Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex probeert op nare wijze toeslagen op te eisen en betaald niet meer kinderalimentatie

Hi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven op onderstaande:

Ex en ik zijn 3 jaar geleden gescheiden en hebben samen 2 jonge kinderen. Na de laatste uitspraak is co ouderschap vast gesteld en een kinderalimentatie.

Nu is ex gestopt met het betalen van de kinderalimentatie omdat hij, ondanks de uitspraak, vind dat er bij co ouderschap geen betaling meer voldaan te hoeven worden. Dit dossier ligt inmiddels bij het LIOB en maak ik mij minder druk om

Waar ik wel graag advies over in wil winnen is dat hij de sociale bank heeft gevraagd zich te registeren als co ouderschap omdat hij ook het kindgebonden budget wil aanvragen

Beide kinderen hebben altijd het hoofdverblijf bij mij gehad (dit was ook nooit een twistpunt). Vanaf de geboorte ontvang ik de kinderbijslag en tevens betaal ik altijd al de overstijgende kosten.

Nu heeft hij de oudste dochter van haar sport afgehaald en haar zelf op een andere sport gezet en eenzijdig aangegeven dat hij dit betaald. Ik heb meermaals aangegeven dat ik de overstijgende kosten dien te betalen maar hier wordt niet op gereageerd.

Wat ik vooral erg pijnlijk vindt is dat hij (na proefbereking) slecht tientjes aan kindgebonden budget krijgt omdat hij weer getrouwd is en het voor mij een significant bedrag is als alleenstaande.

Ik maak me zorgen over de financiële gevolgen en de impact op de kinderen. Zijn er nog andere stappen die ik kan ondernemen?"

Is de dagelijkse opvang en verzorging van de kinderen om en nabij de 50/50 verdeeld? 

Barbara_Babs

Barbara_Babs

15-11-2024 om 07:19 Topicstarter

Die verdeling is er inmiddels. Het hof heeft bij het berekenen van de kinderalimentatie rekening gehouden met kindertoeslagen aan mijn zijde (hiermee is dus mijn draagkracht vergroot). En tevens destijds nog geen rekening gehouden met zijn nieuwe partner in zijn draagkracht.

Ik heb al aangegeven dat ik het graag opnieuw wil laten berekenen maar eenzijdig stoppen niet zomaar kan. Hierop krijg ik geen reactie, wat kan ik dan doen?

En ook wil ik om de tafel voor de andere toeslagen. Maar ik krijg wederom geen gehoor. Want let wel, als we de overstijgende kosten zouden delen (hij bijvoorbeeld 1 kind op zijn naam en andersom) dan komen daar straks ook het kleedgeld en studiekosten bij. Gezien zijn turbulente financiële verleden ben ik bang dat hij straks niets betaald en ik alsnog voor 2 kinderen betaal....

Barbara_Babs

Barbara_Babs

15-11-2024 om 07:54 Topicstarter

Aanvullend:

Ik heb contact gehad met de SVB en hoewel we de zorgtaken gelijkwaardig hebben verdeeld, lijkt de SVB hier niet automatisch rekening te houden met het dan ook verdelen van het kindgebondenbudget/bijslag. We hebben geen expliciet akkoord over de verdeling van de toeslag, behalve dat ik deze draag.

Mijn hart breekt dat mijn dochter nu haar sport moet opgeven, terwijl ze daar ontzettend veel plezier aan beleeft en dit samen met haar vriendinnen doet.

Ik maak me zorgen dat ex nu die nieuwe sportcontribiutie kan gebruiken als argument om de overstijgende kosten niet te vergoeden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er specifieke documenten of bewijzen die ik kan overleggen om mijn situatie te onderbouwen? Ik zou graag weten hoe ik mijn dochter toch op haar sport kan laten blijven (ik heb reeds betaald maar de trainingen vallen op zijn dag).

Ik zou die sport laten. Het is zijn dag, hij gaat dan over de besteding van zijn tijd. Als het klopt dat dochter dit heel vervelend vind, dan merkt hij dat vanzelf. Ik zou daar niet tussen gaan zitten.
Kindgebondenbudget kan maar door 1 ouder worden aangevraagd. Kinderbijslag kan door de SVB wel verdeeld worden over beide ouders. Ik denk dat ik als ik jou was voor deze financiële zaken toch advies vragen aan een professional.

'Ik heb al aangegeven dat ik het graag opnieuw wil laten berekenen maar eenzijdig stoppen niet zomaar kan. Hierop krijg ik geen reactie, wat kan ik dan doen?'

Naar de rechter gaan.

Maar ondertussen lijkt de pijn van je ex vooral te zijn dat hij niets te zeggen heeft over de kinderen. Dochter zit wel op een andere sport, dus ik zou daar niet teveel over jammeren. Dochter kan het wellicht met vader bespreken als ze die sport niet zo leuk vindt.

Volgens mij kun je bij de SVB wijzigen wie de kinderbijslag aanvraagt, die krijgt dan ook het kindgebonden budget. 

Gaat het ex hier om geld of gaat het om iets anders? Bijvoorbeeld dat de ene ouder niet (veel) hoeft te werken omdat er best veel geld binnenkomt voor de kinderen, terwijl de andere ouder veel moet werken om ook nog alimentatie te betalen? Kinderbijslag plus kindgebonden budget plus alimentatie is best veel geld voor de verzorging van een kind. Mijn advies zou zijn om rond dit punt met je ex om tafel te gaan zitten. Ondertussen kun je de andere acties (LBIO, SVB ) toch doorzetten, maar ik denk dat er een gevoelde onrechtvaardigheid onder zit, ook al heeft de rechter dat beslist op basis van berekeningen. Die gevoelde onrechtvaardigheid kan over allerlei dingen steeds weer de kop op steken. Als je dat samen bij een mediator uit de weg weet te ruimen heb je veel gewonnen. Overigens kan de invloed van een nieuwe liefde ook groot zijn, wellicht wil zij ook niet zoveel werken en is ze ook gaan rekenen.

