Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

communicatie met ex blijft traumatiserend

Mijn partner heeft een ex waarmee hij een kind heeft. Ze zijn gescheiden en het kind heeft als hoofdverblijfplaats de moeder.

Na 2 jaar is er met heel veel moeite een omgangsregeling opgezet die moet uitgroeien tot om de week een heel weekend bij papa.

Nu is de communicatie met de ex iedere keer denigrerend, frustrerend en herbeleving van trauma's die zij eerder bij mijn partner veroorzaakt heeft.

Er is veel aan de hand, maar mijn grote vraag is eigenlijk. Bestaat er een organisatie/bedrijf/persoon die de communicatie over kan nemen? Dus dat zij mailt naar die persoon en dat mijn partner alleen de feitelijke vraag doorgestuurd krijgt in een geredacteerde email zodat alle negatieve verwijten en leugens niet aankomen bij mijn partner.

Weet iemand hoe dit heet?

Alvast bedankt.

Bijtje82

Bijtje82

09-01-2022 om 17:25

Een mediator? 

Imi

Imi

09-01-2022 om 18:02

Een broer/zus of vriend/vriendin van je partner? Dan wel een rustig type die bereid is de angel uit de moeilijke relatie te halen.

Er bestaat al een goede methode hiervoor:
Hij kan dan aan zijn ex meedelen alleen nog per e-mail te communiceren op een apart daarvoor aangemaakt adres en haar verder overal blokkeren. De tussenpersoon leest haar mails en vat die samen tot de concrete mededeling of vraag van de ex. Geen emoties, geen beschuldigingen, alleen de concrete vraag of mededeling. Is die er niet, dan hoeft je partner ook niet te weten dat ze een mail gestuurd heeft en hoeft niemand erop te reageren. Alleen die concrete vraag of mededeling stuurt de tussenpersoon van zijn/haar eigen adres naar jouw partner. Je partner schrijft terug naar de tussenpersoon die controleert of hij ook echt alleen koel, zakelijk, beleefd de vraag beantwoordt, zonder emoties. De tussenpersoon verstuurt het antwoord naar de ex, vanaf het speciale e-mailadres van jouw partner.

Zo kunnen ze contact houden zonder dat hij last heeft van haar emoties of manipulaties.

Je vraagt nu om iets waar ik al een tijdje over nadenk om op te zetten.
Exact volgens de methode die Imi hierboven beschrijft.

Als het nog niet bestaat is het dus wellicht wel iets wat opgezet kan worden. 

Moet jouw partner niet aan de slag met zichzelf zodat hij niet meer geraakt wordt door de foute communicatie van zijn ex? Hij zou daar een proffessional voor in kunnen schakelen.
Wat vind hij er zelf van eigenlijk? Klaagt hij alleen bij jou en laat hij het verder voor wat het is? Als dat zo is dan kun je het ook gewoon voor kennisgeving aannemen en zeggen 'wat vervelend dat het zo loopt' etc.

Alleen contact via de mail verder niet. Lijkt me wel dat hier niet perse een tussenpersoon voor nodig hoeft te zijn of misschien dat jij het tijdelijk op je kunt nemen? Uiteindelijk zullen ze toch moeten communiceren lijkt mij als je samen een kind hebt. Waarom maakt hij zich zo druk daar over? Wellicht kan hij zelf hier voor hulp zoeken. Staat er geen vraag in de mail dan hup de prullenbak in.

Imi

Imi

10-01-2022 om 08:28

Floor70 schreef op 09-01-2022 om 22:50:

Alleen contact via de mail verder niet. Lijkt me wel dat hier niet perse een tussenpersoon voor nodig hoeft te zijn of misschien dat jij het tijdelijk op je kunt nemen? Uiteindelijk zullen ze toch moeten communiceren lijkt mij als je samen een kind hebt. Waarom maakt hij zich zo druk daar over? Wellicht kan hij zelf hier voor hulp zoeken. Staat er geen vraag in de mail dan hup de prullenbak in.

Als iemand erg getraumatiseerd is, is communicatie via een tussenpersoon de enige manier om te communiceren zonder steeds dagen van de kaart te zijn.

Je hebt gelijk dat traumatherapie dan een goed idee is. Maar dan nog ben je vaak lang bezig voordat iemand weer ontspannen met de dader kan communiceren, als dat ooit lukt.

