Echtscheiding en erna
Anita
04-11-2019 om 14:14
Echtgenoot eist snel verkoop huis
Ik heb me vandaag hier aangemeld omdat ik een vraag heb waarbij mijn advocaat me niet pro-actief lijkt te willen helpen. Ik heb een hoop vragen en ik kom niet echt verder. Ik hoor graag uw/jullie mening, ervaringen en suggesties.
Situatie:
Ik ben sinds een tijdje in scheiding met mijn man. We hebben twee kinderen van 8 en 15 jaar.
Ik ben net met een nieuwe baan gestart en zoek nu naar een woning waar ik (op basis van co-ouderschap) de kids 50/50 kan hebben en met mijn nieuwe home base natuurlijk ook de uitdagingen van mijn baan (met de nodige reistijd) kan managen.
Nu wil mijn man het huis op korte termijn te koop zetten. Ik ben mede-eigenaar.
Klaarblijkelijk zouden hier juridische stappen mogelijk zijn als beide eigenaren het niet eens worden over het tijdstip van de verkoop.
Ik maak me natuurlijk erg grote zorgen, vooral ook wat dit voor de kinderen zou betekenen. Nog meer chaos. Extra zorgen. Mogelijk meer woorden tussen de ouders. Onduidelijkheid omtrent hun 'thuis'. Onduidelijkheid omtrent verstandig omzetten van co-ouderschap.
Mijn vraag: Hoe schatten jullie de situatie in, kan mijn man dit juridisch forceren als ik nog op zoek ben naar een woning voor mij en de kids?
Alvast bedankt voor uw/jullie feedback en advies!!
Nan
04-11-2019 om 14:42
Hoe regelen jullie de scheiding?
Gaat dat via 2 advocaten of maken jullie gebruik van dezelfde advocaat? Zijn jullie al gevorderd met het echtscheidingsconvenant? Is het huis van jullie samen? Is er over- of onderwaarde? Dat bepaalt allemaal wel mede hoe je hiermee om kunt gaan als scheidende partners.
Wat ik niet goed snap is dat jullie 50/50 co-ouderschap willen, maar dat jij nog geen woning hebt en je man je blijkbaar met kinderen en al uit het koophuis wil zetten. Heeft hij dan zelf wel al vervangende woonruimte? En zou hij daar dan voorlopig de kinderen zelf 100% van de tijd willen opvangen?
Ik vond veel informatie op deze site:
https://www.echtscheidingswinkel.nl/woning/partner-weigert-medewerking-overdracht-woning
Ik snap dat je nu graag de dingen goed regelt, en liefst in 1 keer definitief, maar soms lukt dat niet. Je zou kunnen kiezen voor een tussenstap, een (huur)huis dat niet ideaal is, zodat je wel je eigen leven kunt gaan opstarten, los van je ex. Uit de summiere informatie haal ik dat de scheiding het idee van je partner is en dat hij er haast mee heeft. Dan loop je de kans dat hij inderdaad via de rechter verkoop zal proberen af te dwingen. Het hangt dan van de rechter af of die het in het belang van de kinderen vindt om eerst vervangende woonruimte voor jou en je partner te regelen of niet.
Ik hoop voor je dat er nog anderen reageren die meer juridisch onderlegd zijn. Sterkte in ieder geval.
William
04-11-2019 om 14:57
Anita
Niet juridisch onderbouwd, maar wel gebaseerd op ervaringen in de familie : niet meegaan in de verkoop en nergens jouw handtekening onderzetten, dat moet hij juridisch gaan om de verkoop geregeld te krijgen; daar koop je tijd mee en daar kan je ook met argumenten komen aandragen. En daar blijven met jouw kinderen; ik zou zelfs nog niets beginnen zoeken, als hij geen rekening wil houden met jouw tempo en dat van de kinderen.
Mijn ex-schoonzus heeft op deze wijze nog 10 (!) jaar in de woning kunnen blijven wonen, maar België is dan ook geen toonbeeld van een efficiënt werkend gerechtelijk apparaat.
vlinder72
04-11-2019 om 15:03
Waarom?