Op dit punt zou mijn advies zijn: eerst praten en daarna eventueel naar de rechter voor een herberekening (kan ook via het LBIO overigens)

Tsjor

Barbara_Babs

Barbara_Babs

15-11-2024 om 08:26 Topicstarter

Dank jullie wel, goede inzichten!

Maar hoe ga je een gesprek aan als de tegenpartij dat pertiment niet wil? Ik heb het zelf een aantal keren gevraagd (zowel live als via de mail) wij hebben gezinshulp maar dat traject ook helaas moeten wijzigen omdat hij weigert met mij die samen aan te gaan.

Je zou bijna denken dat ik een ontzettende boeman ben  

Barbara_Babs schreef op 15-11-2024 om 08:26:

Dank jullie wel, goede inzichten!

Maar hoe ga je een gesprek aan als de tegenpartij dat pertiment niet wil? Ik heb het zelf een aantal keren gevraagd (zowel live als via de mail) wij hebben gezinshulp maar dat traject ook helaas moeten wijzigen omdat hij weigert met mij die samen aan te gaan.

Je zou bijna denken dat ik een ontzettende boeman ben

Niet, Dan zou ik een advocaat inschakelen , scheelt je een hoop stress 

Dat zal niet gaan met een vriendelijk verzoek alleen. Ik denk dat je duidelijk moet maken dat het zo niet goed gaat, dat je merkt dat ex ondertussen iets anders wil en dat je daar best over wil praten met een mediator, als hij niet wil praten dat je dan het LBIO en de rechter gaat inschakelen.
Wellicht kun je benoemen wat je denkt dat hij wil, bijvoorbeeld: meer kontakt met kind, meer zeggenschap over activiteiten van kind in zijn tijd, minder bijdragen aan kind via jou en zelf meer geld voor kind via kinderbijslag. Over al die dingen kan gepraat worden, maar anders wordt het rechter en LBIO.
Kijk even bij de SVB, want volgens mij kun jij nu ook wijzigen waar de kinderbijslag naartoe moet. Ligt er ook aan op welk woonadres kind ingeschreven staat. Kinderbijslag naar jou betekent ook kindgebonden budget naar jou.
In de aardigste opvatting wil hij meer betrokken zijn bij zijn kind en meer zorg zelf dragen. In de nare opvatting heeft hij een nieuwe vriendin waarvan hij denkt dat die wel voor het kind kan zorgen, of tegenover wie hij graag de goede vader wil zijn, of die zijn centen aan het tellen is. Ik zou hem aanspreken alsof de aardige opvatting werkelijkheid is, maar rekening houden met de ergste vorm van de nare opvatting.

Tsjor

'Ik maak me zorgen over de financiële gevolgen en de impact op de kinderen. Zijn er nog andere stappen die ik kan ondernemen?"' Wat je altijd nog kunt doen is natuurlijk zelf zorgen dat je niet zo afhankelijk bent van alimentatie en toeslagen, door zelf voldoende financiële middelen te vergaren om je kinderen te onderhouden. Kinderbijslag krijg je altijd en je krijgt ook altijd korting op de loonbelasting als je een werkende ouder bent met een jong kind in huis.

Tsjor

Let op: je ex kan kind ook zonder overleg op zijn eigen adres inschrijven. Als kind de helft van de tijd bij ex is en gewoon naar school gaat kraait daar geen haan naar.  De gemeente doet geen onderzoek in ieder geval. En als kind bij hem is ingeschreven krijgt hij de kinderbijslag. Heeft de ex van mijn zus gedaan. Ik wil je niet bang maken, maar dat kan dus. 

Erg vervelend dit soort exen. Ik voel met je mee. 

Ik zou in elk geval de gang van zaken schriftelijk aan hem bevestigen (misschien ook met een tijdlijn), daarbij aangeven dat hij het allemaal zonder overleg heeft gedaan, dat je het er niet mee eens bent en dat je herhaaldelijk om overleg hebt gevraagd waar hij niet op reageert.
Dan heb je ook een goed overzichtsdocument voor als je naar LBIO, een advocaat en rechter gaat.

Geef ook duidelijk aan dat hij door zijn actie wellicht iets meer KB/toeslag krijgt maar jij heel veel minder. Of hij zich dat realiseert, en of dat zijn bedoeling is. Dat zou bij de rechter uiteindelijk nog wel mee kunnen spelen, schat ik in. Dus wijs hem daar in elk geval op. Ik zou deze mail combineren met de andere suggestie dat je nu echt in overleg wilt en anders naar LBIO/advocaat/rechter moet gaan, maar dat dat zonde van geld en tijd is. Zal hem ook geld kosten. Moet hij zelf ook voor de advocaat betalen? Of heb je een toevoeging/gefinancierde rechtshulp?

Hoe communiceer je gebruikelijk met hem? Gaat hij de ontvangst van die mail ontkennen? Dan misschien ook even appen dat je hem gemaild hebt. Evt. aangetekend met ontvangstbevestiging (of evt pas in tweede instantie aangetekend als deze mail nog niet helpt). Dan ziet hij dat het ernst is. 
Ik zou niet te lang wachten, want volgens mij worden dit soort dingen ook niet met terugwerkende kracht door de rechter bepaald.

Succes ermee.

Barbara_Babs

Barbara_Babs

18-11-2024 om 12:04 Topicstarter

Super, dankjewel! Ik heb geen rechtshulp, hij ook niet. Heb nu een mail klaarstaan met al jullie suggesties plus in gesprek met advocaat. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.