Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Echtscheiding en regeling kind


Decembermamma schreef op 22-05-2022 om 14:06:

Juist in die eerste jaren maakt het qua zorg niet uit of je een kind in het weekend of door de week hebt. Je kind is 5 maanden dus de komende 3,5 jaar kun je gewoon je kind elk weekend hebben eventueel kan het kind in overleg af en toe ook in het weekend bij moeder zodat zij met het kind bepaalde bezoeken kan maken aan familie ofzo.

Nou vader vertelde om de week een weekend. En dat dan volhouden tot 4 jaar?

Dat vind ik nog al wat. Ook op jonge leeftijd hechten kinderen zich aan verzorgers.

En bouw je een band op met je kind. Zeker als straks bij dreumes/peuter de fase komt dat kind vooral bij mensen wil zijn die hij goed kent. 

Voor je het weet , krijg je dan kind is zo overstuur als het naar papa moet, want die kent hij niet zo goed. Laten we het slapen etc maar verminderen.

Ik denk dat vader nu alles op alles moet zetten op gedeelde zorg. Juist om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen.

Moeder werkt nu maar 18 uur maar die kan dan ook meer gaan werken. Zodat ook zij verder kan met haar leven, zonder afhankelijk te zijn van vader.

Ik zou altijd gaan voor co-ouderschap.
Ga niet alleen 'kijken' maar ga in gesprek met je werkgever. Je zult verbaasd staan hoeveel meer er vaak mogelijk is. Mocht het bij je huidige werkgever niet lukken ga dan op zoek naar ander werk, waarbij het wel mogelijk is. Het mooiste (denk ik) als de week dat je kind bij je is 3 dagen kunt werken en de andere week 5. Dan werk je effectief 32 per week, maar heb je minder opvang nodig.
Dat moeder 18 uur werkt is niet van belang. Dat is haar zorg (klink misschien hard, maar zo zie ik het wel). Zij zal op een of andere manier voor zichzelf moeten gaan zorgen. Ik wordt er altijd een beetje boos over als het argument wordt gebruikt: moeder werkt maar 18 uur, dus heeft meer tijd voor het kind. Wat nu als vader ook maar 18 uur per week wil gaan werken? Wat gebeurt er dan?

De vergelijking met als je vrouw zou zijn overleden, vind ik een hele goede manier om er tegenaan te kijken. Het is jullie kind, jullie hebben beide het recht om een goede band op te bouwen met jullie kind. Daarnaast hebben jullie ook beide de plicht om de zorg voor het kind te hebben. Dat is een deel financieel, maar ook bezoeken aan artsen, tandarts, scholen, meegaan naar sportclubs en zorgen dat het jullie kind goed eet, rust en schoon is.

Helaas komt het nog steeds veel voor dat doordat een van de ouders de kinderen maar 1 weekend per 14 dagen zien, de band minder goed is. Daarbij gebeurt het ook dat de verzorgende ouder het gevoel heeft meer 'recht' te hebben als er een beslissing genomen moet worden.

Lotte78 schreef op 23-05-2022 om 10:49:

[..]

N

Moeder werkt nu maar 18 uur maar die kan dan ook meer gaan werken. Zodat ook zij verder kan met haar leven, zonder afhankelijk te zijn van vader.

TO schrijft dat zijn ex een aanvullende uitkering krijgt. 

'Als mijn ex aan het werk is dan pas haar moeder op.' Kijk, dat is ook een oplossing. Slim toch?
Je hebt nog de mogelijkheid voor ouderschapsverlof. Dat kan ook 1 dag per week tegen 70% van je salaris.
Hoe komt het dat je echt niet minder kunt werken?
Als je ex onregelmatig werkt in de zorg kun je ook kijken of je haar kunt ondersteunen door bepaalde dagen/tijden de zorg over te nemen, zodat zij die onregelmatigheid kan opvangen.
En dan is er altijd nog kinderopvang. 
Een belastingadviseur is niet de beste raadgever als het gaat om de vraag hoe zorgen we zo goed mogelijk voor ons kind.
Triest dat de relatie zo eindigt, net nu er een kindje is geboren. Jammer.

Tsjor

[quote]

Een belastingadviseur is niet de beste raadgever als het gaat om de vraag hoe zorgen we zo goed mogelijk voor ons kind.

[/quote]
Hij kan wel helpen bij het overzien van de financiële gevolgen van bepaalde keuzes. Dat hoort er ook wel bij natuurlijk. 

Lotte78 schreef op 23-05-2022 om 10:49:

[..]

