Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Echtscheidingsconvenant ex blijft wijzigen

hallo,

ik ben nieuw op dit forum, maar ik weet niet wat wijsheid is en hoop dat iemand hier er misschien ervaring mee heeft. 

Na 20 jaar de knoop doorgehakt om te gaan scheiden, het huwelijk liep al langere tijd niet goed meer. Ondanks pogingen en voorstellen wilde mijn ex niet veranderen of meewerken. Voor mij was het niet meer leefbaar. 
We hebben afspraken gemaakt en hiervoor is een convenant opgemaakt. Deze was ook al getekend, deze zou naar de rechtbank gaan. Mijn ex heeft nu opeens een kennis die in het verleden een juridische opleiding heeft gedaan. Ze blijft nu maar dingen aankaarten die ze opeens wil wijzigen, ondanks de eerdere afspraken. Elke keer als ik denk dat we zijn erover uit, komt er weer wat nieuws. Ik weet niet meer wat te doen. 
We hebben samen een zoontje, dus ik wil ook geen vechtscheiding krijgen. Maar wil wel graag verder kunnen met de scheiding, zonder dat er elke 3 dagen weer wat nieuws komt. 
Het convenant was al getekend. Tot hoeverre kan iemand hieraan wijzigen willen doorvoeren? Ik begrijp dat het nog niet bindend is (nog niet bij de rechter) maar we hebben beide al getekend. 
Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat mijn rechten hierin zijn? 
Ik wil geen vechtscheiding, maar ik weet ook niet goed wat te doen in deze situatie. Wat voor waarde heeft een handtekening nog?

Ik denk dat als er eenmaal getekend is, je niet zo maar zaken kan veranderen. Volgens mij moet ze dan de gang naar de rechter maken. Maar ja, misschien is het beter om nog eens goed te praten met elkaar, het plan bij te stellen en vervolgens af te spreken dat het daar dan bij blijft.

sorry dubbelplaatsing

Jullie hebben afspraken gemaakt, op papier gezet en ondertekend. Maar dat papier is nog niet naar de rechter.
Op welke wijze hebben jullie afspraken gemaakt? Is dat onder begeleiding van een mediator? Of via  één advocaat? Of via twee advocaten? In principe zou ze haar voorstellen moeten voorleggen aan degene die de echtscheiding begeleidt, dus aan de mediator of de advocaat. En daar moet dan weer een sessie voor komen.
Ondersteuners die zich vanaf de zijlijn ermee bemoeien zijn superlastig. Ze bedoelen het altijd goed. Willen vooral zorgen dat de belangen van die ene persoon niet ondergesneeuwd raken, dat iemand goed voor zijn/haar eigen belang op zal komen. Terwijl de meeste zaken kunnen lopen volgens bepaalde vastgelegde patronen, waar weinig discussie over nodig is. Bovendien is het eigenbelang niet alleen dat iemand genoeg bezittingen en tijd met het kind meekrijgt, maar ook dat er geen vechtscheiding komt. Nu heeft haar kennis ook nog iets van juridische kennis, help. Het mooiste zou zijn als zij haar inbreng naar de mediator/advocaat moet sturen en dat er dan een gesprek komt, waarbij zij haar adviseur mag meenemen. Als de mediator (stel dat) dan maar goed geschoold is in familierechtelijke zaken, dan kan de discussie op dat 'juridische' niveau tussen heb beiden plaats vinden en hoeven jullie je daar allebei eigenlijk niet meer te bemoeien.

Maar ik vermoed dat de knoop hier ligt: '... het huwelijk liep al langere tijd niet goed meer. Ondanks pogingen en voorstellen wilde mijn ex niet veranderen of meewerken. Voor mij was het niet meer leefbaar.'
Er zit een verschil in perceptie van jullie huwelijk, blijkbaar. Voor jou liep het niet, maar zij zag geen reden om iets te veranderen. Voor jou was het niet meer leefbaar, maar dat heeft zij niet begrepen.

Een goed mediationproces start met de vraag: wie heeft de echtscheidingsmelding gedaan (jij dus denk ik) en heeft de ander dat begrepen. Dat is een cruciaal startmoment. De ander mag het daar best niet mee eens zijn, vinden dat het huwelijk goed was/is, alleen zal de ander zich moeten realiseren dat je een huwelijk niet in stand kunt houden met iemand die dat niet wil. Dit moment heeft tijd nodig. Dat is niet in één gesprek geregeld. Je hoeft er ook geen therapiesessie aan te wijden. Maar het is wel het belangrijkste uitgangspunt. Een scheiding goed regelen kan pas als beiden beseffen dat een relatie niet meer mogelijk is en dat ieder apart verder moet gaan met zijn/haar leven, en dat je dan voor elkaar moet zorgen dat dat zo goed mogelijk kan.

Pas als je deze fase door bent kun je afspraken gaan maken en dingen gaan regelen. Anders gebeurt er precies wat jou nu gebeurt en wat nog lang door kan gaan: over elk punt kan een conflict komen, simpelweg omdat het feit van de scheiding niet geaccepteerd is.

Mijn beste advies zou dus zijn dat je toch nog met haar praat (liefst onder begeleiding van die mediator of advocaat) met een simpele maar cruciale vraag: besef je wel dat er een scheiding komt en dat we daarna ieder onze eigen weg moeten gaan?
Tsjor

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.