Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-07-2020 om 09:40
Hallo, mijn ex en ik zijn 8 jaar geleden gescheiden. We hebben een dochter. Ze is nu 10 jaar en groeit op in een co-ouderschap (week om week). Sinds een half jaar heb ik (moeder) een relatie -- de eerste in al die jaren. De relatie is serieus en stabiel. Mijn dochter heeft mijn nieuwe partner al vrij snel ontmoet. Alles leek goed te gaan. Ze hadden een leuke klik.
Twee maanden geleden bleek ineens dat mijn dochter veel verdriet en angsten heeft opgekropt, en ze mijn nieuwe partner totaal niet accepteert. Ze is onrustig in haar hoofd, is snel emotioneel, slaapt slecht. Sindsdien praten we er veel en goed over. Ze geeft aan dat ze bang is mij te verliezen, en ze heeft het gevoel dat haar hele wereld (die door het co-ouderschap toch al onrustig is) op zijn kop staat door zijn komst.
Mijn vriend en ik hebben daarop besloten dat hij op 2 vaste doordeweekse dagen bij ons is. De rest van de week (ook het weekend) zijn mijn dochter en ik samen. We hoopten haar hiermee rust en regelmaat te geven. Jammergenoeg werkt het niet voor mijn dochter. Ze vertelt me dat ze niet wil dat hij er elke week is. Ze vindt dat wij elkaar moeten zien in de week dat ze bij haar vader is. Ik heb haar verteld dat we dat niet doen. Haar onrust en verdriet worden steeds heviger. Ze voelt zich niet gehoord en zet zich nu totaal tegen hem af.
Wat meespeelt is dat de relatie met mijn ex partner erg slecht is, en het co-ouderschap al 8 jaar slecht loopt voor onze dochter. Haar vader spreekt al jaren kwaad over mij tegen mijn haar, en hij laat zich nu ook openlijk negatief uit over mijn vriend en de manier waarop ik hem (volgens hem te snel) introduceer. Mijn dochter was altijd heel graag bij mij, maar trekt sinds ik een vriend heb plotseling enorm naar haar vader toe. Komt haar weerstand misschien voort uit loyaliteitsgevoel naar haar vader? Want in het begin was ze werkelijk enthousiast over mijn relatie en áls mijn vriend er is kan ze het prima met hem vinden.
Wat kan ik nu het beste doen?
- doorgaan met het 2-dagen ritme, zodat ze langzaam inziet dat ons leven niet zo heel veel verandert (maar geeft dit haar niet teveel pijn?)
- mijn dochter haar zin geven, en hem niet of veel minder zien samen met mijn dochter (maar geef ik haar dan niet teveel haar zin?)
Ik hoor graag jullie reacties!
Natuurlijk staat hier een en ander over op internet. Maar meestal gaat het dan om kinderen die tijdens of kort na de scheiding al moeten wennen aan een nieuwe partner. Bij ons is dat niet het geval. Mijn dochter kan zich niet eens herinneren dat ik ooit met haar vader samen ben geweest. Ik was altijd alleen maar mama. Mijn dochter en ik zijn altijd intens samen geweest. Mogelijk zelfs te veel op elkaar gericht - want dat gaat snel als je met z'n tweeën bent. Vandaar dat ik ergens voel dat het goed is dat ze zachtjes leert dat ik ook 100% mama kan zijn als ik niet 100% op haar gefocust ben.
Alvast bedankt.
Anna
09-07-2020 om 14:39
Mooi
Mooi geschreven Marly zoals jij het doet zou ik elk kind gunnen..
10-07-2020 om 09:57
Nee ik ben het eens met Eva
Er zijn geen regels hiervoor. Schipperen en streven naar harmonie met je meest dierbaren is niet altijd de makkelijkste keuze, maar voor mij wel de enige waar ik mee kan leven. Dat krijgt mijn dochter mee.
"Nu ben ik aan de beurt" vind ik net zo kortzichtig. Je bent helemaal niet aan de beurt, kom nou!
10-07-2020 om 10:40
Dit
Ik snap ook nooit de uitdrukking van
Ik ben naast moeder ook vrouw
Komt zo kinderachtig over.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.