Nou vader vertelde om de week een weekend. En dat dan volhouden tot 4 jaar?

Dat vind ik nog al wat. Ook op jonge leeftijd hechten kinderen zich aan verzorgers.

En bouw je een band op met je kind. Zeker als straks bij dreumes/peuter de fase komt dat kind vooral bij mensen wil zijn die hij goed kent.

Voor je het weet , krijg je dan kind is zo overstuur als het naar papa moet, want die kent hij niet zo goed. Laten we het slapen etc maar verminderen.

Ik denk dat vader nu alles op alles moet zetten op gedeelde zorg. Juist om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen.

Moeder werkt nu maar 18 uur maar die kan dan ook meer gaan werken. Zodat ook zij verder kan met haar leven, zonder afhankelijk te zijn van vader.

Maar juist daarom.zeg ik ook elk weekend! En inderdaad als die moeder nu ff wat meer gaat werken dan zou pa wellicht minder werken. Maar goed tot nu toe hoor ik zelden van moeders die meer gaan werken na een echtscheiding want dan krijgen ze minder alimentatie en minder zorg.

Ik weet niet waarom je je belastingadviseur erbij betrekt. Het doet bij mij alarmbellen afgaan als dat je co-ouderschap ziet als een manier om geen alimentatie te betalen. 
 
Ik denk dat zelfs als je de helft van de zorg op je zou nemen, dat een systeem van "iedere ouder betaalt de eigen kosten" of "iedere ouder betaalt de helft" geen goed idee is als jij en je ex heel ongelijke inkomsten hebben. Dat wordt veel gedoe en geruzie. Beter om je ex een vast bedrag aan kinderalimentatie te geven waarvan ze alles betaalt wat er nodig is (kleding, schoolspullen, sport, kinderopvang, etc.) behalve het eten bij jou thuis.

Maar goed, jouw eerste stap is nagaan hoeveel zorg jij op je kan en wil nemen. Je hebt nu wel gezegd in dit topic dat je toch co-ouderschap wilt, maar niet hoeveel dagen zorg dat volgens jou dan precies is.

syboor schreef op 23-05-2022 om 21:32:

Ik weet niet waarom je je belastingadviseur erbij betrekt. Het doet bij mij alarmbellen afgaan als dat je co-ouderschap ziet als een manier om geen alimentatie te betalen.

Ik denk dat zelfs als je de helft van de zorg op je zou nemen, dat een systeem van "iedere ouder betaalt de eigen kosten" of "iedere ouder betaalt de helft" geen goed idee is als jij en je ex heel ongelijke inkomsten hebben. Dat wordt veel gedoe en geruzie. Beter om je ex een vast bedrag aan kinderalimentatie te geven waarvan ze alles betaalt wat er nodig is (kleding, schoolspullen, sport, kinderopvang, etc.) behalve het eten bij jou thuis.

Maar goed, jouw eerste stap is nagaan hoeveel zorg jij op je kan en wil nemen. Je hebt nu wel gezegd in dit topic dat je toch co-ouderschap wilt, maar niet hoeveel dagen zorg dat volgens jou dan precies is.

Met ieder de eigen kosten in geval van co-ouderschap lijkt me helemaal niks mis. Toch nog kinderalimentatie betalen, is dan een verkapte partneralimentatie. 

Komt een van beide geld tekort? Dan ga maar (meer) werken. 


Corzilla

Corzilla

24-05-2022 om 20:06 Topicstarter

Bedankt allemaal voor de vele reacties.
De afspraak is nu zo dat ik mijn dochter om het weekend heb. Omdat mijn ex om het weekend werkt is het wel fijn als zij ook onze dochter in het weekend een keer heeft. Daarnaast is er af gesproken dat ik, als ik dat wil en het op de dag die ik vraag, uitkomt bij mijn ex, altijd langs kan gaan om mijn dochter te zien en eventueel mee te nemen voor bijvoorbeeld een stukje wandelen of om in bad te doen of wat dan ook. Dit is besproken in het bijzijn van advocaat (mediaton). Daarnaast tijdens de vakanties hebben we ze ieder de helft of bijvoorbeeld met feestdagen. 

Ik zie ook vragen waarom mijn belastingadviseur er bij betrokken is. Dat is puur voor de financiële afhandeling met de belasting. De alimentatie betaal ik sowieso. Ik betaal nu al een vast bedrag voor mijn dochter aan mijn ex, ook al zijn wij nog niet officieel gescheiden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.