Bgdrrejnxs53226

Bgdrrejnxs53226

10-01-2022 om 10:09

Een tussenpersoon zou ik jaren geleden ook heel fijn gevonden hebben in de communicatie met mijn ex. De vraag is of hij daarmee akkoord zou zijn gegaan. Waarschijnlijk niet. Ik denk dat hij dan steeds schreeuwend voor mijn deur zou hebben gestaan als hij weer eens iets wilde ‘mededelen’. Zijn voornaamste motivatie was (en is nog steeds) namelijk contact houden met mij. In mijn leven blijven. Mijn leven blijven beïnvloeden. Het kan toch niet zo zijn dat ik, degene hem in de steek heeft gelaten, een gelukkig leven heb ? Na 15 jaar is hij het nog steeds in alles met mij oneens. Gelukkig is hij wel ietsje milder geworden en ik heb geleerd dat ik uit de strijd moet blijven tenzij ik iets echt heel erg belangrijk vindt. Toch kan hij mij nog steeds raken met zijn tirades tegen mij, wanneer ik het waag het oneens te zijn met hem of gewoon zomaar uit het niets omdat hij op dat moment zin heeft om tekeer te gaan. Ik heb daar nog steeds last van. Niet omdat hij mijn ex is, maar gewoon, omdat het zo laag en gemeen en onder de gordel is en zo ontzettend onnodig. 
@TO : Moraal van dit verhaal ? Mocht er zoiets bestaan als een tussenpersoon en zij wil niet mee wil werken door haar mails aan een tussen persoon te richten dan houdt het denk ik op. En waarom zou ze mee willen werken? Het is toch immers de bedoeling dat haar tirades doel treffen bij de persoon waartegen ze gericht zijn ? Een tussenpersoon dient om haar ex te ontlasten en te beschermen tegen haar, waarom zou ze dat willen? Een betere oplossing is misschien dat jou partner hulp zoekt om zich te leren wapenen, te leren verwerken, accepteren en loslaten, zoals anderen hierboven ook al aangeven. Persoonlijk vind ik EMDR een aanrader, maar dan wel bij een psycholoog en niet bij een of andere coach die een tweedaagse cursus heeft gedaan. Laatstgenoemde is misschien geschikt om EMDR te geven bij bijvoorbeeld pogingen om af te vallen, maar niet bij trauma verwerking. (Niet slecht bedoeld tav de coaches, maar mijn persoonlijke ervaring en mening) 

Van zo’n tussenpersoon hoeft ex niks te merken. Je maakt eenmalig een doorstuuropdracht aan in je mailbox en dan worden mails van dat bepaalde adres automatisch doorgestuurd.
Die tussenpersoon kun jij ook zijn, TO, maar iemand die net iets meer afstand heeft is misschien wel verstandiger. Een familielid of goede vriend. Tegelijkertijd zou ik je partner aanraden om in therapie te gaan.
Sterkte.

Bgdrrejnxs53226

Bgdrrejnxs53226

10-01-2022 om 10:27

Jonagold schreef op 10-01-2022 om 10:15:

Van zo’n tussenpersoon hoeft ex niks te merken. Je maakt eenmalig een doorstuuropdracht aan in je mailbox en dan worden mails van dat bepaalde adres automatisch doorgestuurd.
Die tussenpersoon kun jij ook zijn, TO, maar iemand die net iets meer afstand heeft is misschien wel verstandiger. Een familielid of goede vriend. Tegelijkertijd zou ik je partner aanraden om in therapie te gaan.
Sterkte.

Oh, ok. Sorry, dat wist ik niet. 
TO als tussenpersoon lijkt me niet handig omdat zij dan die last gaat dragen en waar moet zij dan heen met haar verhaal ? Het lijkt me dat het tussen TO en haar partner in zou kunnen gaan staan. Tenzij je een dikke huid hebt en de nuchterheid zelve bent TO? 

Imi

Imi

10-01-2022 om 10:34

Jonagold schreef op 10-01-2022 om 10:15:

Van zo’n tussenpersoon hoeft ex niks te merken. Je maakt eenmalig een doorstuuropdracht aan in je mailbox en dan worden mails van dat bepaalde adres automatisch doorgestuurd.
Die tussenpersoon kun jij ook zijn, TO, maar iemand die net iets meer afstand heeft is misschien wel verstandiger. Een familielid of goede vriend. Tegelijkertijd zou ik je partner aanraden om in therapie te gaan.
Sterkte.

Precies, vertel ex niets over de tussenpersoon! Hij kan gewoon mailen: "Beste ex, dit is mijn nieuwe e-mailadres. Graag alle communicatie via dit adres." En dan overal blokkeren.

Het enige wat ze merkt, is dat ze alleen nog maar beleefde, koele mailtjes terug krijgt. Normaal gezien remt dat zulk akelig gedrag, want ze krijg niet meer terug wat ze wil: emoties, boosheid, verdriet. Wel volhouden, want 1 uitglijder (wel emotioneel reageren) en je bent terug bij af.

Nog een tip: nooit onmiddellijk antwoorden,  laat er gerust 3, 4 dagen overheen gaan. Of langer. Dat maakt een scheldkanonnade ook een stuk minder interessant voor haar.

Imi

Imi

10-01-2022 om 10:37

Als zijn ex zegt dat ze jouw partner in noodgevallen (kind ligt in ziekenhuis) moet kunnen bereiken, zeg dan dat ze naar een vriend of familielid van je partner belt, dan kan die hem bellen. Simpel zat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.