Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
15-04-2023 om 16:41
Ik ben sinds meer dan achtien maanden op een soort hamsterwiel. Ik woon nog samen met mijn echtgenote omdat het zo lastig is geweest on een huurwoning te vinden, zelfs voor een riante huurprijs. Ik hoop nu om eindelijk een huis te hebben gevonden als zij mij kiezen.
Mijn echtgenote besloot al een tijd geleden dat er geen toekomst was en zij zei dat zij andere relatie zou opzoeken. Voor mij en onze drie (tiener)dochters is dat erg vervelend geweest want zij is niet discreet en zij heeft alles min of meer laten vallen op zoek te genieten van een tweede jeugd. Ik ben onverschillig over de andere relaties maar wat erger is is dat zij maakt geen stappen om te scheiden.
Ik was eenverdiener de hele tijd toen de kinderen klein waren en als zij ouder werden weigerde zij om een baan te vinden. Zij werkt wel sinds een jaar maar alles wat zij verdient geeft zij uit aan zichzelf. Zij is het gewend om geen rekeningen te betalen en ik kan het niet afdwingen. Ik probeer wel om een bedrag per maand te krijgen, wat zij mij geeft dekt alleen de kosten van de auto (ik gebruik hem nooit).
Ik wilde niet snel (eenzijdig) scheiden want het verdelen van het vermogen is lastig. In een normale situatie zou ik haar uit het huis kopen maar zij is niet in staat om een woning te kopen noch te huren (geen vaste contract, gebrek aan werkgeschiedenis). Wat erbij komt is dat zij een enorme hamsteraar is en het huis is vol met allerlei dozen en vuilniszakken vol met nutteloze dingen. Zelfs als wij zouden willen verkopen dan is zelfs een taxatie lastig als zij weigert om op te ruimen.
Mijn huidige gedachten zijn om haar het huis te laten hebben (pijnlijk gezien ik de hypotheek zelfstandig betaalde). In ruil daarvan wil alle liquide middelen hebben en ik wil dat zij afstand doet van mijn pensioen. In zo een situatie ben ik nog steeds de grote verliezer maar ik kom wel vrij en mijn kinderen kunnen deeltijd met hun moeder blijven wonen. Een andere optie is om de helft van de woning te blijven bezitten maar dan ben ik nog steeds verantwoordelijk voor veel kosten als eigenaar. Ik zie geen uitweg eigenlijk behalve enorme financiële verlies lijden.
Zij is niet geneigd om ueberhaupt iets te doen aan onze situatie. Het lijkt alsof veel mannen het niet hinderlijk vindt dat zij nog met haar echtgenoot woont. Voor mij is de ervaring op apps dat vrouwen wonen met de ex als een enorme rode vlag zien. Daarom ben ik ook in een soort val want totdat ik geluk heb met een huurwoning zit ik ongelukkig nog in huis met mijn ex.
Sorry voor het lange verhaal. Als iemand ooit in zo’n belachelijke situatie is beland dan hoor ik graag tips. Wat ik wil het meest is elders wonen, scheiden is wenselijk op termijn maar voor nu het niet worden blootgesteld aan egoïstische gedrag en onopgeruimde spullen zou een mooie begin zijn.
15-04-2023 om 21:35
MelaS schreef op 15-04-2023 om 21:27:
Pas op: Als je het huis aan je ex geeft, ziet de belastingdienst dat als een schenking.
En ik weet niet wat jij je voorstelt bij ën normale scheiding, maar dit soort scheidingen gaan doorgaans stapje voor stapje via (mediation en) de rechter.
Bedankt, het lijkt alsof deskundige advies nodig is om zulke toestanden te voorkomen.
16-04-2023 om 10:32
Wat betreft de woning: er al een waardebepaling moeten plaatsvinden. Die is nu, dankzij de rommel in huis, waarschijnlijk lager dan wanneer alles opgeruimd is. De helft van die waarde zul je aan haar moeten meegeven. Dat betekent dat jouw hypotheeklasten van 0 naar de helft van de waarde van de woning gaan. Kun je dat dragen? Als dat kan zou ik ervoor kiezen de woning te houden en haar uit te kopen. Dus zeker niet nu een dure huurwoning aanschaffen!
Wat betreft de rommel: je kunt bij de boedelscheiding bedingen dat zij het recht heeft uit de woning te halen wat zij wil, dat alles daarna aan jou toekomt en dan mag jij daarmee doen wat jij wil.
Dus ja, zo snel mogelijk een advocaat, liefst samen die beslissing nemen, maar als dat niet kan dan moet je wel alleen; voorlopige voorzieningen aanvragen; en je kan altijd de sloten van de deur vervangen als dat moet. Ik begrijp dat zij nu nieuwe geliefden meeneemt naar jullie woning, vandaar dat ik dacht aan het vervangen van de sloten.
Zij kan zich inschrijven als woningzoekende en werkzoekende. Wat veel mensen doen is tijdelijk gaan inwonen bij familie, of een recreatiewoning betrekken of een kamer.
Tsjor
16-04-2023 om 14:35
Bedankt voor de reactie. Gelukkig heeft zij een baan en eigenlijk brengt zij haar nieuwe geliefden hier niet. Ik neem alle goede advies mee, dankjewel.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.