Ik wikkel zakelijk het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid af mbt de hypotheek.
Mijn ervaring is dat bij het plots een verkoopbord in de tuin zetten dit meestal een teken is dat iemand het zat is en er nu echt iets moet gebeuren.
Wat hebben jullie afgesproken? Hoe lang kreeg je om in de woning te blijven?
Ik vermoed dat je ex het zat is en verder wil. Als ontslag niet lukt en de woning moet verkocht worden dan wil hij misschien niet langer meer wachten. Hij kan immers zelf nu niks kopen en als er overwaarde op de woning zit dan heeft hij dit misschien wel nodig.
Ik denk dat een rechter je niet 123 uit de woning zet maar wel een termijn zal willen afspreken. De woning moet immers verkocht worden. Jij kan er niet blijven wonen.
Het verstandigste is om of je ex te wijzen op eerdere afspraken (als die er zijn) of om zelf met een afspraak met termijn te komen.
En dan als de wiedeweerga iets gaan zoeken. Ook als iets minder leuk of minder geschikt is. Je ex heeft geen geduld. Alternatief is woning wel in de verkoop zetten. Rustig aan doen en oplevertermijn over bijvoorbeeld 3-4 maanden zetten. Dan heb je nog de tijd en als je het huis uit moet heb je ook eventuele overwaarde in je handen.
Leen13
04-11-2019 om 15:06
Niet zo snel
Uiteindelijk beslist de rechter. Mits je exman een procedure start. Maar als jij kunt aantonen dat je er alles aan doet om vervangende woonruimte te vinden zal een rechter niet snel besluiten een gezin op straat te zetten.
De exvrouw van mijn broer woonde niet eens in hun gezamenlijke huis en toch heeft het nog jaren geduurd, en procedures, voor het huis verkocht kon worden.
Een ander probleem is de vraag waarom je aanstaande exman het huis snel wil verkopen. Heeft hij zelf al vervangende woonruimte en rijzen de kosten de pan uit? Zoek dan samen een manier om voorlopig toch de kosten te kunnen opbrengen.
Je kunt ook niet van iemand verwachten dat die failliet gaat terwijl hij er geen vat op heeft wanneer het jou lukt om een ander huis te vinden. Of mogelijk is er een ander probleem waarom hij het zo snel wil? Hopelijk kan het dan helpen om dat samen te adresseren. Indien mogelijk uiteraard.
vlinder72
04-11-2019 om 15:16
Wel snel
Want wie betaalt nu de hypotheek? Als jij dat voor 100% doet dan kan je best rustig aan doen.
Als je ex meebetaalt dan moet je oppassen. Blijft hij wel betalen? Je zal niet de eerste zijn die in de problemen komt omdat 1 partner niet meer betaalt en er achterstanden ontstaan. Die achterstanden worden jou namelijk net zo goed aangerekend.
Ik zou eerst uitzoeken waarom nu opeens? En als je daar achter bent kan je dat probleem verhelpen. Twee zorg voor een nieuwe goede afspraak mbt blijven wonen in de woning. Hopelijk zijn jullie nog on speaking terms of tenminste nog jullie advocaten.
Jan
04-11-2019 om 19:04
Heel fout advies. Rechters zijn vaak best redelijke mensen. Maar als je bewust gaat traineren straffen ze dat echt wel af.
Dus WEL doorzoeken maar geen paniek.
tsjor
04-11-2019 om 22:35
Veel vragen
Wat is 'sinds een tijdje'in scheiding zijn?
Staat er al wat op papier?
Zit er overwaarde in de woning?
Heeft je man al woonruimte waar de kinderen 50/50 terecht kunnen?
Kun je zelf de woning niet overnemen?
Hoeveel tijd geef je jezelf om iets te vinden?
Het hangt allemaal zo erg van je persoonlijke situatie af, dus het is lastig om zomaar advies te geven.
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.