

Goh jij doet ook flinke aannames zeg. Wat geeft jou dat recht? Hoezo was die relatie al begonnen? Waar haalde je dat in vredesnaam uit de tekst?

De meest neutrale aanname is dat waar een relatie eindigt meestal twee verhalen zijn. Als er een hoop is gebeurd en dat maar een van twee dwars zit en er zijn kinderen waar je samen nou eenmaal ouders van blijft, heb je nog steeds ergens met elkaar te dealen. Wat de moeder doet heeft impact op de kinderen maar een nieuw gezin bij vader ook.

Waar de emotie nog steeds van invloed is tot dit soort nare toestanden als gevolg, is het doel van de moeder raken en schaden. Via de kinderen op haar ex, daar is ze boos op. Waarom maakt niet uit, gaat gewoon te ver. Maar elke reactie van vader is haar doel bereikt. Dreigen om ze te ontvoeren maakt ook veel los, dat is logisch. Het kan ook pure jaloezie zijn omdat de nieuwe vriendin zwanger is. Zijn allemaal problemen van de moeder. Wil ze je terug ofzo?

Ik zou zo weinig mogelijk reageren want de beschrijving hier van moeder geeft aan dat ze toch doet wat ze wil. Dus geef geen extra aanleiding. Waarschijnlijk is het hoop dreigen en zoals je zelf al aangeeft manipulatie. Wat verwacht ze dan als ze dit zegt? dat jij dan doet wat zij wil? Jij moet laten merken dat je op deze manier dus niet naar haar luistert. 
ze schreef toch in een bericht aan jou dat ze gaat vluchten? Hoe weten de kinderen dan dat ze dit plan heeft? Heeft ze dat zelf ook tegen hun gezegd? 
Op dit moment kun je verder niet veel. Ik zou niet gelijk alles en iedereen erbij halen. In ieder geval niet aan instanties. Eerder dan familie van haar, de ouders (opa/oma) of zussen of broers inlichten en vragen of ze in staat is dat ook uit te voeren. Vooral omdat ze ook de kinderen erin betrekt en dat met die knuffels vertellen. Dat je je zorgen maakt en of zij kunnen inschatten of de situatie bij moeder onveilig is voor de kinderen. Misschien heeft dat wel veel meer invloed, als haar eigen omgeving met haar in gesprek gaat.

Lijkt mij heel duidelijk dat je ex jaloers is, gebroken mss? Jouw mist? Versta me niet verkeerd, haar acties kunnen echt niet maar wss heeft ze ook veel spijt na zo'n actie. Ok jullie zijn al een paar jaar uit mekaar maar uiteraard kan zij nog steeds veel van jou houden en je missen en mss wrok koesteren... Weet Niet wrm jullie uit mekaar gingen? Igg moet dit stoppen voor de kids, ik zou toch echt aandringen op een rustig gesprek met haar en dan niet boos doen maar begrijp vol zijn, 't blijft de moeder van je kinderen en je zal voor altijd in mekaar leven zijn hoe dan ook. Ik weet uit eigen ervaring toen mijn man vreemd was gegaan dat ik hem ook dreigde om met de kids te vertrekken naar 't buiten land, uiteraard ging ik dat niet doen maar de woede zat hoog, uit liefde en pijn doen en zeggen we veel domme dingen. Bij mij hielp 't enorm dat m'n man mij begreep en me niet voor gek uitmaaktte. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.